24,005    52    2  

Byggebil. Populære modeller og lure løsninger

 119     Fredrikstad     1
Sitter med et stort prosjekt forran oss og behovet for byggebil begynner å bli kritisk! Hadde en bortimot perfekt bil som jeg solgte tidligere i vinter da vi ofte har behov for mer enn to seter. Og det som er helt sikkert er at Touran ikke er den optimale byggebilen :-\.
Så, jeg er på jakt etter en billig men ok bil for maaange turer på fyllinga og til trelasten de neste åra. Er mest på jakt etter en pick-up med muligheten for å få med meg plater på planet, materialer på taket, avtagbare forlengere (i høyden) til lemmene bak for turene til fyllinga osv.

Hva kjører dere, hvorfor, og har dere noen lure løsninger??

(Bildet er av min forrige bil)
Byggebil. Populære modeller og lure løsninger - IMG_1156 (Medium).JPG - Christiansborg

   #1
 1,019     Rogaland     0
Saab 9-3 2.0 Turbo med hengarfeste og en tysse henger med boogie (2 tonn)
Har klart meg fint med det Smile
Signatur
   #2
 22,342     Akershus     0
Har brukt mye rart, selv en Golf med henger duger.

Til lengre og tyngre greier var det bare henger som var ok.

Har bla hatt sen 80 talls lang og høy Transit. Plassmessig var den fin, men kvaliteten var dritt, alt mulig røyk. Den ble spiker for mange år siden.

Kjøpte nettop Transporter som jeg fikk billig. Den er mindre, men jeg tror den er stor nok.

Jeg bruker bla en henger som tar 1,5 tonn. Flott å frakte søppel på. Dessuten bør du ha takstativ.
   #3
 10,486     Akershus     0
Jeg kjører denne :








1992 Mercedes-Benz 300 TD Turbo.


Det er god plass til diverse ræl inni, men skal det hentes noe grisete, så står IFOR klar. en litt større henger hadde nok vært å foretrekke. Til å trekke tungt er den fin. Jeg kan bare trekke 2,1 tonn bak bilen, så jeg får ikke utnyttet ifor helt, men fullt lass med sand er ganske nøyaktig lovlig. Dette lasset var 20 kg over :




Hvis du ikke skal ha en dedikert byggebil, så kjøp en helt normal bil med hengerfeste, og en god henger er mitt tips.
Signatur
   #4
 25,373     Akershus     1
Kjører en 1988 syncro Transporter. Ca 4m materialer inn dersom en tar ut høyre forsete.

Henger
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 119     Fredrikstad     0
Henger er ikke aktuelt som eneste alternativ, da henger betyr 150,- hver gang jeg kjører inn på fyllinga mens med varebil/pick-up er det gratis. Med stort gammelt hus og hage som skal totalrenoveres så betyr det mange turer!!
Er på jakt etter en dedikert byggebil/ bil nr 2 mens vi bruker touranen som familiebruksbil. Hadde også mange turer med Harleyen i sommer med sekk på ryggen for å hente skruer, spiker, byggskum, verktøy osv ;D
Svigerfar har en Syncro Doka også, men den trenger litt TLC så jeg vil ha en bil jeg vet alltid er ledig og som ikke er et prosjekt. Huset er prosjekt nok......
Byggebil. Hva kjører dere og hvilke lure løsninger har dere? - 221020105521 (Medium).jpg - Christiansborg
   #6
 10,486     Akershus     0

henger betyr 150,- hver gang jeg kjører inn på fyllinga mens med varebil/pick-up er det gratis.


Hva i all verden er det for slags tulledynge?


Enig i at henger blir tullete da, men ikke like tullete som den prispolitikken.
Kan du komme med så stor bil du vil?
Signatur
   #7
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
Har opel combo. super bil til å frakte ting med,koster så og sei ingenting i forsikring,billig i drift osv. takbøyler til lengre planker osv..kanon nummer 2 bil Smile Hadde tenkt til å kjøpe pickup..men greit å ha en lukka bil med tanke på veiret her til lands..ellers til større ting bruker eg henger og saab 9000 jubileum som trekkjærre Smile
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 119     Fredrikstad     0


henger betyr 150,- hver gang jeg kjører inn på fyllinga mens med varebil/pick-up er det gratis.


