Hvis du lurer på hvilken bestemmelse en bryter, foreslår jeg at du kjøper en lekebil med henger, eller lager to klosser, en for bil og en for henger og hekter de sammen med en snor eller kroker for å illudere bil med henger. Så tar du å legger en "flaggstang" i riktig målestokk på taket av "bilen" og trekker den gjennom et gatekryss med noenlunde målestokk som i en vanlig by. Still opp noen klesklyper e.l. som skal illudere mennesker på fortauet og se hvor mange som står igjen etter "kjøreturen". Neppe spesielt mange. Hengeren har egentlig ingen misjon for eksempelets skyld, men vil vise hvor liten effekt den har.
En flaggstang som stikker 5 meter ut bak bilen, vil antagelig nå 2-3 meter inn på et fortau eller et fotgjengerfelt i det bilen svinger 90 grader, unsett henger bak eller ikke. Det er galemattias. Det samme med Shreks eksempel tidligere i tråden. Ved en skarp høyresving vil fronten på stangen kunne torpedere en møtende lastebil.
Jeg kjører rutinemessig med 8 m seilmast på henger/båt. Har aldri fått noen kommentar. Stikker ca 2 m bak om båten og er merket med flagg i dagslys og markeringslys i tillegg i mørke.
En tilhenger kan vær opp til 12 m lang. Den må kunne komme rundt både veikryss, fotgjengerfelt og rundkjøringer. I tillegg kan trekkbilen være 12 m og vogntoget samlet 19,5.
Om tilhengeren er en semitilhenger, så tar fronten på hengeren en skikkelig yttersving. Det må sjåføren beregne. Situasjonen med stanga festet i et dreiefeste midt på taket blir ikke noe
Om du laster en flaggstang med star 1m foran bilen, noe som er lov, støttet i gaffel på takgrinn i akterkant, festet i akterkant henger og 2 m utstikk bak, så har du 1 m overheng fremover, 5 m bil 6m tilhenger og 2m utstikkende last sum 14m. Dette er innenfor 19,5 m. Eneste usikkerhet her er overheng fremover for takfestet.
Slik transport med 8 m last utføres rutinemessig i England. Masta starter på hekken, ligger i standard krybbe montert på stang rett bak hansken og masta strekker seg inn over taket på trekkbilen. Arrangementet er enten fordi de har andre krav til utstikkende last bak, eller at de slipper billigere der det er lengdetaksering på f.eks. ferjer.
Om denne er lov i Norge vet jeg ikke. Selvfølgelig litt utfordrende i krappe svinger.
Wayfarer trolley-trailer transport. Helt vanlig i England. Her er masta/flaggstanga 8 m. Hvilke krav som ev gjelder om lengdeen økes vet jeg ikke.
Aus Deutschland
Her er «litt" overheng fra tilhengeraksling til akterste punkt på masta.
Siste redigering: Thursday, April 1, 2021 7:34:24 PM av KjellG
Mitt eksempel baserte seg på at man skulle ha flaggstanga på taket av bilen. Alternativt en kombinasjon av bil og henger. Det er helt irrelevant å trekke inn en båt med mast på en egnet henger, for det har ingen ting med saken å gjøre. Eksemplene du bruker over krever antagelig følgebiler eller spesiell dispensasjon og er i utgangspunktet farefull transport.
Du kan da ikke begynne å trekke inn hva som er tillatt i utlandet. I Australia og statene er det tillatt med flere enn én tilhenger etter trekkbil, I USA er det tillatt å skyte inntrengere.
Det var du selv som lurte på hvilke bestemmelser man bryter. Kapittel II paragraf 3 i veitrafikkloven:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."
Nå var det dette som egentlig var problemstillingen. Er det tillatt, i Norge, å rigge et stativ bak på en henger og en svingbar gaffel på biltaket for å transportere noe langt?
Jeg ser ikke noen umiddelbar forskjell på en slik transport og en trekkbil med en 12 m lang semitilhenger. Semitilgengeren ligger på en svingskive, flaggstanga ligger på en «svingskive", men denne svingskiva overfører ikke trekkraft til tilhenger, den bare bærer lasten, slik svingskiva også bærer semitilhengeren. Det er irrelevant for fremføringen at gaffelen ikke trekker. Vi forutsetter at arrangementet er skikkelig utført.
Veitrafikklovens §3 er både relevant og irrelevant i mange sammenhenger. Om en trekker §3 etter hårene, så trenger en jo ikke andre regler. §3 er på mange måter en bakdør som politiet kan bruke for å synse.
For noen år siden var det stor ståhei på Romerike, det passerte en meget vindskjev stor lastebil. Noe så forferdelig hadde hverken politi eller vegvesen sett!!!! Nå viste det seg at føreren hadde forevist ekvipasjen på startstedet og fått kjøreseddel på kjøring, uten last, fra Nord-Norge til verksted i Vestfold. Han fikk igjen både skilt og førerkort mens politi og vegvesen måtte bite i seg synsingen sin.
