#41
 56     Oslo     0

Var innom BP i dag, og snakket så vidt med sekretæren der. Hun kunne fortelle at de ikke ønsket at vi skulle "reke rundt" på bygeplassen. Altså når de driver å bygger. Iallegfall ikke i begynnelsen. Skal vi det bør det avklares med byggesjefen, eller byggleder eller hva hun kalte det.
I Oslo var hvist dette standard prosedyre....


Ha-ha - hvis dette er standarden i Oslo kommer det til å bli månelyst på min byggeplass  ;)

Ikke sjanse om jeg vil holde meg unna. Jeg er byggherren og da har jeg rett til å være på byggeplassen.

Men, jeg vil ikke gå i veien og plage de som jobebr der. Evnt. problemstillinger tar jeg med byggeleder under fire øyne.

Jeg skal jo trekke data/tv kabler rundt i hele huset. Hvordan skal jeg klare dette hvis jeg ikke slipper inn på byggeplassen?  Når min egeninnsatsperiode er på kalenderen er alle vegger lukket og ferdig malt...

Jeg er byggherre og vil holde øye med arbeidet som utføres.
Signatur

   #42
 969     0
Handverkeren har nok ikke tatt med i prisen at kunden skal "hefte" framdriften . jeg er tilhenger av at kunden holder seg vekke på dagtid og heller treffes etter ordinær arbeidstid. ;D
Signatur
   #43
 222     0
Nå har det jo blitt slik at arbeidere må ha ID-kort. Dette gjelder helst større byggeplasser og vi har opplevd flere ganger at personer uten kort blir bortvist, også arbeidere som har glemt kortet. Ingen kunder kommer derfor inn å "plager" oss under byggingen  Smile
   #44
 12     Akershus     0

Til dere såkalte "fagfolk" som ser positivt på å utestenge byggherre fra egen byggeplass: Hva tror dere at dere er? Herregud for en innstilling til deres egne kunder!

ID kort på byggeplass? Når jeg skal bygge hus? Latterlig.

Heldigvis har jeg en rørlegger, elektriker og snekker som ikke er så jævlig arrogant som enkelte åpenbart er.
   #45
 1,292     Ålesund     0
ID-kort er noe de på løvebakken har trykt nedover hodene våres for å få vekk en del folk som jobber svart på byggeplasser, først og fremst fra utlandet, men også noen fra Norge også..
Som Mac skriver, så gjelder dette i hovedsak på større byggeplasser, jeg har enda ikke møtt noen som kontrollerer dette, og jeg går både på store og små byggeplasser.

Jeg synes forøvrig at det er flott om huseier engasjerer seg i byggeprosessen, men grunnen til at de mange som jobber i byggebransjen er lei av kunder som kommer innom, er de få kundene som er så intens og blander seg inn i hver en spiker som skal slåes inn gjennom hele byggeprosessen, gjerne uten å ha peiling i det hele tatt på hvordan ting bør gjøres. En har levert inn en pris på å bygge et hus, ikke på å lære opp kunden i hvordan det skal bygges eller å krangle seg til hver en liten detalj, uten å få ekstra betalt for det.
   #46
 9     Oslo     0
Skal være litt forsiktig i mitt første innlegg på dette flotte forumer, men jeg blir litt skuffet av å lese denen tråden.

ALLE har forståelse for at ikke "hvermansen" skal løpe i veien for fagfolke og forstyrre fremdriften - det kan vi være enige om.

Men, å utestenge byggherre fra eget hus, det er uakseptabelt i mine øyne!

Som fagmann må man klare å være så voksen at man sier i fra hvor grensen går overfor kunden. Kunden ønsker kun å følge med for å løre, følge fremdrift, se nye mulige løsninger osv...

Jeg aner litt for mye fiendtelighet overfor egne kunder her. Det er trist. Dette kombinert med temaet i en annen tråd om håndtverkere som aldri kommer presis er en uheldig kombinasjon.

Jeg tør påstå at enkelte ønsker kunden vekk fra byggeplassen slik at man slipper brysomme spørsmål og at kunden finner feil på arbeidet som er utført. Det er ofte den egentelige grunnen.

Skikkelige fagfolk som gjør en god kvalitetsjobb har svært lite å frykte at kunden besøker eget hus.

Unnasluntrerne som utfører dårlig håndtverk liker ikke besøk - og det forstår jeg godt.
   #47
 9     Oslo     0

Jeg synes forøvrig at det er flott om huseier engasjerer seg i byggeprosessen, men grunnen til at de mange som jobber i byggebransjen er lei av kunder som kommer innom, er de få kundene som er så intens og blander seg inn i hver en spiker som skal slåes inn gjennom hele byggeprosessen, gjerne uten å ha peiling i det hele tatt på hvordan ting bør gjøres. En har levert inn en pris på å bygge et hus, ikke på å lære opp kunden i hvordan det skal bygges eller å krangle seg til hver en liten detalj, uten å få ekstra betalt for det.


