1,421
6
0
Påslag på sluttfaktura fra Byggmester
27
0
Hei
Jeg har fått en sluttfaktura fra Byggmester hvor det er regnet påslag på det meste og lurer på om dere har noe erfaring.
Når vi startet opp oppusningen ble vi enige om et prisoverslag som var utgangspunktet. I kontrakten hadde vi et punkt som leste :
Eventuelt tilleggsarbeide faktureres med kr 510,- pr. time eks.mva + 15% påslag på
materialer.
På sluttfaktura fra Elektriker og Rørlegger til Byggmester så har Byggmester påført 15% påslag med kulepenn før han har sendt det til meg. Faktura inneholder i tillegg til noe tilleggsarbeid også poster som vi var enige om ved kontraktsinngåelse. Jeg forstår derfor ikke helt hvordan han kan regne påslag på alt utført arbeid gjort av elektriker? I tillegg er det ikke skillt ut arbeidstimer og materiale fra elektrikker. Bare atikler og sum ved siden av. Noe som gjør det vanskelig for meg å se hvor faktisk påslag blir korrekt.
Jeg er heller ikke begeistret for at summer er korrigert på disse faktura med kulepenn og vil egentlig ha det litt mer formalisert. Er dette noe jeg bør kreve ?
Jeg tenker at det er helt ok at man regner 15% påslag på tilbudet noe som utgjør omkring 78 000 kr i forskjell. Men sitter nå igjen med en sluttfaktura som ligger omtrent på det dobbelte av dette.
For ordens skyld har vi avtalt endel arbeid underveis , men blir det da riktig at dette skal gå som tilleggsarbeid ettersom det foreligger en avtale ? Bør ikke da 15% påslag vike all den tid vi har blitt enige og således egentlig ikke er tilleggsarbeide ?
Jeg har fått en sluttfaktura fra Byggmester hvor det er regnet påslag på det meste og lurer på om dere har noe erfaring.
Når vi startet opp oppusningen ble vi enige om et prisoverslag som var utgangspunktet. I kontrakten hadde vi et punkt som leste :
Eventuelt tilleggsarbeide faktureres med kr 510,- pr. time eks.mva + 15% påslag på
materialer.
På sluttfaktura fra Elektriker og Rørlegger til Byggmester så har Byggmester påført 15% påslag med kulepenn før han har sendt det til meg. Faktura inneholder i tillegg til noe tilleggsarbeid også poster som vi var enige om ved kontraktsinngåelse. Jeg forstår derfor ikke helt hvordan han kan regne påslag på alt utført arbeid gjort av elektriker? I tillegg er det ikke skillt ut arbeidstimer og materiale fra elektrikker. Bare atikler og sum ved siden av. Noe som gjør det vanskelig for meg å se hvor faktisk påslag blir korrekt.
Jeg er heller ikke begeistret for at summer er korrigert på disse faktura med kulepenn og vil egentlig ha det litt mer formalisert. Er dette noe jeg bør kreve ?
Jeg tenker at det er helt ok at man regner 15% påslag på tilbudet noe som utgjør omkring 78 000 kr i forskjell. Men sitter nå igjen med en sluttfaktura som ligger omtrent på det dobbelte av dette.
For ordens skyld har vi avtalt endel arbeid underveis , men blir det da riktig at dette skal gå som tilleggsarbeid ettersom det foreligger en avtale ? Bør ikke da 15% påslag vike all den tid vi har blitt enige og således egentlig ikke er tilleggsarbeide ?
Just saying...
15% grensen er en regel som gjeld ekstra kostnader utover tilbud. Ekstra tid, mer materiell bruk, eller dyrere materiell Det må være en forklaring på hvorfor det legges til, men kjøper må normalt akseptere et slikt tillegg. Over 15% må avtales før det utføres. Dette er en fin ordning som gjør at kjøper ikkje blir lurt, men at selger /oppdragsgiver ikke må gå på et tap om det blir noen tilegg.
Merk: Avtalt tillegg i materiell og arbeid kommer utenom denne 15% regelen.
Spørsmål fra trådstarter gjelder påslag til underleverandør. Her er det full frihet til å avtale det en ønsker. Byggmester har organisert elektriker og har ansvar for at regningen er i hht avtalen. For denne jobben tar byggmester 15% i 'lønn'. Om det er mye eller lite betyr lite, svaret er hva som er avtalt.
Kjøper kan unngå denne typen kost ved å velge å motta faktura direkte fra elektriker. Ulempen er at kjøper da i større grad må følge opp at levering er hht avtale. Reklamasjon må skje til den leverandøren.
Det er fordelen med en leverandør som gjerne gjør det praktisk å velge en samlefaktura fra hovedleverandør og underleverandører.
Absolutt, men som jeg skrev for noen poster siden så pleier dette å være regulert i kontakt - det er i alle fall en del av standardkontraktene.
Dersom det ikke er regulert av kontrakt så blir det interessant...