9,948    7    0  

Dagmulkt ved bruk av standardkontrakt NS8406

 149     0
Hei,

jeg er forbruker og har inngått standardkontrakt NS8406 med en lokal entrepenør for oppføring av en dobbeltgarasje. Entrepenøren er ansvarlig for alt arbeidet (graving, støping, bygging, garasjeport, rekkverk osv). Det er et fastprisprosjekt med total kontraktssum på 410.000,-

Start dato var uke 37 og frist i kontrakten er angitt som uke 45, altså for 2 uker siden.

Spørsmålet mitt er: hvilke krav har jeg i forbindelse med dagmulkter siden fristen nå er overskredet? Jeg har forutsatt at dagmulktene er regulert slik: 2 promille av total kontraktssum per dag, begrenset oppad til 10% av kontraktssummen. Er det vanlig å regne virkedager (mandag-fredag) eller skal helgedager også medregnes?

Før jeg valgte entrepenør tydeliggjorde jeg at jeg ønsket en standardkontrakt, med komplett oppdragsbeskrivelse, startdato, sluttdato og dagmulkter ved overskridelse av tidsfristen. Det står ikke direkte noe sted i kontrakten hvordan dagmulkt skal bereegnes, men jeg forutsetter at dette er ivaretatt gjennom NS8406 og det faktum at sluttfrist er angitt uten spesielle forbehold.

2 promille av 410.000 skulle tilsi ca. 800 kroner per dag.


Hva tror dere?

   #1
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg kjenner ikke innholdet i NS8406 men dagmulkt skal regnes for alle dager, dvs både lørdag, søndag og helligdager.

Det var veldig smart av deg å bruke standardkontrakt.

Lykke til
Signatur
   #2
 3,258     Akershus     0
Siden/hvis arbeidet er utført på "normalt måte", og det har skjedd noen normale forsinkelser, og siden dette er en garasje, ikke en bolig, og forsinkelsen totalt sett ikke er stor så syns jeg dagbøter høres suspekt og urimelig ut, nært ett forsøk på å redusere regninga, bare fordi du kan.

For det er jo vanskelig å hevde at det er en stor ulempe at bilen(e) må stå ute en uke eller to ekstra.

Smart å bruke standardkontrakt, men tror nok du sliter med å få brukt klausulen om dagbøter på en garasje med "normale" forsinkelser.
Signatur
   #3
 11     OSLO     0
Men hva er da "normale" forsinkelser? Skal man vente til det er gått f.eks 4 uker, eller kanskje 6...? Det er vel derfor man inngår slike kontrakter, for å slippe å forholde seg til "synsing" om hva som er "normal" forsinkelser...? Vi vet jo ikke noe om hvilke planer vedkommende har for den garasjen, og hvor stor ulempe det er for ham at den ikke er klar til avtalt tid...

Synes derfor at det er helt på sin plass med at entrepenøren må betale dagbøter i henhold til kontrakten, når han har gått såpass over tiden. Regner jo forøvrig med at det også står noe i kontrakten om at entrepenør går fri fra dagbøter dersom det er ting som er utenfor hans kontroll som har ført til forsinkelsen.
  (trådstarter)
   #4
 149     0

Siden/hvis arbeidet er utført på "normalt måte", og det har skjedd noen normale forsinkelser, og siden dette er en garasje, ikke en bolig, og forsinkelsen totalt sett ikke er stor så syns jeg dagbøter høres suspekt og urimelig ut, nært ett forsøk på å redusere regninga, bare fordi du kan.

For det er jo vanskelig å hevde at det er en stor ulempe at bilen(e) må stå ute en uke eller to ekstra.

Smart å bruke standardkontrakt, men tror nok du sliter med å få brukt klausulen om dagbøter på en garasje med "normale" forsinkelser.


Dette er absolutt ikke noe usselt forsøk på å redusere regninga eller være kranglete.

Fra dag 1 har vi vært klare på en ting: Oppdraget skal være fast pris og ha en startdato og en ferdigdato. Entrepenøren har selv estimert en romslig byggeperiode på 8 uker.

Dersom forsinkelsen hadde vært på grunn av sykdom, forsinket leveranse av underleverandører eller andre forhold som han ikke rår over ville ikke dagbøter vært noe tema for meg, men nå har han gjort seg "utilgjengelig", han svarer ikke på telefon og det har ikke vært noe fremdrift på over 2 uker. Dette er etter min mening uakseptabelt og det eneste virkemiddelet en forbruker har overfør håndverkere er å holde igjen penger eller dagmulkter.

Som tilleggsopplysning er garasjen nå uten rekkverk (flatt tak) og vi har et usikret garasjetak med fallhøyde på 2,5 meter på det værste. Dette har konsekvenser for egne og andre barn i nabolaget som vi må være påpasselige på at holder seg borte fra byggeplassen.
   #5
 4,148     Oslo Vest     0
Et lite tips, som tiltakshaver er du ansvarlig for prosjektet på egen eiendom, og du er ansvarlig for at byggeplassen er sikret. Det vil si at du for dine barn og egen skyld MÅ sikre byggeplassen slik at ingen kan skade seg.

jeg regner med at du er klar over at dersom du ikke finner en løsning med entreprenør kan du få annen entreprenør til å sluttføre arbeidet på opprinnelig entreprenørs regning. Dvs du skal betale sum iht. opprinnelig kontrakt.

Men før det går så langt har entreprenør rett til å gjøre ferdig garasjen. Husk å sende mail eller brev slik at du har all kommunikasjon skriftlig, det for at du ikke skal miste noen av dine rettigheter.

Jeg vil også tro at du har betalt iht kontrakt, dvs etterskuddsvis slik at du har et pressmiddel mot entreprenøren der. Bruk det!!

Lykke til videre.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 149     0
Takk, dette blir sannsynligvis ikke noen stor sak og jeg regner med at det løser seg veldig greit. Mitt opprinnelige spørsmål var egentlig relatert til den konkrete standarden NS8406 og hvorvidt

a) hvordan dagmulkt beregnes (2 promille, inklusive helgedager)?
b) må jeg som byggherre varsle entrepenør etter bestemte rutiner for at dagmulkter skal være gjeldende?

Jeg regner med at vi blir enige om en minnelig løsning der jeg evt. kan forhandle om et par små ekstraarbeider i prisen i stedet for å gå inn i en større krangel om dagbøter.

Hvis noen kjenner NS8406 og kan svare på spm a) og b) ovenfor er det supert.

Takk for alle innspill så langt. Jeg er klar over eget ansvar i forhold til sikring av arbeidsplassen, derfor er jeg opptatt av å få rekkverk etc. på plass snarest mulig.
   #7
 4,148     Oslo Vest     0
Siden jeg ikke har kontrakten eller standarden så må du få kvalitetssikret svaret mitt. Minste dagmulktsats er 1 promille om ikke annet er avtalt. Der


Av 8405 som jeg har kan det avtales at varsling skal skje skriftlig og elektronisk. Vil tro at dette er tilsvarende i 8406. Dersom det ikke er avtalt noe om hvordan dere skal kommunisere bør du for din egen del sende mail eller brev rekommandert. I 8405 er det strenge krav til skriftlighet.

Kravet til skriftlig dukumentasjon er VELDIG viktig for å unngå problemer i fremtiden.
Signatur