#11
 1     1
Vi har nå bestemt oss for fam hytta og type Rondablikk. Har valgt nøkkelferdig hytte og alt av søknader er lev kommune for godkjenning. (alt av søknader er inkludert i prisen) Fornøyd så langt:)

   #12
 1,411     Hordaland     0
Vi har nå bestemt oss for fam hytta og type Rondablikk. Har valgt nøkkelferdig hytte og alt av søknader er lev kommune for godkjenning. (alt av søknader er inkludert i prisen) Fornøyd så langt:)


Kjekt! Hvor skal dere bygge?

Vi vingler jo noe så voldsomt. Nå når vi oppdaget at det er kampanje på FH123 (som vi har vurdert tidligere) har vi landet på at det er et såpass betydelig bedre kjøp enn eks. Polar 88 fra Nordlyshytter. Så vi klarer ikke helt å rettferdiggjøre det for oss selv å betale 250 000 ekstra for noen vinduer og et ekstra toalett.

Så vi heller pr i dag mot FH123.

Har dere gjort noen endringer verdt å nevne?

Vi har en haug med ting vi har lyst å gjøre, men mye faller ikke innenfor "boksen" til Familiehytta. Vi liker blant annet ikke de utrolig kjipe valgene de har til badet. Vi har lyst å kjøpe inn fliser og fug selv, men at de skal legge det.. Er vel uproblematisk så lenge man holder seg innenfor en gitt størrelse? Så håper vi at rørlegger går med på endring av dusj og baderomsmøbler.

Vi har og lyst å beise ALT i samme farge. Gulv, vegger, tak, lister. Men etter hva jeg kan se MÅ man beise taket hvitt!?

Vi har sendt dem en liste med spørsmål lang som en vondt år. Klarer de å oppfylle mesteparten så blir det kontraktsignering om ikke lenge Smile

Signatur
   #13
 2     2
Hei,

Vi fikk overlevert vår Rondablikk i fjor sommer. Byggingen var ferdig i god tid før tidsfristen, men de har et stort forbedringspotensiale når det gjelder oppfølging av feil og mangler. Noen småting de skulle utbedre i august i fjor er ennå ikke ordnet. De gjorde en feil i byggingen på badet, noe som resulterte i en kul/forhøyning på ca to cm i gulvet. Når vi klagde på dette fikk vi beskjed om at det var ``innafor`` og ikke noe grunnlag for reklamasjon. Vi har klagd på at gulvet i stua fliser seg opp, her har vi ikke en gang fått svar (selv etter purring) etter at de var på befaring i oktober ifjor. Samtidig med at vi klagde på stuegulvet sa vi også fra om at det løsner fliser på badegulvet, dette har vi ikke fått noen tilbakemelding på i det hele tatt. Kort fortalt; kundeservice og oppfølging er elendig.

ma
   #14
 1,411     Hordaland     1
Huff, dette var ikke hyggelig lesing for en som akkurat har sendt inn endelig romskjema og tegninger..

Hvis det har gått så langt bør du jo vurdere å gå til Forbrukerrådet?

Hvor har du bygget hytten? Greit med litt verifiserbare opplysninger, da du gir ramsalt kritikk her, og jeg ser det er ditt første innlegg her inne.
Signatur
   #15
 4,193     0
Hva er betalingsbetingelsene? Tror jeg ville sjekket at badegulvet var uten kuler og humper før jeg betalte sluttoppgjøret...
   #16
 2     0
Hytta er bygget i Gausdal. Vi oppdaget underveis i byggingen at de hadde gjort en feil i forbindelse med den nedsenkede dusjnisjen på det ene badet. Vi påpekte dette og de lovet å endre det til slik det skulle være. Ved overtakelsen hadde vi fokus på dusjnisjen og oppdaget ikke før etterpå at for å få det til å stemme der så hadde de hevet gulvet i andre enden av badet, noe som medførte at det ble en kul der. Vi prøvde å holde igjen den siste betalingen, men da var allerede overtakelsesprotokollen undertegnet og der skulle det selvfølgelig vært anført at vi ville holde igjen penger. Noe vi ikke hadde gjort da vi ikke oppdaget dette før etterpå. De truet da med at de ikke ville sende søknad til kommunen om ferdigattest hvis vi ikke betalte inn sluttbeløpet, så vi hadde ikke noe valg.

