10,599    30    23  

Tilhenger - Tiki eller Gaupen?

 366     0
er tiki henger et bra valg, er Gaupen bedre, eller skitt d samme?

   #1
 1,519     Akershus     1
Jeg kjøpte en gaupenhenger i semiproffklassen og er godt fornøyd med den.
   #2
 544     Nedre Romerike     1
Har en ganske liten Tiki (2 m x 1,20ish m) og er også fornøyd. Den er nå 3 år gammel. Prisforskjellen mot Gaupen og Tysse var merkbar.
   #3
 1,060     Jevnaker     1
Har en 2-tonsTiki henger fra 2007 som jeg har overtatt etter at fattern kjøpte leilighet og har vært veldig fornøyd med den. Blitt brukt jevnt og trutt, til stort og smått, lett og tungt(tidvis altfor tungt, feks fullastet av pukk/grus/matjord). For å være ærlig så er den best med litt vekt i. Den har en tendens til å sprette veldig når den er tom. Eneste hengeren jeg har vært borti som ikke gjør dette er Tredal, men spirax'n dems er overlegen(og litt annen prisklasse enn Tiki).

Byttet bremsevaiere på den i høst. På ene skoen hadde belegget løsnet, så byttet sko på den akselen i samme slengen. Det var ikke mye slitasje der og til min store overraskelse var det presset lager rett i trommelen. Og alle 4 var som nye.

Har ikke vært noe vedlikeholdt utenom vaier og bremsesko, samt en høytrykksspyling i kombinasjon med piasavakost.

Vil si det er en "billighenger" da fattern betalte 15k for den i -07 og tilsvarende henger av andre merker lå på over 20k, men har ingenting å si på kvaliteten.

Tilhenger - Tiki eller Gaupen? - IMG_20160616_203449.jpg - Pusseglad

Edit: Er forresten utrolig kjekt med en henger som "står av seg selv" slik at man ikke trenger nesehjul når den er tom. Den er balansert slik at den har ca 5-10kg på bakre akselen når den er tom så man kan trille den rundt på fremre aksel lett som bare det.  

Tilhenger - Tiki eller Gaupen? - IMG_20160616_203500.jpg - Pusseglad


Signatur
   #5
 1,060     Jevnaker     2
Vil absolutt anbefale å kjøpe en med brems.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 366     1
har fått anbefalt det motsatte også på så små hengere, slipper vedlikehold bremser bl.a
   #7
 112     Klepp     3
Uten brems kan du kun kjøre 60 km/t lovlig. 80 km/t med brems. Brems var første prioritet da jeg kjøpte min henger. Kjøpte også med tipp (de hadde ikke uten på lager) Har ikke angret et sekund. Min er Gaupen A1325. Fantastisk fin å kjøre og rygge med.

   #8
 142     Akershus     0
Har en liten Gaupen selv, godt fornøyd med den, men tipper kvalitetsnivået mellom Tiki og Gaupen er ganske likt.
Er enig med de 2 foregående herrene, kjøp med brems. Max 60 km/h kan bli litt lite samt at det i enkelte parkerings og lesse/losse situasjoner er kjekt med brems.

For å avgjøre merke kan det jo være lurt og sjekke tilgang/pris på tilbehør som extra karmer, presenning, presenningsbøyler osv.

Lykke til med valget!
   #9
 794     Rogaland     1
På generell basis til "altmuligbruk" så anbefaler iallfall jeg henger med hjulene under kassa, og at en dermed kan slå ned alle karmene (iallfall side og bak). Får litt høyere tyngdepunkt, men også smalere henger. Høyere plan er pluss og minus, lettere å tømme høy henger på søppelfyllinga enn en lav. Mulig dette ikke er så prekært på så liten henger hvor det er lettere å tømme bakover. Har lang Tysse boggi selv (3,2 meter lengde på kasse).

Bremser er helt must for meg siden jeg ofte kjører langt med henger, og det er ille nok med 80km/t i 90-110 soner, om en ikke skal måtte ligge i 60km/t! Uten bremser så ryker lappen på 91km/t selv i 110-sona. Klarer du deg med korte trilleturer så er det helt klart mindre vedlikehold uten bremser. Bremsene er utsatt og konsekvensen er fort en del flatspots på hjul som henger og så videre.


   #10
 9     Ridabu     4
Liten presisering vedr brems og maks 60km/t. Denne regelen gjelder kun hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300kg eller mer. Aktuell totalvekt er hengerens egenvekt pluss last.

