(trådstarter)
   #31
 35     0
Hehe, du hevder å ikke skjønne sammenligningen med at "alle" trenger hus og "alle" trenger sko i ørkenen i Afrika, men selv så hevder du selv at visse bilmerker er billig  kvalitet over andre som eksempel på nettopp husbygging??? Tydelig at du ikke takler å få motbør og spørsmål rundt de geniale ideene dine.

Jeg har aldri prata om husbygging i noen større byer, mens du forsøker å putte ord i munnen på meg ved å skulle svare at du IKKE har sagt om større byer, for så igjen bruke svaret ditt som begrunnelse for at ting er relevant.... Vel, du er en type person.
-Noe sier meg at du ikke er en person som noen vil ha ansatt, så da holder du nok på med å måtte starte/drive egne firma.
Jeg unner ingen å kjøpe noe av deg. Cool


Jeg ser ikke hva du vil med dette «Jeg har aldri prata om husbygging i noen større byer, mens du forsøker å putte ord i munnen på meg ved å skulle svare at du IKKE har sagt om større byer, for så igjen bruke svaret ditt som begrunnelse for at ting er relevant....», men det spiller heller ikke så stor rolle. Jeg tror ikke vi kommer noen vei med det.

Alle trenger et sted å bo. Om «alle» behøver sandaler, skal jeg ikke mene så mye om. Jeg tror ikke det er noe poeng i å fortsette diskusjonen.

Uten at jeg har bestemt meg for kjøkkeninnredning, mener jeg at man får mer valuta for pengene ved å kjøpe IKEA-kjøkken sammenlignet med Kvik-kjøkken. Det er enda et eksempel på at det går an å forene fornuftig pris med kvalitet. Om det er snakk om biler, båter, hus eller klær er ikke så viktig. Poenget er at god kvalitet og lav pris ikke nødvendigvis utelukker hverandre.

Jeg tåler helt fint å få motbør, og jeg ønsker kritikk. Men jeg liker ikke sur nedbør, sure kommentarer i sure toner som ikke fører noe sted.

Hvis du selger hus av brukbar kvalitet til en lav pris, lavere enn markedspris, så vil jeg anbefale folk å kjøpe fra deg. Gjerne kjøpe for så å selge igjen.

  (trådstarter)
   #32
 35     0
Hva tenker du på som realistisk overskudd på boligprosjekt som tar oppmot ett år?  Det bør vel hvertfall være over 500000kr, og da er skattefordel vesentlig!
Og jeg kjøper ikke dine motiver for å betale skatt ???
......at firmaer du er aksjonær i er registrert i Norge, selv om de kjøper/selger tjenester internasjonalt...
Ja, det har vel bare med Innovasjon Norge og tilskudd å gjøre 8)


Er det virkelig relevant for diskusjonen om jeg har fått støtte fra Innovasjon Norge? Jeg har ikke søkt, jeg har ikke hatt behov for det, men jeg ser ingen grunn til å la tråden handle om det. Den har gått langt nok off topic som det er.

Tilbake til tema. Som du ser i første innlegg, har jeg ikke bestemt meg for husstørrelse enda, og da har jeg naturligvis heller ikke et regnestykke klart. Det går rimelig raskt å sette opp et modulhus, så når leverandøren av modulhus er valgt, og arbeidslaget står klart, går det nok mye kortere tid enn et år.
   #33
 3,277     I huset mitt     0

Men jeg liker ikke sur nedbør, sure kommentarer i sure toner som ikke fører noe sted.

Hersketeknikker er du ikke ukjent med i alle fall.
-Du legger ord i munnen på andre ved å svare på måten du gjør.
Med uttalelsen over så forsøker du å tegne et gitt (feilaktig)bilde av andre, hersketeknikk.



   #34
 6,009     Finnmark     0

Hva tenker du på som realistisk overskudd på boligprosjekt som tar oppmot ett år?  Det bør vel hvertfall være over 500000kr, og da er skattefordel vesentlig!
Og jeg kjøper ikke dine motiver for å betale skatt ???
......at firmaer du er aksjonær i er registrert i Norge, selv om de kjøper/selger tjenester internasjonalt...
Ja, det har vel bare med Innovasjon Norge og tilskudd å gjøre 8)


Er det virkelig relevant for diskusjonen om jeg har fått støtte fra Innovasjon Norge? Jeg har ikke søkt, jeg har ikke hatt behov for det, men jeg ser ingen grunn til å la tråden handle om det. Den har gått langt nok off topic som det er.

Tilbake til tema. Som du ser i første innlegg, har jeg ikke bestemt meg for husstørrelse enda, og da har jeg naturligvis heller ikke et regnestykke klart. Det går rimelig raskt å sette opp et modulhus, så når leverandøren av modulhus er valgt, og arbeidslaget står klart, går det nok mye kortere tid enn et år.

Bygge hus er ikke bare å sette opp moduler!.....da hadde nok mange flere gjort det!
Du må finne tomt, finansiering,  søke byggetillatelse(avhengig av kommunen =lang/kort tid), gjøre tomten klar for bygging med vei,vann,kloakk og strøm......involverer ulike firmaer som ikke alltid kommer når det passer deg!
Måneder går fort i en byggeprosess!
Signatur
  (trådstarter)
   #35
 35     0
Bygge hus er ikke bare å sette opp moduler!.....da hadde nok mange flere gjort det! Du må finne tomt, finansiering,  søke byggetillatelse(avhengig av kommunen =lang/kort tid), gjøre tomten klar for bygging med vei,vann,kloakk og strøm......involverer ulike firmaer som ikke alltid kommer når det passer deg! Måneder går fort i en byggeprosess!


