5,382    12    0  

Alltid dårlig service hos husleverandører og i byggebransjen?

 4,148     Oslo Vest     0
Etter å ha deltatt litt her inne sitter jeg igjen med inntrykket at den jevne forbruker opplever byggebransjen som lite forbrukervennlig, grisk og arrogant. Stemmer det? Det fremgår spesielt av en del innlegg at man kan få kjøpt ALT så mye billigere gjennom noen som kjenner noen osv, og at man gleder seg til at byggebransjen nå skal få "krype og oppføre seg litt mer ydmykt overfor forbruker". Er det slik eller finnes det en del "kjekkaser" her inne som er "besservissere" og som kan oppfattes som vanskelige kunder?

Jeg bare spør, så la dette bli en saklig diskusjon.
Signatur

   #1
 401     0
For min del har eg kun hatt positiv erfaring med eitt firma (lokalt elektrikerfirma som klarer å gjere avtalt jobb til avtalt tid og pris!), elles har det *alltid* vore tull. Det blir alltid dyrare enn avtalt på forhånd, avtaler blir ikkje holdt, tidsfrister blir ikkje overholdt, det er rot og juks med fakturaer og manglande respekt for andre sin eigendom.

Mulig at eg kan bli oppfatta som ein vanskeleg kunde, men med dei prisane ein betaler syns eg det er rett og rimeleg at inngåtte avtalar blir overholdt og at det er ein viss standard på arbeidet.
  (trådstarter)
   #2
 4,148     Oslo Vest     0
Bra at du svarer. Hva kan vi så gjøre for å forbedre dette? Det finnes standardkontrakter mellom forbruker og håndverker/entreprenør/husprodusent. Er disse kontraktene for vanskelig tilgjengelige, eller tar man det for lettvint og håper at det går greit? Hvem skal være ansvarlig for at en avtale skal inngås og være dekkende for hele jobben?
Signatur
   #3
 837     0
Jeg tror det er 2 hovedproblemer:

1) de som setter igang et arbeid basert på prisoverslag eller timepriser opplever nesten alltid at ting tar lengre tid, ting er ikke med osv. Og så blir sluttregningen mye høyere enn beregnet. Da sitter en igjen med følelsen av at håndverkeren er en skurk som har lurt deg.

2) hvis en mot formodning har et godt spesifisert anbud med fastpris, opplever mange at en kommer i "skvis" fordi det enten kommer tilleggsarbeider eller at en må fire på kvaliteten på arbeidet for å komme i mål til rett tid. Man aksepterere kanskje "bagateller" (ref tråden om Idehus Ålesund) for å komme i hus til jul. Og så sitter en nok en gang igjen med følelsen av å bli lurt.

Håndtverkeren er den profesjonelle part og bør være ansvarlig for at alt er med i tilbudet, og at arbeidet er perfekt utført til rett tid. Det er dessverre ikke slik i dag.
  (trådstarter)
   #4
 4,148     Oslo Vest     0
Kvinnhering, jeg tror det du sier er riktig. Personlig tror jeg vi må legge mer "plikt" på forbruker. I fra min egen business opplevde jeg at grunnentreprenør gav pris på sprenging av tomt, og gav pris på akkurat det han fikk beskjed om fra arkitekt. Men på grunn av husets plassering måtte det i ettertid sprenges ut betydelig mer siden man ikke ønsket at husveggen ikke skulle ligge 1 cm fra fjellet.

Her benyttet grunnentreprenør seg av at både arkitekt og byggherre ikke tenkte langt nok/ikke hadde nok erfaring. Min kunde nektet å betale for ytterligere arbeider når vi avdekket dette og vi fant heldigvis løsninger på det. Jeg presiserer at vi kun leverte huset over grunnmur.

Hva kunne man han gjort annerledes? Kunnskap om bransjen. Helt klare spesifikasjoner og avtaler om hva som skal gjøres, og ikke betaling før arbeidet er utført. For den som er uerfaren MÅ man alliere seg med en takstmann/ingeniør når man skal sette igang.

Nå skal det sies at det er vanskelig å få fast pris på en del arbeider, spesielt grunnarbeider, men jeg tror at denuerfarne sparer mange penger og ergrelser på å leie inn hjelp fra ingeniør.

Og den aller beste måten å kunne presse en håndverker på må være å holde tilbake penger og IKKE betale noe på forskudd. Mange håndtverkere ønsker jo selv å levere materialene, men forbruker bør kreve fremlagt faktura på det som blir levert slik at man ser påslaget. Lov om håndtverkertjenester er jo klinkende  klar når den sier at håndtverkerjobben skal utføres på rimeligste måte. Jeg tolker det slik at håndverker kan legge sine prosenter på materialene dersom han selv får prosenter, men legger han urimelig kostnader på materialene begynner dette å ligne på bedrageri.
Signatur
   #5
 194     Trondheim     0
Det vil vel være litt for enkelt  å si at det alltid er dårlig service og at det gjelder alle husleverandører/entrepenører. Men merker at jeg har en iboende skepsis til denne  bransjen og har en følelse av å bli lurt noen ganger. Husleverandøren vår (Mesterhus) har gitt oss utmerket service, men vi har aldri sett noen fakturaer der det kommer frem hva påslaget er på de forskjellige tingene.. Er det  vanlig å få dette? Men når det gjelder underentrepenører å hvordan de regner priser blir jeg aldri klok! Feks så ønsker vi å trekke ut toalettene som er med i leveransen og bytte de mot noen andre fra samme rørlegger. Da blir prisen som trekkes ut langt under det som står i produsentens sin prisliste UTEN moms, mens det toalettet vi velger selvfølgelig har en veldig høy pris. Mulig det har å gjøre med kvantumsrabatt. Samme med taksteinen som vi ønsker i  en annen farge enn standar i leveransen og som har nøyaktig samme utsalgspris på butikker, neida, en god del dyrere om vi ønsker den!