Vil bare poengtere at disse "byggeplass-plagerne" må holdes unna byggeplassen.
Helt enig!


   #48
 106     0
Må innrømme jeg får litt bakoversveis av håndtverkeres holdning til kunder her.

Det er noe temmelig eiendommelig med mange aktører i byggebransjen. De ser ikke helt ut til å ta innover seg at det er sluttkunden de egentlig jobber for... :-\ 
Om vi snakker om eneboliger, bør enhvær byggmester forstå at byggherre vil føle det naturlig å følge opp når en måtte føle for det.

Og det bør være lov å forvente at de som tilbyr tjenester, også tilegner seg et minimum av kunnskap om kundebehandling. Det innebærer feks. hvordan man på en høflig, saklig måte, formidler behovet for arbeidsro når spørsmålene og avbrytelsene blir for mange, men også at en i forkant av dette svarer på spørsmål som blir stillt og gjør en liten innsats for å få kunde til å få tillit til at arbeidet gjøres forsvarlig. Ved ekstreme kunder finnes det nok av måter å feks varsle formelt om avbrytelser går ut over framdrift og inntjening.

En grei hovedregel jeg har sett blitt praktisert ved en del byggeplasser, er feks at alle spørsmål skal stilles byggeleder.

Slike begrensninger bør byggherre finne seg i. Byggherre eier bygget (uansett om det først er ved overtagelse dette formelt er tilfelle) og må kunne dukke opp når en føler for det, men han eier ikke de som jobber der. Men men må kunne forvente å bli behandler på en høfflig og grei måte, også når en må reservere seg for å få gjort det en skal.
Om byggmester er negativ til byggeplassbesøk og å til å i en begrenset grad bli kikket over skuldern av byggherre, vil de fleste byggherrer frykte at byggmester har noe å skjule, og ha behov for å følge opp mer. Jeg vil anta at i en del av tilfellene har sikkert også byggherren rett i dette....

Har man tilstrekkelig faglig trygghet som håndtverker, og kan gi greie svar på spørsmål, vil en som regel oppnå en tillit som kanskje også reduserer kundens følelse av å måtte følge opp.

Og om en byggmester finner på å plutselig stikke fra en jobb fordi han finner en kunde masete, har
1) kunden fått bevis for at han hadde hyret inn en uproffesjonell snekker, som trengtes å følges opp nøye
2) Han vist for omverdenen at han er fullstendig uegnet til å påta seg jobber.

Jeg har jobbet med privatkunder på prosjekteringssiden i over 10 år, og kjenner til hvor krevende dette kan være til tider, men jeg mener at det nesten alltid går an å finne brukbare samarbeidsformer med kundene, uansett hvor uerfarne og "sære" de måtte være.
Når det en sjelden gang skjærer seg, har jeg erfart at det også er mulig å komme greit forlikt ut av et brudd, om jeg har måttet si opp avtalen midt under et oppdrag.

Førstnevnte handler om å vinne tillit, og vise gjennom det jeg gjør og det jeg sier at jeg har kundens interesser i fokus, samtidig som jeg er tydelig på hva slags arbeidsform jeg trenger, for å kunne levere forventet resultat i riktig tid. Sistnevnte går på å være tydelig og forutsigbar, når disse forutsettningene brytes.
   #49
 1,292     Ålesund     0

En grei hovedregel jeg har sett blitt praktisert ved en del byggeplasser, er feks at alle spørsmål skal stilles byggeleder.

Det er akkurat det mange ikke vil skjønne. De fleste kundene prater jeg gjerne med, men de få vanskelige jeg er borti en skjelden gang, som kommer med spørsmål hele dagen om forskjellige ting så jeg nesten ikke får gjort noenting, gjerne om ting som ikke jeg har noe med, det er nettopp de som blir sinte og ikke vil forstå at jeg vil de skal ta det opp med byggeleder..

Vil bare legge til at det er ikke mange av de kundene jeg snakker om nå, men de finnes, og de blir husket leeeenge.. De aller fleste er veldig greie å jobbe for Wink
   #50
 177     0
Hei!

Det er noe som heter "don't you bite the hand that feeds you".

Har selv aldri opplevd å bli dårlig behandlet som kunde, håndtverkere som ikke er høflige er egentlig bare å ikke leige inn.

Har selv ikke problemer med å svare andre på spørsmål om det arbeidet jeg selv gjør (husk det er god reklame å oppføre seg saklig og høflig) og ikke bare tenke profitt.
Signatur