12,390
10
1
Søknad om enkle tiltak: Hva når kommunen oversitter svarfristen?
648
Trondheim
0
Kommunen har driti seg ut i mitt tilfelle. Vi søkte som enkle tiltak, men søknaden ble arkivert som vanlig byggesak (med 12 ukers frist). Dette vet jeg fra en innsider hos byggesakskontoret. Loven er ganske klar her. Overskridelse av fristen på tre uker regnes som igangsettingstillatelse.
Vi sendte derfor oppstartsmelding i forrige uke, seks uker etter at søknaden var levert. Jeg vet fra min innsider at byggesakskontoret hadde som plan å behandle denne neste uke.
I dag fikk vi igangsettingstillatelse, men det ble påpekt at oppholdsrom og egen boenhet i kjeller IKKE godtas fordi man mener at den ikke tilfredsstiller krav til utsyn, noe som den gjør iht til forskriftene, men ikke etter byggesakskontorets skjønn. Vi har rømningsvei, krav om 20grader utsyn over nærmeste hindring og 10% vindu/gulvareal i behold.
Paragraf 23 i SAK er rimelig grei.
f) Søknadspliktige tiltak som tilfredsstiller kravene for å bli behandlet som enkle tiltak etter pbl § 95b skal behandles av kommunen innen tre uker. Ved fristoverskridelse regnes tillatelse for gitt.
Arkitekten min mener at kommunen ikke kan komme i ettertid og si at vi ikke kan bygge slik vi har søkt når de ikke har sagt fra innen fristen. Hva mener dere?
Vi sendte derfor oppstartsmelding i forrige uke, seks uker etter at søknaden var levert. Jeg vet fra min innsider at byggesakskontoret hadde som plan å behandle denne neste uke.
I dag fikk vi igangsettingstillatelse, men det ble påpekt at oppholdsrom og egen boenhet i kjeller IKKE godtas fordi man mener at den ikke tilfredsstiller krav til utsyn, noe som den gjør iht til forskriftene, men ikke etter byggesakskontorets skjønn. Vi har rømningsvei, krav om 20grader utsyn over nærmeste hindring og 10% vindu/gulvareal i behold.
Paragraf 23 i SAK er rimelig grei.
f) Søknadspliktige tiltak som tilfredsstiller kravene for å bli behandlet som enkle tiltak etter pbl § 95b skal behandles av kommunen innen tre uker. Ved fristoverskridelse regnes tillatelse for gitt.
Arkitekten min mener at kommunen ikke kan komme i ettertid og si at vi ikke kan bygge slik vi har søkt når de ikke har sagt fra innen fristen. Hva mener dere?
Signatur
Husk at advokaten tjener penger på konflikt...
Da vil jo egenetlig regelverket for byggesaker gjelder...
Usikker på hvordan forvaltningsloven er på dette punktet, men de kan iallefall "hevde" de har omgjort det til en byggesak, for å så bruke behandlingstider og "ventetid" som er aktuell for byggesaker, fremforbi enkle tiltak.
"1 Krav til søknad og saksbehandling
11 Vilkår for å søke om enkle tiltak etter pbl § 95 b
111 Forutsetninger for å søke om enkle tiltak etter pbl § 95 b og § 16 i SAK er:
– tiltaket skal være i samsvar med pbl, TEK, plan/arealbruk og kommunale vedtekter
– tiltaket skal være avklart i forhold til andre myndigheter
– det skal foreligge skriftlig samtykke fra naboer
– søknaden skal kun behandles i ett trinn med igangsettingstillatelse, dvs. at all relevant dokumentasjon skal i utgangspunktet ligge ved i søknaden
112 Ingen dispensasjon. At tiltaket skal være avklart i forhold til andre myndigheter, innebærer at nødvendige tillatelser skal foreligge, og at det ikke trengs ytterligere uttalelse. Tiltak som forutsetter dispensasjon, kan ikke behandles som enkelt tiltak etter § 16 i SAK.
