3,702    11    0  

Misforstått kontrakt?

 24     0
Hei! Jeg trenger et råd!

Jeg har en kontrakt på totaloppussing av leiligheten med et firma. I avtalen står det spesifisert arbeidet som skal gjøres av typen: legge gipsplater på vegg, sparkle og male tak og vegger, legge nytt gulv, legge gulvlister, montere kjøkken osv osv.

Når de kom i leiligheten fjernet de taklamper, løsnet ledninger fra veggen, veggfestet til tv og alle stikkontakter som var lagt. Da elektriker var ferdig spurte jeg om jeg ikke fikk tilbake stikkontakter der de hadde stått, men det anså firmaet som en tilleggstjeneste og tok betalt for det. Nå er jeg redd for at de skal ta betalt for å eventuelt å montere de andre tingene på plass. Jeg tok det egentlig helt for gitt at det var inkludert i oppussingen, men avtalen er ikke spesifisert med å montere opp igjen det som er tatt ned. Har jeg vært dum som ikke ba om dette i utgangspunktet?

Montere kjøkken var også et punkt på listen, og da det var ferdig, hadde de ikke skrudd fast lysarmatur under overskapene. Jeg tok også for gitt at dette var inkludert i selve montering av kjøkken, men det vil de også ta betalt for som en tilleggstjeneste. Lysarmaturene er egentlig bare å plugge i en stikkontakt, så det skal ikke innebære elektrikerarbeid. Var det dumt av meg å forvente at dette også skulle bli montert?

   #1
 4,452     Vestlandet     0
Det var absolutt ikke dumt av deg å forvente det, men det kan være at det står i kontrakten at det ikke er med. Det er slikt ting som firma som har fortjeneste, og ikke service, i fokus gambler på. Det er vanskelig å si noe konkret, da vi ikke kjenner kontrakten eller hva som er avtalt.

Men har du engasjert elektrikkeren, eller kommer han via det firma du har kontrakt med? Hva sier dette firma om saken?

Selv hadde jeg elektrikker inne på fastpris for å legge opp strøm på et loft. Jeg hadde kjøpt lampene og elektrikkeren spurte om ho skulle henge opp lampene også, mot en timepris visstnok.  Det sa jeg ja til, og det kostet meg noen hundrelapper. Det var enkelt arbeid når de først var her, selv om jeg lovlig kunne gjort det selv.


På generelt grunnlag, og etter eget hode, vil jeg si at det å tilbakeføre leiligheten til den stand den var i før man kom burde inngå i en så stor kontrakt om totaloppussing. De tok det vekk, de må fikse det igjen (hvis ikke annet er avtalt). Jeg reagerte i hvert fall på armaturet på kjøkkenet, siden det var en del av leveransen.
Signatur
   #2
 1,459     Trondheim     0
Legg gjerne ut en kopi av kontrakten. Fjern firmanavn mm om du ikke vil at det skal være synlig.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 24     0
Heisann, takk for svar.

Jeg limer inn det som står i kontrakten om arbeid som skal bli utført. Vil bare nevne at oppdraget gikk ut på å flytte kjøkken fra eget rom til åpen kjøkkenløsning, og at røropplegget som skissert under måtte gjøres om da det ikke kunne gå gjennom gangen.

I tillegg ble kjøkkenet forsinket fra leverandøren, slik at det ble en generell forsinkelse på hele oppussingen. Og sånn er det jo noen ganger.

Elektriker er hyret inn fra firmaet som driver totaloppussingen.

Følgende vil bli utført:
- Flytte røropplegg til nytt rom ( nye kjøkkenet)
- Sette opp nytt rør i rør system mot det nye kjøkkenet
- Sette opp ny sensor på kjøkken ( nytt krav)
- Pigge gulv fra eksisterende kjøkken gjennom gang
- Tette og bygge opp gulv igjen hvor gulvet blir pigget
- Legge ny e kurs fra strømskap mot nytt kjøkken
- Legge opp 2 doble stikkontakter på kjøkken over benk
- Legge 6 mill gips på alle vegger i leiligheten
- Strimle og sparkle gips i alle rom
- Male tak i stue
- Montere opp kjøkken
- Male og flekksparkling i tak på kjøkken
- Male alle vegger i hele leiligheten
- Legge laminat i stue, kjøkken og soverom
- Legge nye gulvlister i hele leiligheten

Materialer:
- Laminat med underlag
- Gipsplater
- Lim
- Masse
- Skruer
- Maling
- Akryl
- Sparkel

Godkjenninger:
- Elektrisk
- Rør

Annet:
Annet arbeid som kommer i tillegg vil bli etter fakturert med 470,- kr. eks. mva. pr. time samt. om det skulle dukke opp noen mangler i boligen som kreves for godkjenning for at vi skal få utføre arbeidet etter forskriftene vil dette komme i tillegg.
   #4
 4,452     Vestlandet     0
Det var en relativt beskrivende kontrakt, som ikke nevner noe om reetablering av evt instalasjoner som må fjernes.

