275    7    0  

Ny avkjørsel på ubebygd tomt

 20     0
Det er to tomter som er solgt i et utbygd boligområde og jeg har kjøpt en av disse (tomt Cool. Både tomt A og B skal bygge enebolig uten utleie og er i planleggingsfasen. Søknad om ramme er ikke levert for noen av oss, men er snart i gjære. Tomtene er bratt (gj.snitt. 28% eller 1:3,5), derfor ønsker man adkomstvei så langt opp i tomten som mulig for å begrense antall trapper fra garasjen. Det ser ut til at stigningstallet må bli brattere enn 1:8 for deler av strekningen for å oppnå ønsket resultat. Avkjørsel og adkomsten vil da nødvendigvis måtte bli en så lang diagonal som mulig. For at dette skal la seg gjøre passer det best med en avkjørsel, enten hver sin eller felles, helt inntil grensen mellom tomtene i forlengelse av veien sør-nord (se forslag på bildet). Veien forbi tomten har 30 km/t fartsgrense og er en vei med gjennomkjøring forbudt. Den har tilnærmet null trafikk, og det er ca. 4-5 boliger som passerer/bruker krysset. T-krysset er egentlig en sving fordi veien kun går til høyre. Til venstre går det en kjørbar gang/sykkelvei. 
 
Problemet mitt er at veimyndighet i kommunen ved to anledninger har "uttalt" at avkjørselen til både A og B må ligge på tomt B. De har markert en strek på et kart og sier at den må ligge øst for den streken (tilsvarende rød strek på bildet) De presiserer at det er et forslag og at det hverken er en tillatelse eller en begrensning. Søknadsprosessen avgjør plassering. Kan legge til at kommunen ikke har egen veinorm. De henviser til to ting:
 
·        Henvisning til N100 og mulig konflikt med siktkrav
·        At de ikke kan tillate flere avkjørsler inn i "krysset"
 
Har brukt rådgiver til å utarbeide et forslag og de kan ikke forstå hvorfor kommunen sier overnevnte. Siktkravene er oppfylt og de sier at det ikke er noen andre regler for avkjørsler enn geometrikrav (90 grader på vei, radiuser, 2m med fall fra vei og max stigning). 

Er det noen jeg/vi overser eller er det bare å vise til at alle krav er innenfor og forvente godkjent avkjørsel?

Ny avkjørsel på ubebygd tomt - Bilde.JPG - sigvalds1

HSt
   #1
 36,579     Lillestrøm kommune     0
Ser ut som dere må forholde dere til en felles avkjørsel

Jeg så på et slikt bratt prosjekt en gang, da la vi garasje inn under bakke med inngangsdør i muren ved siden av porten og innvendig adkomst opp.

Aktuell kommune var positiv men det ble ikke realisert
TSt
   #2
 14,509     0
Det er dårligere sikt i slike veldige skrå grener ut til et kryss så det er det de vil unngå.  Det er vanskelig å se trafikk som kommer inn i blindsone på bilen.  F.eks. små barn på en trehjul sykkel.  Derfor ønsker de ikke å lage slike skakke kryss.  

En kan bare se hvor vanskelig det er å ha oversikt i vei som krysser en parallell gang og sykkelvei,  det er derfor sykler her egentlig har vikeplikt siden de er vanskelig å oppdage. 
  (trådstarter)
   #3
 20     0
Felles avkjørsel for å redusere antall avkjørsler inn i krysset er ok det. Vi planlegger også en garasje- og kjelleretasje med innvendig trapp opp.

Som nevnt og vist i forslaget hevder rådgiver at alle krav fra n100 og vegloven (som PBL henviser til) er oppfylt med den felles avkjørselen de har lagt inn. Etter min mening en strålende løsning for begge tomter og sikten er god.

Hvilke hjemler har en kommune (Vegmyndighet i kommunen) til å si at "vi vil ikke ha avkjørsel i et kryss/sving"? Eller "vi vil ikke ha avkjørsel der og der pga at en tomt er bratt". Det forstår jeg ikke. Siktkravene er vel innenfor til begge sider og radiuser, overgang og max stigning er etter n100.
TSt
   #4
 14,509     0
Kan være at de ikke vil ha akebakke ned til krysset. I tillegg blir det uklart hva som er vei og hva som er utkjøring når det legges i krysset mht vikeplikt så det kan hende det henger sammen med dette.
  (trådstarter)
   #5
 20     0
"Akebakken" har maksimal tillatt stigning i n100 som er 1:8 eller 12,5%. Det er også krav til at det skal være 2m med ørlite fall fra vegen samt en "overgang" på 3m fra flatt til maks 12,5% stigning. Ikke så enkelt å se på skissen uten en veiprofil men det er tegnet inn overnevnte flate parti og overganger, nettopp fordi at man ikke skal komme seilende ut i veien.

Sliter fortsatt med å forstå hvordan kommunen kan bare dra opp slike argumenter fra hatten uten backing fra noe slags regelverk. Vanskelig jobb for kommunen i tilfelle da alle veier og områder er forskjellige. Har de hjemmel til å nekte/tillate hva de vil?
  (trådstarter)
   #6
 20     0
"Akebakken" har maksimal tillatt stigning i n100 som er 1:8 eller 12,5%. Det er også krav til at det skal være 2m med ørlite fall fra vegen samt en "overgang" på 3m fra flatt til maks 12,5% stigning. Ikke så enkelt å se på skissen uten en veiprofil men det er tegnet inn overnevnte flate parti og overganger, nettopp fordi at man ikke skal komme seilende ut i veien.

Sliter fortsatt med å forstå hvordan kommunen kan bare dra opp slike argumenter fra hatten uten backing fra noe slags regelverk. Vanskelig jobb for kommunen i tilfelle da alle veier og områder er forskjellige. Har de hjemmel til å nekte/tillate hva de vil?
  (trådstarter)
   #7
 20     0
Tilleggsinfo: Hvordan er det med en slik VA kum liggende i avkjørselen? Hvilke problemer skaper det? Eller enklere sagt: Kan en avkjørselen legges midt på en VA kum eller er det no-go zone for en avkjørsel?Ny avkjørsel på ubebygd tomt - VA.JPG - sigvalds1