7,518    9    1  

Forliksrådet - rep. av stikkledning

 6     Oslo     0
Vi har kommet i den kjedelige situasjonen at vi kommer til å bli innkalt til Forliksrådet. Saken gjelder en faktura fra en rørlegger som vi bestrider. Vi måtte i våres grave opp rett innenfor tomtegrensa for å reparere en lekkasje på stikkledningen vår. Det var rørlegger som "koordinerte" denne jobben, og de tok kontakt med gravefirma og lyttefirma. Dette endte opp med at vi fikk en faktura på ca. 65.000 kr, som inkluderte ny teleskopisk stoppekran. Vi bestrider denne summen med bakgrunn i sammenlikning fra tilvarende jobb hos nabo, samt det vi mener er grov overfakturering ifm tidsbruk og diverse feil gravefirmaet gjorde, samt noe direkte feilfakturering. Vi hadde imidlertid ikke noe fastpris, eller pristilbud på jobben, så det kan man jo alltids angre på i ettertid.

Det har vært kontakt på tlf, mail og til slutt et møte for å prøve å gå igjennom fakturagrunlaget. Dette viste seg umulig, da vi står altfor langt fra hverandre. Møtet ble avbrutt av gravefirmaet, selv om det er rørleggeren vi har fått regning fra. I bakkant av dette møtet innbetalte vi et beløp på ca. 33.000 kr som vi mener er rimelig. Dette har vi også spesifisert. Jeg var forøvrig hjemme og fulgte arbeidet.

Det jeg egentlig er mest interessert i er om andre her har fått tilsvarende jobb gjort? I forliksrådet vil det nok bli avgjørende å kunne vise til "gjengs pris", men vi har bare en annen faktura å vise til (ca. samme sum som vi kom frem til). En anne nabo skal visstnok ha fått samme jobb utført for et par år siden for 17.000 kr, dog uten innstallering av stoppekran, men de har vi enda ikke vært i kontakt med.

Jeg kan godt redegjøre nærmere for hva vi mener er feil om noen viser interesse, og er villige til å uttale seg, eller kan hjelpe oss med kopi av sin egen faktura :)

Øyvind

   #1
 22,342     Akershus     0
Det hadde vært fint å få vite litt mere om hva som ble gjort. Ved et hus jeg har ble det reparet lekkasje ved anboring under vei. Dette kom på ca 80 000, men mye av kostnadene kom pga arbeid under vei. (Søking asfaltering osv) De holdt på en stund da det var en god del arbeid med dette. Hadde det bare vært et hull i hagen hadde det blitt rimeligere.
   #2
 17     Troms     0

Dette endte opp med at vi fikk en faktura på ca. 65.000 kr, som inkluderte ny teleskopisk stoppekran.
I bakkant av dette møtet innbetalte vi et beløp på ca. 33.000 kr som vi mener er rimelig. Dette har vi også spesifisert. Jeg var forøvrig hjemme og fulgte arbeidet.


Øyvind


65.000!  :o

I alle dager, hvor mange dager holdt de på med dette? Ble det brukt utstyr som tilsier at dette skulle dra avgårde med prisene?


   #3
 1,093     Skjetten     0
Har du lyst å legge ut spesifiseringen av fakturaen ?
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 6     Oslo     1
Takk for tilbakemeldinger og interesse! Under følger en en ganske fullstendig redegjørelse for alt som har hendt.

Etter at kommunens folk hadde vært og bekreftet at vi faktisk hadde en lekkasje, ringte jeg forsikringsselskapet for å melde skaden. De sa at jeg bare måtte kontakte en rørlegger og få reparert skaden, og at de ikke behøvde ha en takstmann tilstede ved avdekning, kun en beskrivelse fra de som gjorde jobben. For at forsikringen skal dekke noe, så må det ikke skyldes elde/tæring.

Kontaktet da rørlegger, som sa de ville kontakte et gravefirma for videre avtale. Jeg ble så kontaktet av dette firmaet, som igjen ville kontakte et tredje firma for mer nøyaktig lekkasjesøk. Etter noen purringer ble jeg omsider kontaktet av dette firmaet, vi avtalte et tidspunkt og de kom og lokaliserte bruddet vha gass. Lekkasjen hadde da blitt såpass stor at det rant en liten bekk ut fra tomta og nedover gata, og gassen kom opp på samme sted som vannet en drøy meter innenfor fortauet.

