341
7
3
Spørsmål vedrørende dispensasjon i byggesøknader
5
0
Hei
I tilknytning til en byggesøknad er det gjerne aktuelt med en eller flere dispensasjonssøknader. Hvis du ønsker dispensasjon fra eksempelvis byggehøyde, utnyttelsesgrad, byggegrense og eventuelle kommunale vedtekter i en og samme byggesøknad, er det da mest hensiktsmessig å;
a) Lage én dispensasjonssøknad som omfatter alt dette?
b) Sende separate dispensasjonssøknader for hvert moment?
Er det i visse tilfeller helt nødvendig å dele opp i flere dispensasjonssøknader?
Kjenner dere til om det er varierende praksis på tvers av kommuner i hva de kommuniserer til søker i forkant, der temaet dispensasjon er aktuelt?
På forhånd takk for svar!
RNMC
Så hvis huset både er for høyt, for stort og bygget for nærme naboen så krever det ene tiltaket tre dispensasjoner. Ser ikke hvordan du kan dele opp dette, da må du evt først få noe godkjent og så sende endringssøknader senere - med risiko for at totalen ikke blir godkjent.
Så hvis huset både er for høyt, for stort og bygget for nærme naboen så krever det ene tiltaket tre dispensasjoner. Ser ikke hvordan du kan dele opp dette, da må du evt først få noe godkjent og så sende endringssøknader senere - med risiko for at totalen ikke blir godkjent.
Men, mener at alle dispensasjoner skal på eget skjema - ergo en søknad med tre disp skjemaer i ditt tilfelle.
En forhåndskonferanse kan gi deg en pekepinn hvor mye slack du kan forvente. Noen kommuner er rause på dispensasjonene mens andre er dritstrenge. Særlig hvis det foreligger nyere eller detaljerte reguleringsplaner.
Men med tanke på antallet dispensasjoner så ville jeg kanskje vurdert å få hjelp fra noen som kan det. Det er en egen kunst å sno seg unna forskrifter og arealplaner og de som jobber med slikt til daglig er som regel gode på det. Når du søker om disp er det to ting du konkret må argumentere for. Det ene er at hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra ikke blir vesentlig tilsidesatt og det andre er at fordelene ved å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene. Dette må gjøres for hvert forhold det søkes om disp fra. Dette er fra PBL § 19-2 som du kan lese mer om her.
Ved å dele opp disp i fra tiltaket, kan man få et mindre byggesaksgebyr dersom dispen blir avslått.
Men som andre har nevnt, du burde nok søke de tre dispensasjonene sammen. Spesielt siden de henger så tett sammen.
Kommunene kan forresten ikke bestemme hvordan man velger å søke, selv om mange kommunen både har hatt og har en praksis med å kreve søknader levert på en bestemt måte. Departementet har uttalt at det har ikke kommunene myndighet til.
Angående byggesaksgebyr så er det ukjent for meg. Finner ikke noe om dette i prislisten til f.eks. Oslo og Bærum.
Og holde seg på go'fot med saksbehandleren så langt det lar seg gjøre kan være en god idé, uansett hva kommunen formelt kan kreve og ikke kreve Særlig hvis man har en komplisert byggesak. Erfaringsmessig så fører økt "konfliktnivå" til ekstra pirkete saksbehandlere.