295    8    0  

Omgjøring av garasje til bruksrom

 4     0
Jeg har et hus med garasje (èn biloppstillingsplass) som jeg har planer om å gjøre om til bruksom, iom. at jeg har en selvstående dobbeltgarasje i tillegg. Det betyr at etter endringen vil jeg ha 2 biloppstillingsplasser i dobbeltgarasjen + 2 i oppkjørsel. 3 plasser er kravet i Lier kommune.

Tilbakemelding jeg har fått fra kommunen er at hvis jeg gjør om enkeltgarasjen til rom (fjerner èn biloppstillingsplass), vil utnyttelsesgraden av tomta øke. Min oppfatning er at denne plassen allerede skulle vært medregnet i utnyttelsesgraden. Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Håndteres dette forskjellig fra kommune til kommune?

   #1
 38,232     Lillestrøm kommune     0
Noen reguleringsplaner regner utnyttelsesgrad i BRA og ikke BYA, hvis det er tilfelle har kommunen trolig rett, hvis ikke tror jeg de har misforstått regelverket.
  (trådstarter)
   #2
 4     0
@Hst aha, skjønner. Det var oppklarende, tusen takk! Da skal jeg sjekke opp det...
   #3
 828     Stavanger     0
Noen reguleringsplaner regner utnyttelsesgrad i BRA og ikke BYA, hvis det er tilfelle har kommunen trolig rett, hvis ikke tror jeg de har misforstått regelverket.


Garasjen er en del av BRA fra før av uavhengig om det er til varig opphold eller ikke... Samme med BYA så her tar kommune feil...
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 4     0

Bebygd areal (BYA) og bruksareal (BRA) beregnes med utgangspunkt i Norsk Standard 3940, dog slik at parkeringsarealet inngår i beregningsgrunnlaget etter TEK10 § 5-7. Nødvendig parkeringsareal regnes således med i arealet ved beregning av BYA og BRA.


Kan det være at kommunen mener at biloppstillingsplassen fra garasjen da flyttes til oppkjørsel og nye 18kvm skal legges til i BYA/BRA? Iom. at 3 biloppstillingsplasser er et krav.
   #5
 4,452     Vestlandet     0
Ja, biloppstillingsplass flyttes i fra garasjen og ut i gårdsplassen. Siden kravet er tre plasser, så må én plass i oppljørselen regnes med.
Signatur
   #7
 4,269     0
Kravet er egentlig ganske enkelt i forhold til areal, det skal settes av areal til parkering av tre biler. Om du benytter arealet i garasjen til bolig så må du sette av areal urw og utnyttelsesgrad øker.

I Oslo er det krav til to plasser, minst 36m2 BYA for småhus. Om plassene er i garasje eller ikke bryr ikke kommunen seg om, men 35m2 garasje medfører tillegg på 18m2 ute for å parkere den andre bilen (det er jo åpenbart at man må ha 18m2 til hver bil Wink

   #8
 38,232     Lillestrøm kommune     0
TS skrev at det var uteparkering antok at noe sv dette alt hadde BYA på seg, men tok feil. Det er flere som ikke tillater å flytte alle p-plasser i BYA inn i garasjer.