Jeg forstår at det syntes rart, men du må nok beregne å leie elektrikker for å sette ting tilbake. Har du åpent eller skjult anlegg?
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 24     0

Det var en relativt beskrivende kontrakt, som ikke nevner noe om reetablering av evt instalasjoner som må fjernes.

Jeg forstår at det syntes rart, men du må nok beregne å leie elektrikker for å sette ting tilbake. Har du åpent eller skjult anlegg?


Det er skjult anlegg, men er trukket ledninger fra kontaktpunktene til der jeg ba om å få satt dem opp igjen.

Jeg ser jo at det ikke står spesifisert noe sted at ting skal monteres på plass igjen, men tanken om å spørre slo meg ikke engang! Og jeg skjønner jo at kanskje totalprisen hadde blitt høyere hvis jeg hadde bedt om dette i utgangspunktet, men det hadde spart meg for en del forvirring og organisering og etterlysninger underveis.

Det som faktisk er litt rart er at noen (elektriker?) har koblet opp antenneuttaket, uten at jeg har bedt om det. Men det er montert uten det hvite dekselet, sånn at det bare står igjen metallboksen.

Jeg skulle ønske jeg hadde fått litt bedre informasjon når jeg hadde befaring...

Men montering av lys under benken synes jeg fremdeles er rart at ikke faller innunder "montering av kjøkken".
   #6
 1,574     Trondheim     0
Den profesjonelle part har også veiledningsplikt ovenfor deg som forbruker.

Ved skjult anlegg, er det slik at man ikke kan kle igjen der det tidligere har vært koblingsbokser. Til det brukes blindlokk - slik at anlegget kan inspiseres. Her er gjengs praksis at man reetablerer det utstyr som eksisterer.

Derimot ved åpent anlegg, hvor man må gjerne anlegget for å gjennomføre rehabiliteringen, er det et tolkningsspørsmål. Om antallet stikk blir så få at det ikke samsvarer med forventet bruk, har elektrikeren og utførende ansvar for å veilede deg før arbeidet starter. Dette også ut fra et beredskap- og sikkerhetsperspektiv.  Finnes mange rehabiliteringsutgangspunkt med for få stikk i forhold til dagens bruk (som mellom annet legge ny kurs til kjøkken).

Om benkebelysningen ikke er fastmontert (bruker støpsel) er det ikke en del av monteringen av kjøkken. Det er like lite det som å montere opp taklampe med støpsel. Hadde derimot prosjektet vært med kjøkkenamatur fast, skulle denne inngått i samsvarserklæringen.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 24     0
Hei!


Om benkebelysningen ikke er fastmontert (bruker støpsel) er det ikke en del av monteringen av kjøkken. Det er like lite det som å montere opp taklampe med støpsel. Hadde derimot prosjektet vært med kjøkkenamatur fast, skulle denne inngått i samsvarserklæringen.


Takk for svar, da er det jeg som har misforstått (dvs: ikke fått god nok informasjon)!

Jeg har spurt flere ganger om montering og stikkontakter underveis, men ikke fått noe svar på spørsmålene mine. Synes det hadde vært naturlig at jeg bare fikk en kort forklaring på hvorfor, så hadde det vært greit. Så kunne jeg i så fall velge selv om jeg ville ha alt inkludert i avtalen, i stedet for å komme til uferdig leilighet.


Om antallet stikk blir så få at det ikke samsvarer med forventet bruk, har elektrikeren og utførende ansvar for å veilede deg før arbeidet starter.


Føler jeg ikke har fått nok info her heller, over kjøkkenbenken er det montert ett dobbelt og ett enkelt stikk, til mikro, ventilator og da belysning. Men ingen til andre elektriske apparater (kaffetrakter osv).

Jeg har forøvrig gitt opp å få svar på ting jeg lurer på, så jeg har fått en bekjent (som er elektriker) til å hjelpe meg med montering av lys på kjøkkenet og lamper.

Vet ikke om dette kanskje er en egen tråd, men jeg spør likevel:
Jeg har forsøkt å lese meg opp litt, og ser at det står at det skal være to uttak (ett dobbelt stikk) per 4kvm påbegynt gulv.
  - Soverommet er cirka 5kvm, nå har jeg tre uttak. Skal det være fire for å følge forskriften?
  - Gangen er cirka 4kvm, der er det ingen uttak. Burde det vært to?

Usikker på om dette da dekkes av avtalen, men det burde jeg kanskje få ordnet uansett i så fall.

   #8
 6,705     Akershus     0
Om det elektriske anlegget rehabiliteres i henhold til nyeste norm er det som du sier krav om et gitt antall punkter pr. løpemeter/kvadratmeter gulv eller liknende. Jeg har ikke helt oversikt. På kjøkken er det i alle fall slik at det skal være én (dobbel) stikkontakt pr. 2 meter benkeplate.