113 Skriftlig samtykke fra naboer innebærer at naboen aktivt har gitt skriftlig uttrykk for samtykke/ «ingen merknader».
Positivt tilsagn fra naboer vil være enklest å oppnå når dokumentasjonen er ferdig utarbeidet og tiltaket prosjektert, med situasjonsplan, tegninger og øvrig nødvendig underlag.
12 Premiering for det godt prosjekterte
Søknadsformen omfatter saker som er avklarte, ryddige, oversiktlige, greie og enkle å saksbehandle. Søknad og behandling foregår i ett trinn. Ingen problemer, spørsmål eller uklarheter kan utsettes til en senere runde. Bestemmelsen innebærer således en «premiering» av prosjekter som er ryddig og fullstendig dokumentert.
13 Krav til saksbehandling i kommunen
Sakstype bør drøftes og avklares med kommunen på forhånd, se pkt. 14.
131 Avgjørelse om sakstype. Kommunen avgjør sakstypen, og avgjørelsen om selve sakstypen kan ikke påklages, se også pkt. 5.
Kommunen kan ikke uten videre avvise avklarte saker med henvisning til arbeidspress o.l.
132 Frister. Kommunen må innen 2 uker fra mottatt søknad gi skriftlig begrunnelse dersom den ikke aksepterer saksbehandlingsformen fordi søknaden er ufullstendig, inneholder feil e.l. Kommunen har til sammen 4 uker på å avgjøre søknaden. Etter 4 uker anses tillatelse for å være gitt. Klagefrist løper fra samme tidspunkt, se også pkt. 5.
Etter at søknaden er sendt, bør søker forsikre seg om at den er mottatt i kommunen, at kommunen har vurdert søknaden som fullstendig og at kriteriene for å behandle den som enkelt tiltak er tilfredsstilt.
133 Feil oppdaget i ettertid. Tiltakshaver kan ikke se bort fra krav i pbl og TEK, selv om kommunen oversitter 4-ukersfristen og tiltaket settes i gang. Oppdager kommunen slike feil og mangler ved søknaden i ettertid, kan den stanse igangsatte arbeider, eller varsle at forestående arbeider ikke har byggetillatelse inntil ny søknad er sendt og godkjent."
Så i og med at kommunen ikke varslet deg innen to uker at søknadformen ikke kunne aksepteres, skal den behandles som enkelt tiltak. Men dette har vel også kommunen gjort, og som du sier, du kunne start byggingen etter 4 uker. Men dessverre så har kommunen rett til å "oppdage feil" etter 4 uker for så å stoppe arbeidet (pkt 133)..
Mitt tips av egne erfaringer; stryk saksbehandler med hårene og svelg dine kameler, det er kun du som får svi ved en konflikt uansett. Redgjør behersket og tydelig hvorfor utleiedelen bør kunne godkjennes og evt finn små justeringer som saksbehandleren godtar; men hiss de ikke opp - de har alt for mye makt til det.. ;D
Rådgivende ingeniør bygg
Selvbygger
*oppgitt*
Byggsøk: Begreper og definisjoner.
Se plan og bygningslovens § 95b
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hvis kommunen ikke svarer etter 3 uker har man tillatelse til å starte arbeidene. Dette er IKKE det samme som at tiltaket er godkjent. Kommunen kan i ettertid kreve endringer og tilog med nekte tiltaket gjennomført. Sender man inn som enkelt tiltak SKAL alle forhold være avklart, og dette har man ansvar for selv.
I dette tilfellet har man ikke oppfyllt alle krav i PBL (ihht kommunen) og dermed har kommunen rett til å kreve endringer.
Jeg ville dokumentert alle forhold de påpeker. Sendt de til kommunen, sammen med en setning hvor du påberoper deg retten til å kreve økonomisk kompensasjon hvis de i opprettholder kravet og du i ettertid får medhold i andre instanser.
krav om økonomisk kompensasjon får kommunene ofre til å revurdere skjønnsvurderinger (noe de i det hele tatt ikke skal drive med )