Til dere som skal bygge; hvis dere har mulighet så følg med nøye under byggingen at de gjør ting slik det skal være. Særlig der dere har gjort endringer i forhold til standardløsninger. I vårt tilfelle var det tydeligvis dårlig kommunikasjon mellom selger/prosjekteringsansvarlig og utførende håndverkere, noe som førte til flere feil. Hvis dere finner feil, sørg for å få det med i overtakelsesprotokollen og sørg for å få med at dere holder igjen penger. Det er det eneste språket de skjønner.

ma
   #17
 1,411     Hordaland     0
Takk for tips.

Vi har hyret inn byggekontrollør/takstmann som skal innom prosjektet 4 ganger i løpet av prosessen. Dette gir oss en trygghet. I tillegg er jeg i utgangspunktet utdannet tømrer, så skal til en viss grad kunne følge litt med selv. Smile

Men hva et situasjonen i skrivende stund?
Signatur

   #18
 18     0
Kjøpte selv nøkkelferdighytte av FH. Det var en Synnfjell med noen tilpasninger og endringer. Vår erfaring var det var en del tull med dem i begynnelsen.

Vi signerte kontrakt med dem mars 2017. Sålen var ferdigstøpt og klar for bygging høsten samme år (september/oktober). Likevel valgte Familiehytta med å avvente byggingen til januar 2018. Dette hadde to veldig irriterende konsekvenser. For det første kunne de da ifølge kntrakten legge på 34 000 kroner eller deromkring for justeringer i materialkostnader. I tillegg var det kommet et sinnsykt islag på sålen. Det mente de at vi burde fjerne selv slik at de kunne begynne å jobbe. Vi måtte med andre ord reise opp dit to-tre helger med snømåke og ishakke og issmelt etc og prøve å fjerne is og snø i rimelig kald vind og minusgrader med to barn i barnehagealder på slep. Det var rimelig hat. Selv det holdt ikke i det hele tatt, Var klin umulig å få det vekk gjennom manuelt arbeid. Heldigvis hadde radonduken lagt seg oppå ringmuren slik at det var lett å fjerne. Vi sa deretter ifra til FH at det var uaktuelt for oss å bruke flere helger på nytteløs isfjerning når vi hadde bestilt nøkkelferdig hytte. Da fikk de heller fjerne det selv og fakturere oss for det eller noe sånt. Eventuelt bruke varmematter som de fleste nadre byggfolk gjør.

Bortsett fra de to tingene, var det ikke så mye tull med dem. Det var selvsagt noen småting de måtte fikse i etterkant som at villmarkspanelet (kledningen) hadde for store gliper en del steder (det gikk seg ikke til de hadde håpet) slik at snø og regn kunne komm innunder kledningen. Litt slett håndverk med terrassen (gelender og bord), og de hadde glemt kaldluftsspjeldet på badet(!). Dette ble derimot fikset med en gang vi sa ifra, uten noen problemer. Så alt i alt, med unntak av den kjedelige begynnelsen, var leveransen og oppfølgingen strålende. De leverte innen fristen og til avtalt pris, samt de var flinke til å følge opp, og hadde valgt hyggelige og dyktige underleverandører.

Så mine tips dersom man skal velge FH er å få hytten bygget innen samme kalenderår som kontrakten signeres (for å unngå ekstra kostnader), samt unngå byggestart når det er snø og is på sålen Smile

Angående trekk gjennom ventilene over vinduene, så er det forresten ikke noe problem med Synnfjellhytten i hvert fall. Der er det god ventilasjon.

   #19
 87     Oslo     0
Jeg har satt opp en FH Rondablikk siste halvår. Tenkte å lage en egen tråd om prosjektet fra start til slutt
Stort sett fornøyd. Ville brukt FH igjen, men de var ikke feilfrie.
   #20
 1     0
Jeg har en hytte fra 2013, Rondablikk. Underveis i byggeprosessen og i etterkant har vi hatt 2 reklamasjoner mot familiehytta.
-Feil farge på leverte ytterdører. Dette av viste familiehytta, som "noe vi måtte regne med" og " fargesjatteringer". Vi tok det videre med leverandøren til Familiehytta, som i motsetting til Familiehytta ikke ville ha dårlig leveranse hengende på seg og sendte oss nye dører umiddelbart.
- Vi har fortsatt en reklamasjonssak på vinduer som falmer og flasser pga. noen plast lister gående, men familiehytta tar ikke tak i saken og svarer ikke på henvendelser så dette går sakt.

Så de som velger Familiehytta må være forberedt på at de er veldig uproffe og avvisende til reklamasjoner, så sørg for en ekstern konsulent/takstmann som kontrollerer før sluttfaktura betales.

Jeg er veldig usikker på om jeg vill anbefale Familiehytta som leverandør til førstegangbyggere eller andre som ikke er kjent med byggesaker.