(trådstarter)
   #11
 811     Tromsø     0
Firmaet kaller seg for DSV.
Jeg har jo ikke gjort annet enn å bestille varer, og har jo ikke kontroll på hvilken speditør som tar varene inn til Norge. (Fikk opplyst at det var et annet firma som skulle frakte: GSL, hvor jeg også fikk sporingsnummer)

Fikk forklaring på postene, uten at jeg ble noe særlig klokere av den grunn:

"- Den første oppringingen gjør vi for å få de nødvendige opplysningene. Noen har organisasjonsnummer, og noen har også tollkreditt konto. Da blir fortollingsaspektet litt annerledes enn om det er privat personer. Det er meget sjelden vi uoppfordret opplyser om kostnadene rundt fortolling, vi gjør en tjeneste for deg som vi selvsagt skal ha betalt for. Som du selv sier så har du erfaring med dette og da er du klar over at gebyrer ville påbeløpet.

- Vareavgift; noe alle våre kunder blir belastet.

- Fortolling i Norge; er for tjenesten vi gjør for å fortolle varene.

- Utlegg av moms; beregnet moms ut i fra summen vi har blitt opplyst fra handelsfakturaen.

- Administrasjon av dagsoppgjør; pga ekstra arbeid rundt kunder uten tollkreditt belastes de for dette.

- Spedisjon/Tollansvar: er den eneste posten jeg kan kreditere. Blir belastet fordi vi har ansvar for varer som står på Tollager.

- Fakturagebyr; materialer som blir brukt til fortolling osv. Print osv.

- Vi har ikke lov til å sende deg grunnlaget for momsberegningene, dette må du ta med avsender som har sendt oss papirene.
"


Har fått tilbud fra DSV om at Spedisjon/tollansvar kan krediteres, hurra en reduksjon på 370kr x 2. Er fremdeles ikke fornøyd.

   #12
 4,148     Oslo Vest     0
For import av et hus, på tre semitrailere, hvor de utstedte de nødvendige papirer for grensepassering per trailer, beregnet mva som vi forhåndsbetalte og gjorde alt slik at grensepasseringen og behandlingen var gjort unna på få minutter betalte jeg i underkant av kr. 2.000,-, dette var Color Line Cargo, med grensepassering Svinesund.

Det virker derfor som om det du blitt fakturert for er uforholdsmessig dyrt, samt en del poster jeg ikke har hørt om. Det finnes vel et regelverk for hvilke administrasjonskostnader det er lovlig å ta uten at jeg konkret husker hvor det er.

Jeg vil tro at størrelsen på disse gebyrene bør stå i samsvar med jobben de utfører og for import av elementene til husene brukte de tilsammen rundt en time, vil tro at de ikke bruker så lang tid med mindre kompliserte varer som fortolles.

Jeg ville ha tatt en telefon til forbrukermyndighetene og fått informasjon derifra.

Lykke til
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 811     Tromsø     0
Takk for innspill. Har allerede vært i kontakt med forbrukerrådet, men dette var av en eller annen grunn ikke innenfor deres område. venter på at Forbruker Europa skal åpne tlf på mandag.
Jeg innrømmer jo dessverre at jeg, basert på tidligere erfaringer, godtok at de fortollet varene for meg, og vil jo herved tipse alle andre som får denne telefonen om få opplyst kostnaden på forhånd. For som det tidligere i posten er blitt belyst, denne informasjonen er ikke tilgjengelig for allmenheten.

hvis du Incognito kommer på hvor jeg kan finne et evt gebyr-reglement, setter jeg pris på det.

Igjen, ikke et beløp som konkurs-truer prosjektet vårt, men er prinsipielt imot å bli overkjørt uten noen som helst form for rettigheter.

Valgte idag å betale fakturaene (minus tilbudt fratrekk) for rett å slett å få varene og sikre fremdrift på byggeplass, men anser ikke saken som avslutten av den grunn.
   #14
 1,043     Akershus     0
Nei, her er jeg rimelig sikker på at det ikke finnes noen direkte prisregulering, selv for forbrukere. Gjengs pris er det som gjelder. Muligheten for Cowboyer til å herje er derfor store.

Men at de ikke opplyste hva dette koster på telefon bedrer saken din, særlig når de har innrømmet det.