Hva i all verden er det for slags tulledynge?


Enig i at henger blir tullete da, men ikke like tullete som den prispolitikken.
Kan du komme med så stor bil du vil?


Syns ikke det er så tullete prispolitikk. Den "vanlige" innbygger i kommunen leverer noen sekker av og til med restavfall, el artikkler, malingrester og hage avfall. Kostnadstapene er derfor ikke så store da maaaaaange betaler for henger ved større ting. Jeg skal derimot prise meg lykkelig at enn så lenge er det gratis når du kommer uten henger. Er der minst to dager i uka så det har blitt mange tonn det siste året. De stopper nok ved biler over 3,5 tonn mener jeg uten at jeg har sjekka det opp.
   #9
 837     0
Kjører transporter lang type 2007mod. 1,9tdi.

Det som er ulempen med pickup er at du har ikke mye plass til verktøy eller andre ting som ikke tåler og bli fraktet i regn. Så jeg ville valgt en kassebil som du får plater inni bak og med takstativ. Jeg bruker så og si aldri henger. Går mye materiale på taket og platene sklir rett inn bak:) pluss at verktøyet mitt holder seg tørt hele året:)
   #10
 1,323     Østlandet     0
Gammel (98mod) Skoda Octavia gjør nytten som byggebil her i gården  :)
Og nei det er ikke stasjonsvogn, men det er utrolig hvor mye man får plass til i combicoupen også.
Var på Ikea og handlet baderomsinnredning forrige helg. 120cm servantskap, servant, 2 stk speilskap og 2 stk høyskap var ikke noe problem. Er så greit når man slipper å dra med seg henger i all slags vær.

Mye listverk, lekter og isolasjon har den også fraktet. Et byggsenter ligger 400m unna og da er det bare å åpne bakluka og dytte materialer helt frem til frontruten! Går så fint så!  ;D
   #11
 3,258     Akershus     0
Octavia stv og en liten henger med maks 750kg. Mer en godt nok til å få med seg diverse greier om man har glemt noe eller trenger noe ekstra. Skal vel ikke helt se bort fra at jeg var noe overlastet på hengeren innimellom. Aner ikke hvor mye en liten henger som er smekkfull med materialer veier? Egentlig utrolig hvor stabil en liten henger som er riktig lastet er. Har et stykke motorvei pluss et godt stykke svingete vei hjem og den lille rotta var stabil og fin å dra uansett hvor mye jeg hadde lastet den.

Lånte boogihengeren til naboen når jeg trengte mer volum. Men prøver å unngå å dra tunge lass med sand/stein med privatbil og lånt henger, føler at det sliter for mye på utstyret.

Alt som var mye og veldig tungt kom med lastebil. Temmelig meningsløst å kjøre en haug med turer med egen henger i stedet for å bestille alt i ett jafs.
Signatur
   #12
 5,570     0
Hadde en VW Passat stv mens vi pusset opp. Stort sett gikk ting inn i bilen (mener å huske at jeg fikk 4 meter list inn i bilen når de gikk fra frontrute til bakrute, litt på skrå). Ellers var selvsagt henger kjekk å ha.
   #13
 142     Oslo     0
Hos meg stod valget tilslutt mellom Subaru Forester og Hyundai H-1 varebil (4wd), endte opp med Subaruen da jeg fikk låne en 2,5 kubikks henger i hele byggeperioden, også fordi bilen brukes som nr. 2 bil, til og fra jobb hver dag. God bakkeklaring, skikkelig 4wd, lavserie, god kvalitet, har vel kjørt 20+ turer med hoggsavfall og 30+ turer med byggesøppel. Nå er jeg heldig som har fyllinga rett ved siden av jobben, og i Oslo er det volumet det kommer an på, ikke om det er bil eller henger. Som privatperson kan man levere 3 kubikk gratis (gikk nylig opp fra 2,5).
   #14
 154     sarpsborg     0
kjører god gammel 1988mod bmw 325ix (4wd for de som ikke er kjent med bmw) stasjonsvogn med takstativ og stor henger.