Har man en liten henger er det ikke noe problem å kjøre litt søppel/diverse IKEA flatpakker eller lignende og fortsatt ligge i 80km/t.
   #11
 794     Rogaland     0
Ja, men hvis en har henger kun for å kjøre 130kg så gjør vel egentlig takbøyler samme nytten. 10-12 terassebord er vel 130kg.. Wink
   #12
 9     Ridabu     1
Ja, men hvis en har henger kun for å kjøre 130kg så gjør vel egentlig takbøyler samme nytten. 10-12 terassebord er vel 130kg.. Wink


Det har du helt rett i😊men hadde egentlig ikke brukt en liten henger til masse terrassebord i utgangspunktet. Innbiller meg at de stikker langt utenfor så du får feil kuletrykk.
   #13
 1,245     Norge     0
Uten brems kan du kun kjøre 60 km/t lovlig. 80 km/t med brems. Brems var første prioritet da jeg kjøpte min henger. Kjøpte også med tipp (de hadde ikke uten på lager) Har ikke angret et sekund. Min er Gaupen A1325. Fantastisk fin å kjøre og rygge med.

Jeg har Gaupen A1325T. Kjøpte i tillegg ekstra påbyggingslemmer, pressening proff, 3 stk pressening buer, lastsikringsnett og kulekoblingslås. Er også veldig fornøyd med min. Kjekt med romslig kassemål, får med meg bygningsplarer uten å legge ned karmene. Dette var et must da jeg handlet henger.
   #14
 26     Bodø     0
Har også Gaupen A1325 veldig fornøyd. Den har innvendig mål på 242 cm så man får plass til veggplater osv. Det var det som var avgjørende for meg. Nå har jeg brukt den mest til frakt av grus osv til diverse prosjekter. Har kjørt rimelig mange tonn med masse.. Har ikke hatt noe som helst feil med bremser. Angrer litt på at jeg ikke tok den utgaven med tipp
   #15
 705     1
Jeg har D1025N. Den koster 16195,- men har sidelemmer som kan taes ned. Selve hengeren er den samme som D1325N, med er registrert med 1000kg totalvekt istedet for 1300. For meg gjorde det at jeg slapp å bytte bil, eller ta tilhengerlappen.

Det er nok av situasjoner hvor jeg har irritert meg over manglende sidekarmer før. Det avgjørende for meg, er at Gaupen har stolper i hjørnene, slik at disse flattjernene som stiver av karmene som blant annet tysse bruker, blir overflødig. Å ta opp/ned karmer er langt lettere og det er ingen deler som kan forsvinne.

Surrekroker innvendig og utvendig er et stort pluss, i tillegg til bredden innvendig på 144cm. Dette er en proff tilhenger og det merkes godt ved kjøring på ugjevn vei. Min gamle henger fra 1976 var utrolig spretten og lå å hoppet selv uten last, ganske irriterende over lengre avstander.

Tipp på planet kan være kjekt i mange sammenhenger. Det spørs litt hvor mye du kjører med løse masser.

Om du vil ha hjulene under eller på sidene av hengeren må du nesten avgjøre selv. Med mye kjøring på svingete vei, hender det av og til at tilhengeren min vil opp på et hjul, eller kommer sidelengs. Bredere hjulstilling og lavere tyngdepunkt er nok best ved en unnamanøver.

Med boggi ligger nok hengeren mer stabilt på veien, men når man skal flytte på en henger med last, er det definitivt lettest med enkel aksling og nesehjul. Det hender rett som det er at jeg må ta av hengeren for å parkere, og uten ryggekamera på kroken, er jeg glad hengeren ikke er tyngre å flytte enn den er. Dessuten har ikke jeg hatt behov for mer enn 1000kg henger enda heller, så det spørs jo litt hvor tungt man skal kjøre også selvfølgelig.

   #16
 38,746     Lillestrøm kommune     0
Har enakslet Tyssehenger med tipp og 50cm karmer og presenning og er veldig fornøyd. Visste på forhånd at en akslet med langt drag (3 2m plan) blir veldig stabil og fin å kjøre. Hjul utvendig gir lavest mulig tyngdepunkt. Lånte av og til boggihenger før og på humpete norske veier hopper en boggi henger og gir rystelser i bil. Så kan ikke se noen fordeler med boggi hvis en ikke trenger ekstrent stor nyttelast. Henger må kunne ta nyttelast så henger uten brems er ingen opsjon.
   #17
 8,022     Bærum     0
Siden ingen har nevnt Brenderup kan jeg legge til at jeg er storfornøyd med min. Enakslet med kasse 2.5x1.4. Da jeg kjøpte var Brenderup bedre priset enn Gaupen iaf. Aner ikke hvordan det er nå.
   #18
 6,009     Finnmark     0
Har selv stor 4P, (tiab) som brukes mest med liten last. Flere herfra som har kjøpt tilhenger i Finland, med vanlig fjæring.
Og andre snakker om Eurotrailer:

http://www.euro-trailer.dk/produkter/modeller/

Så på varehenger vi lånte at torsjonsfjæringen var veldig dårlig,  var også byttet før.
Enda tok dekket i skjermen med halv last.
Sannsynligvis ofte for mye last som blir for krevende
Eier fortalte at denne tysse hengeren var "umulig", byttet torsjonsfjæringen /aksling to ganger.  Selvsagt mye slitasje /feil bruk på utleiehenger...... Men bør jo vare mer  6-7 år.



