Hovedproblemet ligger ofte i at kunden og leverandøren/håndverkeren ikke har samme oppfatning av hva som skal leveres. Som Børge sa litt tidligere; kunden hadde forventet parkett og hadde ikke lest leveransebeskrivelsen. Her mener jeg at selgeren har et ansvar for at kunden har forstått hva som inngår i leveransen. Men samtidig; det er ikke selgeren som står ansikt til ansikt med kunden når h*n oppdager at forventningene ikke blir innfridd. Det er den utførende håndverkeren som må ta den støyten. Da får vi som er utførende en egeninteresse i å avklare kundens forventninger så tidlig som mulig for å kunne gradvis redusere dem ned til et realistisk nivå. Som Starfish sier; dette gjelder i mange bransjer, både håndverk og IT.
Ingen har sagt det skal være enkelt å betjene kundene, men så lenge de betaler lønna vår skal vi gjøre det likevel.
Signatur
Controller og IT-konsulent. Holder konstant på med oppussing av enebolig fra 50-tallet.
Hva mener du? Den varierer selvsagt også, som blandt håndverkere. Men tror også det utvikler seg en viss kultur blandt de ansatte over tid. Her hvor jeg bor er Rema-butikken langt å foretrekke fremfor både Rimi, Spar og Ica. Ikke bare på grunn av de lave prisene, men fordi betjeningen er hyggelig og imøtekommende. de sørger for at det sjelden går tomt for varer. De har alltid greit, om ikke luksuriøst, utvalg av brød. (De 3 andre selger loff eller dyrt og dårlig selvstekt brød etter kl 17). Dette har holdt seg over tid og det er stadig flere i nærområdet som velger denne fordi det gode ryktet sprer seg, og viser seg å holde. Holdningen blandt de faste smitter fort over på ekstrapersonalet også. Her føler man at man får mye for penga, både billige basisvarer levert på en god måte uten at det er noe påtrengende klissete smilekurs eller noe som ligger bak. Derimot en bra serviceinnstilling blandt de ansatte, som setter sin ære i å levere. Butikksjefen er f.eks i dette tilfellet ei litt grepa dame fra nodnorge som er ute i butikken og tar i et tak når det trengs og går oran med et godt eksempel.
Synes å se noe av det samme blant håndverksbedrifter, både som jeg har benyttet privat og når vi av og til hyrer inn firmaer for å få utført en del oppdrag vi ikke selv har folk til å gjøre. Synes fort en merker hvilken holdning de ansatte (firmaet) har til forskjellige ting. Selv om man forholder seg til en del forskjellige personer i en prosess, synes jeg ganske ofte å fornemme en grunnstemning blandt de ansatte som ofte også gjennspeiler seg i totalinntrykket av jobben som er utført. Noen leverer raskt og greit til avtalt tid, orienterer om det oppstår avvik, og geia funker når den er ferdig. Andre leverer ikke til avtalt tid. kommer og går uten å opplyse om avvik i tempoplan, men skylder i ettertid på både hverandre og underleverandører når de ikke kan levere, i stedenfor å orientere ryddig og ordentlig under veis om avvik som oppstår og hvordan de tenker seg å rette opp eller løse utfordringen som har oppstått.
Min oppfatning av de som sammenligner en håndverker med en kassabetjent på rimi er at de ikke er helt i kontakt med virkeligheten - fordi; på rimi plukker du de varene du skal ha, en håndverker plukker for deg - på rimi tilbereder du det du har kjøpt, i huset bygges det for deg.. Jeg syns det er en stor forskjell for egen del..
Selvsagt skal man lese leveringsbeskrivelser, men når man kjøper en bolig, f.eks et ferdighus - så sitter man i møter med leverandøren, som forteller hva som er med, du som kunde forteller hva du forventer - at leverandøren da ikke klarer formidle videre til sine folk hva du forventer og du som kunde opplever at dine forventninger ikke møtes - ref lister i to materialer, hvem er da den som feiler?
- at leverandøren da ikke klarer formidle videre til sine folk hva du forventer og du som kunde opplever at dine forventninger ikke møtes - ref lister i to materialer, hvem er da den som feiler?
Slik som du fremstiller det her, er det vel strengt tatt selger som feiler. Da har det vel ikke så mye med yrkesstoltheten til håndverkere å gjøre
- at leverandøren da ikke klarer formidle videre til sine folk hva du forventer og du som kunde opplever at dine forventninger ikke møtes - ref lister i to materialer, hvem er da den som feiler?
Slik som du fremstiller det her, er det vel strengt tatt selger som feiler. Da har det vel ikke så mye med yrkesstoltheten til håndverkere å gjøre ;)
tja, det kommer vel alt ann på hvordan man ser det.. Som regel er vel det firmaet som selger huset også i byggebransjen??
