10,599
30
23
Tilhenger - Tiki eller Gaupen?
366
0
er tiki henger et bra valg, er Gaupen bedre, eller skitt d samme?
Byttet bremsevaiere på den i høst. På ene skoen hadde belegget løsnet, så byttet sko på den akselen i samme slengen. Det var ikke mye slitasje der og til min store overraskelse var det presset lager rett i trommelen. Og alle 4 var som nye.
Har ikke vært noe vedlikeholdt utenom vaier og bremsesko, samt en høytrykksspyling i kombinasjon med piasavakost.
Vil si det er en "billighenger" da fattern betalte 15k for den i -07 og tilsvarende henger av andre merker lå på over 20k, men har ingenting å si på kvaliteten.
Edit: Er forresten utrolig kjekt med en henger som "står av seg selv" slik at man ikke trenger nesehjul når den er tom. Den er balansert slik at den har ca 5-10kg på bakre akselen når den er tom så man kan trille den rundt på fremre aksel lett som bare det.
Gaupen til 8800 inkl reg.
http://gaupenhenger.no/Henger.aspx?visHenger=10679
Tiki til 7400 inkl reg.
http://www.tikitilhenger.no/2015-06-26-10-33-09/varehenger/cs200-r
Er enig med de 2 foregående herrene, kjøp med brems. Max 60 km/h kan bli litt lite samt at det i enkelte parkerings og lesse/losse situasjoner er kjekt med brems.
For å avgjøre merke kan det jo være lurt og sjekke tilgang/pris på tilbehør som extra karmer, presenning, presenningsbøyler osv.
Lykke til med valget!
Bremser er helt must for meg siden jeg ofte kjører langt med henger, og det er ille nok med 80km/t i 90-110 soner, om en ikke skal måtte ligge i 60km/t! Uten bremser så ryker lappen på 91km/t selv i 110-sona. Klarer du deg med korte trilleturer så er det helt klart mindre vedlikehold uten bremser. Bremsene er utsatt og konsekvensen er fort en del flatspots på hjul som henger og så videre.
Har man en liten henger er det ikke noe problem å kjøre litt søppel/diverse IKEA flatpakker eller lignende og fortsatt ligge i 80km/t.
Det har du helt rett i😊men hadde egentlig ikke brukt en liten henger til masse terrassebord i utgangspunktet. Innbiller meg at de stikker langt utenfor så du får feil kuletrykk.
Jeg har Gaupen A1325T. Kjøpte i tillegg ekstra påbyggingslemmer, pressening proff, 3 stk pressening buer, lastsikringsnett og kulekoblingslås. Er også veldig fornøyd med min. Kjekt med romslig kassemål, får med meg bygningsplarer uten å legge ned karmene. Dette var et must da jeg handlet henger.
Det er nok av situasjoner hvor jeg har irritert meg over manglende sidekarmer før. Det avgjørende for meg, er at Gaupen har stolper i hjørnene, slik at disse flattjernene som stiver av karmene som blant annet tysse bruker, blir overflødig. Å ta opp/ned karmer er langt lettere og det er ingen deler som kan forsvinne.
Surrekroker innvendig og utvendig er et stort pluss, i tillegg til bredden innvendig på 144cm. Dette er en proff tilhenger og det merkes godt ved kjøring på ugjevn vei. Min gamle henger fra 1976 var utrolig spretten og lå å hoppet selv uten last, ganske irriterende over lengre avstander.
Tipp på planet kan være kjekt i mange sammenhenger. Det spørs litt hvor mye du kjører med løse masser.
Om du vil ha hjulene under eller på sidene av hengeren må du nesten avgjøre selv. Med mye kjøring på svingete vei, hender det av og til at tilhengeren min vil opp på et hjul, eller kommer sidelengs. Bredere hjulstilling og lavere tyngdepunkt er nok best ved en unnamanøver.
Med boggi ligger nok hengeren mer stabilt på veien, men når man skal flytte på en henger med last, er det definitivt lettest med enkel aksling og nesehjul. Det hender rett som det er at jeg må ta av hengeren for å parkere, og uten ryggekamera på kroken, er jeg glad hengeren ikke er tyngre å flytte enn den er. Dessuten har ikke jeg hatt behov for mer enn 1000kg henger enda heller, så det spørs jo litt hvor tungt man skal kjøre også selvfølgelig.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Og andre snakker om Eurotrailer:
http://www.euro-trailer.dk/produkter/modeller/
Så på varehenger vi lånte at torsjonsfjæringen var veldig dårlig, var også byttet før.
Enda tok dekket i skjermen med halv last.
