5,355
12
0
Er kundene så opptatt av pris at fornuften forsvinner?
4,148
Oslo Vest
0
På vegne av en av mine kunder er vi nå igang med et søksmål mot to tidligere produsenter fra Baltikum. Min kunde samt dessverre mange andre har latt seg besnære av det som på papiret var MEGET RIMELIGE PRISER. I tillegg fikk man vite at svenske elektrikere var billigere og både de som støpte plate og i tillegg var rørleggere hadde betydelige bedre priser enn dyre nordmenn. I tillegg så igansatte man bygging uten å søke kommunen. Det å ukritisk stole på det selgeren sier er regelrett vanvidd, iallefall i dette eksempelet.
I ettertid ser man at dette var dumt, MEN på internett og andre plasser finnes det da regelverk og ikke minst et utall av advarsler om hva som kan gå galt. Så mitt spørsmål blir da, er kundene så opptatt av pris at fornuften virkelig forsvinner på grunn av dollartegn i øynene? Jeg får ikke det helt til å stemme når jeg ser hvordan folk er på dette forumet og hvor lett det er å finne informasjon på nettet.
Et raskt søk på google vil vise at det er gjengangere som driver med denne type handel, og oppskriften er den samme,veeeldig billig, store forskudd og en meget middelmådig leveranse. Jeg tror IKKE det har så veldig mye med hvilket land man importerer fra, derimot tror jeg det er de norske samarbeidspartnerne det er noe galt med, de som ser lette fortjenester ved regelrett svindel.
Når man kjøper hus i dag i fra utlandet, hvordan sjekker man? Betaler man ut store forskudd som oppslagene i avisene viser? Er dette bare enkeltepisoder eller er det flere her som går i samme tanker om å betale store forskudd?
Svaret på spørsmålet mitt i ingressen er at kunder slettes ikke er dumme, men at noen mister vurderingsevnen når noe er meget billig. Det kan på sikt bli dyrt om man dessverre velger feil samarbeidspartner.
Men det skjer, og det vil skje i fremtiden. Per i dag finnes den ingen måte å stoppe de useriøse, har noen forslag til hvordan vi kan bli kvitt dette problemet?
I ettertid ser man at dette var dumt, MEN på internett og andre plasser finnes det da regelverk og ikke minst et utall av advarsler om hva som kan gå galt. Så mitt spørsmål blir da, er kundene så opptatt av pris at fornuften virkelig forsvinner på grunn av dollartegn i øynene? Jeg får ikke det helt til å stemme når jeg ser hvordan folk er på dette forumet og hvor lett det er å finne informasjon på nettet.
Et raskt søk på google vil vise at det er gjengangere som driver med denne type handel, og oppskriften er den samme,veeeldig billig, store forskudd og en meget middelmådig leveranse. Jeg tror IKKE det har så veldig mye med hvilket land man importerer fra, derimot tror jeg det er de norske samarbeidspartnerne det er noe galt med, de som ser lette fortjenester ved regelrett svindel.
Når man kjøper hus i dag i fra utlandet, hvordan sjekker man? Betaler man ut store forskudd som oppslagene i avisene viser? Er dette bare enkeltepisoder eller er det flere her som går i samme tanker om å betale store forskudd?
Svaret på spørsmålet mitt i ingressen er at kunder slettes ikke er dumme, men at noen mister vurderingsevnen når noe er meget billig. Det kan på sikt bli dyrt om man dessverre velger feil samarbeidspartner.
Men det skjer, og det vil skje i fremtiden. Per i dag finnes den ingen måte å stoppe de useriøse, har noen forslag til hvordan vi kan bli kvitt dette problemet?
Signatur
Samfunnet er i ferd med å bli for komplisert, døgnet har rett og slett ikke nok
timer til at folk kan bli eksperter på alt og finne ut av alt selv når man har jobb og barn.
Som for eks. lover,regler,byggeforskrifter,skjemaer,strukturerte - spareprodukter,forsikringer o.s.v-o.s.v-o.s.v.
Det tar ofte lengre tid å finne svaret på internett enn det man har
tid til.
Å skylde på tid eller vanskelig tilgjengelighet på informasjon er dessverre med på å skape et marked for svindlerne.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Tidsproblemet er reelt for mange, men det kan jo være at noen bruker
for mye tid på å velge hvilken tapet de skal ha ::)
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Kvaliteten på leveranser,arbeid og fagfolk fra Øst-Europa varierer
nok mere enn de Norske.
Det blir dermed viktigere å ha kontroll over alle deler av prosessen.
Det er fint at noen med erfaring skriver om slike saker.
Kommer man bare litt utenfor sitt eget fagfelt kan man gå på trynet.
Jeg har klart å kjøpe en bil som jeg ikke får registrert. Ihvertfall ikke med en gang. Det var visst kommet noen nye regler. Selv de jeg spurte om råd kunne ikke informere meg korrekt.
Jeg har jobbet med tyskerne siden 2002, og de dårlige erfaringene har aldri vært selve fabrikanten/produsenten, men den norske delen av organisasjonen, som i flere tilfeller har bestått i tyske medarbeidere som IKKE har respekt for norske regler. Min erfaring de siste årene har vært bare positiv, men det kommer nok både av oss her i Norge og at Weberhaus og Züblin ønsker å være seriøse i alle ledd.
Bransjen har helt klart et troverdighetsproblem, det gjøres dårlig arbeid både fra nordmenn og utlendinger, men som forbruker MÅ man ha oversikt over hva man setter igang med, og det lar seg gjøre ved hjelp av research og bruk av rådgivere.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hvilke selskaper var det snakk om her og hvilke land kom de fra?