2,184
2
0
Godkjent byggesøknad på gamelt bygg mangler
79
Valhall
0
Har ett bygg som ble oppsatt i 2004, da med godkjent byggesøknad.
Av forskjellige grunner ble ikke ferdigattest levert før i den siste tiden. (Da det ble oppdaget av undertegnede i forbindelse med ny søknad)
I den forbindelse tropper kommunens representanter opp og måler og styrer, og finner ut at bygget ikke sto i stil med godkjent tilatelse.
Etter å ha sett tilatelsen de henviser til, kan jeg ikke si meg annet enn enig i det, men problemet er bare at det ikke er siste revisjon av tilatelse de henviser til.
Etter første runde med byggesaksbehandling klaget jeg, og fikk da godkjent opprinnelig søknad hvis bla en strømledning ble flyttet. (Noe jeg betalte lokalt elektrisitetsverk for å gjøre)
Og nå, 9 år etter godkjennelsen kommer de og henviser til en utdatert godkjennelse. (Og dagens bygg samsvarer ikke til denne tilatelse) De mener da at jeg må søke på nytt, med de risikoene og kostnader dette medfører.
Hvordan forholde seg til dette?
Jeg har sikkert papirene fra søknaden ett eller annet sted, men å finne de tar sikkert en ukes effektiv leting over alle mulige steder de kan være lagt over siste 9 år..
Det er spesielt ergerlig da jeg er borte på jobb de neste 3 uker, og trolig får 3 ukers svarfrist.
Hvem har egentlig bevisbyrden i ett slikt tilfelle?
Blant flere ting, ligger begrunnelsen til redusert størelse i en ledning som jeg tross alt betalte for å få flyttet.
Råd og tips mottas med stor takk!!
Av forskjellige grunner ble ikke ferdigattest levert før i den siste tiden. (Da det ble oppdaget av undertegnede i forbindelse med ny søknad)
I den forbindelse tropper kommunens representanter opp og måler og styrer, og finner ut at bygget ikke sto i stil med godkjent tilatelse.
Etter å ha sett tilatelsen de henviser til, kan jeg ikke si meg annet enn enig i det, men problemet er bare at det ikke er siste revisjon av tilatelse de henviser til.
Etter første runde med byggesaksbehandling klaget jeg, og fikk da godkjent opprinnelig søknad hvis bla en strømledning ble flyttet. (Noe jeg betalte lokalt elektrisitetsverk for å gjøre)
Og nå, 9 år etter godkjennelsen kommer de og henviser til en utdatert godkjennelse. (Og dagens bygg samsvarer ikke til denne tilatelse) De mener da at jeg må søke på nytt, med de risikoene og kostnader dette medfører.
Hvordan forholde seg til dette?
Jeg har sikkert papirene fra søknaden ett eller annet sted, men å finne de tar sikkert en ukes effektiv leting over alle mulige steder de kan være lagt over siste 9 år..
Det er spesielt ergerlig da jeg er borte på jobb de neste 3 uker, og trolig får 3 ukers svarfrist.
Hvem har egentlig bevisbyrden i ett slikt tilfelle?
Blant flere ting, ligger begrunnelsen til redusert størelse i en ledning som jeg tross alt betalte for å få flyttet.
Råd og tips mottas med stor takk!!
Så lar jeg noen andre ta resten...
Det er jo forståelig, ettersom jeg informerte de at jeg reiste bort dagen før brevet var datert...
Noen som vet hvilke krav som legges til grunn med brannisolering?
Tenker da på hva som skal isoleres, om hele bygget skal være en lukket celle med vegger og takstoler?