Vi fikk så beskjed om at gravefirmaet ville avtale avstengning av vannet med kommunen så snart som mulig. De ville da komme og grave opp etter avstengning, samt koordinere med rørlegger for reparasjon av rør. Siden lekkasjen var såpass stor, fikk jeg beskjed om at de ikke ville starte graving før etter at vannet var avstengt kl 09 (varslet fra kl 09 til 15), da dette bare ville bli griseri (leirjord) og et ustabilt hull. De ville bare varsle naboene om avstengning dagen før, samtidig med at de ville komme og sette ut minigraveren.

Dagen før vannavstengningen kom det ut varsel på morgenen, mens minigraveren ble levert i 14-tiden på ettermiddagen sammen med maskinfører. Maskinføreren fortalte da at han likevel ville grave opp hullet, selv om jeg fortalte hva jeg hadde blitt fortalt av hans sjef. Han gravde seg raskt ned et par meter, etter først å ha flyttet tre hekkbusker litt inn på tomta. Massen ble forsøkt lagt rundt hullet, men hullet var veldig ustabilt og veggene raste hele tiden inn, samtidig som hullet fylte seg med vann. Han måtte derfor bare gi opp, og reiste tilbake en gang mellom kl 15 og 16 etter å ha varslet sin sjef. Han ”sikret” hullet/bassenget med minigraveren og sperretape på sidene.

Han kom så igjen neste morgen kl 08 og startet igjen graving før vannet ble avstengt, uten at det var noen større nytte. Han hadde da i mellomtiden ringt for å få en lastebil til å ta med seg overskuddsmassen, og denne kom og satte fra seg et flak. Flaket ble så fylt opp med den ekstremt våte leira som allerede var gravd opp, samt mer våt leire fra resten av utgravingen etter avstengning av vannet. Kort tid etter kom lastebilen tilbake for å hente flaket, med det resultat at all den våte leira rant ut på fortauet og ut til midten av veien. Det ble benyttet et flak med lav kant bakerst, samtidig som det stod i motbakke og oppheising på lastebilen medførte ytterligere vinkel. Denne lastebilen måtte derfor reise fra stedet med uforrettet sak, og en ny bil ble bestilt. Denne hadde fast lasteplan med høye lemmer, og leira ble etter beste evne sopt opp fra fortauet og veien med minigraveren og lastet på bilen. Dette tok selvsagt litt ekstra tid. Resterende leire på vei og fortau ble aldri spylt bort.

Etter at rørene ble avdekket kontaktet maskinføreren rørleggeren, men fikk da beskjed om at det kunne ta et par timer før han kunne komme. Det ble derfor en tidlig, men lang lunsj på maskinfører. Ifm gravingen hadde maskinføreren vært uheldig og knust avløpsrøret vårt også. Jeg ringte da sjefen hans og spurte om de hadde forsikring for slike ting, men han sa da at slike ting tok de på egen kappe.

Etter rørleggers fremmøte måtte han reise til grossist for å få tak i de delene han trengte for å skjøte inn et nytt rørstykke til hovedvannledningen, samt til det knuste avløpsrøret. Kommunens mann kom etter dette bortom, så det knuste avløpsrøret og påla gravefirmaet å få tak i en spylebil for å renske ut leire som delvis tettet avløpsrøret. Rørlegger kom så tilbake, men det ble at han tok seg ytterligere en tur til grossist, da jeg i mellomtiden ble anbefalt av flere å sette på en ny stoppekran når røret først var eksponert (eksisterende kran fra 1972). Han var tilbake igjen før spylebilen var ferdig med sin jobb, og måtte også vente. Selve jobben med reparasjonen av de to rørene tok ikke lang tid, og vannet ble så satt på igjen en gang mellom kl 14 og 15, uten at jeg kan si det helt nøyaktig. Krana ble testet, men kun før hullet ble fylt med et lass ny tilkjørt pukk, da rørlegger reiste før dette ble gjort.

Oppfylling og tilbakesetting av busker gikk raskt, og maskinfører kunne reise før kl 15:30. Minigraveren ble hentet senere.

Jeg mottok faktura fra rørlegger 3 uker etter jobben, se vedlegg. Jeg har fjernet logoer og navn for ikke å henge ut noen her. Summen var forøvrig nøyaktig 63.381 kroner, ikke 65.000 kroner som jeg skrev tidligere.

Jeg tok kontakt med rørlegger på tlf etter mottak av faktura, men ble da oppfordret til å skrive en mail til dem med mine innvendinger. Jeg skrev da en utfyllende mail der jeg redegjorde for hva jeg mente var urimelig å fakturere for. Det jeg har skrevet under er ikke helt det samme som jeg skrev til rørlegger, men det omhandler de samme punktene.

