2,371    3    0  

Forbrukerrådet og taushetsplikt

 2     Gvarv     0
Hei.
Lurer på om noen kan gi et svar på hva slags regler/retningslinjer forbrukerrådet har i forhold til taushetsplikt? Har de f.eks lov til å advare folk mot å bruke et firma, før det er tatt en avgjørrelse i saken?

   #1
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg kjenner ikke til hva reglene sier om det du spør om så jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Vanlig saksgang i enhver konflikt er at begge parter får komme med sitt syn, og iht regelverket så har utførende mulighet til å utbedre. Nå må vel en sak opp i forbrukertvistutvalget før det kan sies at saken er avgjort. Dog trenger ikke den innklagede å følge det som utvalget kommer til, det har vel ingen tvangskraft.

Men dersom Forbrukerrådet mottar er rekke klager mot et firma, og dette firmaet ikke besvarer henvendelser eller gjør noe for å rette opp i feilene vil nok Forbrukerrådet kunne offentliggjøre riktig faktum, nemlig at det har kommet en del klager på firmaet og at disse er ubesvart i fra firmaet.

Jeg forstår det slik at Forbrukermyndighetene fungerer som en pådriver for å endre lovverket og gi et sterkere forbrukervern, men i prinsippet har lite makt når det gjelder avgjørelser i fra Forbrukertvistutvalget.

Forbrukerrådet gjør dog en meget god jobb som overvåker og er en viktig bidragsyter når forbrukerlovgivning endres.

Jeg tror dog ikke at Forbrukermyndighetene vil uttale seg negativt om et firma før dette firmaet har fått mulighet til å komme med sitt syn på saken. Ofte er en klager følelsesmessig engasjert og sint i en sak, men det vil ikke si at han automatisk har retten på sin side. Man opplever at det er misforhold mellom forventning og faktum.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 2     Gvarv     0
Forbrukerrådet har fått en klage på dette firmaet. De har etter det jeg vet besvart henvendelse fra forbrukerrådet, med all dokumentasjon de har, bilder, mail, sms, telefonsvar meldinger samt skrevet brev å forklart sin side av saken. De har derimot valgt å ikke svare forbruker, utover at de valgte å forholde seg til forbrukerrådet da det all sin tid var forbruker som hadde blandet inn forbrukerrådet.
De har imidlertid ikke hørt mer fra forbrukerrådet, bortsett fra at en person ringte forbrukerrådet for å forhøre seg ang firmaet å blir advart mot å bruke de, å får opplyst at de har en sak som er klaget inn og får vel også en del mer info enn hva som er nødvendig.   

Firmaet har hatt en juridisk rådgiver så de har sitt på det rene juridisk sett, etter det jeg har av informasjon.

Forbrukerrådet uttalte seg vel ikke direkte negativt, men de sa nok til at hvis det hadde vært en potensiell kunde som ringte ville de ha skremt vekk den potensielle kunden. 

Siden det ikke er tatt noen form for avgjørrelse, ikke blitt klaget videre lurer jeg på om de kan gå ut å advare før det ligger ett gyldig grunnlag eller det har blitt en avklaring i saken? 
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Dersom det foreligger EN klage, og denne i prinisppet er besvart opp mot Forbrukerrådet, som var den som tok kontakt synes jeg at innklagede har gjort sitt for å ordne opp. Det er vel ikke uvanlig at en forbruker er misfornøyd og klager et firma inn for Forbrukerrådet. Selvsagt bør man unngå slike saker, men selv om man blir innklaget trenger ikke klager å ha en god sak. Og har innklagede sitt på det tørre synes jeg ikke Forbrukerrådet bør gå ut med annen informasjon enn hva som er korrekt, enten at de har mottatt et sak eller at den er avsluttet.

Jeg synes ikke at det å bli innklaget til Forbrukerrådet skal være det samme som at man er "dømt". Saken må først behandles og avgjøres før man går ut med annen informasjon enn at saken er mottatt. Men dersom det kun foreligger EN sak ville jeg trodd at de fleste kunder var fornøyd med firmaet, selv om en enkelt har gått videre med det. Vi mennesker er forskjellige, og reagerer forskjellig på diverse situasjoner. Et svar fra Forbrukerrådet burde da være at: "Dette er ingen gjenganger hos oss".

Det er kundene vi lever av og selvsagt prøver man å behandle disse på best mulig måte, og i de aller fleste tilfellene bør kunden ha rett. Dessverre så kommer man en sjelden gang bort i en kunde som ser litt annerledes på ting, og da oppstår utfordringene for med å finne en god samarbeidsform. Jeg tror fortsatt at man bør strekke seg langt, men dersom alt skjærer seg vil det nok være ryddig å avslutte samarbeidet/kontrakten.

Jeg har tro på at man i de fleste tilfeller finner løsninger ved hjelp av kommunikasjon, men selvsagt ikke alltid.
Signatur