Det var ikke til deg Geir, beklager at jeg ikke siterte.
Det er du - incognito - som er ufin; mot svært mange mennesker. Slike tullinger som ser på offentlig sektor som sugerør i kassa, har i mine øyne lite å komme med. Debatten avsluttes her for min del.
Nå må du lese hva jeg skriver da. Poenget er å illustrere at et overskudd i en privat bedrift er nødvendig, siden man i en bedrift ikke får tilført penger ifra den offentlige kassen, som jo det de ansatte i det offentlige får. Jeg har aldri hørt om en offentlig ansatt ikke har fått utbetalt lønnen sin.
Dog skal jeg beklage dersom du føler deg støtt, det var ikke meningen, men jeg hadde et poeng jeg ønsket å illustrere og det mener jeg at jeg fikk til.
At jeg er ufin fordi jeg bruker et eksempel på å illustrere er jeg ikke enig i, og ser du poenget i hva jeg prøver å illustrere tror jeg innerst inne at du skjønner at jeg har LITT å komme med. ;D
Og det å kalle meg tulling fordi du ikke er enig med meg er vel også litt ufint, er det ikke?
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
For hvert eksempel dere kommer med med om håndverkere som ikke er pålitelige og fusker med faktureringer osv. kan jeg sikkert komme med en kund fra helvette i mot, men det er ikke det det er snakk om!
Høres jo nesten ut som om håndverkere er laget under samme lest når man hører enkelte uttale seg her. Så enkelt er det jo ikke, det veit alle som har vært ute en vinternatt før!
Vi kan vel konkluderre med at det er både hummer og kanari i den Norske håndverkerstaben, som det er det i alle andre yrkesgrupper som eksisterer.
Driver man butikk på en så useriøs måte vil man fase seg selv ut av markedet før eller siden. Folk snakker, det veit vi alle!
Dette er egentlig en helt håpløs debatt spør du meg.
Man skulle tro at hvis man bare gjør jobben sin skikkelig, så unngår man disse "kundene fra helvete".
Eller er det kanskje litt naivt?
Kanskje, se mitt innlegg skrevet 20.42, er ikke det kunden fra helvete.
Mi erfaring frå den tida eg jobba på bilverksted og handterte 20-40 forskjellige oppdrag kvar dag var at "kunden frå helvete" som oftast hadde grunn til å klage/vere sur. Forskjellen på "kunden frå helvete" og ein som held kjeft og betaler er oftast at førstnevnde ikkje finn seg i noko tull. Sistnevnde snakkar drit om deg til venner og kollegaer.
Sjølvsagt finns det kundar som er totalt urimelege, men dei er i fåtal.
Min erfaring er også at kunden fra helvete er i fåtall, og med erfaring styrer man unna dem ganske hurtig (håper jeg). Det er jo tross alt de andre kundene vi lever av og da går det veldig bra, iallefall får jeg lite trussler, hehe.
Vi har vel i denne debatten vært inne på ytterpunktene, og det finnes både husprodusenter, entreprenører, håndverkere og kunder fra helvete, og vi som diskuterer her får bare håpe at VI ikke er blandt disse.
Uansett takker jeg for alle innspill, om man er enig med meg eller ei, de tas med i vurderingen og hvordan jeg utvikler meg i fremtiden, en utvikling som er påvirket av hvilke impulser/erfaringer jeg får blandt annet her på forumet. Er noen uenig med meg MÅ jeg nemlig tenke og se om det de sier er fornuftig, og se ting fra flere sider gjør at jeg utvikler meg videre. (Kan hende jeghar litt tungt for det ;D)
Siste redigering: Monday, February 16, 2009 9:16:11 AM av incognito
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Mi erfaring (..) var at "kunden frå helvete" som oftast hadde grunn til å klage/vere sur. Forskjellen på "kunden frå helvete" og ein som held kjeft og betaler er oftast at førstnevnde ikkje finn seg i noko tull. Sistnevnde snakkar drit om deg til venner og kollegaer.
Sjølvsagt finns det kundar som er totalt urimelege, men dei er i fåtal.
Veldig bra sagt, Fantonald.
Ellers kaster jeg meg inn i tråden med følgende: Her var det jammen mye kakling, gutter ;D
Håndverkeren og kunden er avhengige av hverandre, og selvfølgelig blir det litt gjensidig misnøye, men stort sett er forholdet dem imellom godt.
