Jeg har kjørt seks meter lange planker på en vanlig kassebil med takgrind, men det er vel ikke akkurat noe å anbefale. Til ti meter trengs det er større bil ja.
Har du en litt lang bil på si 6 meter, og legger flaggstanga midt på takstativ, stikker den jo bare 2 meter ut foran og bak. Det går jo rent praktisk, men ville kanskje ikke hilsa på onkel politi med det oppsettet. Hiv på noen fargesprakende poser i hver ende så den er godt synlig, så en trailer ikke planter den inn i grillen sin.
Det løner seg av og til å lese kva slag reglar som faktisk gjeld....
Du kan ha taklast som stikk opptil 1 meter framover. Bakover er det ikkje noko grense, så lenge det er forsvarleg festa og merka. I praksis må vel utstikket bakover frå det bakerste festepunktet vere noko mindre enn halve lengda på stanga (elles vert det ustabilt). Det kan halde hardt med ein småbil, men med ein lang vare-/kassebil/minibuss skulle 10 m gå greit.
Og plutselig ødela noen hele den utsvevende diskusjonen som ikke førte noe sted med å henvise til hva som faktisk er lovlig og mulig. Noen skal alltid være så målrettet og praktiske. ;D ;D ;D ;D
(Les ironien i denne på rett måte, den blir et gigantisk tupp i ræva til mitt eget innlegg lenger opp i tråden) (Godt noen faktisk sjekket lovverket)
Ikke så underholdende, men jeg kan komme med et innspill på en fremgangsmåte.
Det man vanligvis gjør, er å feste stanga på taket av bilen. På bilen henger man på en litt lang henger. Flaggstanga stikker da bare litt ut foran bilen og bak hengeren. Hengeren er der bare for å holde biler bak på avstand. Dette er en metode som politiet ikke reagerer på. Setter man flaggstanga rett på taket uten henger bak, bøtlegger de i 10k klassen+ inndrar førerkortet.
I dag er de aller fleste flaggstenger i glassfiber, så vekt er ikke noe problem for å ha dem på taket.
Forstår det skal gå greit med denne fremgangsmåten. Tross alt kjører semitrailere også i kryss. Men ville nok vært litt observang og tenkt litt på rutevalg. Er vel greit å prøve å unngå trange bykryss.
Neppe noe problem med store deler av stanga inn over bilen. Ordet "kryss" minner meg om en personlig opplevelse:
Off topic:
Bilen defekt, kona tilkalt med konebilen til å være "hest" for å få vraket hjem. I et kryss svinger hun til venstre. Selv synes jeg avstanden til trafikk fra venstre var litt kort, men hang jo der som en laks i snøret! Bilen fra venstre fortsatte!!!! . Jeg la meg mot høyre for å stramme opp og for å få mest mulig fart, deretter "ga jeg etter" for å få slakk" - - - - - Tjoing - tjoing DER smatt'n over, MELLOM OSS! og borte ble'n.
Artig historie - etterpå. Moral: en må ikke høre på Politiet på Møre som sier at en må bruke laaaaaaaaaangt slepetau for ikke å bli tatt for brudd på "tusenogén, tusenog..."
Forstår det skal gå greit med denne fremgangsmåten. Tross alt kjører semitrailere også i kryss. Men ville nok vært litt observang og tenkt litt på rutevalg. Er vel greit å prøve å unngå trange bykryss.
Forskjellen er jo at en semitrailer er lang og bakparten henger etter og derfor tar litt innersving. Ei lang flaggstang blir et gedigeng overheng og vil bryte ut og kan ta solide yttersvinger. Fort gjort å klabbe til noen i et krss da.
Forstår det skal gå greit med denne fremgangsmåten. Tross alt kjører semitrailere også i kryss. Men ville nok vært litt observang og tenkt litt på rutevalg. Er vel greit å prøve å unngå trange bykryss.
Forskjellen er jo at en semitrailer er lang og bakparten henger etter og derfor tar litt innersving. Ei lang flaggstang blir et gedigeng overheng og vil bryte ut og kan ta solide yttersvinger. Fort gjort å klabbe til noen i et krss da.
