11,324
8
0
Husk håndverkerkontrakt!
30
Norge
0
Det mangler ikke på jobber for håndverkere om dagen.
For å sikre deg at håndverkeren gjør en god jobb, bør du skrive kontrakt.
- Se vedlagte kontraktsforslag fra DinePenger!
Skal du pusse opp i sommer eller høst og trenger en håndverker?
Ikke fir på kravene selv om det er vanskelig å få tak i håndverkere for tiden.
Håndverkertjenester er noe av det vi klager mest på her i landet. Bare i løpet av 1. halvår 2007 fikk Forbrukerrådet over 2.000 henvendelser som gjaldt oppussing, vedlikehold og oppføring av bolig.
Nesten 25% av alle avgjørelsene i Forbrukertvistutvalget gjelder denne typen tjenester.
Før du lar håndverkeren gå igang bør du derfor ta noen forholdsregler:
Først og fremst: Skriv kontrakt! Med en skriftlig kontrakt står du mye sterkere dersom ikke alt går som det skal. Her kan du laste ned Dine Pengers forslag til håndverkerkontrakt.
Kontrakten bør inneholde følgende punkter:- hvilket resultat du ønsker
- formålet med tjenesten
- fremgangsmåte
- materialvalg
- tidsramme
- dagmulkt
- ved større avtaler anbefales det å lage en fremdriftsplan
Skriv skriftlig klage
Om du har skrevet kontrakt og det likevel går galt, bør du absolutt klage.
Først må du ta skriftlig kontakt med selgeren/motparten. Dersom motparten enten ikke svarer, eller gir deg et svar som du ikke er fornøyd med, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for hjelp.
Forbrukerrådet har en klageveileder på sine nettsider som viser deg hvordan du bør gå frem ved ulike scenarier.
Må klage innen rimelig tid
Husk at du alltid må klage innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget. Det er satt en klagefrist på to år fra oppdraget ble avsluttet. Dersom det er ventet at resultatet av tjenesten skal vare vesentlig lenger, er fristen fem år. Disse fristene kan imidlertid forlenges dersom håndverkeren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.
Dersom du oppdager mangler eller det er forsinkelser i tjenesten, er det flere ting du kan kreve i henhold til Håndverkertjenesteloven:
- holde tilbake betalingen
- kreve retting
- kreve tjenesten utført
- kreve prisavslag
- kreve heving
- kreve erstatning
- kreve renter
Prøv å finne en løsning
Forbrukerrådet er pålagt å megle i tvister om håndverkertjenester. Blir dere ennå ikke enige, kan saken klages inn for Forbrukertvistutvalget. Vedtak der er bindende for partene.
Er du likevel ikke fornøyd med avgjørelsen, kan du reise sak for domstolene.
Utenlandske håndverkere
Forbrukerrådet har ikke opplevd at de får flere klager på utenlandske enn norske håndverkere. Uansett nasjonalitet bør man imidlertid forsikre seg om at vedkommende er fagmann og hente inn referanser.
Så lenge avtalen er inngått i Norge og utført her, er det norsk lov som gjelder. Det kan imidlertid oppstå et problem med inndrivelsen av kravet ditt dersom håndverkeren ikke bor i Norge. Det kan være vanskelig å drive inn pengene fra for eksempel Polen.
Her er dine viktigste rettigheter i Håndverkertjenesteloven:
PRISTAK: Prisen skal ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og aldri med mer enn 15%.
MED MOMS: Prisen skal omfatte merverdiavgift og andre avgifter.
FAGMESSIG UTFØRT: Håndverkeren skal utføre jobben fagmessig og bruke materialer av god kvalitet.
FRARÅDING: Håndverkeren skal fraråde deg reparasjon hvis det koster for mye i forhold til resultatets verdi
VEILEDING: Håndverkeren skal veilede deg og samrå med deg.
RESULTAT: Formålet med arbeidet skal bli oppnådd
VARSLE TILLEGG: Han/hun skal kontakte deg hvis håndverkeren finner ut underveis at det blir behov for tilleggsarbeid.
AVVERGE: Håndverkeren skal utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes hvis du ellers blir påført tap.
SIKKERT: Arbeidet skal oppfylle offentlige sikkerhetskrav.
Klippet fra VG DinePenger.
For å sikre deg at håndverkeren gjør en god jobb, bør du skrive kontrakt.
- Se vedlagte kontraktsforslag fra DinePenger!
Skal du pusse opp i sommer eller høst og trenger en håndverker?
Ikke fir på kravene selv om det er vanskelig å få tak i håndverkere for tiden.
Håndverkertjenester er noe av det vi klager mest på her i landet. Bare i løpet av 1. halvår 2007 fikk Forbrukerrådet over 2.000 henvendelser som gjaldt oppussing, vedlikehold og oppføring av bolig.
Nesten 25% av alle avgjørelsene i Forbrukertvistutvalget gjelder denne typen tjenester.
Før du lar håndverkeren gå igang bør du derfor ta noen forholdsregler:
Først og fremst: Skriv kontrakt! Med en skriftlig kontrakt står du mye sterkere dersom ikke alt går som det skal. Her kan du laste ned Dine Pengers forslag til håndverkerkontrakt.
