#41
 1,731     Trondheim     0
Jeg bruker en AUDI allroad 2001 i et års tid nå, genial med firehjulstrekk og høy hengervekt. Man kan plassere hengeren hvor som helst og laste fullt - den kommer altid opp uansett. ustoppelig!
Ikke så gjerrig på drivstoff da(2,7 biturbo bensin….)
MVH
Sakke

   #42
 264     0
Totalrenoverer hus, og jeg kjøpte meg en gammal sleten transporter med hengerfeste og takstativ.
Beste investeringen jeg noen sinne har gjort. Kosta meg 15.000+omreg, og har aldri sett tilbake.
Bilen er så stygg at jeg kan gi fullstendig faen i den, og jeg får plass til alt mulig drit inne i den store kassa, fint å transportere feks lister på taket, og med henger så kan jeg kjøre hele huset på dynga i en vending.
Den har også fremhjulsdrift, så er mye bedre på glatta enn feks hiace, som slipper veldig lett med tom bil.
Svingradiusen er også meget bra.

Anbefales på det sterkeste.
   #43
 1,596     0
Kjøpte en lang HiAce for et par år siden. 2000 modell, 2,4 TD. Helt topp til formålet - starter og går uten noe tull. Får oljeskift årlig, og det er stort sett det som trengs. 280' på telleren. Komfort i førersete er OK, men den er grusom på vinterføre. I overkant spennende, faktisk... Elendig svingradius, og med 90HK under panseret går det ikke unna med litt vekt bak. Men frem kommer den, og stopper pent på kommando.

Drar 1800kg (lovlig med BE) på kroken, og det går 2,40x1,20 plater rett inn bak. 100kg på taket, med knallbra originalt Toyota takstativ fordel ut på hele bilens lengde. Skyvedører på begge sider, slik at paller kan løftes rett inn. 3 sitteplasser foran. Fin å dra henger med - sikkert på grunn av stiv/kort fjæring på bakakselen?

Fikk f.eks. en pall med gulvspon fra buildahouse rett inn bak, løftet rett inn med truck. Har vært flyttebil, ryddet dødsbo, renoveringsbil, møbelshopping og utallige turer til sandtaket med tilhenger. Dratt transportbånd, 18m lift, diverse hengere uten problem eller feilslag.

Bilen er definitivt verdt sin pris på 60.000 - og tipper den blir lett å selge om et par år også. Hvor mye den synker i verdi er usikkert, men sannsynligvis går den for ikke mange titusen under innkjøpspris - til tross for et par ekstra skammer. Rustfri og nylakkert var den når jeg kjøpte den, og rustfri er den fremdeles.

Hva mer kan egentlig forlanges av en byggebil? (Må innrømme at denne er så praktisk at den nok blir vanskelig å kvitte seg med...)
   #44
 1,495     Nordpolen     0
Finnes ikke en hiace som er rustfri, de begynner å ruste før de er ferdig produsert Smile
   #45
 10,486     Akershus     0

Finnes ikke en hiace som er rustfri, de begynner å ruste før de er ferdig produsert :)


Vanskelig valg. Skal han tro at bilen er rustfri, eller skal han tro på julenissen?
Signatur
   #46
 1,596     0
Vel... Rustfri er den - det er jo lett å komme til å se på undersiden. Bilen er jo så høy at jeg nesten kan krype under... Typisk ruststeder som jekkepunkter, bakluke og dører er nylakkert av forrige eier, og foreløpig ingen buling der.

Mulig at det dukker opp nå mellom jul og påske?

Men, for all del, å påstå at den er klinisk fri for rust blir jo vanskelig - praktisk umulig på en 14 år gammel bil. Med rustfri så mener jeg ingen synlig rust hverken over eller under!  ;)
   #47
 264     0

Kjøpte en lang HiAce for et par år siden. 2000 modell, 2,4 TD. Helt topp til formålet - starter og går uten noe tull. Får oljeskift årlig, og det er stort sett det som trengs. 280' på telleren. Komfort i førersete er OK, men den er grusom på vinterføre. I overkant spennende, faktisk... Elendig svingradius, og med 90HK under panseret går det ikke unna med litt vekt bak. Men frem kommer den, og stopper pent på kommando.

Drar 1800kg (lovlig med BE) på kroken, og det går 2,40x1,20 plater rett inn bak. 100kg på taket, med knallbra originalt Toyota takstativ fordel ut på hele bilens lengde. Skyvedører på begge sider, slik at paller kan løftes rett inn. 3 sitteplasser foran. Fin å dra henger med - sikkert på grunn av stiv/kort fjæring på bakakselen?

Fikk f.eks. en pall med gulvspon fra buildahouse rett inn bak, løftet rett inn med truck. Har vært flyttebil, ryddet dødsbo, renoveringsbil, møbelshopping og utallige turer til sandtaket med tilhenger. Dratt transportbånd, 18m lift, diverse hengere uten problem eller feilslag.