Vi reagerer på timeantallet, både for maskinfører og lastebil. Timene stemmer nok, men vi mener at vi ikke kan belastes deres uhell, feilvurderinger og til dels åpenbare feilfakturering. Det var bla avtalt å starte graving etter at vannet ble avstengt, og timene brukt før det er egentlig bortkasta. Vår påstand er derfor at vi ikke burde belastes mer enn ca halvparten av disse timene. Det må også sees i sammenheng med den økte tidsbruken grunnet feilvurderingen med lastebilen, samt knusingen av avløpsrøret med tilkalling av spylebil. Det samme gjelder timeantallet for lastebil, der jeg ikke kan forstå at vi skal betale for deres feilvurdering. Som det fremgår av spesifiseringen er det tatt betalt for 2 x 4 timer denne dagen, i tillegg til utkjøring av pukk og levering av maskinen. Videre er det fakturert to dager med servicebil, som for så vidt er ok om det var en todagers jobb, hvilket det ikke skulle vært. Neste er 3 fyllingsavgifter, der det kun ble kjørt ett lass i retur. De påstår de kan dokumentere 3. Det må i så fall være en nesten tom bil, en med masse og en med rester av pukk (alt ble brukt). Deres fakturering av gjerde er provoserende, med tanke på at det eneste de gjorde var avsperring med kjegler og sperretape, mens de har skrevet 2400 kr + mva for gjerde, samt 92 kr/dag for hver av de fire kjeglene. Kjeglene er ok, men smålig. De har videre tatt 990 kr + mva for leie av flaket, som det i tillegg viste seg ikke å være bruk for. Lyttingen er grei, men ut fra summen er det ganske tydelig at både gravefirma og rørlegger har beregnet et påslag på 15% av summen. Det er nok ikke ulovlig, men likevel sleipt synes jeg. Posten med høytrykkspyling er også helt urimelig mener vi; dette er en følge av deres uhell. Neste er 4.500 kr + mva i ”Rigg og drift”. Det kan jeg forstå i store byggeprosjekter, men her er det snakk om èn minigraver, samt bortkjøring og tilkjøring av masse. Singelen til 222 kr/tonn + mva er vel heller ikke akkurat billig, men de tar vel påslag her også. Til slutt kommer 713 kr + mva i adm.kostnad. Dette er muligens for avtale med kommunen, og er kanskje reelt. Disse tingene er altså fra gravefirmaets spesifikasjon, og det er dette vi reagerer mest på. Rørleggerens faktura ser ok ut, bortsett fra delene ifm avløpsrøret, samt 1 time som de allerede hadde fakturert på egen regning ifm installering av reduksjonsventil innendørs. Rørleggeren har kreditert alt dette i ettertid. Deres påslag på 15% blir faktisk også et stort beløp, og det viste seg jo også at noen god samordning var det i alle fall ikke. Om fakturagrunnlaget blir redusert, vil jo også denne summen bli redusert. 15% påslag er kanskje innenfor normalen, men jeg har inntrykk av at det egentlig går mer på at det er et påslag de tar for å overta det juridiske ansvaret for fakturaen. Her får de jo bruk for det... Jeg påpekte også at teleskoprøret til stoppekrana kommer opp med en vinkel på 10-12 grader, og videre spørsmål om dette eventuelt kunne være et problem. Også det at stoppekrana ikke ble testet under og etter tilbakefyllingen, slik det står beskrevet på monteringsanvisningen at skal gjøres. Dette har jeg ikke fått noen svar på.