Kontrakten bør inneholde følgende punkter:- hvilket resultat du ønsker
- formålet med tjenesten
- fremgangsmåte
- materialvalg
- tidsramme
- dagmulkt
- ved større avtaler anbefales det å lage en fremdriftsplan
Skriv skriftlig klage
Om du har skrevet kontrakt og det likevel går galt, bør du absolutt klage.
Først må du ta skriftlig kontakt med selgeren/motparten. Dersom motparten enten ikke svarer, eller gir deg et svar som du ikke er fornøyd med, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for hjelp.
Forbrukerrådet har en klageveileder på sine nettsider som viser deg hvordan du bør gå frem ved ulike scenarier.
Må klage innen rimelig tid
Husk at du alltid må klage innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget. Det er satt en klagefrist på to år fra oppdraget ble avsluttet. Dersom det er ventet at resultatet av tjenesten skal vare vesentlig lenger, er fristen fem år. Disse fristene kan imidlertid forlenges dersom håndverkeren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.
Dersom du oppdager mangler eller det er forsinkelser i tjenesten, er det flere ting du kan kreve i henhold til Håndverkertjenesteloven:
- holde tilbake betalingen
- kreve retting
- kreve tjenesten utført
- kreve prisavslag
- kreve heving
- kreve erstatning
- kreve renter
Prøv å finne en løsning
Forbrukerrådet er pålagt å megle i tvister om håndverkertjenester. Blir dere ennå ikke enige, kan saken klages inn for Forbrukertvistutvalget. Vedtak der er bindende for partene.
Er du likevel ikke fornøyd med avgjørelsen, kan du reise sak for domstolene.
Utenlandske håndverkere
Forbrukerrådet har ikke opplevd at de får flere klager på utenlandske enn norske håndverkere. Uansett nasjonalitet bør man imidlertid forsikre seg om at vedkommende er fagmann og hente inn referanser.
Så lenge avtalen er inngått i Norge og utført her, er det norsk lov som gjelder. Det kan imidlertid oppstå et problem med inndrivelsen av kravet ditt dersom håndverkeren ikke bor i Norge. Det kan være vanskelig å drive inn pengene fra for eksempel Polen.
Her er dine viktigste rettigheter i Håndverkertjenesteloven:
PRISTAK: Prisen skal ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og aldri med mer enn 15%.
MED MOMS: Prisen skal omfatte merverdiavgift og andre avgifter.
FAGMESSIG UTFØRT: Håndverkeren skal utføre jobben fagmessig og bruke materialer av god kvalitet.
FRARÅDING: Håndverkeren skal fraråde deg reparasjon hvis det koster for mye i forhold til resultatets verdi
VEILEDING: Håndverkeren skal veilede deg og samrå med deg.
RESULTAT: Formålet med arbeidet skal bli oppnådd
VARSLE TILLEGG: Han/hun skal kontakte deg hvis håndverkeren finner ut underveis at det blir behov for tilleggsarbeid.
AVVERGE: Håndverkeren skal utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes hvis du ellers blir påført tap.
SIKKERT: Arbeidet skal oppfylle offentlige sikkerhetskrav.
Klippet fra VG DinePenger.
Signatur
Før du velger håndverker
Be om skriftlige pristilbud fra flere håndverkere. Gi tydelig beskjed om hva du vil ha gjort og hvordan det skal se ut.
Kontroller at foretaket du velger er registrert i Brønnøysundregisteret, og at håndverkeren er tilsluttet en bransjeorganisasjon.
Sjekk kredittopplysningene på foretaket. Unngå foretak med betalingsproblemer.
Velg kun håndverkere som vil bruke standardkontraktene (Byggeblankett 3501 og 3502) fra Standard Norge.
Be foretaket om referanser, men vær bevisst på at de neppe henviser til noen som er misfornøyd.
Å bruke en mester gir en viss sikkerhet for at vedkommende kan faget sitt skikkelig. Det oppgis som regel i telefonkatalogen, men dobbeltsjekk gjerne med mesterregisteret.
Når du har valgt
Skriv avtale, og bruk helst en standardkontrakt. Standardkontraktene kan kjøpes hos Pronorm AS for 70-80 kroner.
Avtalen bør inneholde følgende:
Pris: Aksepter bare en fastpris, eller en makspris som de totale kostnadene ikke skal overstige. Får du kun en omtrentlig pris, skal den ikke overstiges med mer enn 15 prosent, ifølge Håndverkertjenesteloven.
Betaling: Unngå forskuddsbetaling så langt det lar seg gjøre. Hvis firmaet ønsker det, kan du foreslå en betalingsplan, der du betaler etter hvert som ulike deler av arbeidet blir klart. Sørg for at den største summen betales når alt er ferdig.
Fremdriftsplan: Avtal en konkret dato for oppstart og ferdigstillelse. Ferdigstillingsdatoen er viktig, fordi den vil være utgangspunktet for beregning av eventuell dagmulkt.
