Min og alle jeg kjenner har en felles erfaring: Man bør holde seg LANGT unna enkeltmannsforetakene!
De overbooker seg bestandig. Klart det er fint å sitte på en ordrereserve og velge og vrake jobber utifra dagsformen. Så risikerer man ikke å bli arbeidsledig i perioder. Når man kun er 1 person kan man dessuten jobbe ett nytt sted hver eneste dag hele livet, så det er ikke noe problem at de fleste aldri vil ansette deg igjen. Driver man ett firma med mange ansatte går man fort under med den holdningen ettersom man er avhengig av å kunne komme tilbake til kunde, og å få ett godt rykte. Dessuten er enmannsfirmaene RÅ på å føre timer for å sitte å røyke eller kjøre tur etter deler, pengene går jo rett i lomma!
De eneste håndtverkerne som oppførte seg som man bør kunne forvente var Elektriker og Maler som kom fra 2 store godt etablerte firmaer med 20+ ansatte. Alle de andre involverte håndtverkerne var enmannsfirmaer som aldri holdt avtaler, gjorde ubrukelig arbeid og tok dobbelt betalt på det meste.
Min og alle jeg kjenner har en felles erfaring: Man bør holde seg LANGT unna enkeltmannsforetakene!
De overbooker seg bestandig. Klart det er fint å sitte på en ordrereserve og velge og vrake jobber utifra dagsformen. Så risikerer man ikke å bli arbeidsledig i perioder. Når man kun er 1 person kan man dessuten jobbe ett nytt sted hver eneste dag hele livet, så det er ikke noe problem at de fleste aldri vil ansette deg igjen. Driver man ett firma med mange ansatte går man fort under med den holdningen ettersom man er avhengig av å kunne komme tilbake til kunde, og å få ett godt rykte. Dessuten er enmannsfirmaene RÅ på å føre timer for å sitte å røyke eller kjøre tur etter deler, pengene går jo rett i lomma!
De eneste håndtverkerne som oppførte seg som man bør kunne forvente var Elektriker og Maler som kom fra 2 store godt etablerte firmaer med 20+ ansatte. Alle de andre involverte håndtverkerne var enmannsfirmaer som aldri holdt avtaler, gjorde ubrukelig arbeid og tok dobbelt betalt på det meste.
Jeg driver enkeltmannsforetak, kjenner meg overhode ikke gjenn i din beskrivelse, du tar og alle under en kam!
Synes det blir litt drygt å si at alle håndverkere er slik. Håpløse folk møter en på i alle arenaer i livet.
Snekkerne våre (enmannsforetak) brukte 5 uker på å sette opp huset, fiks ferdig utvendig. Rørleggeren vi har (stort firma) er helt håpløs, har forsinket husprosessen vår mye, mens elektrikeren vår er helt konge. Det verste med hele husbygginga er faktisk telenor, vi kontakta dem første gang i mai og har enda ikke fått hustlf...de har brutt en avtale om befaring på tomta (uten å si ifra på forhånd), og kom igjen etter 2 mnd. Blikkenslageren vi kontaktet fikk mål på pipa og hadde etter 2 mnd enda ikke fiksa pipehatten, da ringte vi en annen som fiksa den på dagen. Så folk er forskjellige.
Og de som sier at de som har kontorjobb, jobb med kunder må møte opp, hvis ikke blir de arb.ledige. Vel, da jobber dere ikke på ett NAV-kontor. De bryter avtaler så det holder. Og skal jeg avbestille time hos fysioterapeuten min, må jeg ringe dagen før for å slippe å betale timen. Hun avbestiller en time før, og det er irriterende når en sitter på bussen til byen og må ta returbuss med engang en er framme...
Jeg driver enkeltmannsforetak, kjenner meg overhode ikke gjenn i din beskrivelse, du tar og alle under en kam!
Kan jeg få spørre hvilken bransje du jobber i?
Så bra at du ikke kjenner deg igjen! Det er klart det finnes unntak. Men jeg har som sagt utelukkende dårlig erfaring med enmannsfirmaer og kun gode erfaringer med store veletablerte firmaer.
Jeg er IT-konsulent, jobbet tidligere som håndtverker. Kan garantere at jeg ikke hadde hatt jobb lenge hvis jeg holdt samme service-nivået som mange håndtverkere.
Ja jeg lurer jeg hvorfor mange i dette faget aldri kommer når de lover??
Og om der er mange andre som opplever dette?
Ja, det er mange som opplever dette, men det blir tøffe tider for håndtverkerne fremover nå, og kanskje de lærer seg et og annet, som for eksempel å holde det de lover:-)
Problemet for meg er ikke håndverkere som bryter avtaler.