Signatur
   #19
 15,631     1
Jeg har Tysse henger som er snart 15 år. Ingen problemer med torosjonsfjærer. Men hvis en overlaster med faktor 2 som er mulig hvis en fyller kassen helt med f.eks. singel (har 3,2 m lang kasse) vil den jo selvfølgelig kunne få varige men av dette.
   #20
 431     0
Enda en fornøyd Gaupen A1325 eier her. Jeg har høye karmer og versjon med tipp. Fungerer like bra til å kjøre hageavfall som å frakte plater fra byggmakker.

Det viktigste for kjøp av henger er å vurdere behovet. Skal du kjøre langt og fort (brems), skal du kjøre tungt?(Boogie) Skal du kjøre mye med lite vekt og trenger en henger som er lett å manøvrere / rygge (ikke boogie)? Trenger du mulighet for å få satt paller rett på planet (Hjul under planet)? Skal du kjøre mye plater / byggematerialer (lang henger, helst over 240 på planet)

Det er mange andre momenter å tenke gjennom også, gjør en grundig jobb så du ikke ender opp med en henger som står på gårdsplassen mens du leier en større fra statoil. Jeg endte opp med å vente et år ekstra med å kjøpe henger for å kunne ta meg råd til en henger som dekket alle mine behov.
   #21
 1,060     Jevnaker     0
Har hørt folk si at det er vanskeligere å rygge med bygginghenger enn enakslet. Kan ikke skjønne det egentlig. Har selv enakslet campingvogn(Solider Artic 500) med egenvekt på kjøreklar vogn på ca 1000kg og den er mye vanskeligere å manøvrere enn boggihengeren med egenvekt på 1500kg. Dette gjelder spesielt på bakke med "bløtt"underlag som feks dårlig komprimert bakke med gress, grus/sand eller lignende. Da "synker" vogna med sin ene aksel seg nedi, mens boggihengeren dytter litt jord med dekksidene, men forblir oppå bakken isteden for å lage hjulspor.

Kort sagt: Jeg kommer aldri til å kjøpe henger med en aksel med mindre det er en combicamp eller henger til veteranbilen min....
Signatur
   #22
 2,888     1
enn boggihengeren med egenvekt på 1500kg.

Hva slags boggihenger er det du snakker om? En slik??

Tilhenger - Tiki eller Gaupen? - 03_1967018076.jpg - Pusseglad

1500kg egenvekt på en bilhenger (til bil under 3,5 tonn...) var vel litt mye? Wink

Ellers så skjønner ikke jeg heller argumentasjonen med at boggihenger er vanskeligere å rygge; det er heller omvendt, men det er ikke på grunn av boggien, men lengden på draget (og begge deler, både lengde og antall aksler henger jo litt sammen med størrelsen på hengeren), som gjør at en større henger ikke like fort stiller seg på tvers...
   #23
 1,060     Jevnaker     1
Aktuell vekt skulle det stå Tongue Er nok bare Tikihengeren som jeg la ut bilder av over her. 1000kg aktuell vekt på vogna også forresten.
Signatur
   #25
 38,746     Lillestrøm kommune     1
Så lenge du bare skal luske rundt i nabolaget så er det greit men en tur på E18 med last er utelukket i 60km/t. Det er lettere å få en enakslet henger til svinge dit du vil og så triller den mye lettere (så lenge den ikke skal brukes på våt jord). Det er ikke så mange ganger en trenger å få pallen rett inn på hengeren og da kan trucken løfte med slynge om nødvendig. Så blir aldri henger med boggi og tipp er et krav hos meg. Det er så deilig å dra/rulle innpå tunge ting og ikke trenge å løfte.
   #26
 794     Rogaland     0
Siden ingen har nevnt Brenderup kan jeg legge til at jeg er storfornøyd med min. Enakslet med kasse 2.5x1.4.  Da jeg kjøpte var Brenderup bedre priset enn Gaupen iaf. Aner ikke hvordan det er nå.