Enda vanskeligere er det fordi kontraktsforholdet er rufsete. Speditør har typisk en avtale med den transportør selgerne bruker. Juridisk er spørsmålet om du har akseptert disse vilkårene inkl kostnader når du velger å kjøpe og vet at det (for eksempel) er DSV som transporterer.

Du er gissel. Rettslig er vel omtrent det eneste du kan gjøre å nekte, men tilby betaling på sperret konto til dere er enige, og da blir det fort forliksrådet... Nekter de dette, må det begjøres midlertidig forføyning hos domstolen for å få utlevert varene.

Kan hende du har rettshjelpsdekn på hjemforsikringen i og med at dette knytter seg til fast eiendom. Tror jeg bare ville betalt...
  (trådstarter)
   #15
 811     Tromsø     0
Gissel ja, nettopp.
Det er jo det som er problemet, "alle" bare betaler for ingen gidder å ta kampen (meg selv inkludert, men skal forsøke å gjøre det jeg kan:) ).

I min aktuelle situasjon så var frakten inkl i kjøpesum (over 500EUR hos dmlights.com), og jeg fikk ingen informasjon om hvem som var speditør før jeg fikk sporingsnummer til et ukjent selskap som heter GSL. Disse har ikke kontor i Norge, og jeg fikk opp på nettsiden deres at Bring var deres "partner" i Norge. Likevel ringer det noen å mumler noe om fortolling på telefon. Uryddig og uprofft.
SÅ, DSV NORGE krever hinsides gebyrer, jeg fraråder alle å benytte disse. Og hvis dere skulle være så uheldig at deres forsendelse av en eller annen grunn havner her, så fortoll selv.
   #16
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg tok en telefon til forbrukermyndighetene og disse kunne ikke svare og opplyste at dette var utenfor deres ansvarsområde, men henviste meg, som deg, til Forbruker Europa, og tollmyndighetene.

Telefonen til tollmyndighetene førte ikke til noe mer informasjon om saken, tvert om ;D.

Så det er nok korrekt det som frodeolsen skriver over her.

Ved at man ikke har mulighet til selv å bestemme hvem som skal være transportør og speditør så risikerer man dessverre slik ting. Ville trodd at dette var en interessant sak for forbrukermyndighetene, derfor er jeg litt overasket over dere uinteresserte og steile holdning til saken.
Signatur
   #17
 10,486     Akershus     0
Sikker på at det ikke er snakk om GLS?
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 811     Tromsø     0

Sikker på at det ikke er snakk om GLS?

Nå er jeg ikke så bevandre i den eksotiske delen av speditørmarkedet, men ja, jeg fikk et sporingsnummer som resulterte i en nettside fra et firma som kaller seg GLS (http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/BE01/VL/5004.htm?txtRefNo=30351934900351&txtAction=71000 )

Hvordan det? Er disse beryktet for sin skruppeløse holdning?

Hvordan dette endte opp som en telefon fra et firma som kaller seg DSV (DSV Road AS) er for meg uklart.
  (trådstarter)
   #19
 811     Tromsø     0
Ja, var også overrasket over at dette ikke var mer interessant, eller at det var utenfor dere område. Det må jo være 1000vis av importkunder som stusser over dette gebyr-veldet?
Har tipset diverse forbruker-nettsteder (dinside, FBI etc) ihåp om at de vil rette søkelys på dette opplegget (og ikke nødvendigvis min sak, er ikke spesielt mediakåt av meg, men generelt over manglende informasjon tilgjengelig, ingen forbrukerrettigheter og lover som gjelder ved gebyr. Hva kan de egentlig kreve? Blyantspissergebyr 1000kr? etc?.

For meg er jo dette en klokkeklar sak som bør sees på i likhet med den evindelige 200kr-grensa for momsfritak!
   #20
 10,486     Akershus     0
Se der, ja. GLS, ikke GSL.

Jeg kjenner dem ikke så godt, bare husker GLS stadig gikk igjen da jeg jobbet i Nor-Cargo (nå Bring).

DSV har hatt mye samarbeid med DHL, men det tror jeg er slutt nå. Tidligere brukte norske kunder gjerne DSV for å sende utlands, og DHL innlands.
Signatur