Importøren (som var ansvarlig for emballering før transportskaden oppstod) var ikke interessert i å gi noen form for avslag i prisen. Greit nok, men av en eller annen grunn krevde de også å få møbelet tilbake før de ville sende oss ett nytt, selv om skaden var behørig dokumentert av deres lokale forhandler. Ikke snakk om å få beholde skapet inntil det fullverdige dukket opp, heller. Så da blir det noen uker til uten vask på badet...
Uten vask skal du bare ikke akseptere. Det er jo uholdbart. Greit det er transportør som har skadet varen, men det er butikken sin vare frem til de har fullført sin avtale ovenfor deg. Hadde du montert skapet? Visst ikke så er jo eneste aksepable løsningen at butikken stiller med annen vask frem til du får det nye visst transportøren absolutt skal skapet nå. Og skaden på skapet er jo en sak mellom butikk og transportør. Ikke mellom deg og transportør, så dette får jo butikken ordne på ett vis. Visst ikke, hadde i hvertfall jeg som kunde hevet kjøpet og gått en annen plass og handlet.
We had an identical issue with an IKEA stoept kjoekken benk which cost 12.000 kr.
IKEA offered a 2000 kr. rebate if we were to keep it. That was unacceptable. However, there was a six week wait until a new one could be delivered. In discussing the matter with IKEA, if we wanted a new counter, they offered to pay for a plumber to install the faucet so we would have a temporary solution for six weeks.
Waiting that long wasn't really an option, though, because our tiler was ready to install it immediately and, if we waited six weeks, he wouldn't be available and it would be another ca. eight weeks until he could install it.
With nothing to lose, we politely demanded more from IKEA. They ended up offering 5000 kr cash, and we requested 6000 kr. credit for future purchases at IKEA. They accepted.
In the end, our tiler filled and sanded the crack so that it is absolutely invisible. With the 6000 kr. we bought a new stove top which we otherwise would have waited to purchase.
Uten vask skal du bare ikke akseptere. Det er jo uholdbart. Greit det er transportør som har skadet varen, men det er butikken sin vare frem til de har fullført sin avtale ovenfor deg. Hadde du montert skapet? Visst ikke så er jo eneste aksepable løsningen at butikken stiller med annen vask frem til du får det nye visst transportøren absolutt skal skapet nå. Og skaden på skapet er jo en sak mellom butikk og transportør. Ikke mellom deg og transportør, så dette får jo butikken ordne på ett vis. Visst ikke, hadde i hvertfall jeg som kunde hevet kjøpet og gått en annen plass og handlet.
Problemet vårt er at vi hadde en totalenterprise på badet, hvor ferdigstillingsfrist var sist fredag. Men dette servantskapet var eksplisitt unntatt tidsfristen, siden det har spesielt lang leveringstid. Så jeg tror ikke vi har så mye å fare med i forhold til forsinkelsen... Er ellers veldig godt fornøyd med jobben som er gjort, så jeg har ikke lyst til å lage noen stor krangel utav dette. Å plutselig bestille skapet fra en annen forhandler vil bare forsinke saken ytterligere.
Men det hadde selvsagt vært OK om forhandleren slo av et par tusen for bryderiet vi har fått. De har fikset noen småting i tillegg til det det var kontrakt på (skiftet hovedstoppekran og utekran), det kan jo hende at vi kan få dette billigere enn vi ellers hadde fått det.
Vi har ikke så lyst til å få montert en midlertidig vask av annen type, antar at det vil føre til ekstra hull i den nye veggen som vi helst vil ha så tett som mulig...
Vi har fungerende WC og badekar, så med et vaskevannsfat klarer vi oss enn så lenge. Har dessuten et vaskerom hvor jeg nå har skrudd opp speilet som hang på baderommet før oppussingen.
IKEA offered a 2000 kr. rebate if we were to keep it. That was unacceptable. However, there was a six week wait until a new one could be delivered. In discussing the matter with IKEA, if we wanted a new counter, they offered to pay for a plumber to install the faucet so we would have a temporary solution for six weeks.
Waiting that long wasn't really an option, though, because our tiler was ready to install it immediately and, if we waited six weeks, he wouldn't be available and it would be another ca. eight weeks until he could install it.
With nothing to lose, we politely demanded more from IKEA. They ended up offering 5000 kr cash, and we requested 6000 kr. credit for future purchases at IKEA. They accepted.
In the end, our tiler filled and sanded the crack so that it is absolutely invisible. With the 6000 kr. we bought a new stove top which we otherwise would have waited to purchase.
Problemet vårt er at vi hadde en totalenterprise på badet, hvor ferdigstillingsfrist var sist fredag. Men dette servantskapet var eksplisitt unntatt tidsfristen, siden det har spesielt lang leveringstid. Så jeg tror ikke vi har så mye å fare med i forhold til forsinkelsen... Er ellers veldig godt fornøyd med jobben som er gjort, så jeg har ikke lyst til å lage noen stor krangel utav dette. Å plutselig bestille skapet fra en annen forhandler vil bare forsinke saken ytterligere.
Men det hadde selvsagt vært OK om forhandleren slo av et par tusen for bryderiet vi har fått. De har fikset noen småting i tillegg til det det var kontrakt på (skiftet hovedstoppekran og utekran), det kan jo hende at vi kan få dette billigere enn vi ellers hadde fått det.
Vi har ikke så lyst til å få montert en midlertidig vask av annen type, antar at det vil føre til ekstra hull i den nye veggen som vi helst vil ha så tett som mulig...
Vi har fungerende WC og badekar, så med et vaskevannsfat klarer vi oss enn så lenge. Har dessuten et vaskerom hvor jeg nå har skrudd opp speilet som hang på baderommet før oppussingen.