Ja, og mitt svar er holdt i en meget generell tone.
Har aldri opplevd å komme til tannlegen, advokaten, frisøren eller massøren og fått beskjed om at han har "glemt tiden".
Ingen ting irriterer meg mer enn å ikke holde informert. Hvis jeg hadde oppført meg på denne måten i min jobb (revisor) ville jeg "fått fyken" ila 2 uker. TENK om jeg brøt avtaler og ikek ga beskjed? Eller møtte opp uten nødvendig "verktøy"...
Med snekker arbeid, murerarbeid, betong arbeid osv. så er det ofte lite "tull" som skal til før du er en uke skeivt ut på tidsplanen. Evt. at du har ting som må fullføres en annen plass...
Med de "mindre" jobbene som rørlegger, elektriker, ventilasjonsfolk, blikkenslagere... Så har de nok mer mulighet til å "stokke" om på jobbene sine...
Men mange bør absolutt være flinkere til to ting!
- Prioritere! : Man står ikke å monterer kledning på ett hus, om man har ett bad som skal gipses/litexes, med både fliselegger og rørlegger klar til å gjøre "innhogg" etterpå...
- Ringe! : Ringe til kunden, helst kvelden før! Fortelle at man må pga. prioriteringer/evt. annen forklaring utsette jobben til .... Beklager så mye... Å helst unngå ringe å fortelle det samme kvelden før man skulle komme komme neste gang :)
Headbull,
Dette er et innlegg som burde stå i pensumboken, godt skrevet, og definitivt det klokeste som er skrevet i denne tråden.
Men faktum viser at det finnes mange kunder fra helvete, som har liten erfaring med det meste, og som rett og slett blir vanskelig i sin uerfarenhet.
Et trist "statement" fra en som lever i servicebransjen.
Jeg har også kunnskapsløse og vanskelige kunder, men de er på ingen måte kunden fra helvete.
Det er du i din fulle rett til å mene. Selv om man svelger og ønsker så mange kunder som mulig er det dessverre slik at noen kunder er urealistiske og krever urimelige ting, og da må man ta et valg, om man ønsker denne kunden for enhver pris eller man føler at de utfordringene kunden skaper er noe man vil være foruten.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Men mange bør absolutt være flinkere til to ting! (...) - Ringe! : Ringe til kunden, helst kvelden før! Fortelle at man må pga. prioriteringer/evt. annen forklaring utsette jobben til .... Beklager så mye... Å helst unngå ringe å fortelle det samme kvelden før man skulle komme komme neste gang :)
Ah, det var gull, det. Skulle ønske det var alltid tilfellet. Jeg har full forståelse for at man kan ha høyere prioritert/mer lønnsomt arbeid, men da vil jeg vite at jeg blir nedprioritert. Uproblematisk å akseptere. Derimot det å ikke få beskjed om at sånt skjer blir man lett arg av.
Det er nesten uten unntak alltid "mens du først er her" som vi ikke vet om.
Høyrest ut som det ikkje berre er "kontoret" som er problemet. Kvifor tek du på deg ekstraarbeid viss du veit det fører til at neste kunde må vente? Det går an å seie at du gjerne vil ta på deg ekstraarbeidet, men då må du gjere det ein annan dag elles rekk du ikkje din neste avtale.
Det er du i din fulle rett til å mene. Selv om man svelger og ønsker så mange kunder som mulig er det dessverre slik at noen kunder er urealistiske og krever urimelige ting, og da må man ta et valg, om man ønsker denne kunden for enhver pris eller man føler at de utfordringene kunden skaper er noe man vil være foruten.
I ein tidlegare jobb (bilverksted, premiummerke, kravstore kundar) handterte eg nesten dagleg det du kaller "kunden frå helvete". Men også denne kunden betaler for seg, og det er det som er viktig. Han betaler deg for at du skal gjere jobben - og då har du å gjere jobben som AVTALT og til AVTALT tid og pris. Gjer du det er "kunden frå helvete" lett å handtere. Og når dei dårlege tidene er der vil du ønske også denne kunden velkommen tilbake.
