#91
 3,387     0
Vis meg en statistikk som viser at midtdelere på 2 felt har vært grunn til at folk har dødd fordi ambulansen har blitt hindret i å komme frem. Dette vil jeg gjerne se statistikk på.

Det er i alle fall ingen tvil om at antall dødsulykker har blitt redusert der midtdelere har blitt satt opp.
Det finnes det statistikk på.

   #93
 615     Øvre Eiker     0
Problemet er at det ikke samles statistikk over utrykningskjøretøy som blir forsinket på grunn av midtdelere eller andre trafikktiltak, som fartshumper o.l., eller hvilke konsekvenser det får. Det vil jo også være vanskelig å bedømme konsekvensen i mange tilfeller. Ofte kommer pasienten fram til sykehuset i live, men får mer mèn enn om han hadde kommet fram 5 minutter før.

Vi har også veldig smale veiskuldre her i Norge, noe som gjør det enda vanskeligere å slippe forbi utrykningskjøretøyet når trafikken står. I tillegg til at mangelen på skulder gjør det vanskeligere for gående og syklister.
   #94
 217     0
Hva med å prøve å omprogrammere kjerringa? "Operant betinget læring" kalles det, og målet er å endre adferd ved å styre konsekvenser (utfall). La oss for eksempel si at hver gang hun tenner et lys, så starter du en krangel om svigermor. Da vil hun etterhvert lære at lys = krangel, og ta lærdom av det. Et annet eksempel kan være at du promper høylydt hver gang lys er tent, da vil lys = promp. Du kan også gå og sette deg i kjelleren hver gang lyset blir tent, men vær obs på at dette kan slå begge veier (lys = bli kvitt gubbejæveln).

(dette har vært et tulleinnlegg, jeg anbefaler ingen å bedrive psykisk terror av kona..)
  (trådstarter)
   #95
 642     Trøndelag     0
morten: gode forslag!

Jeg må få ferdig kontoret, det er litt stusslig å furte der enda. MEN det blir bra :)


kneppe bukse, sikte seg inn på urinalet, riste, kneppe bukse og vaske fingre.
DA er det gått 30 sekunder ja, minst!
   #96
 3,997     Oppland     0

Vis meg en statistikk som viser at midtdelere på 2 felt har vært grunn til at folk har dødd fordi ambulansen har blitt hindret i å komme frem. Dette vil jeg gjerne se statistikk på.

Det er i alle fall ingen tvil om at antall dødsulykker har blitt redusert der midtdelere har blitt satt opp.
Det finnes det statistikk på.


Den statistikken finnes ikke så vidt jeg vet.
Det er nok langt flere som får varige skader som følge av lang transporttid enn direkte dødsfall.
Grønnsak eller død.. jeg vet ikke hva som er værst..
Pr.dags dato er det jo ikke et kjempeproblem med midtdelere på 1felt, for antall km er jo svært begrenset, det er hva som planlegges i framtiden jeg er bekymret for.
At man blir kaldt uansvarlig frper fordi man ytrer en begrunnet og selvopplevd problem sier vel mer om den som kommer med beskyldningen.
Må være lov å ytre bekymring for fremtidens veinett utenfor byene uten at man blir kaldt uansvarlig.

Det er jo åpenbart at de som kritiserer min uttalelse aldri har sittet i et utrykningskjøretøy en helt vanlig sommerdag.
50prosent av de sjoførene vi passerer har ikke en fjerneste anelse om hvordan de skal oppføre seg dersom de i det hele tatt oppdager at det er et utrykningskjøretøy bak de i det hele tatt..
   #97
 21,481     Enebolig     0
Jeg var borti en fin en her om dagen. Dama foran så blålys og tråkket bremsen i bunn og sklei ut i veikanten. Det fungerte dårlig for oss som kom bak. Jeg er vel vitende om at jeg skal ligge i tilstrekkelig avstand, men det var uansett en dårlig løsning  :D

Nå opplever jeg bare en liten brøkdel av utrykningskjøretøy, men jeg synes folk flest oppfører seg bra i slike situasjoner. Men sommeren må være kjip, da er det mye rart på veiene.

Uansett, ja til midtdeler. Også på tofelts vei, men jeg ønsker meg fire.

   #99
 3,997     Oppland     0

Nå opplever jeg bare en liten brøkdel av utrykningskjøretøy, men jeg synes folk flest oppfører seg bra i slike situasjoner. Men sommeren må være kjip, da er det mye rart på veiene.

Uansett, ja til midtdeler. Også på tofelts vei, men jeg ønsker meg fire.

Nå har vi lang utrykningsvei, 180km på de korteste sykehuturene, og opptill 340km på de lengste (alle til lillehammer, legg til 150km om du vil ta med osloturer,men de er så sjeldene at de ikke trengs dra med inn her) så vi ser utrolig mye rart.
Det må være natteturer som vi eventuelt ikke kommer opp i en situasjon hvor bilen bak den første tror at bilen foran blinker og legger seg inn på hvitstripa fordi den vil at han skal kjøre forbi, selv om det er dobbel sperrelinje og biler i mot! Det er faktisk helt vanlig.
Eller at biler hiver seg inn på busslomma, oppdager at de ikke klarer stoppe i tide og skyter ut i veibanen igjen.
Blir liggende bak biler med sirene og blålys i sikkert en km og sjoføren oppdager oss ikke (det er helt seriøst!)
Stopper rett før en uoversiktlig sving (denne skjer på så og si alle turer vi har), og forventer at vi har syn som klarer se rundt fjellknauser etc.
Det hender at biler i mot bremser ned og blinker ut og legger seg mot hvitlinja og bilen bak han legger seg ut og kjører forbi eller forsøker å kjøre forbi, da med ambulanse med blålys kommende rett mot seg, og dette oppdager de ikke!! Helt utrolig,men sant!

Av og til kan en bli forundret over hva folk finner på!
Ikke rart at kurset for utrykningskjøring primært retter seg mot trafikkpsykologi, for disse gærningene er det mange av!


Ja til midtdeler og 4felt vei!! Grin
   #100
 21,481     Enebolig     0
Det kan ikke være ofte at man kjører med lys og sirene i en km uten at føreren foran merker det.

De andre situasjonene tviler jeg ikke et sekund på, men med midtdeler slipper du i det minste trafikk imot  Tongue Ja, stort sett da, med unntak av de som klarer å forville seg ut der også. Det er faktisk bruk for skiltene som opplyser om at man kjører i motgående kjørebane.