Bilen er definitivt verdt sin pris på 60.000 - og tipper den blir lett å selge om et par år også. Hvor mye den synker i verdi er usikkert, men sannsynligvis går den for ikke mange titusen under innkjøpspris - til tross for et par ekstra skammer. Rustfri og nylakkert var den når jeg kjøpte den, og rustfri er den fremdeles.

Hva mer kan egentlig forlanges av en byggebil? (Må innrømme at denne er så praktisk at den nok blir vanskelig å kvitte seg med...)

Haha deilig med skikkelig kassebil.
Selv tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med transporteren...er rett og slett forelsket i å ha kassebil. Digg å sitte høyt, og fint å kunne dytte omtrent hva som helst baki, uten å måtte legge ned seter og faens oldemor.
Hiacen er nok mer driftsikker enn transporteren, men valgte transporter pga svingradius og forhjulstrekk. Din går lett 500k.

   #48
 350     Viken     0
Hei.

Her er byggebilen min. Sikkert ikke det mest fornuftige valget men veldig gøy. :D

John L
Byggebil. Populære modeller og lure løsninger - 416.JPG - John L
Signatur
   #50
 373     Hordaland     0
Nå kommer det jo litt an på prisklasse og behov, men jeg har valgt å gjøre det litt annerledes (kanskje) ift. valg av byggebil - prismessig. Det er bare en modell jeg kjøper og det er Hiace.

Jeg har imt. kjøpt biler (flere ganger) som har et par år igjen før de kan bygges om til personbil. I perioden jeg har hatt bilen har jeg hatt et lagret søk (på finn sef. Wink på baksete til Hiace. Den jeg har nå har nylig rundet 10 år, og vil bli bygget om med org. baksete snarlig. For å byttes ut i en 2-3 år nyere. Denne gangen skal jeg ha 4wd. Jeg har vært kjempefornøyd med den jeg har (kun service), men behovet for 4wd melder seg nå pga. bygging av nytt hus fra høsten.

  Skal du ha bakhjulsdrevet Hiace bør du se etter en 02 (D-4D) eller nyere, for diff.bremsen er helt en annen på denne typen på biler med 2WD ift. til de eldre. I tillegg er motor kraftigere. Min er en lang utgave med automat, men jeg er imponert over hvor godt den tar seg frem.  Og ift. automat på disse er det en skuddsikker sak. De går laaangt. En kompis har en 02 (taxi) med halvhøyt tak og med egenvekt på 2,3 tonn. Tror den nå er passert 750.000 km. på samme kassa. Helt problemfri. Rust holder en borte med en oljebehandling i ny og ne. Ca. 1500-2000 på verksted. 

Som byggebil synes jeg størrelsen må være såpass, og med min "finn-filosofi" har den vært perfekt i kombinasjon med henger. Litt mer kroner å kjøpe en såpass "ny" bil, men har ennå tilgode å ha en krone i verditap på disse. Heller motsatt pga. ombygging.  Wink Fordelen med samme modell er at nå går Recarosete, dekk på alu. og annet smått rett over på den nye.

Reg.reim hver 150.000 km. på disse, og cluch er svakhet på 4wd ellers fint lite å tenke på om servicer er fulgt. Tåler høy km., men det er smart å finne en med utført 150.000 km. service (reg.reim) og med km. 140'-180' på teller. Da er den lettsolgt senere.  Glem håndverkerbiler (med tanke på ombygging), og se heller etter en som er pen baki. Men igjen, da må du også holde den bra mens du har den....  ;D

Ift. mer kapitalbinding tenker jeg som så at det er mot slutten av bygging budsjetter har en tendens til å ryke. Da har jeg i allefall 100k. i bakhånd i den bilen når det nærmer seg ferdigstillelse. Og bilen kan selges som personbil. Med et billig "vrak" risikerer en det motsatte. At uforutsette utgifter pga. slitasje melder seg fordi bilen har fått nok...

Modeller å se etter i så måte kan være 06-07 hiace, transporter, caravelle, Chev. Express/Starcraft (med gassanlegg), Viano, Landcruiser (litt liten), osv. men se etter biler som er levert fra fabrikk som personbil men reg. ny (i Norge) som varebil. Da blir ombygging enkel. Du finner neppe en slik Hiace, men brorparten av de til salgs er i utgangspunktet varebiler. Her trekker jeg heller sidepaneler og bakluke.  Med varetrekk og gummimatter er det kurant å "ta vare på" bilen mens en har den. Om en er typen som passer på tingene vel og merke.

Bare et tips. ;)


Byggebil. Populære modeller og lure løsninger - P1010281-2.jpg - ADAV
Signatur