får med meg 4kubikk i hengeren (evnt 900kg)  og får plass til det meste på taket eller inni bilen.

er vell mest sand/grus etc som kan bli litt kødd grunnet vekta, men har ikke hatt behov for så mye av det ennå.

bor i sarpsborg men kaster på fredrikstad fyllinga selv, da de har best pris (i sarpsborg kan man dog kaste mye gratis om man gidder å sortere)
   #15
 481     Eide på Nordmøre     0
Kjøpte en Opel Omega stasjonsvogn -94 modell med hengerfeste til byggeprosjektet, kostet kr 5.000. Omega sluker masse i bagasjen, og den tåler mye oppå taket (er ikke helt sikker på hvor mye). Omegaen har takrails, så jeg legger 48x48 på tvers av railsen i stedet for å bruke noen tusen på lasteskinner. Jeg har lasta mange løpemeter listverk og lekter på taket på den måten.

Jeg handler mest på XL-Bygg og Coop Extra Bygg, de låner ut hengere gratis ved kjøp av større mengder. Har blant annet dratt hjem 60 veggplater og 5 dører med karm på lånehenger. Større partier bestiller jeg med frakt, det sparer tid og koster ikke all verden.
Signatur
   #16
 538     Øst-Finnmark     0
Forsvarets feltvogn gelandewagen 240GD.  Solid takgrind som tar 200 kg. Den er dessuten registrert som personbil for 8 personer. Betaler for personbil å levere søppel.  ;D
   #17
 25,373     Akershus     0
Ad søppel, sjekk flere stede:

Sted 1:
Henger gratis, gratis hageavfall, trevirke, metall. Betaler for restavfall uansett hvordan det kommer inn.

Sted 2:
Betaler ikke noe for noe som helst som går inn i bil med hvite skilt. Tansporter er kjekk da  ;D
Betaler 150 for henger, uansett
Dersom du kommer med en bitteliten Subaru pick-up helt uten last, henger og grønne skilt: VEKTAVGIFT!! >:(  Svindyrt for smålass.
Signatur
   #18
 598     Midt-noreg     0
Fattern har kjørt mange lass under oppussing her i nyleiligheta til meg og samboer'n. Han har en 99mod Grand Voyager, og de gjr seg virkelig som byggebil! Bladfjærer, mye plass overalt i bila og lav innkjøpspris:) Dette kombinert med et hengerfeste = gull til oppussing. Han har en 5-seter så det kommer ikke plater inn der, men en toseter slik som byggebil må jeg vurdere selv neste gang det skal pusses opp.
Signatur
   #19
 90     Et sted uten naboer     0
vedovn i huset eller bål ute, løser en del av problemet med den dyre dynga.
en gammal ovn eter det meste
   #20
 25,373     Akershus     0
Nostalgi -- det gamle parafinfatet: ene bunnen var skåret ut + fyrluke nede. Det gikk mye rask i den. Smile
Signatur
   #21
 557     Sørlandet     0
Bor selv et strøk med tett gammel trehusbebyggelse der brenning av avfall nok ikke veldig populært.

Kommer du med blandet avfall til det lokale avfallsmotaket her tar de 1kr/kg. Rent trevirke eller stein/mur er billigere, men har du mer enn en type avfall i bil/på henger tar de utgangspunkt i den dyreste satsen.

Containerfolkene jeg har brukt har vel tatt ca 60kr/100kg for trevirke og det dobbelte for blandet + henting/levering av container. For min del måtte den settes ut med kranbil så det ble enda litt dyrere enn vanlig.

Ellers har jeg brukt min 1.gen CR-V, greit med plass inni og og plass til litt oppå eller på henger selv om bilen har latterlig lav maxvekt (1200kg) for henger. Da er det greit med BE så man kjøre en henger med litt størrelse selvom den ikke er fullt lastet.

