#11
 4,148     Oslo Vest     0
Alle mail og henvendelser til et firma BØR man svare på. Jeg gjør selv så godt jeg kan, men opplever også at mange firma ikke gidder å verken ringe tilbake eller svare på mail.

Jeg opplever faktisk det offentlige som de som ALDRI besvarer mail.

Men det hadde vært veldig hyggelig om de kundene vi gir tilbud til også hadde gitt en tilbakemelding. Det å gi tilbud på et hus med et spesifikt innhold tar gjerne en dag, siden det skal regnes statikk osv så det er en del jobb med det. Mange tror nok at man har en fast kvadratmeterpris på alt, men slik er det iallefall ikke hos oss. Hvert enkelt hus prises iht en standard leveransebeskrivelse hvor det kommer spesifikke tillegg. Og hvert enkelt hus må regne ut i fra utseendeog størrelse, antall baderom, utforming osv.

Når det gjelder akkurat min bransje så er jeg veldig opptatt av å få snakket med kunden og møtt ham. Selv om man har en katalog så er det mye enklere å få avklart det meste gjennom et møte.

Jeg opplever ofte misforståelser om det som er skrevet og det å bruke en time sammen med en kunde er i mine øyne en god investering i tid, både for kundens og min skyld. Dersom kundens krav ikke kan oppfylles avklares det hurtig og han trenger ikke bruke mer tid på meg. Er vi på bølgelengde kan det være starten på et samarbeid og et salg.

Men det å møte en selger som setter seg ned og er klar for å diskutere ditt prosjekt bør være viktigere enn å bare etterspørre en katalog og en prisliste.

Men dette gjelder for de som ønsker et ferdighus eller tett bygg fra en leverandør.

Så for å komme i land med det man ønsker, som jo er å få en pris, så ville jeg ha fulgt opp med telefoner og mail, og til slutt med personlig fremmøte. Mange blir sure og skriver om det her, men jeg ville heller ha brukt energien min på virkelig å få kontakt med de som kan være av interesse istedet for å bli sur og ikke gjøre noe.
Signatur

   #12
 3,234     Vestfold     0

Det er tydeligvis gode tider for håndverksbedrifter. Har de ikke tid til å ta et opdrag kan de jo sende en mail å si det. Å ikke svare er arrogant og noe man bør huske når det blir dårligere tider.


Dette er jeg enig i. Kunder de gir blaffen i nå, kommer garantert ikke til å ta dem i bruk når de trenger nye kunder. Det er helt greit å ikke ha tid og anledning, men et enkelt kort standarsvar er det null problem å sende ut når noen sender en mail.
   #13
 152     0
Har gjort akkurat samme erfaring; henvendte meg til 10-12 byggmestre i nærområdet for å få en pris på et tilbygg, 2 var interesserte i å regne pris, fikk et tilbud fra den ene. Purret den andre et par ganger, men om jeg skal mase for å få en pris tør jeg ikke tenke på hvordan den byggeprosessen vil komme til å gå, så da var ikke det tilbudet spesielt interessant lengre...
Jeg la også jobben ut på nett, men fikk ingen seriøse svar.

Jeg ville selvsagt gjerne hatt noe å sammenlikne med, men jeg får bare akseptere at prisen jeg har fått i øyeblikket er "markedspris" akkurat der jeg bor...

Men jeg får benytte anledningen til å skryte av de som kom med tilbud da, de har vært supre på alle vis, kommer som avtalt, gjør som avtalt, svarer skikkelig på henvendelser, og er mer enn villige til å komme med råd og tips på de tingene jeg skal gjøre selv !

  (trådstarter)
   #14
 1,725     Trondheim     0
Er nokk ikke slik at jeg har gitt opp med første nei.... Har ringt, meilet, purret et flertall ganger i hvertenkelt tilfelle, og i værste fall sluttet jo vedkommende å svare på telefon!!!!
Men det finnes grenser på hvor mange ganger man gidder å mase, og at jeg skall begynne ta fri fra jobben å begynne å kjøre runt hele kommunen til forkjellige aktører som ikke gidder å plukke oppp telefonen en gang kan du bare glømme.
Hvis jeg skall møte opp personlig så er minstekravet at det er etablert noen form for kontakt først slik at jeg kan iaf avtale tid.
Som mange her har påpekt, hvis man må mase for å få til første kontakt/prisanslag, så tørr jeg ikke å tenke på hva man må gjøre for å få dem til å gjøre selve jobben!!

