9,772    10    2  

Bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig

 6     0
Jeg har kjøpt huset vi tidligere har leid, og selv om det var en helårsbolig før er det nå registrert som fritidsbolig, det trenger jeg å få endret. Det er et sommerhus ved et boligområde. Huset er i god stand, men jeg skal isolere mer og skifte ut vinduer. Kommunen har sagt at de vil godkjenne søknaden. Jeg må da også søke om dispansasjon fra at det egentlig er LNF- område.

Da trenger jeg noen med kompetanse innenfor dette og ansvarsrett som kan hjelpe å utarbeide søknaden. Hvem bør jeg kontakte i så tilfelle?

Jeg ringte et snekkerfirma i dag, og de skulle ha 20 000 kr + timebetaling. Det har jeg i grunnen ikke budsjett for, det må da finnes bedre alternativer bare for å skrive en bruksendringssøknad? :)

Vil også gjerne høre om erfaringer fra folk som har vært i samme situasjon. (Beklager om det finnes et emne om dette fra før, jeg fant det ikke ved søk.)

   #1
 3,706     Ringerike     0
Velkommen til forumet.

Hadde vel vært en fordel å få vite hvor i Norge du holder til, kan være letter å få igjennom en søknad om den som skriver, kan litt av kommunens luner Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 6     0
Hei og takk for svar Smile Jeg har kjøpt hus i Gjemnes. De ønsker flere innbyggere her (men er forøvrig den dyreste kommunen å bo i, i landet... enn så avsides det er). Jeg trenger ikke nødvendigvis informasjon om spesifikke firmaer som vil ta på seg å gjøre dette, men mulige måter å få gjennom en bruksendring på.

Kommunen var noe uklar angående dette, selv om jeg har spurt ved et par anledninger. Men jeg forstår det slik at jeg trenger en "ansvarlig søker". Lurer også på hvor mye jeg kan gjøre selv, for å få ned kostnadene angående dette. Det er jo nok gebyrer som kommer i tillegg fra kommunen sin side når man søker om bruksendring. Synes det er litt merkelig at det kan være så vanskelig, når det var helårsbolig frem til for 20 år siden.
   #3
 38,396     Lillestrøm kommune     0
Du skal i prinsippet tilfredsstille dagens krav til "alt" dvs isolasjon i gulv-vegger-tak, ventilasjon m/ varmegjenvinning, vindusstørrelser og utsyn (sokkel/kjeller) og sikkert noe mer jeg har glemt når du søker om bruksendring.  Om du i praksis kan lure deg unna/få dispensasjon for deler av dette er det som må avklares.

(Dette tilsvarer det å søke om å oppretter en ekstra boenhet i dagens hus).


  (trådstarter)
   #4
 6     0
Ja, jeg har skjemaene liggende her. Huset er i bra stand, men jeg skal bytte ut dører og vinduer samt isolere to vegger. Men har ikke iregnet i budsjettet å måtte bruke over 30 000 på en bruksendring, så jeg lurer bare på om jeg har vært uheldig med snekkerfirma, eller om det er noen andre som heller bør hjelpe meg med dette. Kommunen var veldig uklar i henhold til hvem som kunne fungere som ansvarlig søker. Faren min er feks bygningsingeniør og jeg har venner som er snekkere, men den aktuelle personen må sannsynligvis ha en form for etterutdanning eller autorisasjon angående dette?
   #5
 3,210     Vestlandet     1
Jeg ville trodd faren din kunne stått som ansvarlig søker. Spør kommunen.
  (trådstarter)
   #6
 6     0

Jeg ville trodd faren din kunne stått som ansvarlig søker. Spør kommunen.

Så vidt jeg forsto ut fra fra kommunen sa, så må det være noen som er oppført som "ansvarlig søker", så det er nok ikke hvem som helst innen bransjen?
   #7
 38,396     Lillestrøm kommune     0
Kan du sannsynliggjøre at dere kan gjøre dette riktig og bare med henvisning til din far så burde det være ok, så kan dere enten søke med deg selv eller din far som ansvarlig. Du søker om lokal ansvarsrett for denne jobben, her krysser du av for hvilke deler dere søker ansvar for. Søker du henviser du til at din far vil stille med kompetanse. Er det noe dere lurer på så prøv å finn en ekstern part som kan hjelpe dere der og spør om dere kan sette opp han dom konsulent i søknaden.  Han påtar seg da ikke noe stort ansvar men er en rådgiver og kommunen bør da kunne gi dere lokal ansvarsrett også for dette.

  (trådstarter)
   #8
 6     1
Takk dere! Jeg har nå fyllt ut søknadsskjemaet sammen med min far, ordnet alle vedlegg og mangler nå bare underskriften fra noen naboer. Håper at dette går bra, kommunen er samarbeidsvillige på dette. Så ser ut til at jeg sparer de 20- 30 000 i kostnader! Skal prøve å huske å gi beskjed hvordan det går, men det kan jo ta litt tid i og med at det er sommerferie nå.
   #9
 2     0
Denne følger jeg.
Da jeg har lagt inn bud på en renovert fritidsbolig med Forbehold..
"Budet er kun gjeldene dersom selger har søkt og fått godkjent bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig (privatbolig) uten anmerkninger av kommune

Kommunen har sagt at om boligen godkjennes er det ikke noe problem for området.

Jeg har fått forståelse av at det må foreligge skrevet av et firma som driver med "Bygg prosjektering". Ble litt sjokkert om dette koster 20-30 000,-