Vi skrev at vi ønsket en skriftlig tilbakemelding på vår mail, samt en beskrivelse av bruddet som vi kunne videresende til forsikringsselskapet. Dette har de til dags dato ikke vært villige til å gi. Ift punktene har jeg ikke fått noen skriftlig kommentar, men et tilbud om et møte. Jeg fastholdt flere ganger at jeg ønsket noe skriftlig før dette møtet, men det var de ikke villige til. Vi tok likevel imot dem hjemme, der både leder i rørlegger- og gravefirmaet stilte. Det første de sa var at ”her må det jo asfalteres”. Fortauet ble nemlig delvis avknekt (kanskje 100x30cm) ifm gravingen, men det ble aldri reparert, og er fortsatt slik nå. De kunne også se at kun 2 av tre busker hadde blitt satt tilbake på plass, ca. 50 cm innenfor resten av hekken, og at alle tre nå var døde. Uansett, vi gikk inn for å snakke om fakturagrunnlaget. Det var sjefen for gravefirmaet som førte ordet, og han begynte med bompenger, og at det vel var greit. Selvfølgelig var det det sa jeg, men at vi ønsket å starte på toppen, og ta punkt for punkt nedover. Altså timeantall for maskinfører først. På spørsmål om hva vi mente dette burde være, svarte jeg 6 timer (altså kl 9-15) slik jeg hadde skrevet i mailen. Han sa at om vi mente det seriøst, så hadde vi ikke mer å snakke om, og kunne likegodt møtes i forliksrådet. Det sa jeg meg for så vidt enig i. Sjefen for rørleggerfirmaet, som har utstedt vår faktura, forholdt seg taus. Sjefen for gravefirmaet oppfordret oss til å betale inn det beløpet vi mente var rimelig, og etter å ha forhørt oss med Huseirernes Landsforbud, så gjorde vi det. Vi betalte inn 32.841 kroner, der vi satte opp et fakturagrunnlag på identisk måte som de hadde gjort, men der vi hadde trukket fra det vi mente var urimelig. Dette beløpet stemte også veldig bra med faktura vi har fått kopi av fra nabo som har gjort en nesten identisk jobb. Jeg sendte flere mailer rørlegger med ønske om bekreftelse på mottakk av innbetalt beløp, samt oppfordring om å sende oss det lovte skrivet vi trengte til forsikringsselskapet vårt. Har ikke fått noe svar på dette, men fikk etter noen purringen følgende mail fra gravefirmaet: ”Det blir ikke gitt noen beskrivelse på arbeidene fra oss før det faktiske arbeid er blitt betalt.”

Vi har i ettertid fått en betalingsoppfordring fra et inkassobyrå, med ønske om kommentar. Det har vi gitt, med kopi av korrespondansen på mail, men det har tatt flere måneder å få noe informasjon tilbake fra dem. Vi har nå omsider fått beskjed fra dem om at saken er innklagd til forliksrådet, og at vi bare må vente på en henvendelse derfra. Slik står altså saken nå.

Om noen har kommentarer, og aller helst kopi av faktura fra tilsvarende jobber, så blir jeg veldig takknemlig!
  (trådstarter)
   #5
 6     Oslo     0
Er det ingen som kan hjelpe her? Ser at fakturaen er lastet ned 32 ganger til nå, så noen må vel ha innspill, eller har fått gjort en liknende jobb?
taz
   #6
 3,840     Haugesund     0
Det første jeg ville gjort var, siden du er medlem av Huseierne?. Tatt en prat med deres stedlige advokat, om hva som virkelig er praksis/rettigheter. Dernest ville jeg selvfølgelig møtt i forliksrådet, da med advokatens syn i bakhodet. (mener han ikke kan være med da det ikke er en rettegang, bare et forliksførsøk)
Videre mener jeg du ikke kan belastes for gravers "tabber".
At rørlegger måtte til grossist er vanlig i slike tilfeller, da det ligger mye rart nedgravd. (dog burde de fleste deler være i bilen i utgangspunktet)
På den annen side er vel oppdrag der forsikring er inne i bildet, et område hvor de smører godt på regningen. Da de tenker at forsikringen betaler uansett.
Signatur
   #7
 401     0

Det første jeg ville gjort var, siden du er medlem av Huseierne?. Tatt en prat med deres stedlige advokat, om hva som virkelig er praksis/rettigheter.


Sjekk også forsikringa, mulig ein kan få rettshjelp der.

Elles er forliksrådet ingenting å grue seg til. Dersom di framstilling av saken er riktig har du store sjansar til å nå fram med ditt syn. Berre ver sakleg og nøktern og ikkje lat deg hisse opp.

   #8
 173     Vestlandet     0
Forliksrådet er grei instans. Bare advokatene holder seg unna
Signatur
   #9
 7     Trondheim     0
Jeg synes du gjør godt rede for saken din. At du skal faktureres for selskapenes dårlige håndverk skjønner jeg godt at du reagerer på. Har du forsøkt å høre med andre rørleggerselskap om hva de ville krevd for et slikt oppdrag? Hvis noen er villige til å gi sitt syn på saken, så kan det hjelpe når du skal møte i forliksrådet.

Som noen andre nevnte, så kan det være at du kan skaffe deg advokat via rettshjelpsforsikring i husforsikringen din.

Jeg kan nok ikke uttale meg noe om hvor mye som er en rimelig pris for arbeidet. Men ble det aldri diskutert noe i forkant om hvor mye dette vil koste? I så fall kan man også påpeke at firmaene burde sagt fra når de innså at arbeidet ville blitt mye mer kostnadskrevende enn først antatt.


Og for det andre, skal ikke forsikringsselskapet ditt dekke prisen på arbeidet? Hvorfor overlates ikke arbeidet med å bestride kravet fra håndverker til dem?


Hold oss oppdatert på hvordan det går da!