4,450    7    0  

Overtar hus i morgen - hva skal vi tenke på?

 46     Bodø     0
Overtar ett hus fra 1979 i morgen og er litt redd for at det ikke er sikkelig rengjort.
Vi har vært å kikket i huset ett par ganger siden vi fikk tilslaget, og tidligere eier har det ganske skittent og mye rot på inn og utside. Lurer litt på hvilke rettigheter vi har og hva vi må tenke på? Megleren skal vist nok ikke være med.
Noen som har fornufftige råd? Vårt første hus så er litt nybegynner:)

   #1
 3,258     Akershus     0
Være forberedt på storvask og rydding? Og at det å kjøpe/eie ett hus fra 79 betyr utgifter og mye arbeid.
Signatur
   #2
 874     Oslo     0
Du skal neppe flytte inn uten å gjøre noe som medfører støv, møkk etc selv. Enig med siste taler, vær forberedt på vask og rydding. Kan kanskje være lurt å informere om at alt utvendig som evt ikke er ryddet vil bli kastet innen rimelig tid. Hvis tudligere eier har det møkkete til vanlig, er det kanskje ikke noen grunn til å tro at han gåt man av huse før overtakelse?
hro
   #3
 1,574     Trondheim     0
Tidspunktet nærmer seg vel snart.

Rengjøringen er i utgangspunktet den minste bekymring. Det største "sjokket" folk får når de overtar en bolig er at den oppleves og er annerledes når den er tømt.

Det kan være synlige svakheter som er skjult av tidligere møbler etc. Fiffige løsninger på elektrisk kobling der bokhylla sto er et klassisk eksempel. Om hvitevarene ikke følger med - kan det være forhold der som også bør anmerkes mht elektrisk opplegg. Få dette inn i overtagelsesprotokollen. Det er viktigere enn all rengjøringen - og du kan holde igjen et mindre beløp for å få en elektriker til å fikse opp dette.

Overflater bak tildigere møbler skal være hele og ha tilsvarende utførelse som omkringliggende vegger. Parkett og gulvbelegg skal være fullt ut til vegg og ikke til skapkant. En klassiker er at man har "pusset opp" uten å gidde å flytte på seksjoner og skap. Prinsippet er at da skal seksjonen / skapet følge med - eller at utbedringskostnaden holdes igjen av kjøpssum.  Naturlige forskjeller pga lyspåvirkning / slitasje er ikke grunnlag for å protestere.

Er det hensatt ting på eiendommen som ikke er fjernet, skal disse fjernes umiddelbart. Dette må og inn på overtagelsesprotokollen og selger plikter da å fjerne dette innen rimelig tid. Hold igjen en mindre sum - for å dekke kostnader ved fjerning av dette (tilsvarende hva det koster å få noen til å hente og deponere "rakset" på avfallsmottak).

Lykke til med overtagelsen og prøv å være ordentlig.
Signatur
   #4
 769     Tromsø     0
Vi var ikke så nøye med å gå gjennom alt som var i huset siden vi uansett skulle renovere hele greia. Men etter at vi hadde flyttet inn måtte vi leie søppelconteiner til å hive masse garderobe skap som var ødelagte. Mengder med søppel rundt hus. Det kostet flere tusen å bli kvitt alt.
Signatur
   #5
 3,258     Akershus     0

Tidspunktet nærmer seg vel snart.

Rengjøringen er i utgangspunktet den minste bekymring. Det største "sjokket" folk får når de overtar en bolig er at den oppleves og er annerledes når den er tømt.

Det kan være synlige svakheter som er skjult av tidligere møbler etc. Fiffige løsninger på elektrisk kobling der bokhylla sto er et klassisk eksempel. Om hvitevarene ikke følger med - kan det være forhold der som også bør anmerkes mht elektrisk opplegg. Få dette inn i overtagelsesprotokollen. Det er viktigere enn all rengjøringen - og du kan holde igjen et mindre beløp for å få en elektriker til å fikse opp dette.

Overflater bak tildigere møbler skal være hele og ha tilsvarende utførelse som omkringliggende vegger. Parkett og gulvbelegg skal være fullt ut til vegg og ikke til skapkant. En klassiker er at man har "pusset opp" uten å gidde å flytte på seksjoner og skap. Prinsippet er at da skal seksjonen / skapet følge med - eller at utbedringskostnaden holdes igjen av kjøpssum.  Naturlige forskjeller pga lyspåvirkning / slitasje er ikke grunnlag for å protestere.

Er det hensatt ting på eiendommen som ikke er fjernet, skal disse fjernes umiddelbart. Dette må og inn på overtagelsesprotokollen og selger plikter da å fjerne dette innen rimelig tid. Hold igjen en mindre sum - for å dekke kostnader ved fjerning av dette (tilsvarende hva det koster å få noen til å hente og deponere "rakset" på avfallsmottak).

Lykke til med overtagelsen og prøv å være ordentlig.


Enig i det du skriver men dette er altså et hus fra 79, altså 33 år gammelt, og kjøperne har sett at eier hadde det skittent og rotete både inne og ute.

Tror det fort blir ett skudd i mørket å forlange noe som helst i forhold til standard og tilstand på overflater. Vil tro undersøkelsesplikten står veldig sterkt mtp kjøp at et så gammelt hus, særlig når det i utgangspunktet ikke fremstår som "ryddig" eller renovert.

Er kanskje litt sær men jeg ville tenkt "kjøpt er kjøpt" og brukt penger og energi på å ordne opp i mitt eget hjem (altså det nykjøpte huset) fremfor å bruke krefter og energi/penger på å prøve å legge ansvaret over på noen andre. Med mindre det er svært alvorlige/kostbare forhold som trer frem da...
Signatur
   #6
 21,481     Enebolig     0
Mitt råd er å ikke henge seg opp i vaskingen, dere skal nok få mer å stri med fremover  :)

Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser, det skal ikke være hybelkaniner som flyr og potemerker i taket.
   #7
 8     0
Grattis med nytt hus!

Gå gjennom huset og se etter ting som ikke vistes på visning når huset var møblert. Få dette evt skrevet ned i overtagelsesprotokollen. Dersom det har gått en stund siden kontraktskrivelse og overtagelse kan jo ting ha skjedd. Sjekk vann og avløp på nytt særlig dersom dette er privat og ikke offentlig. Er det noe dere reagerer på som ikke kom frem på visning og gjennomgang av huset, er dette deres siste sjanse før evt eierskifteforsikringsselskapet "tar over"Dere har nå mulighet til å holde igjen deler av kjøpesummen for evt utbedring av dette dersom det skulle vise seg å være nødvendig og dere mener at det er forhold det ikke er opplyst om. (dere må betale renter på dette beløpet i den tiden dere evt holder det av dersom det skulle vise seg å være uberettiget)Dersom noe har oppstått i tiden mellom kontraktskriving og overtagelsehar selger ansvar  å informere om dette. Ikke bare spør men få det skriftlig.