Det er like meningsløst å si at håndverkere er grådige og upålitelige, som å si at noen kunder kommer fra "helvete". Ja visst, noen håndverkere sitter og super kaffe og ruller tobakk mens de liksom "henter" verktøy og deler, hele tiden mens "taksameteret" går, og dersom de i det hele tatt kommer, kommer de alltid for sent. Og ja visst, kunden er vrang og krevende og står bøyd over deg mens du jobber, og klager etterpå på regninga, uansett hvor stor eller liten den er. Men, kunden og håndverkeren trenger hverandre, så enkelt er det, og stort sett kommer de godt overens.
Samtidig, det har i mange år nå vært oppgang og stor etterspørsel i bygg og anlegg, gode tider for mange, og når pendelen nå synes å snu, stiller det større krav til aktørene. Det man slapp unna med før kan nå bli dårlig forretning; å ikke ringe kunder dersom man ikke kan komme, eller kommer vesentlig forsinket, kan straffe seg økonomisk. Kunder trenger ikke ta til takke med en rørlegger som sier han skal komme neste dag, men som ikke dukker opp, ikke om andre rørleggere har ledig kapasitet, og om elektrikeren er urimelig lenge borte for å hente noe han opplagt skulle hatt med seg, og dette gjentar seg, ringer kunden heller en annen neste gang. Dette vil selvfølgelig tjene kunden, men også håndverkeren på sikt. Det vil luke vekk "useriøse" aktører - og de finnes - og dermed heve omdømmet til de som blir igjen.
I forbindelse med et oppdrag på rundt 150k ba jeg fem håndtverkere om et tilbud ut i fra en detaljert, skriftlig spesifikasjon. En sa med en gang i fra om at de ikke hadde kapasitet innefor min tidsramme. De fire andre skulle komme på befaring.
Den første kom på befaring dagen etter til avtalt tid, og ga meg et pristilbud to dager senere - riktig nok med forbehold om sine underleverandører (elektriker, rørlegger). Møtte til avtalt tid.
Den andre skulle komme på befaring en dag senere, men dukket ikke opp. Etter å ha ventet en time ringte jeg etter dem, men da var det visst et dødsfall i familien. OK, ny avtale uka etter. Heller ikke da dukket noen opp. "Bilen punkterte", få¨r jeg høre npr jeg ringer opp. En sjanse til, heller ikke da kommer noen. Etter 30 min går jeg tilbake på jobb. 10 min. senere ringer en potte sur snekker over at jeg ikke er der... Idioten sendte til og med regning på 1500 kroner for oppmøte (1 km kjøring fra kontoret...). Gjett om den ble betalt...
Da den tredje håndtverkeren skulle komme ringte han 2 min før avtalt tid og sa at de ikke hadde kapasitet til jobben likevel.
Den fjerde kom 20 min. etter avtalt tid, men brukte mesteparten av befaringen til å kommentere at han synes vi hadde dårlig smak i valg av farger, listverk etc... Vi fikk et tilbud på det vi ønsket, dette lå riktignok 10k under tilbudet fra den første.
Det som er litt begredelig og som ikke lar seg undsylde på noen måte er jo at det ikke blir sagt i fra om at det blir en forsinkelse eller at det har oppstått noe!
Det er nok en del som er for slappe akkurat der, men heldigvis finnes det unntak!
Jeg synes det er viktig at man sjekker opp håndverker via referanser før man engasjerer! Dette er etter min mening vel så viktig som pris på jobben!
1 Om håndverkern kommer for sent så kan du fint sende mot regning på de timene han kom for sent! Dette har du rett på å selv om det lønner seg med en skriftlig avtale er det nokk bevis at du feks har tatt deg fri fra jobb. du kan selvfølgelig ikke finne på en fantasi time pris mæ være ca det du tjener på jobb.
Lov om håndverkertjenester § 28. Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel.
(1) Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
2.Om du ikke har avtalt pris og håndtverkern skriver regning med gaffel kan du nekte å betale mer en "gjengs pris" lag en detaljert beskrivelse av jobben og be om anbud fra flere firma, betal snittet at anbudene du får.
Lov om håndverkertjenester § 32. Fastsetting av prisen.
(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.
Om du som kunde har fått en prisantydning eller en pris men får en mye høyere regning kan du nekte å betale mer enn 15% mer enn prisantydningen.
