#11
 598     Midt-noreg     0
Litt offtopic her men, hva vil det si at man skal ha 0.5 gjesteparkeringer? Gjesteparkering for ei halv bil?
Hvorfor ikke kreve 1 hel gjesteparkering?
Signatur

   #13
 575     Romerike     0
0,5 per boenhet. Har man så 20 enheter så ganger du 20 med 0,5 og får forhåpentligvis 10.
   #14
 5,337     Tromsø     0
Og i dette tilfellet med to nye hus, kan de ha en gjesteparkering på deling. De får forhåpentligvis ikke gjester samtidig.
Signatur
   #15
 73     Holtet, Oslo     0
Hadde jeg vært naboen din hadde jeg heller forsøkt å få til en tomannsbolig heller enn to eneboliger. Det hadde (synes jeg) vært en my ebedre løsning, og ikke sikkert han hadde tjent noe mindre på det heller.
   #16
 4,148     Oslo Vest     0

Litt offtopic her men, hva vil det si at man skal ha 0.5 gjesteparkeringer? Gjesteparkering for ei halv bil?
Hvorfor ikke kreve 1 hel gjesteparkering?


Det rundes av til nærmeste hele da. Men er det snakk om f.eks 7 leiligheter så må man ha 3,5 plasser, rundet av til 4 plasser. Hadde det vært snakk om 1 plass per leilighet hadde det spist mye mer av BYA.

Signatur
   #17
 584     Midt-Norge     0
Skjønner godt at du ikke vil ha flere boliger ved deg. Det stjeler uansett fra deg noe (mye) av den private sfæren. Det kan likevel være vanskelig å stoppe slike fortettingsprosjekter, spesielt om det er innenfor reguleringsplanen. Mitt tips er å starte med reguleringsplanen, og skrive merknader på det de eventuelt vil ha av dispensasjoner. Ellers så vet jeg ikke hvordan strøket er der du bor, men om det er store tomter og/eller landlig kan ett poeng være å skrive at dette bryter med harmonien (totalinntrykket) ved strøket at det skilles ut små tomter og fortettes. Om området/byen har underkapasitet på boliger vil det likevel være vanskelig å nå fram med det argumentet. Er det mangel på boliger, vil kommunen sannsynligvis innstille positivt til slike fortettinger.

Det er uansett lurt å komme tidlig inn i prosessen for å unngå eventuelle problemer/ulemper det vil ha for deg slik at det blir hensyntatt om det blir gitt tillatelse.

   #18
 10,486     Akershus     0

Litt snålt argument. Du mener det ikke bør være noe problem samtidig beskriver du problemene du selv har med samme løsning.


Nja, jeg ser jo den, men i mitt tilfelle er det snakk om en eldre dame som ikke kjører selv, og som har en del på besøk. Jeg har ikke laget noe stort nummer ut av det. Hvis denne eldre damen hadde ønsket å bygge to hus til, noe jeg måttet ha godkjent på noe vis, så hadde det bare vært å gi beskjed om at de får styre som de vil, men at min gårdsplass ikke er snuplass, og ikke skal være det.


Jeg skjønner godt at man ikke ønsker en haug med hus tett innpå seg, men det er tross alt naboens tomt. Hva med å høre om han vil selge deg en, eller begge tomtene? Naboen blir ikke sittende igjen med rare tomten selv heller. Er det planer om å flytte snart, kanskje? Argumentet om at de kan komme til å ta i bruk andre naboers gårdsplass som snuplass kommer nok til å bli glatt avvist.
Signatur
   #20
 7,686     Bærum     0
Argumentet om at de kan komme til å ta i bruk andre naboers gårdsplass som snuplass kommer nok til å bli glatt avvist.
Da bør vel naboen legge frem en plan for hvordan de ordner kjøring uten å benytte TS' tomt.