Dagsmulkt: Håndverkertjenesteloven gir deg ikke krav på dagmulkt, derfor bør kontrakten inneholde en egen klausul om dagmulkt ved eventuell forsinkelse. Byggeblankettene har bestemmelser om dagmulkt.
Under og etter at arbeidet er utført:
UNDERVEIS:
Be gjerne håndverkeren om råd og tips. Hvis arbeidet er omfattende, kan det være lurt å skrive en detaljbeskrivelse i samarbeid med håndverkeren.
Husk at håndverkeren har veiledningsplikt overfor deg, og skal gi deg beskjed hvis ønskene dine er urimelige eller fagmessig vanskelig å gjennomføre.
Gjør dere endringer i planene underveis, så sørg for at disse også avtales skriftlig.
ETTER AT ARBEIDET ER UTFØRT:
Kontroller alltid arbeidet når oppdraget er fullført. Vil du være ekstra nøye, kan du hente inn en fagkyndig.
Gi entreprenøren en frist for utbedring av feil og mangler.
Er du misfornøyd med noe, reklamér direkte til håndverkeren, og gjør det innen rimelig tid.
Får du avslag hos håndverkeren, kan du anmelde det til Forbrukerrådet, som er meglingsinstans for tvister som oppstår i forbindelse med håndverkertjenester på fast eiendom.
Hvis Forbrukerrådet ikke oppnår noen løsning, kan partene klage saken inn til Forbrukertvistutvalget.
Forbrukertvistutvalgets avgjørelse blir stående som en dom dersom denne ikke blir anket til Tingretten.
Kilder: Forbrukerrådet, Norges Byggmesterlag
Dette er jo greit når man bygger nytt hus. Men når man skal hyre inn håndtverkere, spesielt tømrer/snekker, til å rive og pusse opp deler av et gammelt hus, er det da vanlig å ha med ferdigdato (med dagmulkt hvis overtredelse) i kontrakten?? Jeg har aldri erfart det. Og jeg forstår hvorfor håndtverkere ikke vil ha med ferdigdato; når man åpner vegger/gulv i gamle hus vet man aldri hva man finner, det har jeg selv erfart. Det som man antok var en grei ting å fikse, viser seg å kreve mer omfattende arbeid/andre løsninger som tar lengre tid. Men uten ferdigdato kan man jo risikere at håndtverkeren setter mitt prosjekt på pause i ubestemt tid når det er halvferdig, da han har fått annet oppdrag som av ulike årsaker bør/må gjøres ferdig før mitt oppdrag.
Hvordan gjør dere dette, og hvilke erfaringer har dere??
Når det gjelder sluttdato og dagmulkt er dette en ting som bør gå begge veier. Blir håndverkeren ferdig før tiden bør han få tilsvarende godtgjørelse som evt. dagmulkt er satt til.
Ved oppussing rehabillitering er det ofte vanskelig umulig å kunne si noe om sluttdato, iallefall før man har fått åpnet f.eks vegger og tak..
en ting som kan være greit å ha ta for håndverkeren er forbehold mot råte og/evt andre uforutsette problemstillinger. Umulig å kunne si hva man finner når man åpner f.eks en 60 år gammel vegg.
Om det er vanlig å ha med sluttdato ved oppussing av et gammelt hus, så tror jeg de fleste forstår at å sette en dato på "måfå" vil være idioti å skape problemer..
Om håndverkeren setter ditt prosjekt på pause til fordel for andre oppdrag har du rettigheter i lov om bruk av håndverkertjenester. Bla etter §11 (a) holde betalingen tilbake etter §13. (b) kreve tjenesten utført etter § 14 eller heve avtalen etter § 15, og (c) kreve erstattning etter § 28
Tar ett oppdrag lenger tid enn antatt pga uforutsette problemstillinger og håndverkeren har flere oppdrag(ordrereserver) og et av de er viktig og komme igang med/gjøre forebyggende arbeide for å hindre videre "skader" og oppdraget ditt kan utsettes en ukes tid uten vesentlig ulempe for deg, bør du gjøre en avtale med håndverkeren om at han f.eks kan ta det viktigste på neste job for så å komme å fortsette så fort som mulig.
Etter den logikken kan vel oppdragsgiver redusere betalingen om man betaler før forfallsdato...
Skulle bare mangle også. Folk klager hvis man ikke er ferdig til avtalt tid, men er man ferdig før avtalt tid så skal man ikke få så mye som ett takk en gang?
Etter den utalelsen lurer jeg på hva logikk er....
Hvis man er medlem i f.eks en bokklubb så skal boken være billigere jo fortere man betaler før forfallsdato....?????? Logikk?????????????
Min forståelse er at kontrakter ALLTID skal ha en sluttdato eller en overkomst over når kontrakten utløper uansett hva kontrakten omfatter. Om håndtverkeren må gjennomføre andre oppgaver enn de som er priset/kontraktsfestet skal han jo uansett varsle BH med en endringsvarsel for så ett endringskrav. I dette krav skal det også fremgå om endringen har fremdriftsmessige konsekvenser. Om Håndtverkeren ikke sender ett slikt varsel/krav tar han dette på eget ansvar.
Hilsen en som skriver kontrakter innen byggebransjen hver dag:)