13,216    25    1  

Håndverkeren sender faktura for mer materriell bruk!

 163     0
Hei!
Jeg lurer på om noen har oppleved lignende sak.
Vi har en undertegnetet et kontrakt med en en håndverker og jeg har betalt den delen av kostnadet som skulle dekke materiell, ddrif/rigg. Jeg har fått alerede en ekstra regning på mer forbruk.
Jeg har snakkket med dem og sier at de har brukt dem materiell på bygge plassen med usammenhengende forklaring og mengder.
Ut i fra areal og observasjon av leveranse og en titt på kontaineret for bygg avfall jeg ser at det stemmer ikke med det de sier.

Jeg lurer på om noen har råd om dette? Kan jeg kreve for eksempel at de må vise meg deres ordre seddel/bestilling  fra deres leverandør?

Skal jeg betale alle fakturaene ubetinget som de sender meg?

Jeg håper at noen av dere kan komme med noen råd da jeg trenger dem virkelig.

På forhånd takk for alle svar.


   #1
 827     Kongsberg     0
Hva som står i kontrakten er selvsagt vesentlig, men dersom du mener at de fakturerer deg for materiell de ikke bruker hos deg bør du be dem komme med en skriftlig forklaring på hvor dette materiellet er benyttet.

Om du er sikker på at du har rett bør du ikke betale fakturaen, men opplyse selskapet om at du bestrider fakturaen. De kan da ikke sende saken videre til inkasso.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 163     1
Takk for svaret.
Jeg er ganske sikker på at  jeg har rett. som sagt jeg har sjekket på byggeplasset og har snakket med de vanlig arbeider som jobber for firmaet og det de sier stemmer med min antakelse. De i ledelsen snakker usammenhengende om leverans og mender og forbruk OSV.
Som sagt jeg kunne gjerne se på deres ordre brev på materielle da man kan se om det stemmer eller ikke.
   #3
 827     Kongsberg     0
Dette er bare en antakelse, men jeg vil tro at det er lett for din leverandør å vise til egne innkjøp og si at de "hører til din jobb". Nå vet ikke jeg hva slags materiell det er snakk om, men de vil trolig slite med å bevise at de har brukt den mengden de har fakturert deg for dersom de i virkeligheten ikke har brukt materiellet.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 163     0
De er ikke veldig store og akkurat nå de levere denne type jobben kunn til oss så det kan være veldig vanskelig for dem å klarer å vise at de har bestilt så mye materiell og at de har brukt dem. Forreste ndet er snakk om puss materiell.
   #5
 827     Kongsberg     0
Ok. Da står jeg for det jeg skrev i mitt første innlegg om at du ikke bør betale og gi dem beskjed om at du bestrider fakturaen.

Lykke til.
Signatur
   #6
 433     Østfold     0
Har du avtalt fast pris, kan du ikke forvente å se kopi av hva som er levert. Men skal du betale noe på time eller regning og det medgåtte materialer, har du krav på å få se kopi av leveranser.

Dersom det er avvik som snekkern mener han skal ha betalt for, SKAL dette varsles deg når dette OPPDAGES. Avviket skal og bør godkjennes av deg, slik at du blir klar over merkostnaden.
  (trådstarter)
   #7
 163     0
Ja, jeg har fått tilbud med fast pris, men han sender meg ekstra regningen for materiell som jeg ikke finner på bygge plassen og når han sier at de har levert og brukt opp materiell av opprinnelige tilbudet men jeg ser ikke noe tegn til dette, helt merkelig, et enkelt eksampel i opprinnelige avtalen de skulle bruke 250 sekker med materiell men da jeg gikk rundt på byggeplassen og samlet på tomme sekker og pakker så det var bare rundt 85 av liksom de 250 som de har levert og brukt og de er ikke halvveis med jobben.
Jeg har tenkt gjennom og har snakket med noen venner som jobber i bygge bransjen og de mener i slike situasjoner det skal være lov å be om dokumentasjon (ordre seddel, bestilling, levering papirer fra leverandøren). Jeg kan ikke bare akseptere alle regningen som de kommer mrd og når jeg spør om forklaring så får jeg en del usammenhengende brgrunnelse.

OMK
   #8
 98     Nordland     0

Ja, jeg har fått tilbud med fast pris, men han sender meg ekstra regningen for materiell

Hmm. Hvis du har fått en fast pris på hele prosjektet, (inkl matriell), så skal du vel ikke ha ekstra regning >Sad. Såfremt dette ikke dreier seg om noe du har bestilt i ettertid, ( dvs etter at tilbudet ble gitt). Hensikten med en fast pris må da være at du som kunde skal vite hva sluttsummen blir.
Det må da være firmaet, (som er den profesjonelle aktøren), som skal kunne beregne hvor mye materiell som går med. Bommer de, må de ta tapet på sin kappe Smile. Dersom et tilbud med fast pris, alikevel ikke har fast pris, blir det jo umulig for kunden å vurdere hvilket firma som har det beste tilbudet ved sammenligning av anbud. :(

En annen sak er at noen ganger er det umulig for et firma å vite helt sikkert tids og materialforbruk før jobben er kommet i gang. Det kan f.eks være ved utgraving av tomt / oppføring av grunnmur, at det er uklarheter med grunnforhold. (Leire, sprengning, etc). I slike tilfeller pleier firmaet å spesifisere i tilbudet at det kan komme merkostnader avhengig av ting som eventuelt dukker opp underveis. Finles tilbudet en gang til før du protesterer for høyt.

