86,610    199    23  

Fokus på førerkort for henger (BE) for tiden?

 10,486     Akershus     0
Jeg var på byggmax og hentet litt småtteri i dag. Jeg måtte vente litt på å kjøre inn i en rundkjøring, og da passerte en politibil. Jeg så de stirret, så jeg regnet med det kom til å skje noe. Like borti veien sto de og ventet, og la seg etter da jeg passerte. Jeg fant det like greit å stoppe, gikk ut og møtte onkel. Han var i grunn hyggelig nok, og ville kun se førerkortet. Han konstaterte at det sto BE der, og alt var i skjønneste orden. Vognkort på bil/henger var aldri tema, og han ønsket meg lykke til med støypingen jeg åpenbart skulle begynne med utfra lasten. Lastsikringen var ganske åpenbar, og god.

Jeg blir ikke så ofte stoppet, men noen ganger har det da blitt. Kun én bot, ellers rutinekontroller. De har alltid bedt om vognkort også tidligere. De lå etter meg et par minutter, så muligens sjekket de bil og henger da.

Flere som har opplevd å bli stoppet for å sjekke at man har førerkortet i orden ved trekking av henger i det siste?
Signatur

   #1
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Nei, men kjører man boggiehenger på en liten personbil så er det ofte ugler i mosen...
  (trådstarter)
   #2
 10,486     Akershus     0
Er det? Er folk så sløve at de ikke vet, eller er det mange som bare tar sjansen? Er det fortsatt noen som tror det er aktuell vekt som er interessant (med klasse B altså)?

Jeg trodde kanskje det er mer åpenbart at man ikke begir seg ut i trafikken med noe sånt uten å ha tenkt over saken først.


Forøvrig helt greit for meg at det fokuseres på henger og nødvendig førerkort.
Signatur
   #3
 1,029     Oslo     0
Er vel mange som "bare" har B som ikke er klar over hvilke regler som gjelder dem ja. Både i vekt på henger, lass og hastighet.
  (trådstarter)
   #5
 10,486     Akershus     1
Veldig vanskelig har det da aldri vært. Jeg tok BE i '98, et halvår etter at jeg tok B, og hadde da ingen problemer med å finne ut av reglene. Hvis folka på biltilsynet ikke greier det, blir det som om du ikke vet eller greier å finne ut hva den gule/grønne ledingen er til Smile
Signatur
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Hadde en periode vår / sommer 2011 at jeg ble stoppa ca to ganger i måneden for varierende kontroller. Heldigvis aldri med stor henger. Jeg har ikke E på lappen min, men velger stadig en stor bil når jeg skal kjøre stor henger, fremfor å kjøre lovlig med liten bil og hengervekt som ligger helt på kanten av hva bilen har lov å dra. Det er rett og slett ikke trygt å kjøre så tung henger etter så liten bil, selv om det er lov. Jeg setter trafikksikkerhet høyere enn lovverk.
(Men leddbuss har jeg lov å kjøre!)
   #7
 21,481     Enebolig     0

Veldig vanskelig har det da aldri vært. Jeg tok BE i '98, et halvår etter at jeg tok B, og hadde da ingen problemer med å finne ut av reglene. Hvis folka på biltilsynet ikke greier det, blir det som om du ikke vet eller greier å finne ut hva den gule/grønne ledingen er til :)


Javel. De stod nå tre mann (og en kvinne) og nølte med å gi meg skriftlig dokumentasjon på at bilen min kunne trekke en spesifikk henger. De sa det samme som meg, at det går an å lage noe så tvetydig. Han ene spurte om jeg kunne komme tilbake om en uke, men det var selvsagt uaktuelt og jeg fikk presset frem et svar. I samme distrikt vet jeg om en som ble stoppet i "generell kontroll" der politiet måtte ta både bil og henger med til biltilsynet for å sjekke om det var lovlig. Tenker den kalkulatoren er kjekk å ha.

pwb
   #8
 2,292     Ski     0
Nå har jeg ikke prøvd den kalkulatoren, men synes å ha hørt at den ikke tar hensyn til campingvognregelen?
   #9
 105     Vest_Agder     0
Testa den på min grand vitara med egenvekt rundt 1600 og hengervekt 2000. Da kom det opp at jeg kan ha henger opptil 1400 kg med bare B, så den beregner nok den biten også.
   #10
 797     Nes, Akershus     0
Ja, folk er så sløve.
Nei, folk har ikke begrep om lastsikring.
Nei, folk har ikke begrep om tyngdepunktsforskyving.
Nei, folk har ikke begrep om hvordan fart påvirker masseakselerasjon...

Osv... Hvis kula på bilen er 50 mm, og kulehansken på hengern er 50 mm, så passer det, og da er det sikkert greit.

Så lenge det ikke er en del av praktisk førerkortopplæring for kl.B , vil majoriteten aldri begripe hva det innebærer å frakte last på henger. Eller i bilen for den delen. At det står i teorien spiller ingen rolle, den er fort glemt. I tillegg er "skal bare"/"jeg skal ikke langt"/"det veier jo nesten ikkeno" en stort bidragende faktor. Stort sett går det heldigvis bra, men det skal også lite til at det går veldig galt.
Signatur