(trådstarter)
   #41
 30     Sunnmøre     0


Jo vet du hva Sukkeret? Du har absolutt rett til å komme med tilbakemeldinger!!!

Men jeg lurer på en ting (og sikkert mange med meg): Hva er du det egentlig du er utdannet som/jobber som?


det er ingen hemmelighet Wink jeg startet på tekniske byggfag i sin tid, videre i jobb, fagskole, ingeniøryrket og så bachelor og nå mastergrad...

   #42
 382     Oppland     0
Alle burde ha minst 5 år i praksis på byggeplass før man fikk lov til å vidreutdanne seg til Ingeniør , eller ingentinggjør som jeg liker å kall det Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #43
 30     Sunnmøre     0

Alle burde ha minst 5 år i praksis på byggeplass før man fikk lov til å vidreutdanne seg til Ingeniør , eller ingentinggjør som jeg liker å kall det :)


som jeg skrev - jeg jobbet Smile men så har jeg heller ikke sagt jeg er ingeniør innen byggfag, jeg sa jeg startet min utdannelse innen teknisk byggfag.. men ser ikke hva det har med yrkesstolthet å gjøre?
   #45
 3,955     0


Alle burde ha minst 5 år i praksis på byggeplass før man fikk lov til å vidreutdanne seg til Ingeniør , eller ingentinggjør som jeg liker å kall det :)

som jeg skrev - jeg jobbet Smile men så har jeg heller ikke sagt jeg er ingeniør innen byggfag, jeg sa jeg startet min utdannelse innen teknisk byggfag.. men ser ikke hva det har med yrkesstolthet å gjøre?



Teknisk byggfag = du veit jævlig godt hvor mye en limtrebjelke tåler, men du aner faen ikke hvordan den ser ut.

Ingeniører og arkitekter er de som presterer å tegne inn piper osv midt i kilrenner - fordi det ser flott ut på dataskjermen....


Grunnen til at jeg reagerte på innlegget på den måten jeg gjorde det, er fordi jeg følte det var TOTALT upassende på meg og mitt arbeide... Både på det jeg utfører og det jeg skriver her inne....
   #46
 22,342     Akershus     0

- satt og leste litt her inne nå og kom over dette utsagnet;


Men når en kunde "kikker" på at en sponplatevegg buler, da vil jeg gjerne se hvor rett han klarer å få den selv. Har aldri sett ett hus med sponplatevegger der ingen plateskjøter buler ;)


Lurer på hva bakgrunnen for dette var, og gjorde meg noen tanker siden "børge" selv er snekker;
Mener du her å si at man ikke kan forvente en kvalitetsmessig finish som kunde hvor man har gjort en god jobb med sparkling etc?

Interessant tråd. Når det kommer til dette med sponplater og skjøter så er det noe kunden burde opplyses om av fagperson da dette er et problem med dette materialet. Hvis dette ikke er akseptabelt bør det brukes feks gips.
  (trådstarter)
   #47
 30     Sunnmøre     0


Teknisk byggfag = du veit jævlig godt hvor mye en limtrebjelke tåler, men du aner faen ikke hvordan den ser ut.


Du mener en limtredrager eller??

;D

Joda jeg vet både hvordan den ser ut og resten Wink men igjen poenget med min utdannelse og din yrkesstolthet er vel to forskjellige ting eller?? Siden jeg sier gang på gang jeg ikke jobber innen byggebransjen liksom? I allefall ikke med boliger..



Ingeniører og arkitekter er de som presterer å tegne inn piper osv midt i kilrenner - fordi det ser flott ut på dataskjermen....


Tja, det kan nok hende - arkitektene vi brukte måtte gang på gang korrigeres og ting måtte tildels inn med teskje når vi skulle forklare hvorfor deres valg av løsninger ikke ville fungere irl, men så er de gjerne en del av "pakken" når man velger en leverandør dessverre... Som igjen går på stolthet av å levere et godt stykke arbeid kunden er fornøyd med samtidig som det er funksjonelt ut fra kundens behov og ønsker..