Det værste tilfellet er nok min "egen" rørlegger som skulle lage en energiberegning på huset sommeren 2010, og da komme med pris på en varmepumpeinstallasjon (i tillegg trenger jeg jo beregningen for å bestille riktig dybde på brønnen), Har purret sikkert 10 ganger på telefon , meil og personlig møte med vedkommende, og har fortsatt ikke mottatt en dritt  1ÅR etter første kontakt . Har betalt over 250000 i rørleggerarbeider/ material til firmaet og er forsåvidt fornøyd med jobben som er gjort. Har elkolbe til låns fra dem i venten på VP.....Er meget i tvil om jeg virkelig skall fortsette å bruke de hv gjelder VP....

MVH
Sakke
   #15
 109     0
har en oppfattelse av at endel av de jobber det ønskes anbud på best kunne taes på timebetaling.
hvis det gies en fastpris, er det alltid regnet inn et tillegg for at firmaet ikke skal gå på en smell.
mange slenger ut et anbud de ikke trodde de fikk tilslag på, men kun 1 svarte, og han fikk gulljobben..
slik tidene er nå, tenk deg om før du godtar et tilbud.
en ekstra kurs på 16a, bytte ut et vindu, legge parkett, osv er ingen anbuds jobb.
andbudsjobber har også dårlige kvalitet en timesbaserte, logisk.
  (trådstarter)
   #16
 1,725     Trondheim     0
Ja, men anbud er viktig da man onsker å holde prosjektet innanfor en viss tids- og kostnadsramme.
Dvs når man ønsker å holde budsjett etc.

Det virker å være en bevist strategi å ikke gi anbud, dette gjør jo at folk gjør som du sier; tar jobbene på timebetaling eller gir jobben til den ene som faktisk gir en (overpriset) anbud. Slik slipper bedriftene konkurranse og timejobbene dropper inn......eller?  :-\

Men f.eks en varmepumpeløsning der vesentlig del av anbudet er teknisk data/energiberegning og mesteparten av anbudet er material (veldig lite arbeid i forhold til totalkost) så burde ikke dette være et poeng heller, det er faktisk slik at disse beregningene er en forutsettning at jobben kan bli gjort i det hele tatt og at varen kan kjøpes.

MVH
Sakke
   #17
 429     0
Har mye bedre erfaring med å bruke Gule Sider og ringe. Håndverkere er egenerelt dårlig på elektronisk kommunikasjon (min erfaring det også).

   #19
 7,686     Bærum     0

Har mye bedre erfaring med å bruke Gule Sider og ringe. Håndverkere er egenerelt dårlig på elektronisk kommunikasjon (min erfaring det også).
Da er det på høy tid de lærer det. Vi lever i 2011.Den oppvoksende generasjon skjønner ikke dette problemet overhodet. Har man en nettside hvor kunder skal henvende seg må man lese og besvare henvendelser. Jeg løper ikke etter leverandører som ikke gidder å respondere. Like lite som jeg handler i butikker hvor betjeningen ikke er interessert i kundene.
   #20
 744     Hønefoss     0
"Problemet" er nok ofte at de håndverkerne som er dyktigst på elektronisk kommunikasjon ofte ikke sitter i posisjoner i firmaet der de håndterer kunder, de er gjerne ute hos kundene. Sikkert mye bedriftene kan gjøre for å bukte på dette, men først og fremst dreier det seg nok om å få inn nye mennesker med kompetanse i elektronisk kommunikasjon. Det er mange nok prosjekterende ingeniører og mestere som har mer enn nok med å lese VG på en datamaskin...

Ikke meningen å svartmale situasjonen, jeg har selv erfaring med godt voksne håndverkere som er ganske flinke til å kommunisere elektronisk, og har selv en far og onkel (hhv. vindusprodusent og tømrer) som begge takler det ganske bra.