Det meste av materialer har jeg fått tilkjørt til en meget behagelig pris med tanke på at de også er med og bærer materialer inn og ikke bare dumper de i veikanten.
   #22
 10,486     Akershus     0
Sprøtt. Her er alt som sorteres gratis. Max 2 sekker restavfall gratis. 100,- for inntil 10 sekker restavfall, 200 for 20.

Sortert avfall kan selges. Hageavfall blir til jord, som også selges. Vinn-vinn for alle.

Greit nok å ta seg noe betalt, men når folk begynner å velge bil utfra prispolitikken på dynga, syns jeg det har gått litt langt.
Signatur
   #23
 570     Askøy-Hordaland     0
En stor varebil er veldig kjekt når det skal handles byggevarer eller kjøres søppel. Har en Renault Trafic som firmabil. Minuset med den er at den er et par cm for kort til at 240cm lange plater går flatt på gulvet. Men den er ellers romslig, laster 100kg på taket og kan trekke 2000kg. Skulle jeg kjøpt byggebil selv ville jeg nok sterkt vurdert Toyota Hiace, lang utgave. Der går platene fint inn på gulvet, den kan laste ett par hundre kg mer enn Renaulten og kan laste mye på tak og kan trekke stor henger. Har også inntrykk av at Hiacen er mer driftsikkert en Traficen.
   #24
 6,009     Finnmark     0
Hva med en Mercedes Sprinter? Jeg bruker å låne en slik og syns det er ok "byggebil"
den har mye plass(alt får plass inne, feks isolasjon,plater) og kan kjøres med B førerkort
Signatur
   #26
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

..Mercedes-Benz 300 TD Turbo. ..
+1 for en slik med henger.
Fikk sånn 'gratishenger' fra Byggkjøp/XL-bygg som ble benyttet til alt fra å kjøre Leca og Glava til søppelcontainer på tomta under hele byggeperioden.
   #27
 489     0
VW Caravelle kombi 94 modell brukte jeg. Kjøpte den for 30', brukte den i tre år og 40000 km og solgte den for 27'. God plass i varerom, sitteplass til 5, sterk men lat dieselmotor med fint forbruk.

Byggebil. Hva kjører dere og hvilke lure løsninger har dere? - 20062010060.jpg - Alhan
   #28
 813     Østfold     0
Dette er en flott byggebil, kran bil og krokløft i ett  ;D

Signatur
   #29
 5,745     0
Har min fjerde varebil i rekke.. oppussing av gamle hus må reknast i dekader, ikkje i år.
2009 modell Berlingo diesel, god komfort, rimleg i drift, treg, drar kun lett henger, lett å laste i.
   #31
 813     Østfold     0


Dette er en flott byggebil, kran bil og krokløft i ett  ;D



Kommer du til dynga med den må du ihvertfall betale.

Kunne tenkt meg en slik selv med det drawbacket.


Hehe, du må betale da ja, men jeg bygger såpass landlig at det blir nok et og annet bål gjennom byggeperioden, fikk tak i en container gratis på finn som var brukt til å brenne i,så da blir ikke noe søl av det heller  Wink
Signatur
   #32
 4,293     Østlandet     0
i bilen min har jeg en genial patent,  det er en kasse forrerst i lasterommet,  denne er i bilens bredde og ca meter høy.  bakover fra denne har jeg  3 stålstenger som går på tvers i samme høyde, som gjør at jeg kan laste mange plater gips, men allikevell få tak i ting og verktøy som ligger under.

Det er forøverig en 2011mod transporter varebil.  med en kasse som er i bilens bredde, ca 1meter høy og 1meter brei forrerst,  der har jeg på passasjer siden en 8skuffers reol med metallskuffer,  og i andre skyvedøren har jeg en diger skuff som er 120cm dyp som kan trekkes helt ut,  her får jeg plass til listesaga, beutybaggen med alt håndverktøyet og alle kassene med elverktøy
Signatur
   #33
 797     Nes, Akershus     0
Har denne vakre farkosten. Lang Velle -99, drar 2000 på draget. Inntil videre har jeg kombivegg, men jeg får likefullt 4 meter listverks sneket inn mot tak og vegger, og hele paller rett inn i varerommet.