En annen ting er at det stort sett tar evigheter før en får svar på ting en lurer på.
Jeg tror at det har hersket en nochalang holdning i byggebransjen pga gode tider, om nedgangen de nå merker er fortjent? Vel,det lønner seg sjelden, uansett bransje å behandle folk dårlig, det får en stor sett tilbake , gjerne i dobbel dose.

I huset vi bor nå hadde vi en liten reperasjon som vi fikk anbudspris på og som i ettertid viste seg å være mye mindre omfattende enn først trodd. Vi endte opp med å betale 24 000 kr for 6 1/2 timers jobb der materialene utgjorde 900 kr. Da kan jeg garantere at vi følte oss lurt! Stoler jo på at de vet hva de holder på med når de gir et anbud og at det er noenlunde i nærheten av hva det er verdt.

Merker at jeg er tilbakeholden ift å spørre for mye nå når vi skal bygge nytt hus ang disse tingene i redsel for å bli en "vanskelig kunde" som du sier....og hva det vil gjøre med samarbeidet underveis. ::)

Er det riktig? Dette vil jo sluke det meste av vår inntekt de neste 30 år (hjelp) så det er vel ganske viktig.

  (trådstarter)
   #6
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg tror vi er der at denne bransjen er så uoversiktig at forbruker MÅ skaffe seg en rådgiver. Det burde ikke være slik, men det er tydelig at det skjer MYE rart. For min egen del har det alltid fungert bra ved at de bankene som betaler ut penger til oss på vegne av kunder først sjekker om arbeidet er utført iht avtale og standard, og så betaler ut.

Selv om man bruker etablerte selskaper synes jeg man skal "binde" seg opp mot en rådgiver/ingeniør/taksmann og så ta den merkostnaden det blir, men på den måten sove bedre.

Men har man først fått en pris på et hus vil man nok merke at husleverandøren ønsker sine fortjenstemarginer. Ved store innkjøp av standardfarger på takstein vil nok en ikke-standardfarge falle dyrere ut, selv om de i prinsippet har samme pris hos leverandøren. Og jeg tviler på at du får se hvilke påslag en ferdighusprodusent har.

Men at det har vært en periode hvor man har hatt mange oppdrag som har gått på bekostning av servicen har du nok rett i.

MEN, det er dine penger, og skal DU bygge så skal du være trygg for at du får det du betaler for. En rådgiver kan ofte ta støyten med krangling rundt dette.
Signatur
   #7
 194     Trondheim     0
Synes det er en nervepirrende prosess, er vel redd for å ende opp med skjegget i postkassen som man vet om at en god del har gjort før oss.
Har aldri skjønt den tankegangen der hensikten er å lure noen til egen fordel, derfor blir en vel også noe naiv i møte med slike mennesker.

Takk for råd! Kommer denne rådgiveren/taksmannen inn etter at hver "bolk" er ferdig, feks grunnarbeid ferdig, huset tett osv? Hvordan fungerer dette i praksis?

   #8
 13     Ved iskanten     0
Jeg vet at Nordea forlanger takstmann i forbindelse med byggelån. De vil at takstmannen, som kunden må betale for..(ca. 30 000,- i vårt tilfelle) skal komme inn gjennom hele byggeprosessen.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 4,148     Oslo Vest     0
For vårt vedkommende så kommer han inn hver gang det er snakk om betaling iht. betalingsplan. Dvs når det er tett hus og 40 % forfaller, så når det elektriske og rørinstallsjoner er utført. Vi har tilsammen 5 betalingsavdrag. Men det som er viktigere er at vi iht kontrollsystemene våre skal dokumentere utført arbeid, noe som blir gjort på hvert byggemøte, ca hver 14 dag.

For oss som leverer hus fra utlandet er det en særlig skepsis på grunn av alle historienem selv det føles MEGET trygt å levere hus fra Tyskland og ikke minst fra Tysklands to største boligprodusenter (her kom reklamen). ;D

Jeg tror det 30.000 er vel investerte penger.
Signatur
   #10
 240     Ålesund     0

Jeg vet at Nordea forlanger takstmann i forbindelse med byggelån. De vil at takstmannen, som kunden må betale for..(ca. 30 000,- i vårt tilfelle) skal komme inn gjennom hele byggeprosessen.


Vi har byggelån i Nordea og det har aldri vært snakk om noe takstmann.

Men for å svare på spørsmålet, så har vi litt blandede erfaringer. Det som har vært vanskeligst er få inn pristilbud, da vi opplevde å aldri få noe svar til tross for påminnelser. Og vi fikk alltid beskjed om at vi skulle få tilbakemelding innen f.eks en uke, men hørte aldri noe mer. Da hadde det i utgangspunktet vært bedre hvis de sa at de faktisk ikke hadde tid eller ikke ønsket å gi noe tilbud. Man får jo en følelse av at de ikke er særlig seriøse når det er "lov og lyg".

Men vi er veldig fornøyde hittil med de vi endte opp med (både husprodusent, de som tok grunnarbeidene osv).