OK, men om jeg bruker varehengeren og bilens takstativ, da er den forankret i to punkter og vil oppføre seg snillere (må da bygge rampe på hengeren for å tilpasse høyden) med tanke på overheng.
Mener noen sa noe om at ingenting kan stikke foran bilen og maks to meter ut bak bilen (hengeren?)
Mulig det blir 10 meter totalt selv med en liten gaupen-henger... Lovlig?
Av en eller annen merkelig grunn tenkte jeg på akkurat dette for et par dager siden. Jeg husker at jeg for mange år siden (15?) på noe på Norge Rundt om en som laget flaggstenger. Han hadde en løsning der han la den på bilen og henger. Da var det greit å transportere.
Er man litt forsiktig, så burde det fungere helt fint å feste den med noen stropper på takstativ på bilen. Føyelig nok til at det kan vris sidelengs når man svinger, men ikke noe særlig mer. På hengeren monterer man en stang på hver side for å få nok høyde, og spenner stropper av noe slag mellom. Disse må være føyelige nok til å flekse litt. Kan vurdere en støtte fra flaggstanga og rett ned i hengeren også. Det burde funke, det?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Og plutselig ødela noen hele den utsvevende diskusjonen som ikke førte noe sted med å henvise til hva som faktisk er lovlig og mulig. Noen skal alltid være så målrettet og praktiske. ;D ;D ;D ;D
(Les ironien i denne på rett måte, den blir et gigantisk tupp i ræva til mitt eget innlegg lenger opp i tråden)
(Godt noen faktisk sjekket lovverket)
Ikke så underholdende, men jeg kan komme med et innspill på en fremgangsmåte.
Det man vanligvis gjør, er å feste stanga på taket av bilen. På bilen henger man på en litt lang henger.
Flaggstanga stikker da bare litt ut foran bilen og bak hengeren. Hengeren er der bare for å holde biler bak på avstand. Dette er en metode som politiet ikke reagerer på.
Setter man flaggstanga rett på taket uten henger bak, bøtlegger de i 10k klassen+ inndrar førerkortet.
I dag er de aller fleste flaggstenger i glassfiber, så vekt er ikke noe problem for å ha dem på taket.
Men ville nok vært litt observang og tenkt litt på rutevalg. Er vel greit å prøve å unngå trange bykryss.
Neppe noe problem med store deler av stanga inn over bilen. Ordet "kryss" minner meg om en personlig opplevelse:
Off topic:
Bilen defekt, kona tilkalt med konebilen til å være "hest" for å få vraket hjem. I et kryss svinger hun til venstre. Selv synes jeg avstanden til trafikk fra venstre var litt kort, men hang jo der som en laks i snøret! Bilen fra venstre fortsatte!!!! . Jeg la meg mot høyre for å stramme opp og for å få mest mulig fart, deretter "ga jeg etter" for å få slakk" - - - - - Tjoing - tjoing DER smatt'n over, MELLOM OSS! og borte ble'n.
Artig historie - etterpå. Moral: en må ikke høre på Politiet på Møre som sier at en må bruke laaaaaaaaaangt slepetau for ikke å bli tatt for brudd på "tusenogén, tusenog..."
Forskjellen er jo at en semitrailer er lang og bakparten henger etter og derfor tar litt innersving. Ei lang flaggstang blir et gedigeng overheng og vil bryte ut og kan ta solide yttersvinger. Fort gjort å klabbe til noen i et krss da.
OK, men om jeg bruker varehengeren og bilens takstativ, da er den forankret i to punkter og vil oppføre seg snillere (må da bygge rampe på hengeren for å tilpasse høyden) med tanke på overheng.
Mener noen sa noe om at ingenting kan stikke foran bilen og maks to meter ut bak bilen (hengeren?)
Mulig det blir 10 meter totalt selv med en liten gaupen-henger... Lovlig?
Er man litt forsiktig, så burde det fungere helt fint å feste den med noen stropper på takstativ på bilen. Føyelig nok til at det kan vris sidelengs når man svinger, men ikke noe særlig mer. På hengeren monterer man en stang på hver side for å få nok høyde, og spenner stropper av noe slag mellom. Disse må være føyelige nok til å flekse litt. Kan vurdere en støtte fra flaggstanga og rett ned i hengeren også. Det burde funke, det?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.