Den viste transporten av 20 m stang ble gjort i Norge av en profesjonell transportør. Her er utstikket bak ganske ekstremt, en får utsving etter bakaksel på lastebilen mens markørtilhengeren tar innersvingen. Dette er forøvrig en flaggstang, ikke en mast. (Jeg ser ikke forskjellen på veien og mata på en Wayfarer reises i en mastefot som er nær identisk med fotstøtta til en klassisk flaggstang) Transport av seiljolle foregår i Norge med godkjent båthenger.
Så igjen, hvilke regler bryter en med flaggstanga forsvarlig festet på henger og biltak?
Detver bare en viss overlapp som kan håndteres over bilen før den stikker ut på siden av bilen i en skarp sving
Med seilbåt mast var overlappet ikke større enn at den alltid var innenfor bilens sider, men vi vurderte dette med evt skarpe dumper som evt kunne slå den nedi taket på bilen så vi økte høyden
Så igjen, hvilke regler bryter en med flaggstanga forsvarlig festet på henger og biltak?
Du bryter aktsomhetsregelen. Fordi en slik ekvipasje er ikke godkjent, den er ikke testet, den er ikke innenfor de faste rammene en semihenger er. En semihenger har et kontrollert overheng i svinger. En taklast vil kunne komme mye lenger frem og vil være et potensielt dødelig våpen i en høresving, i forhold til møtende, høyere kjøretøy. En semihenger krever eget sertifikat, det gjør ikke en slik ekvipasje du beskriver.
Det er klart man kunne tenke seg et opplegg tilsvarende dette (link under), med svingbare banker både på tilhenger og på biltaket (og med et relativt lite utstikk foran den, ikke mer enn en drøy meter, da vil enden fortsatt være innenfor bilens bredde (ca 2m) selv i 90 grader sving...), men det vil med 99% sannsynlighet stoppe i begrensningen for taklast på trekkbilen, om ikke annet.
Tilsvarende opplegg på planet på en pickup/liten lastebil med tilhenger, og med et "overheng" fra den fremre lastebanken ikke større enn tilsvarende avstand på en semitrailer (2,04m fra kingpin, om jeg husker rett) skulle imidlertid være fullt lovlig.
Tja, 12 m flaggstang = 32 kg. Delt på 2 opplegg, ca 16 kg på biltaket. Det er mindre enn mange kajakker. Vekten er så liten at treghetsmomentet også er moderat.
Den viste transporten av 20 m flaggstang viser stedbygget understøttelse av lasten, pallestabbel. Slik understøttelse finnes i mengder i form av tilpassede transportkasser m.m. Dette blir neppe å typegodkjenne av veimyndighetene, det inngår i forsvarlig sikring av last. Tilbake står om det finnes noen regel som forbyr å transportere lang last med to opplegg, et på tilhenger og et på biltaket, innenfor tillatt taklast og forsvarlig utført og surret.
Dette har ikke med vekt å gjøre, det blir som å sammenligne spyd med slegge. Det er utelukkende lengden og utstikket som er avgjørende her. Det går ikke å sikre en slik last mot utstikkende objekter.
Hvis du lurer på hvilken bestemmelse en bryter, foreslår jeg at du kjøper en lekebil med henger, eller lager to klosser, en for bil og en for henger og hekter de sammen med en snor eller kroker for å illudere bil med henger. Så tar du å legger en "flaggstang" i riktig målestokk på taket av "bilen" og trekker den gjennom et gatekryss med noenlunde målestokk som i en vanlig by. Still opp noen klesklyper e.l. som skal illudere mennesker på fortauet og se hvor mange som står igjen etter "kjøreturen". Neppe spesielt mange. Hengeren har egentlig ingen misjon for eksempelets skyld, men vil vise hvor liten effekt den har.
En flaggstang som stikker 5 meter ut bak bilen, vil antagelig nå 2-3 meter inn på et fortau eller et fotgjengerfelt i det bilen svinger 90 grader, unsett henger bak eller ikke. Det er galemattias. Det samme med Shreks eksempel tidligere i tråden. Ved en skarp høyresving vil fronten på stangen kunne torpedere en møtende lastebil.
En tilhenger kan vær opp til 12 m lang. Den må kunne komme rundt både veikryss, fotgjengerfelt og rundkjøringer. I tillegg kan trekkbilen være 12 m og vogntoget samlet 19,5.
Om tilhengeren er en semitilhenger, så tar fronten på hengeren en skikkelig yttersving. Det må sjåføren beregne. Situasjonen med stanga festet i et dreiefeste midt på taket blir ikke noe
Om du laster en flaggstang med star 1m foran bilen, noe som er lov, støttet i gaffel på takgrinn i akterkant, festet i akterkant henger og 2 m utstikk bak, så har du 1 m overheng fremover, 5 m bil 6m tilhenger og 2m utstikkende last sum 14m. Dette er innenfor 19,5 m. Eneste usikkerhet her er overheng fremover for takfestet.