Lov om Håndverkertjenester § 32. Fastsetting av prisen.
(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.
Angående tileggs arbeid så er det ikke presisert i loven hvor mye som skal kunne kreves utført. lov teksten er som følger
Lov om håndverkertjenester § 9. Tilleggsarbeid. (3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.
Det som brukes i norsk standard er at bygherren kan kreve intill 15% tilegs arbeid utført. Vil si dette er gjengs og en bør nokk holde seg i nerheten av det om en skal kreve å få noe utført "mens du er her". evtuelt for håndverkerns del om en skal nekte å utføre tileggs arbeid bør disse overskride 15% av den totale arbeids mengden.
Håper dette har gjort ting litt klarer for noen av dere:)
Har ingenting med tema å gjlre, men naboen har hyret noen håndtverkere til å pusse og male huset deres..og utifra bilene deres å dømme, tror jeg ikke de skal ha altfor god samvittighet. jeg har iallefall aldri sett en maler eller snekker med en chrystler 300c
Signatur
Parental Advisory: Fjaser og skravler som privatperson.
Nå må du lese hva jeg skriver da. Poenget er å illustrere at et overskudd i en privat bedrift er nødvendig, siden man i en bedrift ikke får tilført penger ifra den offentlige kassen, som jo det de ansatte i det offentlige får. Jeg har aldri hørt om en offentlig ansatt ikke har fått utbetalt lønnen sin.
Dog skal jeg beklage dersom du føler deg støtt, det var ikke meningen, men jeg hadde et poeng jeg ønsket å illustrere og det mener jeg at jeg fikk til.
At jeg er ufin fordi jeg bruker et eksempel på å illustrere er jeg ikke enig i, og ser du poenget i hva jeg prøver å illustrere tror jeg innerst inne at du skjønner at jeg har LITT å komme med. ;D
Og det å kalle meg tulling fordi du ikke er enig med meg er vel også litt ufint, er det ikke?
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Høres jo nesten ut som om håndverkere er laget under samme lest når man hører enkelte uttale seg her. Så enkelt er det jo ikke, det veit alle som har vært ute en vinternatt før!
Vi kan vel konkluderre med at det er både hummer og kanari i den Norske håndverkerstaben, som det er det i alle andre yrkesgrupper som eksisterer.
Driver man butikk på en så useriøs måte vil man fase seg selv ut av markedet før eller siden. Folk snakker, det veit vi alle!
Dette er egentlig en helt håpløs debatt spør du meg.
Mi erfaring frå den tida eg jobba på bilverksted og handterte 20-40 forskjellige oppdrag kvar dag var at "kunden frå helvete" som oftast hadde grunn til å klage/vere sur. Forskjellen på "kunden frå helvete" og ein som held kjeft og betaler er oftast at førstnevnde ikkje finn seg i noko tull. Sistnevnde snakkar drit om deg til venner og kollegaer.
Sjølvsagt finns det kundar som er totalt urimelege, men dei er i fåtal.
Vi har vel i denne debatten vært inne på ytterpunktene, og det finnes både husprodusenter, entreprenører, håndverkere og kunder fra helvete, og vi som diskuterer her får bare håpe at VI ikke er blandt disse.
Uansett takker jeg for alle innspill, om man er enig med meg eller ei, de tas med i vurderingen og hvordan jeg utvikler meg i fremtiden, en utvikling som er påvirket av hvilke impulser/erfaringer jeg får blandt annet her på forumet. Er noen uenig med meg MÅ jeg nemlig tenke og se om det de sier er fornuftig, og se ting fra flere sider gjør at jeg utvikler meg videre. (Kan hende jeghar litt tungt for det ;D)
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Veldig bra sagt, Fantonald.
Ellers kaster jeg meg inn i tråden med følgende: Her var det jammen mye kakling, gutter ;D
Håndverkeren og kunden er avhengige av hverandre, og selvfølgelig blir det litt gjensidig misnøye, men stort sett er forholdet dem imellom godt.
Det er like meningsløst å si at håndverkere er grådige og upålitelige, som å si at noen kunder kommer fra "helvete". Ja visst, noen håndverkere sitter og super kaffe og ruller tobakk mens de liksom "henter" verktøy og deler, hele tiden mens "taksameteret" går, og dersom de i det hele tatt kommer, kommer de alltid for sent. Og ja visst, kunden er vrang og krevende og står bøyd over deg mens du jobber, og klager etterpå på regninga, uansett hvor stor eller liten den er. Men, kunden og håndverkeren trenger hverandre, så enkelt er det, og stort sett kommer de godt overens.
