6,832    14    0  

Kosmetisk skade på baderomsinnredning: Hva slags rabatt er rimelig å kreve?

 414     -     0
Vi har fått levert et nytt servantskap.  Dessverre har det fått en stygg transportskade - mest av kosmetisk karakter, men såpass stor at den ikke kan "flikkes over" (sprekk i et skrog).  Skaden er på en relativt lite synlig del.

Vi får tilbud om nytt skap eller avslag i prisen.  Hva slags avslag er det rimelig å kreve for en slik skade?  Er det for drøyt å be om 40%? Vi vil jo helst ha et feilfritt møbel, men å få nytt vil ta tid...

   #1
 552     Stavanger     0
Se for deg hva butikken kan få for skapet dersom de forsøkte å selge dette. Jeg tror du kan regne med å få opp til 50% dersom skaden er av synlig og sjenerende karakter. Butikken vil nok gjøre en vurdering av hva det vil koste dem å ta skapet tilbake samt forsøke å få solgt det til en ny kunde.

Edit: Dette avhenger nok av nypris. Et rimelig skap vil nok være enklere å få ned i halv pris enn et meget dyrt skap. Er skapet i størrelsesorden >7.000 kroner så ville jeg forsøkt meg på 50%.
  (trådstarter)
   #2
 414     -     0
Listepris ca. 26.000, men har vel fått anslagsvis 10% rabatt på denne i utgangspunktet (del av større leveranse).
   #3
 274     Oppland     0
Jeg er pirkete på slikt, og har nettopp vært i samme situasjon. For min del var ikke avslag i pris et alternativ. Jeg ventet heller noen uker ekstra, og fikk en vare som var fri for skader. Skaden forsvinner ikke selv om du får avslag i prisen...den vil også være der om 5 år. I det perspektivet er det ikke så lenge å vente på nytt skap.
Signatur
   #4
 2,172     Oslo     0

Be om ny innredning - du vil bare irritere deg over skaden hver gang du er på badet.
  (trådstarter)
   #5
 414     -     0
Har sett nøyere på skaden i kveld.  Den er rent kosmetisk, sprekkene er overfladiske og påvirker så vidt jeg kan se ingen "bærende konstruksjoner".  Skuffene på innsiden av skroget fungerer fint.  Den skadde flaten er kun synlig dersom man betrakter den fra den innerste enden av badekaret.  Det vil ikke være mulig å reparere skaden uten å demontere hele møbelet, neppe noe å gjøre "i felten".  Det var 3 ukers leveringstid, er ikke så lysten på å være uten vask på badet så lenge...

Er fristet til å be om et avslag på 35% i forhold til avtalt pris (som er rabattert 10 % av listepris), dvs. ca. 9000 kroner.  Litt for pengenes del, men mest for å få et bad som kan brukes på normal måte...

   #8
 401     0

Listepris ca. 26.000, men har vel fått anslagsvis 10% rabatt på denne i utgangspunktet (del av større leveranse).


Eg hadde ikkje funne meg i ein skade på eit så dyrt skap. Be om å få eit nytt. Dei tre vekene du må vente er ingenting i forhold til alle åra dette skapet skal stå på badet ditt.
   #9
 279     Asker     0
Støtter de andre her, be om nytt skap. Det er deilig med 9000 i hånda, men de pengene forsvinner fort, skapet skal leve videre med.
   #10
 708     Buskerud     0
du kan sikkert pynte litt på den skaden, du kan få mye morro for de pengene. jeg hadde ikke vært i tvil
  (trådstarter)
   #11
 414     -     0
Importøren (som var ansvarlig for emballering før transportskaden oppstod) var ikke interessert i å gi noen form for avslag i prisen.  Greit nok, men av en eller annen grunn krevde de også å få møbelet tilbake før de ville sende oss ett nytt, selv om skaden var behørig dokumentert av deres lokale forhandler.  Ikke snakk om å få beholde skapet inntil det fullverdige dukket opp, heller.  Så da blir det noen uker til uten vask på badet... Sad
   #12
 329     Bergen     0
Uten vask skal du bare ikke akseptere. Det er jo uholdbart. Greit det er transportør som har skadet varen, men det er butikken sin vare frem til de har fullført sin avtale ovenfor deg. Hadde du montert skapet? Visst ikke så er jo eneste aksepable løsningen at butikken stiller med annen vask frem til du får det nye visst transportøren absolutt skal skapet nå. Og skaden på skapet er jo en sak mellom butikk og transportør. Ikke mellom deg og transportør, så dette får jo butikken ordne på ett vis. Visst ikke, hadde i hvertfall jeg som kunde hevet kjøpet og gått en annen plass og handlet.
   #13
 77     Eidsvoll     0
We had an identical issue with an IKEA stoept kjoekken benk which cost 12.000 kr.

IKEA offered a 2000 kr. rebate if we were to keep it. That was unacceptable. However, there was a six week wait until a new one could be delivered. In discussing the matter with IKEA, if we wanted a new counter, they offered to pay for a plumber to install the faucet so we would have a temporary solution for six weeks.

Waiting that long wasn't really an option, though, because our tiler was ready to install it immediately and, if we waited six weeks, he wouldn't be available and it would be another ca. eight weeks until he could install it.

With nothing to lose, we politely demanded more from IKEA. They ended up offering 5000 kr cash, and we requested 6000 kr. credit for future purchases at IKEA. They accepted.

In the end, our tiler filled and sanded the crack so that it is absolutely invisible. With the 6000 kr. we bought a new stove top which we otherwise would have waited to purchase.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 414     -     0

Uten vask skal du bare ikke akseptere. Det er jo uholdbart. Greit det er transportør som har skadet varen, men det er butikken sin vare frem til de har fullført sin avtale ovenfor deg. Hadde du montert skapet? Visst ikke så er jo eneste aksepable løsningen at butikken stiller med annen vask frem til du får det nye visst transportøren absolutt skal skapet nå. Og skaden på skapet er jo en sak mellom butikk og transportør. Ikke mellom deg og transportør, så dette får jo butikken ordne på ett vis. Visst ikke, hadde i hvertfall jeg som kunde hevet kjøpet og gått en annen plass og handlet.


Problemet vårt er at vi hadde en totalenterprise på badet, hvor ferdigstillingsfrist var sist fredag.  Men dette servantskapet var eksplisitt unntatt tidsfristen, siden det har spesielt lang leveringstid.  Så jeg tror ikke vi har så mye å fare med i forhold til forsinkelsen...  Er ellers veldig godt fornøyd med jobben som er gjort, så jeg har ikke lyst til å lage noen stor krangel utav dette.  Å plutselig bestille skapet fra en annen forhandler vil bare forsinke saken ytterligere.

Men det hadde selvsagt vært OK om forhandleren slo av et par tusen for bryderiet vi har fått.  De har fikset noen småting i tillegg til det det var kontrakt på (skiftet hovedstoppekran og utekran), det kan jo hende at vi kan få dette billigere enn vi ellers hadde fått det.

Vi har ikke så lyst til å få montert en midlertidig vask av annen type, antar at det vil føre til ekstra hull i den nye veggen som vi helst vil ha så tett som mulig...

Vi har fungerende WC og badekar, så med et vaskevannsfat klarer vi oss enn så lenge.  Har dessuten et vaskerom hvor jeg nå har skrudd opp speilet som hang på baderommet før oppussingen.