Strengt tatt mer familiebil enn byggebil, men man tager hva man haver.

Hengern er en søt liten Buster-sak, laster 1300 kg, veier 300, og har uttrakkbart drag.



Her fra sist jeg hentet "beholder for strømsparingstiltak"...

Signatur
   #34
 3,706     Ringerike     0
Ble byggebil på meg i går..... ;D
I forbindelse med tilbygg på hytta så kjøpte vi en Evasion, perfekt for blandingsoppdrag: personer- personer og varer- eller bare varer.
Byggebil. Populære modeller og lure løsninger - Evasion SX bak.jpg - Bidda
Signatur
   #35
 308     Lofoten     0
Kenneth R; ble nesten skremt av at ingen hadde nevnt Toyota Hiace før nest siste innlegg.Er jo verdens beste arbeidsbil Wink
Signatur
   #36
 1,019     Rogaland     0
Pelle, tror du har glemt å lese side to...Toyotaen er nest sist på side en Smile
Signatur
   #37
 340     Nord-Norge     0
Har en Kia Carnival som bygge bil.
Større dritt skal du leite lenge etter....
Fungerer greit som byggebil hvis en ikke trenger å laste mye inn i den, eller trekke henger... da stopper den  Sad
Vindusheisene virker ikke, og varmeanlegget har tatt kveld. Vindusvisker motoren virker når den selv vil, og glødinga til motoren slår inn når den føler for det, så i visse tilfeller kan den være litt tungstartet for å si det mildt..... Forstillinga er nok ikke helt på stasjon, da jeg kjenner den trekker til ene siden når jeg kjører. Bakluka må en bruke mye makt på for at den skal gå i lås, og motoren bruker olje...

Som dere ser er dette en skikkelig dritt bil, men den ble EU godkjent i starten av januar  :D
   #38
 5,188     Østlandet     0
Signatur
   #40
 138     Stavanger     0
Forslag til byggebil som har plass til 240 plater rett i lasterommet? Kravet er 3 seter og maks 180 000,- . Helst under 100 000,- men er villig til å gi litt for en bil som er driftsikker. Den vil bli solgt etter ca 2 år, så den bør også være lettsolgt.

HiAce eller Caravelle er vell kanskje gode kandidater,
   #41
 1,731     Trondheim     0
Jeg bruker en AUDI allroad 2001 i et års tid nå, genial med firehjulstrekk og høy hengervekt. Man kan plassere hengeren hvor som helst og laste fullt - den kommer altid opp uansett. ustoppelig!
Ikke så gjerrig på drivstoff da(2,7 biturbo bensin….)
MVH
Sakke
   #42
 264     0
Totalrenoverer hus, og jeg kjøpte meg en gammal sleten transporter med hengerfeste og takstativ.
Beste investeringen jeg noen sinne har gjort. Kosta meg 15.000+omreg, og har aldri sett tilbake.
Bilen er så stygg at jeg kan gi fullstendig faen i den, og jeg får plass til alt mulig drit inne i den store kassa, fint å transportere feks lister på taket, og med henger så kan jeg kjøre hele huset på dynga i en vending.
Den har også fremhjulsdrift, så er mye bedre på glatta enn feks hiace, som slipper veldig lett med tom bil.
Svingradiusen er også meget bra.

Anbefales på det sterkeste.
   #43
 1,596     0
Kjøpte en lang HiAce for et par år siden. 2000 modell, 2,4 TD. Helt topp til formålet - starter og går uten noe tull. Får oljeskift årlig, og det er stort sett det som trengs. 280' på telleren. Komfort i førersete er OK, men den er grusom på vinterføre. I overkant spennende, faktisk... Elendig svingradius, og med 90HK under panseret går det ikke unna med litt vekt bak. Men frem kommer den, og stopper pent på kommando.