Slik transport med 8 m last utføres rutinemessig i England. Masta starter på hekken, ligger i standard krybbe montert på stang rett bak hansken og masta strekker seg inn over taket på trekkbilen. Arrangementet er enten fordi de har andre krav til utstikkende last bak, eller at de slipper billigere der det er lengdetaksering på f.eks. ferjer.
Om denne er lov i Norge vet jeg ikke. Selvfølgelig litt utfordrende i krappe svinger.
Wayfarer trolley-trailer transport. Helt vanlig i England. Her er masta/flaggstanga 8 m. Hvilke krav som ev gjelder om lengdeen økes vet jeg ikke.
Aus Deutschland
Her er «litt" overheng fra tilhengeraksling til akterste punkt på masta.
Du kan da ikke begynne å trekke inn hva som er tillatt i utlandet. I Australia og statene er det tillatt med flere enn én tilhenger etter trekkbil, I USA er det tillatt å skyte inntrengere.
Det var du selv som lurte på hvilke bestemmelser man bryter. Kapittel II paragraf 3 i veitrafikkloven:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."
Ellers hadde VG fått oppsummert det i Max 1m ut foran og så nå en bruke paragraf 3 for å vurdere utstikk bak for der var det ingen fast regel
Nå var det dette som egentlig var problemstillingen. Er det tillatt, i Norge, å rigge et stativ bak på en henger og en svingbar gaffel på biltaket for å transportere noe langt?
Jeg ser ikke noen umiddelbar forskjell på en slik transport og en trekkbil med en 12 m lang semitilhenger. Semitilgengeren ligger på en svingskive, flaggstanga ligger på en «svingskive", men denne svingskiva overfører ikke trekkraft til tilhenger, den bare bærer lasten, slik svingskiva også bærer semitilhengeren. Det er irrelevant for fremføringen at gaffelen ikke trekker. Vi forutsetter at arrangementet er skikkelig utført.
Veitrafikklovens §3 er både relevant og irrelevant i mange sammenhenger. Om en trekker §3 etter hårene, så trenger en jo ikke andre regler. §3 er på mange måter en bakdør som politiet kan bruke for å synse.
For noen år siden var det stor ståhei på Romerike, det passerte en meget vindskjev stor lastebil. Noe så forferdelig hadde hverken politi eller vegvesen sett!!!! Nå viste det seg at føreren hadde forevist ekvipasjen på startstedet og fått kjøreseddel på kjøring, uten last, fra Nord-Norge til verksted i Vestfold. Han fikk igjen både skilt og førerkort mens politi og vegvesen måtte bite i seg synsingen sin.
Den viste transporten av 20 m stang ble gjort i Norge av en profesjonell transportør. Her er utstikket bak ganske ekstremt, en får utsving etter bakaksel på lastebilen mens markørtilhengeren tar innersvingen. Dette er forøvrig en flaggstang, ikke en mast. (Jeg ser ikke forskjellen på veien og mata på en Wayfarer reises i en mastefot som er nær identisk med fotstøtta til en klassisk flaggstang) Transport av seiljolle foregår i Norge med godkjent båthenger.
Så igjen, hvilke regler bryter en med flaggstanga forsvarlig festet på henger og biltak?
Med seilbåt mast var overlappet ikke større enn at den alltid var innenfor bilens sider, men vi vurderte dette med evt skarpe dumper som evt kunne slå den nedi taket på bilen så vi økte høyden
Du bryter aktsomhetsregelen. Fordi en slik ekvipasje er ikke godkjent, den er ikke testet, den er ikke innenfor de faste rammene en semihenger er. En semihenger har et kontrollert overheng i svinger. En taklast vil kunne komme mye lenger frem og vil være et potensielt dødelig våpen i en høresving, i forhold til møtende, høyere kjøretøy. En semihenger krever eget sertifikat, det gjør ikke en slik ekvipasje du beskriver.
Tilsvarende opplegg på planet på en pickup/liten lastebil med tilhenger, og med et "overheng" fra den fremre lastebanken ikke større enn tilsvarende avstand på en semitrailer (2,04m fra kingpin, om jeg husker rett) skulle imidlertid være fullt lovlig.
https://kh-kipper.com/offer/power-industry/long-load-trailers/
Den viste transporten av 20 m flaggstang viser stedbygget understøttelse av lasten, pallestabbel. Slik understøttelse finnes i mengder i form av tilpassede transportkasser m.m.
Dette blir neppe å typegodkjenne av veimyndighetene, det inngår i forsvarlig sikring av last. Tilbake står om det finnes noen regel som forbyr å transportere lang last med to opplegg, et på tilhenger og et på biltaket, innenfor tillatt taklast og forsvarlig utført og surret.