4,033    4    0  

Skjev ytterdør/karm 18 mnd. gml. Blinkhus, entreprenør avviser reklamasjon

 2     Norge     0
Hei, mitt første innlegg her.

Kort beskrivelse av saken:
Høsten 2010 kjøpte vi et Blinkhus som oppr. sto ferdig sommeren 2009. Vi er altså eier nr. to av huset, som er omlag 19 mnd. gammelt.

Raskt oppdaget jeg at ytterdøra var helt løs mot karmen. Kulda sto inn, lyd og lys også. Man kunne bevege døra rundt en cm inn og ut. Jeg reklamerte mot Blink. Før jul kom de og slo litt slik at døra og karm ble tettere. Dette som en midlertidig løsning til etter nyttår. Døra krummet fortsatt tydelig. Men nå ble døra så hard å få igjen at dørhåndtaket inne falt av kort tid etter. Etter å ha purret videre på nyåret, kom de igjen og målte og sto i med en rettholt. Døra krummet en vei, mens karmen krummet motsatt vei. De var enige om at noe ikke stemte.

Etter å ha purret på saken, har jeg fra Blink nå fått beskjed om at Dooria (leverandør av døra) ikke har noen garanti på form/farge på mørke ytterdører (slik som vår). Min reklamasjon er derfor avvist.

Så til poenget/spørsmålet: Jeg mener jeg kun behøver å forholde meg til Blink. Deres underleverandørers garantivilkår er for meg ikke relevant. Blinkhus har bygget og solgt et hus med en mørk Dooria ytterdør, og denne er ett år senere helt ute av form. Jeg mener Blinkhus må utbedre denne for egen regning. I tillegg sitter jeg med et løst dørhåndtak som falt av som følge av deres midlertidige utbedring.

Synspunkter tas i mot med takk.
Siste redigering: Tuesday, February 15, 2011 8:43:48 PM av Gomery

   #1
 7,685     Bærum     0
Helt riktig resonnement. Du forholder deg til husleverandør. De må forholde seg til sine underleverandører. Det er også forskjellig lovverk som regulerer handel mellom næringsdrivene og handel med forbrukere. Du får "stå på krava".
   #2
 77     Vennesla     0
Det er entreprenøren som må utbedre skaden, jf bustadoppføringslova § 32. Hva deres underleverandør sier, spiller ingen rolle for deg som boligkjøper. Når det er sagt, så vil entreprenøren uansett ha reklamasjonsrett overfor sin underleverandør etter kjøpsloven; selv om dørleverandøren ikke har noen garanti som sådan, så gjelder den generelle reklamasjonsretten, som i dette tilfellet er tidsbegrenset til 5 år.
   #3
 5,188     Østlandet     0

Så til poenget/spørmålet: Jeg mener jeg kun behøver å forholde meg til Blink. Deres underleverandørers garantivilkår er for meg ikke relevant. Blinkhus har bygget og solgt et hus med en mørk Dooria ytterdør, og denne er ett år senere helt ute av form. Jeg mener Blinkhus må utbedre denne for egen regning. I tillegg sitter jeg med et løst dørhåndtak som falt av som følge av deres midlertidige utbedring.
Helt korrekt!
Du forholder deg til Blink og så er det deres problem hvis de bruker useriøse underleverandører.

I Norge gjelder kjøpsloven i 5 år.
Disse 5 årene har du betalt for på forhånd. Er det rimelig at Blink putter disse pengene i egen lomme? Nei!

Ikke gi deg!
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 2     Norge     0
Takker for tilbakemeldinger. Da ser det ut som om det er slik jeg trodde, og det er bra. Gi meg? Har jo ikke begynt engang, kun litt research. Smile Takk igjen!
Siste redigering: Tuesday, February 15, 2011 8:42:30 PM av Gomery