Selv om det kanskje ikke går i kategorien grådig har jeg iløpet av siste uken hatt store problemer med å få levert to pakker fra USA via UPS
Problemene oppsto som en følge av at de er adressert til min postboks adresse. Er den jeg bruker og registrerer. Det er ikke alltid jeg vet hvem som tar seg av transporten, og normalt sett går det fint (handler mye fra utlandet).
Etter tre forsøk på å få endret leveringsadresse på pakkene er status at en pakke er mottatt, en pakke befinner seg på et ukjent sted og i postkassen min i dag lå en pakke som tilhørte noen helt andre. I følge pakkesporingen til UPS har _jeg_ signert for denne pakken.
Oppringing ved levering, noe alle andre budfirmaer klarer, er vistnok fysisk umulig for UPS hvis du bor utenfor dekningsområdet til UPS i Oslo.
Det er bare posten Norge med postpakke/brev som havner inn under privatvering som kan levere til postboks. (servicepakke og brev)
Dersom du benytter andre transportører kan de ikke levere til postboks. (heller ikke Bring, som er bedriftsdelen av posten)
Da MÅ du passe på å få pakkens leveringsadresse til en fysisk gateadresse der det er folk hjemme hele dagen - for budfirmaene leverer stort sett mellom 8-16
Der jeg har valget velger jeg som oftest at det sendes med vanlig post, men mange ganger får man ikke noen informasjon om hvem pakken sendes med. Vi bor "midt" i byen her og kan tidvis være plaget med hærverk eller tyveri fra postkasse og bruker derfor postboks som primærsted for mottak av postsendinger.
Ellers er erfaringen (fra bl.a DHL) at i det de laster pakken inn i bilen som skal kjøre dette ut til kunden, eller kommer til min pakke på leveringsrunden, så ringer de for å få en avklaring på leveringsadresse. Ved et par anledninger har vi på telefon avtalt alternative leverigssteder hvis jeg ikke har vært hjemme.
Problemene med UPS har derimot vært at det måtte tre forsøk til å få rettet adressen på den ene av pakkene, samt at de ikke kan ringe hvis det er noe uklart i leveringsøyeblikket og at de påstår at jeg har signert for en pakke til en villt fremmed person som var dumpet i postkassen min.
Men jeg håper at ting ordner seg i løpet av en dag eller to.
Jeg fikk akkurat en pakke fra Danmark. Den var sendt med omtalte GLS, og tatt over av posten da den kom hit til landet. Hentet på postkontoret, og betalte KUN mva-beløpet. Ingen gebyr.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg fikk akkurat en pakke fra Danmark. Den var sendt med omtalte GLS, og tatt over av posten da den kom hit til landet. Hentet på postkontoret, og betalte KUN mva-beløpet. Ingen gebyr.
Jeg har fått derfra tidligere også (ved juletider) uten å ha fått noe krav i ettertid.
Kan de sende fortollingsgebyr uten at det er avtalt?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Da var lampene mine levert fra samme speditør, bestilt fra samme leverandør som deg.
Fikk en telefon fra ei dame i DSV, og fikk pigga ut med en gang dama sa: "Da sender jeg deg en faktura på mva og sånn". Og sånn?
Svarte at jeg ønsket å vite hva det kostet hvis de skulle fortolle varene. Da var rabalderet i gang. Nei, det var vanskelig, for det måtte regnes utifra momsen, og så videre og så videre. Men jeg må jo vite hva prisen blir hvis jeg skal kjøpe en tjeneste, sa jeg, og dama ble stadig mer irritert.
Det endte med at jeg fikk en faktura per mail noen dager etterpå, og den lyd slik:
Vareavgift: 50 kr Fortolling i Norge: 435 (eneste posten der mva kom i tillegg) Administrasjon av dagsoppgjør: 576,-
I tillegg kom selvfølgelig mva for varene jeg importerte.
