1,878    3    0  

Utleie av kjellerleilighet i gammelt hus

 1     0
Hei. Jeg har kjøpt et hus som er bygd i 1960. Her er det litt å gjøre, men det jeg har startet med er å pusse opp kjellerleiligheten som ble bygd på 70tallet, slik at jeg kan leie ut å få inn penger til andre prosjekter. Har planer om å legge nytt gulv, male og skifte kjøkken og bad. Itillegg må jeg skifte ut vinduet på soverommet slik at det blir godkjent rømmningsvei. Problemet er at denne leiligheten ikke er byggemeldt. Hvordan går jeg fram for å gjøre dette? Har lest på reglene som er i dag og funnet ut at alt er greit bortsett fra takhøyden som er 2m. Noen som vet om det er de nye reglene som gjelder når man byggemelder en gammel leilighet eller reglene som gjaldt da det ble bygd på 70tallet? Hvis jeg ikke byggemelder er den ikke godkjent for utleie, og da må jeg eventuelt leie ut ulovlig noe jeg ikke vet om jeg vil Wink

   #1
 1,459     Trondheim     0
Tror du sliter med å få godkjent noe som P-rom med takhøyde på 2,0 meter. Ring kommunen og sjekk, praktiseres forskjellig i kommunene.
Signatur
   #2
 25,373     Akershus     0
Sett dør mellom boenhetene. Det ser ut til å løse mye problemer.

Ad rømningsvei. Det er selvfølgelig kjekt å ha flere muligheter, men dersom denne leiligheten hat utgangsdør ut til det fri uten utvendig trapp opp, vil trolig rømningsveikravet være dekket.
Signatur
   #3
 3,277     I huset mitt     0
Spørsmålet er vel hva disse rommene som det er laget leilighet av på 70'tallet er godkjent som. Er det rom som er godkjent for varig opphold hos kommunen da, så er det kanskje litt enklere å få til en leilighet der idag iht de nye foreslåtte rettningslinjene for boenheter. Da vil man kunne komme unna med 70'talls kravene.

Er rommene kun godkjent som boder, etc (altså ikke for varig opphold) så kommer dagens TEK10 krav  inn for å få disse godkjent som enten egne rom (tilknyttet hoveddel) eller som hybel/utleiedel. (uansett om dør eller ikke mellom hovedel og tilleggsdel)

Kan nok søkes dispensasjon fra endel krav i TEK10, men dette er litt ulikt praktisert i kommunene.

Enkleste er nok å be om en forhåndskonferanse hos kommunen. Da får man svar på hva som lar seg gjøre og hva som kan søkes om/disp, etc.