Ut ifra hva jeg forstår fra trådstarters innlegg er det beregnet levering av 250 sekker i prisen. De har da spesifisert 250 sekker og har de da en god forklaring og/eller dokumentasjon på hvorfor det har gått med mer materiell må du nok belage deg på å betale. Men ut ifra hva du har skrevet og hva arbeiderne har sagt så ser jeg det som lite sannsynlig at du må betale for dette.
Hvis dette kun dreier seg om forbruk av 250 sekker kontra 85 sekker, er det vel ikke noe stort problem å finne ut av. Med så stort avvik, må det vel være lett for en uavhengig fagmann å uttale seg om hva som er sannsynlig forbruk ut i fra utført arbeide.
Ja, jeg har fått tilbud med fast pris, men han sender meg ekstra regningen for materiell som jeg ikke finner på bygge plassen og når han sier at de har levert og brukt opp materiell av opprinnelige tilbudet men jeg ser ikke noe tegn til dette, helt merkelig, et enkelt eksampel i opprinnelige avtalen de skulle bruke 250 sekker med materiell men da jeg gikk rundt på byggeplassen og samlet på tomme sekker og pakker så det var bare rundt 85 av liksom de 250 som de har levert og brukt og de er ikke halvveis med jobben.
Slik jeg tolker trådstarter, er dette med de 250 sekkene bare et eksempel på noe som skjer med flere ting. Dersom dette er gjennomgående for hele prosjektet, er jeg redd for at trådstarter kan få store uforutsette utgifter. Jo tidligere slike ting blir tatt opp, jo bedre. Men atter en gang: Se hva som står i tilbudet/kontrakten.
Problemt er ikke sekke typen, men det at jeg fikk beskjed om at de har brukt alle materiellet og det må ha mer til tross for at jeg vet at de ikke har levert/brult mer enn en brøkdel av det som var i tilbudet, og når jeg konfrenteret ham med dette og fikk bare bortforklaring OSV med blant annet at forrige verkere hdde gjort en dårlig jobb og derfor de måtte bruke mer materiell. Vi har snakket med den forrige håndverkeren og han har rettet opp feilene og derfor jeg klarer ikke å tro på at det han sier. Hele jobben gjelder puss av mur vegger hvor han skal ha mer enn av det som står i tilbudet av fiber puss og flere hundre meter kant profiler. En av hans argumenter om profiler var at de måtte bruke to lag med dem!! Jeg har aldri oppleved dette og når jeg har spurt deres håndverkere/ansatter og de sa at det ikke tilfelle. og det samme gjelder fiber pusset også de sa at de har ikke brukt mer enn 80 sekke. Så jeg klarer ikke å forstår hans argument for fakturering.
Du skal ikke betale for noe vis du har fast pris,ikke betale noe på forskudd vis ikke varen er levert. Det finnes nok av useriøse personer der ute som har med hensikt å luere personer,har du sett på bygg og bedrag :) Fimaer som forlanger penger før en vare er levert skal du holde deg langt unna,de er ikke seriøse nok,og så har de dårlig likviditet. Ta kontakt med forbruker kontoret de kan hjelpe deg,sjekk fimaet også opp med brønnøy registert, Og om noen har gjort en dårlig jobb så er ikke det ditt problem men firmas problem,du har en fast pris,vis du da ikke har bestilt noe etterpå avtalen.
Du skal ikke betale for noe vis du har fast pris,ikke betale noe på forskudd vis ikke varen er levert. Det finnes nok av useriøse personer der ute som har med hensikt å luere personer,har du sett på bygg og bedrag
skal ikke betale for noe, vil det si at fastpris er det samme som gratis? ;D
Signatur
Utdannet tømrer, våtromsertifikat, ekstra kompetanse innen fukt, råte og soppskader.(sanering), næringsdrivende
Problemet er ikke at andre hårverkere har gjrot en dårlig jobb (de har erkjent dette og rette feilene sine og avviket ligger i lovlig område) men problemet er de som skal pusse huset har ikke levert varer slik vi var enig og jeg betalt for og for at vi kunne fortsette med jobben så jeg måtte bestille materiell. Jeg lurer på om jeg skal kontakte Forbrukerådet og en av mine venner fortalt meg om vi har hus/bygge forsikring noe som jeg har så vi kan muligens bruke dette for å dekke advokat utgifter om eventuelt det blir en sak. Jeg har sendt enda en mail til ham og anstendig be om at han kan vise meg dokumentasjon på leveransen av vare, men ingen SVAR ENNÅ ??? >
Jeg ba ham om å spør sin leverandør om å sende en kopi av order/bestilling papirene og han svarer med å stoppe arbeidet > og han sier nå at de har tatt emd seg en god del av tomme sekkene, makan til frekkhet, notorisk løyner, til nå han har kommet med flere unnnskyldninger.
Før vi begynner med husbyggingen vi hartegnet en hus/bygge forsikring hos gjensidige og jeg håper at jeg kan bruke dette for å dekke kostnaden ved en rettsak.
Hvis dette kun dreier seg om forbruk av 250 sekker kontra 85 sekker, er det vel ikke noe stort problem å finne ut av. Med så stort avvik, må det vel være lett for en uavhengig fagmann å uttale seg om hva som er sannsynlig forbruk ut i fra utført arbeide.
Slik jeg tolker trådstarter, er dette med de 250 sekkene bare et eksempel på noe som skjer med flere ting. Dersom dette er gjennomgående for hele prosjektet, er jeg redd for at trådstarter kan få store uforutsette utgifter. Jo tidligere slike ting blir tatt opp, jo bedre. Men atter en gang: Se hva som står i tilbudet/kontrakten.
Det kan ikke være at de fakturerer i kvm og hver sekk inneholde mer enn 1 kvm ?
Eller liter/kg/etc etc ?
Det finnes nok av useriøse personer der ute som har med hensikt å luere personer,har du sett på bygg og bedrag :)
Fimaer som forlanger penger før en vare er levert skal du holde deg langt unna,de er ikke seriøse nok,og så har de dårlig likviditet.
Ta kontakt med forbruker kontoret de kan hjelpe deg,sjekk fimaet også opp med brønnøy registert,
Og om noen har gjort en dårlig jobb så er ikke det ditt problem men firmas problem,du har en fast pris,vis du da ikke har bestilt noe etterpå avtalen.
skal ikke betale for noe, vil det si at fastpris er det samme som gratis? ;D
Før vi begynner med husbyggingen vi hartegnet en hus/bygge forsikring hos gjensidige og jeg håper at jeg kan bruke dette for å dekke kostnaden ved en rettsak.
Hva ville dere gjøre om det var dere?