- at leverandøren da ikke klarer formidle videre til sine folk hva du forventer og du som kunde opplever at dine forventninger ikke møtes - ref lister i to materialer, hvem er da den som feiler?
Slik som du fremstiller det her, er det vel strengt tatt selger som feiler. Da har det vel ikke så mye med yrkesstoltheten til håndverkere å gjøre ;)
tja, det kommer vel alt ann på hvordan man ser det.. Som regel er vel det firmaet som selger huset også i byggebransjen??
Ja, men dersom selgeren selger deg en løsning, og ikke informerer håndtverkerne om hva du har kjøpt, (les: hvilke forventninger selger har gitt deg), kan man vel ikke si at det er håndtverkeren som ikke har yrkesstolthet. (Så lenge håndtverkeren utfører arbeidet i henhold til gjeldende kvalitetsstandarder). Jeg ville heller sagt at det var firmaet som har et problem med sin kvalitetssikring. Da blir vel ikke sammenligningen med kassabetjeningen på Rema så gal. ;)
Min oppfatning av de som sammenligner en håndverker med en kassabetjent på rimi er at de ikke er helt i kontakt med virkeligheten - fordi; på rimi plukker du de varene du skal ha, en håndverker plukker for deg - på rimi tilbereder du det du har kjøpt, i huset bygges det for deg.. Jeg syns det er en stor forskjell for egen del..
Litt som på Ikea..men tror du ikke kundene ofte griner alikevel? Har ingen ufattelig høy yrkesstolthet selv, og når jeg sier yrkesstolthet etter min definisjon er det å virkelig brenne for produktene man selger. produktene jeg selger er like god som andres produkter i samme type..så jeg synes ikke mine er så ufattelig mye bedre, og at firmaet er best i verden. MEN, jeg legger yrkesstolthet i at kunden skal få en løsning som er best for DEM. Om det dessverre inkluderer horisontale overskap framfor praktiske skap, så får kunden sutre på egen kostnad når de endelig skjønner hvor ufattelig upraktisk de skapene er :P
her om dagen ringte en kunde til avdelingen og ville ha en time til planlegging av kjøkken. Selvsagt, for på mitt varehus har man mulighet for å sette av tid til konsulentavtaler for de som ikke akter å tegne noe selv. MEN, det har en pris. nemlig fordi alle de andre tegner selv, gratis. Så jeg legger frem alternativene for kunden: Kjøkkenet kan tegnes selv i Home Planner hvorav vi kvalitetssikrer og går gjennom detaljer før bestilling, eller man kan betale 895,- for 2 timer med en konsulent i fred og ro for planlegging. svaret? 895,-??? da går jeg heller til HTH.
Jeg kan ikke annet enn å le 895,- kr vs 100 000 mer i kjøkken..tja..hun kommer nok tilbake
Signatur
Parental Advisory: Fjaser og skravler som privatperson.
Nå skal det også sies at jeg tror samtlige av de brukerne på dette forumet som er håndverkere, har stor yrkesstolthet Det er min generelle oppfatning etter å ha brukt dette forumet en god stund. Det skinner gjennom i svarene som blir gitt på ulike problemstillinger her inne.
Jeg ville ikke ha nølt med å bruke håndverkere som er aktive på dette forumet. Men nå er vel heller ikke de "håndverkerne" man ser resultater etter i programmer som Bygg & bedrag de som legger sjela si i arbeidet som er utført. Og de gidder nok heller ikke å bruke tid her inne.
Derfor skjønner jeg at noen reagerer når det blir stilt spørsmål om yrkesstolthet her inne.
Nå skal det også sies at jeg tror samtlige av de brukerne på dette forumet som er håndverkere, har stor yrkesstolthet Det er min generelle oppfatning etter å ha brukt dette forumet en god stund. Det skinner gjennom i svarene som blir gitt på ulike problemstillinger her inne.
Derfor skjønner jeg at noen reagerer når det blir stilt spørsmål om yrkesstolthet her inne.
Dette har du nok helt rett i. Problemet er nok, (som jeg og flere andre har skrevet tidligere), at kundene ikke er villige til å betale det som oppdraget egentlig skal koste for å få det utført slik kundene helst vil ha det. Dermed blir det ofte kompromiss mellom å gjøre det fort, (=billig), og bra. Jeg tror ikke at det er mangel på yrkesstolthet blandt håndtverkerne. Jeg kan faktisk godt forestille meg at det er håndtverkere som sitter med følelsen etter endt oppdrag, at dette burde vært gjort bedre/penere, men at det ikke var mulig ut fra det kunden var villig til å betale
Ingen har sagt det skal være enkelt å betjene kundene, men så lenge de betaler lønna vår skal vi gjøre det likevel.