Drar 1800kg (lovlig med BE) på kroken, og det går 2,40x1,20 plater rett inn bak. 100kg på taket, med knallbra originalt Toyota takstativ fordel ut på hele bilens lengde. Skyvedører på begge sider, slik at paller kan løftes rett inn. 3 sitteplasser foran. Fin å dra henger med - sikkert på grunn av stiv/kort fjæring på bakakselen?

Fikk f.eks. en pall med gulvspon fra buildahouse rett inn bak, løftet rett inn med truck. Har vært flyttebil, ryddet dødsbo, renoveringsbil, møbelshopping og utallige turer til sandtaket med tilhenger. Dratt transportbånd, 18m lift, diverse hengere uten problem eller feilslag.

Bilen er definitivt verdt sin pris på 60.000 - og tipper den blir lett å selge om et par år også. Hvor mye den synker i verdi er usikkert, men sannsynligvis går den for ikke mange titusen under innkjøpspris - til tross for et par ekstra skammer. Rustfri og nylakkert var den når jeg kjøpte den, og rustfri er den fremdeles.

Hva mer kan egentlig forlanges av en byggebil? (Må innrømme at denne er så praktisk at den nok blir vanskelig å kvitte seg med...)
   #44
 1,503     Nordpolen     0
Finnes ikke en hiace som er rustfri, de begynner å ruste før de er ferdig produsert Smile
   #45
 10,486     Akershus     0

Finnes ikke en hiace som er rustfri, de begynner å ruste før de er ferdig produsert :)


Vanskelig valg. Skal han tro at bilen er rustfri, eller skal han tro på julenissen?
Signatur
   #46
 1,596     0
Vel... Rustfri er den - det er jo lett å komme til å se på undersiden. Bilen er jo så høy at jeg nesten kan krype under... Typisk ruststeder som jekkepunkter, bakluke og dører er nylakkert av forrige eier, og foreløpig ingen buling der.

Mulig at det dukker opp nå mellom jul og påske?

Men, for all del, å påstå at den er klinisk fri for rust blir jo vanskelig - praktisk umulig på en 14 år gammel bil. Med rustfri så mener jeg ingen synlig rust hverken over eller under!  ;)
   #47
 264     0

Kjøpte en lang HiAce for et par år siden. 2000 modell, 2,4 TD. Helt topp til formålet - starter og går uten noe tull. Får oljeskift årlig, og det er stort sett det som trengs. 280' på telleren. Komfort i førersete er OK, men den er grusom på vinterføre. I overkant spennende, faktisk... Elendig svingradius, og med 90HK under panseret går det ikke unna med litt vekt bak. Men frem kommer den, og stopper pent på kommando.

Drar 1800kg (lovlig med BE) på kroken, og det går 2,40x1,20 plater rett inn bak. 100kg på taket, med knallbra originalt Toyota takstativ fordel ut på hele bilens lengde. Skyvedører på begge sider, slik at paller kan løftes rett inn. 3 sitteplasser foran. Fin å dra henger med - sikkert på grunn av stiv/kort fjæring på bakakselen?

Fikk f.eks. en pall med gulvspon fra buildahouse rett inn bak, løftet rett inn med truck. Har vært flyttebil, ryddet dødsbo, renoveringsbil, møbelshopping og utallige turer til sandtaket med tilhenger. Dratt transportbånd, 18m lift, diverse hengere uten problem eller feilslag.

Bilen er definitivt verdt sin pris på 60.000 - og tipper den blir lett å selge om et par år også. Hvor mye den synker i verdi er usikkert, men sannsynligvis går den for ikke mange titusen under innkjøpspris - til tross for et par ekstra skammer. Rustfri og nylakkert var den når jeg kjøpte den, og rustfri er den fremdeles.

Hva mer kan egentlig forlanges av en byggebil? (Må innrømme at denne er så praktisk at den nok blir vanskelig å kvitte seg med...)