Problemet er at de ikke sier i fra og når jeg ringer for å spørre hvor det blir av hjelpen (1-2 timer etter avtalt oppmøte) - så er de totalt uberørt!!
Det har til og med forekommet at de "spør de om jeg ikke vil ha besøk av dem i det hele tatt". Litt sånn trussel om at de kommer ikke hvis jeg skal være på den måten, og maase...
De overbooker seg bestandig. Klart det er fint å sitte på en ordrereserve og velge og vrake jobber utifra dagsformen. Så risikerer man ikke å bli arbeidsledig i perioder. Når man kun er 1 person kan man dessuten jobbe ett nytt sted hver eneste dag hele livet, så det er ikke noe problem at de fleste aldri vil ansette deg igjen. Driver man ett firma med mange ansatte går man fort under med den holdningen ettersom man er avhengig av å kunne komme tilbake til kunde, og å få ett godt rykte. Dessuten er enmannsfirmaene RÅ på å føre timer for å sitte å røyke eller kjøre tur etter deler, pengene går jo rett i lomma!
De eneste håndtverkerne som oppførte seg som man bør kunne forvente var Elektriker og Maler som kom fra 2 store godt etablerte firmaer med 20+ ansatte. Alle de andre involverte håndtverkerne var enmannsfirmaer som aldri holdt avtaler, gjorde ubrukelig arbeid og tok dobbelt betalt på det meste.
Jeg driver enkeltmannsforetak, kjenner meg overhode ikke gjenn i din beskrivelse, du tar og alle under en kam!
Kan jeg få spørre hvilken bransje du jobber i?
Mener du at AS'et ville vært flinkere både på arbeid og oppmøte, bare fordi det ikke er ett enkeltpersonforetak ?
Snekkerne våre (enmannsforetak) brukte 5 uker på å sette opp huset, fiks ferdig utvendig. Rørleggeren vi har (stort firma) er helt håpløs, har forsinket husprosessen vår mye, mens elektrikeren vår er helt konge.
Det verste med hele husbygginga er faktisk telenor, vi kontakta dem første gang i mai og har enda ikke fått hustlf...de har brutt en avtale om befaring på tomta (uten å si ifra på forhånd), og kom igjen etter 2 mnd.
Blikkenslageren vi kontaktet fikk mål på pipa og hadde etter 2 mnd enda ikke fiksa pipehatten, da ringte vi en annen som fiksa den på dagen. Så folk er forskjellige.
Og de som sier at de som har kontorjobb, jobb med kunder må møte opp, hvis ikke blir de arb.ledige. Vel, da jobber dere ikke på ett NAV-kontor. De bryter avtaler så det holder. Og skal jeg avbestille time hos fysioterapeuten min, må jeg ringe dagen før for å slippe å betale timen. Hun avbestiller en time før, og det er irriterende når en sitter på bussen til byen og må ta returbuss med engang en er framme...
Så bra at du ikke kjenner deg igjen! Det er klart det finnes unntak. Men jeg har som sagt utelukkende dårlig erfaring med enmannsfirmaer og kun gode erfaringer med store veletablerte firmaer.
Jeg er IT-konsulent, jobbet tidligere som håndtverker. Kan garantere at jeg ikke hadde hatt jobb lenge hvis jeg holdt samme service-nivået som mange håndtverkere.
Det var ikke firmatypen som var poenget mitt, men antall ansatte og antall år firmaet har vært i drift.
Ja, det er mange som opplever dette, men det blir tøffe tider for håndtverkerne fremover nå, og kanskje de lærer seg et og annet, som for eksempel å holde det de lover:-)
Avtale hos fru olsen klokken 08.00..
I løpet av natten sprenger et rør hos fru Larsen..
Fru Larsen blir prioritert først. Sånn er det bare.
Men jeg er jo enig i at fru Olsen bør få beskjed om dette.
Og har jeg ikke telefonnummeret så blir beskjede ofte glemt på kontoret tror jeg.
Det som ER vanskelig i mitt (og de fleste andre yrker) er å beregne når man er ferdig hos en kunde og avtale tid hos den neste kunden.
Det er nesten uten unntak alltid "mens du først er her" som vi ikke vet om.
Problemet for meg er ikke håndverkere som bryter avtaler.
Problemet er at de ikke sier i fra og når jeg ringer for å spørre hvor det blir av hjelpen (1-2 timer etter avtalt oppmøte) - så er de totalt uberørt!!
Det har til og med forekommet at de "spør de om jeg ikke vil ha besøk av dem i det hele tatt". Litt sånn trussel om at de kommer ikke hvis jeg skal være på den måten, og maase...