Poenget med slike krav er at man ikke skal havne i den situasjonen du nå har havnet i, der du har for få stikkontakter til en normal bruk av kjøkkenet uten å måtte dra frem skjøtekabel eller å flytte rundt på apparater for å få strøm. Vi driver rehabilitering av kjøkken om dagen og jeg ville egentlig ikke ha så mange punkter over kjøkkenbenken som elektrikeren sa vi måtte ha. Han var ikke tilsnakkendes på det punktet, han fulgte normen. Samtidig var det ingen prat om krav til antall punkter langs gulvet i samme rom. Min bror bygget nytt kjøkken i fjor og brukte registret firma på det elektriske. Da var det ingen som snakket om normer og krav, så da ble det litt tilfeldig. Komfyrvakt var heller aldri på tale, selv om arbeidet åpenbart utløste krav om sådan. På vårt kjøkken hadde jeg ikke en gang anledning til å diskutere nødvendigheten av komfyrvakt, den skulle bare inn.

Poenget er at det nok er litt variabelt hvordan dette håndteres. Enkelte er nok ikke oppdatert på regelverket, andre er nok av den oppfatning at en del rehabiliteringsprosjekter ikke omfattes av regelverket.

Enden på visa er selvsagt at kunden skal betale for alt arbeidet som gjøres. Det er det liten tvil om. Men det er synd at den profesjonelle parten ikke evner å formidle hva som er inkludert og hva som ikke er inkludert i et tilbud. At de ikke svarer på spørsmål når kunden spør gjør ikke saken bedre. Etter å ha hatt kontakt med et ganske mange håndverkere innen ulike fag de siste årene (både proffe norske og ufaglærte fra diverse land). Om jeg skal være litt unyansert og sette en generell merkelapp på alle sammen, blir det følgende: de har stort behov for en lynkurs i kundebehandling og dialog.
  (trådstarter)
   #9
 24     0
AMEN!

Men nå ser jeg jo at i avtalen står det to doble stikk over kjøkkenbenk, mens det er satt opp ett enkelt og ett dobbelt. Kanskje litt dårlig kommunikasjon mellom prosjektleder og elektriker også.

Jeg har lyst til å spørre om det skal settes opp et til, men jeg fikk tidligere klart og tydelig på sms fikk beskjed om at nå kunne jeg slutte å ta kontakt, da alt arbeidet gjøres i henhold i avtalen...

Og ja, jeg betaler selvfølgelig for jobben som blir gjort (om alt følger avtalen, da...)
   #10
 6,705     Akershus     0

AMEN!

Men nå ser jeg jo at i avtalen står det to doble stikk over kjøkkenbenk, mens det er satt opp ett enkelt og ett dobbelt. Kanskje litt dårlig kommunikasjon mellom prosjektleder og elektriker også.

Jeg har lyst til å spørre om det skal settes opp et til, men jeg fikk tidligere klart og tydelig på sms fikk beskjed om at nå kunne jeg slutte å ta kontakt, da alt arbeidet gjøres i henhold i avtalen...

Og ja, jeg betaler selvfølgelig for jobben som blir gjort (om alt følger avtalen, da...)


Jeg mistenker ikke at du ikke har tenkt å betale for jobben Smile Det som er litt synd når man må bestille tilleggsarbeid er imidlertid at det fort blir litt dyrere. Elektrikeren må ut å kjøre en ekstra gang osv. Men nå skjønner jeg at du får ordnet det på andre måter, så det blir kanskje ikke noe issue.

Veldig leit at firmaet setter seg på bakbeina på denne måten. De bør i det minste levere det de har sagt de skal levere. Med to tilgjengelige stikk på kjøkkenbenk er det faktisk ganske stor forskjell på enkelt/dobbelt og to doble.

Min elektriker var veldig påpasselig med å føre opp avvik fra tilbudet. Alt ut over tilbud ble sirlig notert og lagt fram for meg til godkjenning slik at vi var sikre på at vi var enige. Det synes jeg er veldig ryddig og det bidrar til at man unngår en del krangler om fakturaer. Men den samme nøyaktigheten gjaldt ikke det som var tilbudt, men ikke levert. Jeg bestemte meg for å være like ryddig andre veien. Så jeg sjekket samsvar mellom tilbud og hva som var montert/fakturert. Det var ikke mye - to takpunkter og én stikkontakt. Når jeg sa i fra fikk jeg raskt svar om at jeg kunne trekke fra materiellkostnader på 1650,- fra fakturaen. Så denne gangen er jeg i grunnen veldig fornøyd med kundebehandlingen Smile Man må jo være litt våken som kunde også, selv om man optimalt sett skulle ønske at de hadde like stort fokus på avvik i begge retninger.