22
0
1
Lang behandlingstid hos Enova? Samler erfaringer – flere i samme båt?
1
1
Hei alle sammen!
Opplever du lang eller uforutsigbar behandlingstid hos Enova? Har du sendt inn dokumentasjon, ventet i ukevis eller månedsvis, eller fått motstridende beskjeder? Da er du ikke alene.
Jeg oppretter denne tråden fordi:
- KLD (Klima- og miljødepartementet) sier at de ikke behandler enkeltsaker
- Sivilombudet vil heller ikke gå inn i individuelle saker
- … og vi som forbrukere står igjen uten et sted å bli hørt – med mindre vi samler oss
Målet her er ikke å klage for å klage, men å kartlegge omfanget og se om dette er enkelttilfeller eller et større mønster. Jo flere som deler, jo tydeligere bilde får vi.
Kort status fra min side:
Jeg søkte støtte i november 2024, med oppgitt behandlingstid på opptil 12 uker. Tiltaket gjaldt etterisolering og energieffektivisering, som nå har løftet boligen til energiklasse B. Arbeidet er fullført, dokumentasjon sendt inn, og jeg har nå ventet mange måneder uten et klart svar.
Jeg har klaget 8 ganger, men får stort sett bare beskjed om at “du må bare vente – vi vet ikke når saken blir behandlet”. Det er vanskelig å forholde seg til, spesielt når både KLD og Sivilombudet sier de ikke vurderer enkeltsaker. Derfor lager jeg denne tråden for å se hvor mange som står i samme situasjon.
Del gjerne følgende (anonymt hvis du ønsker):
- Når søkte du?
- Hvilket tiltak gjaldt det? (solceller, varmepumpe, etterisolering osv.)
- Hva var forventet behandlingstid?
- Hvor lenge har du ventet?
- Har du fått svar? Hvis ja – hvordan var prosessen?
- Eventuelle konsekvenser (økonomi, forsinkelser, entreprenør som venter osv.)
Hvorfor gjør vi dette?
Formålet er å samle reelle erfaringer fra folk som står fast i systemet, avdekke mønstre (for eksempel om enkelte tiltak tar ekstra lang tid), og kunne løfte dette videre i samlet form hvis det viser seg å være et utbredt problem.
Hvis mange er i samme situasjon, kan vi enklere presse på for bedre informasjon og tydeligere svartider, få media interessert, og få Enova og departementet til å se helheten – ikke bare enkeltsaker.
Del gjerne videre.
Jo flere som deler erfaringene sine her, jo større sjanse er det for at noen faktisk lytter. Tusen takk til alle som bidrar!