Grunnen til at jeg reagerte på innlegget på den måten jeg gjorde det, er fordi jeg følte det var TOTALT upassende på meg og mitt arbeide... Både på det jeg utfører og det jeg skriver her inne....


Men så var det ikke deg jeg ville frem til men utsagnet ditt - og du postet jo vitterlig det utsagnet, og jeg så det i en sammenheng om enn dessverre ikke den samme som du gjør kanskje men like fullt..

Dersom en tømrer, snekker, rørlegger eller elektriker gjør en dårlig jobb er det kunden som må slite med sluttresultatet..

   #48
 480     Eide på Nordmøre     0
Denne tråden ble interessant lesing etter hvert, nesten som "Intet nytt fra Vestfronten" ;-)

Litt saklig istedet: Jeg jobber ikke innenfor noe byggfag, men i en bransje der vi hver dag betjener kunder med veldig varierende kunnskap innenfor det som er vårt eget spesialområde, IT. Etter 16 år som IT-konsulent har jeg etterhvert lært meg at for å gjøre en kunde fornøyd må du møte eller overgå kundens forventninger. Dersom kunden av en eller annen grunn har fått uholdbare forventninger blir dette veldig vanskelig, og jobben blir da å få senket forventningene ned til et nivå som er teknisk mulig å få til, eller til et nivå som kunden er villig til å betale for.

Det samme burde gjelde for håndverkere, etter min mening. Å påberope seg at det er innenfor toleransene i NS gjør ikke kunden mer fornøyd dersom kunden i sitt hode forventer møbelsnekker-standard på bordkledingen utvendig. Da må du inn i kundens hode og finne ut hvordan denne forventningen ble skapt og hvordan du kan omforme den. For bare 10-15 år siden slapp de fleste håndverkere å ta denne delen av jobben, den ble stort sett håndtert lengre opp i bedriftshierarkiet. I dag er det mer regelen enn unntaket at det er den utførende håndverker som har den løpende kontakten med kunden og som må svare for slike problemstillinger. Og dette er det mange håndverkere som ikke har klart å ta inn over seg ennå.
Signatur
  (trådstarter)
   #49
 30     Sunnmøre     0

Denne tråden ble interessant lesing etter hvert....

Å påberope seg at det er innenfor toleransene i NS gjør ikke kunden mer fornøyd....

Da må du inn i kundens hode og finne ut hvordan denne forventningen ble skapt og hvordan du kan omforme den.


Veldig kloke ord! Slik jobber man i et serviceyrke - det vil si; slik burde man jobbet i alle yrker hvor man står overfor en kunde med forventninger
   #50
 274     Oppland     0
Her må jeg si meg helt enig med ivarfj. Tidene forandrer seg, men vi mennesker er stort sett vanedyr og liker å gjøre det på samme måten som før. Derfor er det ikke så lett for en - i dette tilfellet - håndverker å møte nye krav i forhold til hva en kunde/oppdragsgiver kommer med spørsmål og ting man utsetter på en jobb som er gjort.

Og det kan jeg også forstå, fordi man i håndverkeryrket hele tiden blir målt på resultat, fordi den jobben som blir gjort er så synlig og konkret. De fleste tror jeg ikke liker å bli spurt på jobben man nettopp har gjort - om hvorfor gjorde du ikke slik og slik istedet. Og skal det virkelig være slik og slik? Som i eksemplet som ble nevnt til å begynne med: skal veggen bule sånn?

Som håndverker tror jeg man må tåle mange "dumme" spørsmål fra kunder/oppdragsgivere. Her tror jeg kommunikasjon er viktig fra første stund. Ting som er opplagte for noen (at tre er et levende materiale), er for andre uforståelig - og vet ikke kunden det, vil den kunden ha større sjanse for å bli misfornøyd når sponplaten buler.

Uansett tror jeg håndverkerbransjen har noe å lære fra serviceyrker i forhold til kundebehandling.
Signatur