4,605
9
0
Hva er rimelig administrasjonstillegg
39
Østlandet
0
Vi er i gang med å innhente tilbud fra de forskjellige håndverkerne som kreves for å sette opp et hus. Det er en byggmester som gjør denne jobben for oss. Nå har vi fått inn tilbud og byggmesteren har satt opp alle tilbudene inkl. sitt eget arbeid i en totaloversikt. I den legger han til et administrasjonstillegg for hver av underentreprenørene. Er det vanlig og hvor mye (i prosent)?
Ta f.eks. elektrikker som gir et tilbud. Han skal ha dekke materialkostnadene + fortjeneste for materialsalg + egne timekostnader. Er det da rimelig at byggmester også skal ha prosenter på elektrikerens materialkostnader + elektrikerens fortjeneste på materialsalget?
Er det noen som har erfaring med hva som er vanlig i bransjen evt. har kommentarer til denne praksisen?
Ta f.eks. elektrikker som gir et tilbud. Han skal ha dekke materialkostnadene + fortjeneste for materialsalg + egne timekostnader. Er det da rimelig at byggmester også skal ha prosenter på elektrikerens materialkostnader + elektrikerens fortjeneste på materialsalget?
Er det noen som har erfaring med hva som er vanlig i bransjen evt. har kommentarer til denne praksisen?
Ingen gjør noko gratis her i verden, og det kan man ikkje forvente heller.
Kvifor gjør du det ikkje sjølv då?
Når det er sagt har jeg tatt prosjektlederjobben selv og det er grundig mye arbeid som må til både planlegging og for å passe på at andre gjør jobben sin. Håndtverkerne snakker jo ikke sammen uten at jeg må ringe frem og tilbake mellom dem
Eksempelvis: Du skal ha totalenterprise på opppussing av badet. All inclusive. AS Rørlegger tar på seg denne jobben og koordinerer snekker, murer og elektriker. Rørleggerens arbeid er kun sanitæranlegget - men sluttfakturaen er fra AS Rørlegger - og ved ev feil er det denne du kan reklamere ovenfor.
Alternativt; Du gjør samme jobb som i eksempelet over med en kontrakt med rørlegger, en med elektriker, en med snekker og en med elektriker. Etter et par år, avdekker du at varmekablene er dårlige. Elektrikeren skylder på at rørleggeren har gjort feil i montering av toalett (skrudd gjennom / tett inntil varmekabel). Et helvetes styr for å få noen til å ta ansvar.
Faktum er at du betaler for prosjektledelse og ansvar.
Samtidig er dette en bakdel dersom selskapet opphører. Dersom du leier de inn separat så har du flere og reklamere mot, og det er mindre sjangse for at alle opphører.
Poenget kom litt bort her. Vi har selvfølgelig tenkt å betale for administrasjon. MEN: Stusser over at det er i prosenter av resten , prosenter av prosenter, nærmere bestemt. Hadde ventet et time-estimat. Hva om vi velger billigere fliser? Da vil administrasjonskostnadene gå ned... Men jobben hans blir ikke mindre av den grunn. Eller hvis noe plusses på, da går prisen opp. Tid til byggemøter kommer i tillegg og faktureres per time.
Altså: Hva er vanlig administrasjonskostnad? (Hvis det er i prosent, hvor mange prosent.)
Regningene skal sendes videre direkte til oss, så vi får ikke noen fordel av å betale kun til en, slik noen skriver. Noen synspunkter?
Hadde det vært snakk om 30%, hadde vi bedt om å differensiere påslaget.
For oss var det gull verdt å ha en prosjektleder, men det er klart, i det du skal betale (kjempe)regningen stiller du deg jo spørsmålet om det var verdt det. Uansett: Lykke til!
Nå skal det ligge en forsikring i fra hovedentrepenør slik at om han konker så tar forsikringen på seg reklamasjonsforpliktelsene. Det har jeg i alle fall krevd og fått. Trodde det var standard.