Ble jo tross alt en litt annen pris en du fikk, galemattis. Had nok blitt langt høyere hadde det ikke vært for at du postet denne tråden.. Takk for det..
Signatur
Arkitekttegnet moderne enebolig i rå betong / vedlikeholdsfritt treverk. Byggestart 24.10.2011. Innflytting torsdag 9. august 2012.
http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72206&epslanguage=NO
Merk at speditør/transportør uansett tar behandlingsgebyr...
Posten er for eksempel ganske snikete (prisliste 2012):
234,00 Fortolling pr oppdrag når Posten fortoller for deg (varer i brev - import/eksport)
120,00 Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad
120,00 Forenklet tollbehandling pr oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold
Dvs at det koster 120 kr for varer mellom 200 og 1000 kr uansett om du betaler inn momsen selv... Slik forstår jeg i hvert fall dette.
Problemene oppsto som en følge av at de er adressert til min postboks adresse. Er den jeg bruker og registrerer. Det er ikke alltid jeg vet hvem som tar seg av transporten, og normalt sett går det fint (handler mye fra utlandet).
Etter tre forsøk på å få endret leveringsadresse på pakkene er status at en pakke er mottatt, en pakke befinner seg på et ukjent sted og i postkassen min i dag lå en pakke som tilhørte noen helt andre. I følge pakkesporingen til UPS har _jeg_ signert for denne pakken.
Oppringing ved levering, noe alle andre budfirmaer klarer, er vistnok fysisk umulig for UPS hvis du bor utenfor dekningsområdet til UPS i Oslo.
(servicepakke og brev)
Dersom du benytter andre transportører kan de ikke levere til postboks. (heller ikke Bring, som er bedriftsdelen av posten)
Da MÅ du passe på å få pakkens leveringsadresse til en fysisk gateadresse der det er folk hjemme hele dagen - for budfirmaene leverer stort sett mellom 8-16
Ellers er erfaringen (fra bl.a DHL) at i det de laster pakken inn i bilen som skal kjøre dette ut til kunden, eller kommer til min pakke på leveringsrunden, så ringer de for å få en avklaring på leveringsadresse. Ved et par anledninger har vi på telefon avtalt alternative leverigssteder hvis jeg ikke har vært hjemme.
Problemene med UPS har derimot vært at det måtte tre forsøk til å få rettet adressen på den ene av pakkene, samt at de ikke kan ringe hvis det er noe uklart i leveringsøyeblikket og at de påstår at jeg har signert for en pakke til en villt fremmed person som var dumpet i postkassen min.
Men jeg håper at ting ordner seg i løpet av en dag eller to.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
(pssst. Kommer i ettertid.)
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
Jeg har fått derfra tidligere også (ved juletider) uten å ha fått noe krav i ettertid.
Kan de sende fortollingsgebyr uten at det er avtalt?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
pakken ble levert av posten(bring) på døra...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
jepp - noen transportører benytter posten til distribusjon her i norge, og da kan man få den til bl.a. postboks.
Fikk en telefon fra ei dame i DSV, og fikk pigga ut med en gang dama sa: "Da sender jeg deg en faktura på mva og sånn". Og sånn?
Svarte at jeg ønsket å vite hva det kostet hvis de skulle fortolle varene. Da var rabalderet i gang. Nei, det var vanskelig, for det måtte regnes utifra momsen, og så videre og så videre. Men jeg må jo vite hva prisen blir hvis jeg skal kjøpe en tjeneste, sa jeg, og dama ble stadig mer irritert.
Det endte med at jeg fikk en faktura per mail noen dager etterpå, og den lyd slik:
Vareavgift: 50 kr
Fortolling i Norge: 435 (eneste posten der mva kom i tillegg)
Administrasjon av dagsoppgjør: 576,-
I tillegg kom selvfølgelig mva for varene jeg importerte.
Ble jo tross alt en litt annen pris en du fikk, galemattis. Had nok blitt langt høyere hadde det ikke vært for at du postet denne tråden.. Takk for det..
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html