Synes å se noe av det samme blant håndverksbedrifter, både som jeg har benyttet privat og når vi av og til hyrer inn firmaer for å få utført en del oppdrag vi ikke selv har folk til å gjøre. Synes fort en merker hvilken holdning de ansatte (firmaet) har til forskjellige ting. Selv om man forholder seg til en del forskjellige personer i en prosess, synes jeg ganske ofte å fornemme en grunnstemning blandt de ansatte som ofte også gjennspeiler seg i totalinntrykket av jobben som er utført. Noen leverer raskt og greit til avtalt tid, orienterer om det oppstår avvik, og geia funker når den er ferdig. Andre leverer ikke til avtalt tid. kommer og går uten å opplyse om avvik i tempoplan, men skylder i ettertid på både hverandre og underleverandører når de ikke kan levere, i stedenfor å orientere ryddig og ordentlig under veis om avvik som oppstår og hvordan de tenker seg å rette opp eller løse utfordringen som har oppstått.
Selvsagt skal man lese leveringsbeskrivelser, men når man kjøper en bolig, f.eks et ferdighus - så sitter man i møter med leverandøren, som forteller hva som er med, du som kunde forteller hva du forventer - at leverandøren da ikke klarer formidle videre til sine folk hva du forventer og du som kunde opplever at dine forventninger ikke møtes - ref lister i to materialer, hvem er da den som feiler?
Slik som du fremstiller det her, er det vel strengt tatt selger som feiler. Da har det vel ikke så mye med yrkesstoltheten til håndverkere å gjøre
tja, det kommer vel alt ann på hvordan man ser det.. Som regel er vel det firmaet som selger huset også i byggebransjen??
Ja, men dersom selgeren selger deg en løsning, og ikke informerer håndtverkerne om hva du har kjøpt, (les: hvilke forventninger selger har gitt deg), kan man vel ikke si at det er håndtverkeren som ikke har yrkesstolthet. (Så lenge håndtverkeren utfører arbeidet i henhold til gjeldende kvalitetsstandarder). Jeg ville heller sagt at det var firmaet som har et problem med sin kvalitetssikring.
Da blir vel ikke sammenligningen med kassabetjeningen på Rema så gal. ;)
Litt som på Ikea..men tror du ikke kundene ofte griner alikevel? Har ingen ufattelig høy yrkesstolthet selv, og når jeg sier yrkesstolthet etter min definisjon er det å virkelig brenne for produktene man selger. produktene jeg selger er like god som andres produkter i samme type..så jeg synes ikke mine er så ufattelig mye bedre, og at firmaet er best i verden. MEN, jeg legger yrkesstolthet i at kunden skal få en løsning som er best for DEM. Om det dessverre inkluderer horisontale overskap framfor praktiske skap, så får kunden sutre på egen kostnad når de endelig skjønner hvor ufattelig upraktisk de skapene er :P
her om dagen ringte en kunde til avdelingen og ville ha en time til planlegging av kjøkken. Selvsagt, for på mitt varehus har man mulighet for å sette av tid til konsulentavtaler for de som ikke akter å tegne noe selv. MEN, det har en pris. nemlig fordi alle de andre tegner selv, gratis. Så jeg legger frem alternativene for kunden: Kjøkkenet kan tegnes selv i Home Planner hvorav vi kvalitetssikrer og går gjennom detaljer før bestilling, eller man kan betale 895,- for 2 timer med en konsulent i fred og ro for planlegging.
svaret? 895,-??? da går jeg heller til HTH.
Jeg kan ikke annet enn å le 895,- kr vs 100 000 mer i kjøkken..tja..hun kommer nok tilbake
Jeg ville ikke ha nølt med å bruke håndverkere som er aktive på dette forumet. Men nå er vel heller ikke de "håndverkerne" man ser resultater etter i programmer som Bygg & bedrag de som legger sjela si i arbeidet som er utført. Og de gidder nok heller ikke å bruke tid her inne.
Derfor skjønner jeg at noen reagerer når det blir stilt spørsmål om yrkesstolthet her inne.
Dette har du nok helt rett i. Problemet er nok, (som jeg og flere andre har skrevet tidligere), at kundene ikke er villige til å betale det som oppdraget egentlig skal koste for å få det utført slik kundene helst vil ha det. Dermed blir det ofte kompromiss mellom å gjøre det fort, (=billig), og bra. Jeg tror ikke at det er mangel på yrkesstolthet blandt håndtverkerne. Jeg kan faktisk godt forestille meg at det er håndtverkere som sitter med følelsen etter endt oppdrag, at dette burde vært gjort bedre/penere, men at det ikke var mulig ut fra det kunden var villig til å betale