Haha deilig med skikkelig kassebil.
Selv tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med transporteren...er rett og slett forelsket i å ha kassebil. Digg å sitte høyt, og fint å kunne dytte omtrent hva som helst baki, uten å måtte legge ned seter og faens oldemor.
Hiacen er nok mer driftsikker enn transporteren, men valgte transporter pga svingradius og forhjulstrekk. Din går lett 500k.
   #48
 350     Viken     0
Hei.

Her er byggebilen min. Sikkert ikke det mest fornuftige valget men veldig gøy. :D

John L
Byggebil. Populære modeller og lure løsninger - 416.JPG - John L
Signatur
   #50
 373     Hordaland     0
Nå kommer det jo litt an på prisklasse og behov, men jeg har valgt å gjøre det litt annerledes (kanskje) ift. valg av byggebil - prismessig. Det er bare en modell jeg kjøper og det er Hiace.

Jeg har imt. kjøpt biler (flere ganger) som har et par år igjen før de kan bygges om til personbil. I perioden jeg har hatt bilen har jeg hatt et lagret søk (på finn sef. Wink på baksete til Hiace. Den jeg har nå har nylig rundet 10 år, og vil bli bygget om med org. baksete snarlig. For å byttes ut i en 2-3 år nyere. Denne gangen skal jeg ha 4wd. Jeg har vært kjempefornøyd med den jeg har (kun service), men behovet for 4wd melder seg nå pga. bygging av nytt hus fra høsten.

  Skal du ha bakhjulsdrevet Hiace bør du se etter en 02 (D-4D) eller nyere, for diff.bremsen er helt en annen på denne typen på biler med 2WD ift. til de eldre. I tillegg er motor kraftigere. Min er en lang utgave med automat, men jeg er imponert over hvor godt den tar seg frem.  Og ift. automat på disse er det en skuddsikker sak. De går laaangt. En kompis har en 02 (taxi) med halvhøyt tak og med egenvekt på 2,3 tonn. Tror den nå er passert 750.000 km. på samme kassa. Helt problemfri. Rust holder en borte med en oljebehandling i ny og ne. Ca. 1500-2000 på verksted. 

Som byggebil synes jeg størrelsen må være såpass, og med min "finn-filosofi" har den vært perfekt i kombinasjon med henger. Litt mer kroner å kjøpe en såpass "ny" bil, men har ennå tilgode å ha en krone i verditap på disse. Heller motsatt pga. ombygging.  Wink Fordelen med samme modell er at nå går Recarosete, dekk på alu. og annet smått rett over på den nye.

Reg.reim hver 150.000 km. på disse, og cluch er svakhet på 4wd ellers fint lite å tenke på om servicer er fulgt. Tåler høy km., men det er smart å finne en med utført 150.000 km. service (reg.reim) og med km. 140'-180' på teller. Da er den lettsolgt senere.  Glem håndverkerbiler (med tanke på ombygging), og se heller etter en som er pen baki. Men igjen, da må du også holde den bra mens du har den....  ;D

Ift. mer kapitalbinding tenker jeg som så at det er mot slutten av bygging budsjetter har en tendens til å ryke. Da har jeg i allefall 100k. i bakhånd i den bilen når det nærmer seg ferdigstillelse. Og bilen kan selges som personbil. Med et billig "vrak" risikerer en det motsatte. At uforutsette utgifter pga. slitasje melder seg fordi bilen har fått nok...

Modeller å se etter i så måte kan være 06-07 hiace, transporter, caravelle, Chev. Express/Starcraft (med gassanlegg), Viano, Landcruiser (litt liten), osv. men se etter biler som er levert fra fabrikk som personbil men reg. ny (i Norge) som varebil. Da blir ombygging enkel. Du finner neppe en slik Hiace, men brorparten av de til salgs er i utgangspunktet varebiler. Her trekker jeg heller sidepaneler og bakluke.  Med varetrekk og gummimatter er det kurant å "ta vare på" bilen mens en har den. Om en er typen som passer på tingene vel og merke.

Bare et tips. ;)


Byggebil. Populære modeller og lure løsninger - P1010281-2.jpg - ADAV
Signatur