2,412
3
0
Forbrukerrådet og taushetsplikt
2
Gvarv
0
Hei.
Lurer på om noen kan gi et svar på hva slags regler/retningslinjer forbrukerrådet har i forhold til taushetsplikt? Har de f.eks lov til å advare folk mot å bruke et firma, før det er tatt en avgjørrelse i saken?
Lurer på om noen kan gi et svar på hva slags regler/retningslinjer forbrukerrådet har i forhold til taushetsplikt? Har de f.eks lov til å advare folk mot å bruke et firma, før det er tatt en avgjørrelse i saken?
Men dersom Forbrukerrådet mottar er rekke klager mot et firma, og dette firmaet ikke besvarer henvendelser eller gjør noe for å rette opp i feilene vil nok Forbrukerrådet kunne offentliggjøre riktig faktum, nemlig at det har kommet en del klager på firmaet og at disse er ubesvart i fra firmaet.
Jeg forstår det slik at Forbrukermyndighetene fungerer som en pådriver for å endre lovverket og gi et sterkere forbrukervern, men i prinsippet har lite makt når det gjelder avgjørelser i fra Forbrukertvistutvalget.
Forbrukerrådet gjør dog en meget god jobb som overvåker og er en viktig bidragsyter når forbrukerlovgivning endres.
Jeg tror dog ikke at Forbrukermyndighetene vil uttale seg negativt om et firma før dette firmaet har fått mulighet til å komme med sitt syn på saken. Ofte er en klager følelsesmessig engasjert og sint i en sak, men det vil ikke si at han automatisk har retten på sin side. Man opplever at det er misforhold mellom forventning og faktum.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
De har imidlertid ikke hørt mer fra forbrukerrådet, bortsett fra at en person ringte forbrukerrådet for å forhøre seg ang firmaet å blir advart mot å bruke de, å får opplyst at de har en sak som er klaget inn og får vel også en del mer info enn hva som er nødvendig.
Firmaet har hatt en juridisk rådgiver så de har sitt på det rene juridisk sett, etter det jeg har av informasjon.
Forbrukerrådet uttalte seg vel ikke direkte negativt, men de sa nok til at hvis det hadde vært en potensiell kunde som ringte ville de ha skremt vekk den potensielle kunden.
Siden det ikke er tatt noen form for avgjørrelse, ikke blitt klaget videre lurer jeg på om de kan gå ut å advare før det ligger ett gyldig grunnlag eller det har blitt en avklaring i saken?
Jeg synes ikke at det å bli innklaget til Forbrukerrådet skal være det samme som at man er "dømt". Saken må først behandles og avgjøres før man går ut med annen informasjon enn at saken er mottatt. Men dersom det kun foreligger EN sak ville jeg trodd at de fleste kunder var fornøyd med firmaet, selv om en enkelt har gått videre med det. Vi mennesker er forskjellige, og reagerer forskjellig på diverse situasjoner. Et svar fra Forbrukerrådet burde da være at: "Dette er ingen gjenganger hos oss".
Det er kundene vi lever av og selvsagt prøver man å behandle disse på best mulig måte, og i de aller fleste tilfellene bør kunden ha rett. Dessverre så kommer man en sjelden gang bort i en kunde som ser litt annerledes på ting, og da oppstår utfordringene for med å finne en god samarbeidsform. Jeg tror fortsatt at man bør strekke seg langt, men dersom alt skjærer seg vil det nok være ryddig å avslutte samarbeidet/kontrakten.
Jeg har tro på at man i de fleste tilfeller finner løsninger ved hjelp av kommunikasjon, men selvsagt ikke alltid.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.