Jeg snakker ikke om små detaljer, her har du to eksempler:
En kunde vi tegner hytte for ber oss tegne større eller høyere enn hva reguleringen tillater. Han ber oss i tillegg sende inn andre mål enn det vi skal bygge og "tar ansvaret selv" om det blir oppdaget. Hvem tror du mister ansvarsretten.
Vi bygget 4 tomannsboliger utenfor Oslo med en annen samarbeidspartner enn nå, i 1,5 etasje, uinnredet 2 etasje. Kunden betalte våre folk svart for å gjøre ferdig 2 etasjen, noe som førte til forsinkelse med å gjøre ferdig 1 etasjen. Selvsagt ble arbeiderene avskjediget på dagen. Forsinkelsen som oppsto pga tiden med å skaffe nytt snekkerlag prøvde hun å saksøke oss for, noe hun selvsagt tapte.
Hvordan skulle vi ordnet dette når først hadde oppstått? Skjønner at det ikke skulle skjedd, og vi har gjort ting for det ikke skal skje ifremtiden.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Nå er jo overskriften meget generell da!
Har aldri opplevd å komme til tannlegen, advokaten, frisøren eller massøren og fått beskjed om at han har "glemt tiden".
Ingen ting irriterer meg mer enn å ikke holde informert. Hvis jeg hadde oppført meg på denne måten i min jobb (revisor) ville jeg "fått fyken" ila 2 uker. TENK om jeg brøt avtaler og ikek ga beskjed? Eller møtte opp uten nødvendig "verktøy"...
Et trist "statement" fra en som lever i servicebransjen.
Jeg har også kunnskapsløse og vanskelige kunder, men de er på ingen måte kunden fra helvete.
Headbull,
Dette er et innlegg som burde stå i pensumboken, godt skrevet, og definitivt det klokeste som er skrevet i denne tråden.
Det er du i din fulle rett til å mene. Selv om man svelger og ønsker så mange kunder som mulig er det dessverre slik at noen kunder er urealistiske og krever urimelige ting, og da må man ta et valg, om man ønsker denne kunden for enhver pris eller man føler at de utfordringene kunden skaper er noe man vil være foruten.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Ah, det var gull, det. Skulle ønske det var alltid tilfellet. Jeg har full forståelse for at man kan ha høyere prioritert/mer lønnsomt arbeid, men da vil jeg vite at jeg blir nedprioritert. Uproblematisk å akseptere. Derimot det å ikke få beskjed om at sånt skjer blir man lett arg av.
Høyrest ut som det ikkje berre er "kontoret" som er problemet. Kvifor tek du på deg ekstraarbeid viss du veit det fører til at neste kunde må vente? Det går an å seie at du gjerne vil ta på deg ekstraarbeidet, men då må du gjere det ein annan dag elles rekk du ikkje din neste avtale.
I ein tidlegare jobb (bilverksted, premiummerke, kravstore kundar) handterte eg nesten dagleg det du kaller "kunden frå helvete". Men også denne kunden betaler for seg, og det er det som er viktig. Han betaler deg for at du skal gjere jobben - og då har du å gjere jobben som AVTALT og til AVTALT tid og pris. Gjer du det er "kunden frå helvete" lett å handtere. Og når dei dårlege tidene er der vil du ønske også denne kunden velkommen tilbake.
En kunde vi tegner hytte for ber oss tegne større eller høyere enn hva reguleringen tillater. Han ber oss i tillegg sende inn andre mål enn det vi skal bygge og "tar ansvaret selv" om det blir oppdaget. Hvem tror du mister ansvarsretten.
Vi bygget 4 tomannsboliger utenfor Oslo med en annen samarbeidspartner enn nå, i 1,5 etasje, uinnredet 2 etasje. Kunden betalte våre folk svart for å gjøre ferdig 2 etasjen, noe som førte til forsinkelse med å gjøre ferdig 1 etasjen. Selvsagt ble arbeiderene avskjediget på dagen. Forsinkelsen som oppsto pga tiden med å skaffe nytt snekkerlag prøvde hun å saksøke oss for, noe hun selvsagt tapte.
Hvordan skulle vi ordnet dette når først hadde oppstått? Skjønner at det ikke skulle skjedd, og vi har gjort ting for det ikke skal skje ifremtiden.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.