6,832
14
0
Kosmetisk skade på baderomsinnredning: Hva slags rabatt er rimelig å kreve?
414
-
0
Vi har fått levert et nytt servantskap. Dessverre har det fått en stygg transportskade - mest av kosmetisk karakter, men såpass stor at den ikke kan "flikkes over" (sprekk i et skrog). Skaden er på en relativt lite synlig del.
Vi får tilbud om nytt skap eller avslag i prisen. Hva slags avslag er det rimelig å kreve for en slik skade? Er det for drøyt å be om 40%? Vi vil jo helst ha et feilfritt møbel, men å få nytt vil ta tid...
Vi får tilbud om nytt skap eller avslag i prisen. Hva slags avslag er det rimelig å kreve for en slik skade? Er det for drøyt å be om 40%? Vi vil jo helst ha et feilfritt møbel, men å få nytt vil ta tid...
Edit: Dette avhenger nok av nypris. Et rimelig skap vil nok være enklere å få ned i halv pris enn et meget dyrt skap. Er skapet i størrelsesorden >7.000 kroner så ville jeg forsøkt meg på 50%.
Be om ny innredning - du vil bare irritere deg over skaden hver gang du er på badet.
Er fristet til å be om et avslag på 35% i forhold til avtalt pris (som er rabattert 10 % av listepris), dvs. ca. 9000 kroner. Litt for pengenes del, men mest for å få et bad som kan brukes på normal måte...
Eg hadde ikkje funne meg i ein skade på eit så dyrt skap. Be om å få eit nytt. Dei tre vekene du må vente er ingenting i forhold til alle åra dette skapet skal stå på badet ditt.
IKEA offered a 2000 kr. rebate if we were to keep it. That was unacceptable. However, there was a six week wait until a new one could be delivered. In discussing the matter with IKEA, if we wanted a new counter, they offered to pay for a plumber to install the faucet so we would have a temporary solution for six weeks.
Waiting that long wasn't really an option, though, because our tiler was ready to install it immediately and, if we waited six weeks, he wouldn't be available and it would be another ca. eight weeks until he could install it.
With nothing to lose, we politely demanded more from IKEA. They ended up offering 5000 kr cash, and we requested 6000 kr. credit for future purchases at IKEA. They accepted.
In the end, our tiler filled and sanded the crack so that it is absolutely invisible. With the 6000 kr. we bought a new stove top which we otherwise would have waited to purchase.
Problemet vårt er at vi hadde en totalenterprise på badet, hvor ferdigstillingsfrist var sist fredag. Men dette servantskapet var eksplisitt unntatt tidsfristen, siden det har spesielt lang leveringstid. Så jeg tror ikke vi har så mye å fare med i forhold til forsinkelsen... Er ellers veldig godt fornøyd med jobben som er gjort, så jeg har ikke lyst til å lage noen stor krangel utav dette. Å plutselig bestille skapet fra en annen forhandler vil bare forsinke saken ytterligere.
Men det hadde selvsagt vært OK om forhandleren slo av et par tusen for bryderiet vi har fått. De har fikset noen småting i tillegg til det det var kontrakt på (skiftet hovedstoppekran og utekran), det kan jo hende at vi kan få dette billigere enn vi ellers hadde fått det.
Vi har ikke så lyst til å få montert en midlertidig vask av annen type, antar at det vil føre til ekstra hull i den nye veggen som vi helst vil ha så tett som mulig...
Vi har fungerende WC og badekar, så med et vaskevannsfat klarer vi oss enn så lenge. Har dessuten et vaskerom hvor jeg nå har skrudd opp speilet som hang på baderommet før oppussingen.