En annen ting er at hvis magefølelsen din sier at her er det noe ullent, så er det som regel slik. Dersom firmaet har bommet med sitt tilbud, og prøver å skyve kostnadene over på deg, kan du ha et problem som kan ta lang tid å løse, og bli dyrt. Ut fra det du skriver, kan det dessverre virke som om du har å gjøre med et useriøst firma.

Et tips til slutt: Prøv å få dokumentert så mye som mulig av det som skjer. Ta bilder av alt. (Bedre med for mange enn for få). Fotografer både det som blir utført, materiell som blir brukt, og tom emballasje. Før dagbok, der du skriver ned arbeidet som blir utført, og ikke minst det som håndverkerne sier til deg. Dersom du havner i en tvist om betaling eller manglende utført arbeide, er det viktig å ha så mye dokumentasjon som mulig.

Lykke til

(Hold gjerne forumet oppdatert med hvordan det går).
   #9
 489     Oslo     0
Jeg har tenkt gjennom og har snakket med noen venner som jobber i bygge bransjen og de mener i slike situasjoner det skal være lov å be om dokumentasjon (ordre seddel, bestilling, levering papirer fra leverandøren)


Du kan alltid be om å få se dokumentasjon, om de vil vise den er opp til dem. Hva du har krav på å få se kommer litt ann på hva som står i kontrakten og i loven om bruk av håndverkertjenester. Gå inn på http://www.lovdata.no og se på lov om bruk av håndverkertjenester på fast eiendom for forbruker mm. Her vil du mest sannsynlig kunne få svar på det du lurer på.

Som skrevet tidligere her kan du be om en skriftlig forklaring/ redegjørelse for ekstra materiell som er brukt.

For å ikke betale fakturen bør du være veldig sikker i din sak.
Firmaet kan sende saken til inkasso uansett om du bestrider fakturan til dem, er inkassoselskapet du da må bestride kravet til.
Fler og fler firmaer benytter seg av egeninkasso som ikke går gjennom vanlig inkassoselskap. De som bruker det får saken forholdsvis kjapt til namsmann for utleggsforretning. Så til de som bruker egeninkasso får man ikke bestridt kravet til et inkasso selskap.

Siden arbeiderne i firmaet sier din antagelse stemmer ville jeg ansett dette som bevis nok.

Du gikk rundt på byggeplassen å samlet tomme sekker/pakker er dette inkl. kontaineren? Har kontaineren blitt tømt? Hvor stort er oppdraget? Tenker da på om det er behov for å tømme kontainer mer enn en gang under arbeidene?
Sier arbeiderne at det stemmer at de ikke har brukt mer enn 85 sekker? Du kan jo evt. høre om de vil skrive under på hvor mange sekker de har brukt.

Dersom det er avvik som snekkern mener han skal ha betalt for, SKAL dette varsles deg når dette OPPDAGES. Avviket skal og bør godkjennes av deg, slik at du blir klar over merkostnaden.


Hentet fra loven om bruk av håndverkertjenester:
§ 9. Tilleggsarbeid.

(1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.

(2) Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet likevel utføres dersom
(a) forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og
(b) prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.


(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren

Det er ikke nødvendigvis det er noe "SKAL.."
Signatur
   #10
 489     Oslo     0
Hmm. Hvis du har fått en fast pris på hele prosjektet, (inkl matriell), så skal du vel ikke ha ekstra regning . Såfremt dette ikke dreier seg om noe du har bestilt i ettertid, ( dvs etter at tilbudet ble gitt). Hensikten med en fast pris må da være at du som kunde skal vite hva sluttsummen blir.
Det må da være firmaet, (som er den profesjonelle aktøren), som skal kunne beregne hvor mye materiell som går med. Bommer de, må de ta tapet på sin kappe . Dersom et tilbud med fast pris, alikevel ikke har fast pris, blir det jo umulig for kunden å vurdere hvilket firma som har det beste tilbudet ved sammenligning av anbud.


Ut ifra hva jeg forstår fra trådstarters innlegg er det beregnet levering av 250 sekker i prisen.
De har da spesifisert 250 sekker og har de da en god forklaring og/eller dokumentasjon på hvorfor det har gått med mer materiell må du nok belage deg på å betale. Men ut ifra hva du har skrevet og hva arbeiderne har sagt så ser jeg det som lite sannsynlig at du må betale for dette.

Signatur