Har dessverre fryktelig dårlig erfaring med nyere Brenderup. Det var vel egentlig Hippe, Brenderup, Tysse og Gaupen det stod om for meg. Hippe ble valgt bort fordi det var litt "ukurrant", Tysse ble satt langt over Gaupen basert på at en som driver hengerutleie (over lang tid) hadde hatt både Gaupen og Tysse og anbefalte på det sterkeste sistnevnte. Han hadde hatt så mye problem med Gaupen. Brenderup kom ut av gamet da en leieboer hos oss kom med flett ny Brenderup-henger lånt av sin mor, vi skulle trille den inn i en garasje med en liten kant på, og tro det eller ei, men da nesehjulet hekta seg litt fast vrei hele draget seg så nesehjulet lå på skrå sideveis. Det verste er at med litt fart så dytta vi den tilnærmet på plass igjen etterpå. Dette var en enkeltakslet 750kg henger. Håper virkelig det var en produksjonsfeil, men fant ut at jeg ikke tok sjansen på noe sånt. Forbinder egentlig Brenderup med kvalitet, tilbake fra 80- og 90-tall, men de må ha begynt å produsere i Kina eller noe...
   #27
 794     Rogaland     1
Når det gjelder rygging så syns jeg boggi er mye enklere enn enkeltakslet fordi de ikke gjør så raske bevegelser, men det viktigste er egentlig at hengeren er bred nok til at en ser begge kanter i sidespeilene. Det går sakte å rygge når man ikke ser hengeren før den allerede er ute av kurs. Sjelden et problem med små biler, men med XC90/X5 som jeg har hatt de siste årene så har jeg tidvis vært nødt til å nesten stå inni bilen for å klare å se enden av hengeren ut bakvinduet.

Og et tips til manuell trilling av boggi, heis nesehjulet så høyt opp at den har nesten all vekt på bakre aksling, da er det ingen problem å trille og snu på en femøring. Selvfølgelig ikke hensiktsmessig med mye last på, men kurrant for å parkere tom henger.
   #28
 6,009     Finnmark     2
Hengere uten brems er "førerkortdrepere".  Vanskelig å bestemme totalvekta for å kjøre i 60 eller 80..........
Jeg mener slike skulle vært forbudt å selge,  prisdifferanse til henger med brems(80 km i timen) er ikke så stor. Og kanskje litt færre som vingler i trafikken i 50-60.

TS har tydeligvis ikke hørt på råd her om å kjøpe henger med brems.........

Begrunnelse for å kjøpe henger uten brems er vel Ikke eksisterende...... Påstand om mer vedlikehold pga bremser er bare vås...... 
Signatur
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Jeg valgte den største enakslede hengeren jeg fant brukt. Det ble gaupen. Ca 3m lang kasse og høyt gitter på sidene. Den hadde hjulene på siden. Eneste ulempen jeg har funnet med det er at den også er lav bak (kombinert med langt overheng) og dermed tar nedi når man skal prøve å få den litt oppi en skråning. (Har tidligere lånt hengere med hjulene under som fint har kommet opp samme skråning.)
Den ekstra plassen av stor kasse er nyttig når møbler skal flyttes.
Vedlikehold på av brems er minimalt. Med lite bruk er det strengt tatt bare på passe på å ta noen kraftige oppbremsinger når man har tung last i ny og ne slik at bremsen får rørt på seg.
En aksling er mye enklere å dra rundt i hagen for å samle opp hageavfallet. Med boggy måtte man tatt med seg bilen rundt i hagen.
At boggy er enklere å rygge med er tull (bortsett fra der bakken er så myk at hengeren synker nedi). Det er avstanden fra hengerfeste til aksling (midt imellom akslinger for boggy) som avgjør dette, ikke antall akslinger. Lenger avstand gir lettere styring, men krever også mer plass. Blir avstanden for stor blir det vanskelig i krappe svinger på små veier. ca 3m fra hengerfeste til aksling virker å være det beste kompromisset. Båthengeren min har 5,5m fra hengerfeste til aksling og er veldig utfordrende på smale veier og krever mye plass for å snu (en grunn til at jeg lagde hengerfeste foran på tilhengerbilen).
Hengere som er smalere enn bilen kan være vanskelige å se og dermed vanskelige å rygge med. (Kjørte en gang en henger (vanntank) som var 1m bred og 2m lang bak en lastebil som var 2,5m bred. Det eneste som var sikkert ved rygging av den var at hvis man på noe tidspunkt kunne se hengeren i speilet visste man at man hadde kollidert med seg selv.)
   #30
 15,631     0
På henger med brems er det lurt å bruke klosser og ta av brems hvis den skal parkere. Kan ruste fast hvis de blir stående på. Ellers er en fettpresse og smøre påløpet eneste vedlikeholdet av bremsene som en har trengt på 15 år. Prøver de bare litt når anledningen byr deg og en har litt last.