Samtidig, det har i mange år nå vært oppgang og stor etterspørsel i bygg og anlegg, gode tider for mange, og når pendelen nå synes å snu, stiller det større krav til aktørene. Det man slapp unna med før kan nå bli dårlig forretning; å ikke ringe kunder dersom man ikke kan komme, eller kommer vesentlig forsinket, kan straffe seg økonomisk. Kunder trenger ikke ta til takke med en rørlegger som sier han skal komme neste dag, men som ikke dukker opp, ikke om andre rørleggere har ledig kapasitet, og om elektrikeren er urimelig lenge borte for å hente noe han opplagt skulle hatt med seg, og dette gjentar seg, ringer kunden heller en annen neste gang. Dette vil selvfølgelig tjene kunden, men også håndverkeren på sikt. Det vil luke vekk "useriøse" aktører - og de finnes - og dermed heve omdømmet til de som blir igjen.
Den første kom på befaring dagen etter til avtalt tid, og ga meg et pristilbud to dager senere - riktig nok med forbehold om sine underleverandører (elektriker, rørlegger). Møtte til avtalt tid.
Den andre skulle komme på befaring en dag senere, men dukket ikke opp. Etter å ha ventet en time ringte jeg etter dem, men da var det visst et dødsfall i familien. OK, ny avtale uka etter. Heller ikke da dukket noen opp. "Bilen punkterte", få¨r jeg høre npr jeg ringer opp. En sjanse til, heller ikke da kommer noen. Etter 30 min går jeg tilbake på jobb. 10 min. senere ringer en potte sur snekker over at jeg ikke er der... Idioten sendte til og med regning på 1500 kroner for oppmøte (1 km kjøring fra kontoret...). Gjett om den ble betalt...
Da den tredje håndtverkeren skulle komme ringte han 2 min før avtalt tid og sa at de ikke hadde kapasitet til jobben likevel.
Den fjerde kom 20 min. etter avtalt tid, men brukte mesteparten av befaringen til å kommentere at han synes vi hadde dårlig smak i valg av farger, listverk etc... Vi fikk et tilbud på det vi ønsket, dette lå riktignok 10k under tilbudet fra den første.
Gjett hvem vi valgte?
Det som er litt begredelig og som ikke lar seg undsylde på noen måte er jo at det ikke blir sagt i fra om at det blir en forsinkelse eller at det har oppstått noe!
Det er nok en del som er for slappe akkurat der, men heldigvis finnes det unntak!
Jeg synes det er viktig at man sjekker opp håndverker via referanser før man engasjerer! Dette er etter min mening vel så viktig som pris på jobben!
1
Om håndverkern kommer for sent så kan du fint sende mot regning på de timene han kom for sent! Dette har du rett på å selv om det lønner seg med en skriftlig avtale er det nokk bevis at du feks har tatt deg fri fra jobb. du kan selvfølgelig ikke finne på en fantasi time pris mæ være ca det du tjener på jobb.
Lov om håndverkertjenester
§ 28. Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel.
(1) Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
2.Om du ikke har avtalt pris og håndtverkern skriver regning med gaffel kan du nekte å betale mer en "gjengs pris" lag en detaljert beskrivelse av jobben og be om anbud fra flere firma, betal snittet at anbudene du får.
Lov om håndverkertjenester
§ 32. Fastsetting av prisen.
(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.
Om du som kunde har fått en prisantydning eller en pris men får en mye høyere regning kan du nekte å betale mer enn 15% mer enn prisantydningen.
Lov om Håndverkertjenester
§ 32. Fastsetting av prisen.
(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.
Angående tileggs arbeid så er det ikke presisert i loven hvor mye som skal kunne kreves utført. lov teksten er som følger
Lov om håndverkertjenester
§ 9. Tilleggsarbeid.
(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.
Det som brukes i norsk standard er at bygherren kan kreve intill 15% tilegs arbeid utført. Vil si dette er gjengs og en bør nokk holde seg i nerheten av det om en skal kreve å få noe utført "mens du er her". evtuelt for håndverkerns del om en skal nekte å utføre tileggs arbeid bør disse overskride 15% av den totale arbeids mengden.
Håper dette har gjort ting litt klarer for noen av dere:)