Jeg er klar over det, men selv om det går et helt år, så er det ikke slik at jeg nødvendigvis må ha fortjeneste til å dekke en normal årslønn når jeg ikke legger ned et helt årsverk i det.
  (trådstarter)
   #36
 35     0


Men jeg liker ikke sur nedbør, sure kommentarer i sure toner som ikke fører noe sted.

Hersketeknikker er du ikke ukjent med i alle fall.
-Du legger ord i munnen på andre ved å svare på måten du gjør.
Med uttalelsen over så forsøker du å tegne et gitt (feilaktig)bilde av andre, hersketeknikk.


Det første innlegget ditt var sur nedbør. Du himler med øynene, harselerer med «rimelig kvalitet» og lar være å underbygge det med solide argumenter.

Det er ikke lett å se hva du vil med tredje avsnittet, Afrika-avsnittet, men jeg lar det går. Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å fortsette den diskusjonen. Denne tråden har sporet fullstendig av, så jeg tar en pause.
   #37
 971     Krikaveien     0
Tenk på finansieringen. Har du regnet på hva det koster deg å finansiere kjøp av tomt, prosjekteringskostnader, ventetid på tillatelser, evt utsettelser, løpende byggekostnader og uforutsette utgifter på 10-15% underveis?
Har du sikkerhet i dag? Hvis du ikke har noe banken ønsker å ta pant i, må du dessverre se på byggelånsrente- inkludert provisjoner.

Gitt byggekost på 24.000,-, 200m2 bygg, snakker vi 4.800.000,- i kostnad. Gitt at du får solgt for kr. 36.000,- pr kvm, har du 2.400.000,- å handle tomt for- hvis du skal gå i null.

Si at du feks kjøper tomt for 1.500' og må fullfinansiere den i 6mnd før du kan begynne å bygge koster det deg 45.000,-. Deretter hele summen frem til evt salg; si ytterligere 1 år; si 450.000,-.

Håper blir da at prisstigningen har hjulpet deg og at du ikke har gått på en smell ifm byggingen.

   #38
 10,486     Akershus     0

Mine subjektive tanker rundt dette, sånn umiddelbart er at om det hadde vært så enkelt som du skisserer så hadde langt fler gjort dette..


Samme argument hører man om alt man kan tjene litt på.

For en del år siden kjøpte jeg delebiler i England, og solgte i deler her hjemme. Det er var egentlig ganske enkelt, og fin business sånn på si. Det var allikevel ingen andre som gjorde det, i hvert fall ikke som jeg kjenner til.

For et drøyt år siden fikk vi installert gass-kit i bensinbilen. Det kostet 28.000 der og da, men er tjent inn på 40-45.000 km, og deretter kjører vi på halv pris pr. km. De fleste bensinbiler kan man gjøre dette med, og med 4-syl motor koster det mindre enn vi ga. Hvorfor gjør ikke "alle" det?


Det er mye som er god butikk, men man må nødvendigvis tørre å hive seg ut i det. Det er det langt fra de fleste som gjør.
Signatur
   #39
 6,009     Finnmark     0


Mine subjektive tanker rundt dette, sånn umiddelbart er at om det hadde vært så enkelt som du skisserer så hadde langt fler gjort dette..


Samme argument hører man om alt man kan tjene litt på.

For en del år siden kjøpte jeg delebiler i England, og solgte i deler her hjemme. Det er var egentlig ganske enkelt, og fin business sånn på si. Det var allikevel ingen andre som gjorde det, i hvert fall ikke som jeg kjenner til.

For et drøyt år siden fikk vi installert gass-kit i bensinbilen. Det kostet 28.000 der og da, men er tjent inn på 40-45.000 km, og deretter kjører vi på halv pris pr. km. De fleste bensinbiler kan man gjøre dette med, og med 4-syl motor koster det mindre enn vi ga. Hvorfor gjør ikke "alle" det?


Det er mye som er god butikk, men man må nødvendigvis tørre å hive seg ut i det. Det er det langt fra de fleste som gjør.


Blir litt OT....de fleste heroppe med Chevrolet med bensin /gass er skeptisk til å bruke gass pga slitasje på motor(krever ekstra smøresystem)
..........derfor gjør ikke de fleste det Wink
Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0

Blir litt OT....de fleste heroppe med Chevrolet med bensin /gass er skeptisk til å bruke gass pga slitasje på motor(krever ekstra smøresystem)
..........derfor gjør ikke de fleste det ;)


Så kjøper vel de fleste "der oppe" bensin til 3 øre / literen i Russland?

Det er en del motorer som er dårlig egnet, deriblant mange av de store V8 fra USA pga. for dårlige materialer. Allikevel er det veldig mange som tåler det helt fint. Jeg kjenner Mercedes best, og der er det bare noen av de nyeste, små "møkkamotorene" som ikke tåler det. Det er gjerne de som er laget av renault eller noe sånt, og selges som Mercedes. Vår V6 bensin med 4matic kostet rundt 120.000 mindre enn "tilsvarende" diesel, og med gass-kit til 28.000 kjører den billigere pr. mil.


Uansett så var poenget at dersom noe er god butikk, så er det ikke nødvendigvis sånn at "alle" gjør det. Det er utrolig hvordan ting butter i mot for de fleste hvis det krever snev av tiltak.
Signatur