#11
 28     Akershus     0
"Om du hadde vært her inne litt lengre enn bare siden igår, ville du sett at jeg har hatt en del slike innlegg, som av de aller fleste har blitt oppfattet på den måten jeg har tenkt det .. som en spøk..."

Hvis det var en spøk det du skrev Børge, hvorfor kan du ikke bare skrive det tilbake til den som ikke skjønte det, og ikke gå så inderlig i forsvar??

Og hvorfor skrive fem avsnitt der du forsøker å argumentere for at materialet og andre forhold gjør det vanskelig å få det perfekt, når det bare var en spøk?

Og hvorfor beskylde den andre for å være politiker?

Og for å ha vært på forumet for første gang i går?

Og hvorfor er du så veldig fornøyd med å bruke "navnet ditt" når det er bare fornavnet som fremgår av profilen din?

Seriøst Børge, du virker å være en som prøver å gjøre så godt du kan, og du har helt sikkert fornøyde kunder. Da kan vel nøye deg med å argumentere på en saklig og god måte, når du likevel bare har fleipa. Du trenger vel ikke bli usaklig å gå til et slikt personangrep?

Den som skrev innlegget kjenner neppe deg og arbeidet du gjør. Kvinnen, som ganske sikkert ikke er håndverker selv, har bare kommentert utsagnet ditt, selv om det dog er tatt ut av sammenheng.. Det var helt sikkert ikke meningen at du skulle bli så til de grader fornærma..


bex
   #12
 4,293     Østlandet     0
men det mange ikke veit er at når dem skriver en standard kontrakt går det under standar vilkår, derav norsk standar. og hvorfor skal håndverkern for så mye tyn for at kunden ikke veit hva norsk standard inneholder?
Signatur
   #13
 21,481     Enebolig     0
Jeg skjønner Børge godt jeg. Politikere, lærere og kvinner er de værste. Helgens brannfakkel  ;D

Neida, men enkelte skjønner ikke at håndverk utført av mennesker ikke blir som maskiner. Jeg merker det stadig vekk på samboeren. "Skal det være sånn?" Ja, det skal være sånn nå, og til slutt blir det som du trodde det ville bli.
   #14
 88     Haugesund     0

"Skal det være sånn?" Ja, det skal være sånn nå, og til slutt blir det som du trodde det ville bli.



hahaha sånn har jeg det også. "Vi skal aldri bygge hus via ditt firma!" sier hun dersom jeg snakker om ting som ikke gikk helt som planlagt.

God helg!
Signatur
   #15
 382     Oppland     0
Regner med at Børge reagerer slik nettopp fordi han har høy yrkesstolthet! Vil også påstå at brorparten av håndverkerne har yrkesstolthet...
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 30     Sunnmøre     0
Jeg beklager at snekkere føler seg støtt av kunder som påpeker det de ser på som mangler Wink det er tydeligvis ikke et serviceyrke der kunden har rett  :o

Og jeg er ikke politiker Wink Jeg beklager at Børge følte seg hengt opp på veggen - det var ikke meningen, derimot så _jeg_ kommentaren som en mange tømrere, snikkere og malere i dag bruker når en kunde klager.. Kunden "vet ikke hva de snakker om" eller de er "urimelige" - hva sjedde med yrkesstolthet? Det å ikke bruke silikon i skjøter men heller kappe skjøter i lister penere? Tidspress? Kanskje...

Mitt poeng er mer (og flere svar her viser vel egentlig at dette er et tema man føler seg truffet av) at det dessverre er _lite_ stolthet i enkelte yrker - hva som gjør det? Ja si det...

Dersom JEG drev firma ville jeg sette min ære i at mine kunder følte de fikk den varen de forventet nettopp fordi jeg da ville fått flere kunder basert på et solid rykte og resultat...

;D
   #17
 382     Oppland     0
Tømrere har jo tolleransklasser å forholde seg til.

En annen ting er jo at tømrere er forskjellige de også, man kan ikke regne med at alle er like flinke der heller og du vil stort sett se forskjell på en nyutdannet tømrer versa en som har drevet med yrket i mange år.

Selvfølgelig finnes det tømrere som ikke har yrkesstolthet også, men tror og håper dette er i mindretall. Synes du generaliserer veldig med tittelen på innlegget ditt da...
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 30     Sunnmøre     0
Ja jeg generaliserer, og det som er overraskende er at de som sier de ikke føler seg truffet reagerer som om det treffer...

Når en bilmekaniker sier at eieren av bilen er en kranglefant dersom denne klager på en bilyd i motoren - er det da bileieren eller mekanikeren som er vanskelig?

Hvorfor er det ikke de samme reglene som gjelder når man er på den andre siden? Som den som blir klaget på må det vel være bedre å søke finne ut hvorfor det klages enn å påstå kunden er uviten?

Mitt poeng er at det i nye boliger i dag (og ja, jeg vet tre er et levende materiale osv osv) dog bør man ikke oppleve at tapeten sprekker fordi platene plutselig trekker seg fra hverandre, eller at skjøter på lister glipper etter en tid - i mitt enkle hodet er det slike ting en fagmann bør vite hvordan h*n unngår til forskjell fra en "vanlig" mann i gata.. Men det virker som om flere og flere som bygger bolig eller har store renoveringer i dag opplever at jobben ikke svarer forventningene - selv fra "seriøse" entreprenører....

Til eksempel har vi jo TV2 Hjelper deg, Bygg og Bedrag på TV3... slike programmer ville vært ikkeeksisterende dersom man hadde litt mer stolthet for sitt arbeid tror jeg..

Personlig vet jeg at hvis ikke det firmaet jeg jobber i leverte varene ville vi vært uten seriøsitet og kunder veldig kjapt..
   #19
 27     Eydehavn     0


Mitt poeng er at det i nye boliger i dag (og ja, jeg vet tre er et levende materiale osv osv) dog bør man ikke oppleve at tapeten sprekker fordi platene plutselig trekker seg fra hverandre, eller at skjøter på lister glipper etter en tid - i mitt enkle hodet er det slike ting en fagmann bør vite hvordan h*n unngår til forskjell fra en "vanlig" mann i gata..


Artig diskusjon!  Som hjemmesnekker (hobbysnekker ++) med store krav til nøyaktighet i mine produkter, er dette med tre som et levende materiale en konstant og faglig utfordring!  Jeg tror ikke det er noen snekkere som vil eller kan garantere at f.eks lister ikke kan glippe etter en tid.  Det er et spørsmål om temperatur og fuktighet under montering, endringer i dette osv. Det samme gjelder plater og alle andre materialer av tre.

Nå vil det jo alltid være smart å gi kunden "rett" i sine oppfatninger av problemet, men å forklare årsak og muligheten til å rette eller unngå "feilen" kan være en pedagogisk utfordring.

Det er mulig å lage løsninger som ikke endrer seg, stål-stendere og gipsplater flytter lite på seg og blir stort sett stående i ro. Så da blir det litt et spørsmål om dette med toleranse som er nevnt tidligere, og hva man putter inn av tid og penger i valg av løsning.

Men jeg tror absolutt på at dialogen med kunden er den viktigste faktoren her.....  Pedagogikk, litt menneskekjennskap, gode forklaringer og ikke bombastiske uttalelser......
   #20
 382     Oppland     0
Når en bilmekaniker sier at eieren av bilen er en kranglefant dersom denne klager på en bilyd i motoren - er det da bileieren eller mekanikeren som er vanskelig?[sub][/sub]

Hva mener du? Hvem har rett? Er det mulig å etterkomme kravet?
Signatur