#11
 240     Ålesund     0
Vi har ikke fått en fremdriftsplan, men vi har fått er ark som de kaller "bestillingsoversikt", som gir en oversikt over fremdriften. På dette arket er alle leverandørene/produktene listet opp med leveringsdatoer bak. Byggmesteren sa at når de forskjellige "tinga" kommer, så skal det være klart for å montere det som kommer. Veldig greit :)

Vi bygger med BoligPartner forresten.

   #12
 1,093     Skjetten     0
Enig med deg på den fronten Rudis, men det er ikke en fremdriftsplan. Det er en liste med viktige datoer :)

Om du tilbyr kunden en fremdriftsplan, så er det byggeleders/byggmesters ansvar å passe på at prossesen blir fulgt til punkt og prikke. Om fremdriftsplanen sklir ut, og kunden må sette ett fag på pause (ringe i siste liten å si det ikke er klart) så er det byggefirmaet så må ta ekstra kostnaden.

Den kostnaden tar vi ikke av timelønna til snekrene, det er jo noe vi må "sikre" oss igjennom anbudet på kontrakten. Så en gyldig og "korrekt" fremdriftsplan vil koste deg litt mer enn å holde god kontakt med byggelder eller byggmester. Evt. så må snekrene settes på overtid, og igjen dette koster penger. Som må tas ifra en plass...

Om byggeleder ikke kan gi deg gode og konkrete svar per telefon, enten med en gang eller etter en kort ringerunde til snekrene på tomta/leverandører osv. så har en byggeleder alt for mye jobb! Da bør man vurdere å ansette en mann til, en dyktig og oppfølgende byggeleder er en like viktig del av pakka som flinke snekrer som gjør godt håndtverk. Dette gjelder jo selvfølgelig enda mer, når du som kunde skal kordinere de andre fagene.

En måte du kan løse dette på, er jo å avtale at han/hun eller du tar telefonisk kontakt hver mandag.. For å avklare hva som skjer utover uka, da blir byggeleder nødt å sette seg inn i de forksjellige byggeplassene mandag morgen for å så gi deg ett ring eller epost vedr. prossesen utover mandagen.
Signatur