Sannsynligvis ofte for mye last som blir for krevende
Eier fortalte at denne tysse hengeren var "umulig", byttet torsjonsfjæringen /aksling to ganger. Selvsagt mye slitasje /feil bruk på utleiehenger...... Men bør jo vare mer 6-7 år.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det viktigste for kjøp av henger er å vurdere behovet. Skal du kjøre langt og fort (brems), skal du kjøre tungt?(Boogie) Skal du kjøre mye med lite vekt og trenger en henger som er lett å manøvrere / rygge (ikke boogie)? Trenger du mulighet for å få satt paller rett på planet (Hjul under planet)? Skal du kjøre mye plater / byggematerialer (lang henger, helst over 240 på planet)
Det er mange andre momenter å tenke gjennom også, gjør en grundig jobb så du ikke ender opp med en henger som står på gårdsplassen mens du leier en større fra statoil. Jeg endte opp med å vente et år ekstra med å kjøpe henger for å kunne ta meg råd til en henger som dekket alle mine behov.
Kort sagt: Jeg kommer aldri til å kjøpe henger med en aksel med mindre det er en combicamp eller henger til veteranbilen min....
Hva slags boggihenger er det du snakker om? En slik??
1500kg egenvekt på en bilhenger (til bil under 3,5 tonn...) var vel litt mye?
Ellers så skjønner ikke jeg heller argumentasjonen med at boggihenger er vanskeligere å rygge; det er heller omvendt, men det er ikke på grunn av boggien, men lengden på draget (og begge deler, både lengde og antall aksler henger jo litt sammen med størrelsen på hengeren), som gjør at en større henger ikke like fort stiller seg på tvers...
Har dessverre fryktelig dårlig erfaring med nyere Brenderup. Det var vel egentlig Hippe, Brenderup, Tysse og Gaupen det stod om for meg. Hippe ble valgt bort fordi det var litt "ukurrant", Tysse ble satt langt over Gaupen basert på at en som driver hengerutleie (over lang tid) hadde hatt både Gaupen og Tysse og anbefalte på det sterkeste sistnevnte. Han hadde hatt så mye problem med Gaupen. Brenderup kom ut av gamet da en leieboer hos oss kom med flett ny Brenderup-henger lånt av sin mor, vi skulle trille den inn i en garasje med en liten kant på, og tro det eller ei, men da nesehjulet hekta seg litt fast vrei hele draget seg så nesehjulet lå på skrå sideveis. Det verste er at med litt fart så dytta vi den tilnærmet på plass igjen etterpå. Dette var en enkeltakslet 750kg henger. Håper virkelig det var en produksjonsfeil, men fant ut at jeg ikke tok sjansen på noe sånt. Forbinder egentlig Brenderup med kvalitet, tilbake fra 80- og 90-tall, men de må ha begynt å produsere i Kina eller noe...
Og et tips til manuell trilling av boggi, heis nesehjulet så høyt opp at den har nesten all vekt på bakre aksling, da er det ingen problem å trille og snu på en femøring. Selvfølgelig ikke hensiktsmessig med mye last på, men kurrant for å parkere tom henger.
Jeg mener slike skulle vært forbudt å selge, prisdifferanse til henger med brems(80 km i timen) er ikke så stor. Og kanskje litt færre som vingler i trafikken i 50-60.
TS har tydeligvis ikke hørt på råd her om å kjøpe henger med brems.........
Begrunnelse for å kjøpe henger uten brems er vel Ikke eksisterende...... Påstand om mer vedlikehold pga bremser er bare vås......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Den ekstra plassen av stor kasse er nyttig når møbler skal flyttes.
Vedlikehold på av brems er minimalt. Med lite bruk er det strengt tatt bare på passe på å ta noen kraftige oppbremsinger når man har tung last i ny og ne slik at bremsen får rørt på seg.
En aksling er mye enklere å dra rundt i hagen for å samle opp hageavfallet. Med boggy måtte man tatt med seg bilen rundt i hagen.
At boggy er enklere å rygge med er tull (bortsett fra der bakken er så myk at hengeren synker nedi). Det er avstanden fra hengerfeste til aksling (midt imellom akslinger for boggy) som avgjør dette, ikke antall akslinger. Lenger avstand gir lettere styring, men krever også mer plass. Blir avstanden for stor blir det vanskelig i krappe svinger på små veier. ca 3m fra hengerfeste til aksling virker å være det beste kompromisset. Båthengeren min har 5,5m fra hengerfeste til aksling og er veldig utfordrende på smale veier og krever mye plass for å snu (en grunn til at jeg lagde hengerfeste foran på tilhengerbilen).
Hengere som er smalere enn bilen kan være vanskelige å se og dermed vanskelige å rygge med. (Kjørte en gang en henger (vanntank) som var 1m bred og 2m lang bak en lastebil som var 2,5m bred. Det eneste som var sikkert ved rygging av den var at hvis man på noe tidspunkt kunne se hengeren i speilet visste man at man hadde kollidert med seg selv.)