3,520    4    0  

Stor uenighet om sluttfaktura...

 28     Larvik     0
Vi har satt opp et nytt hus og i den forbindelse brukt byggmester til å få bygget ferdig utvendig.

For å gjøre en rask oppsummering av saken:

Jeg hentet inn diverse anbud på jobben og ett av anbudene var huset levert i monduler, dette virket da for med som det billigste alternativet. Mondul firmaet skulle da levere alle vegger ferdig kledd med 20 cm isolasjon samt alle bærebjelker (precut) inkludert. Vinduer da innsatt men ikke dyttet og fuget.
Antatt arbeids tid fra mondul var da at bygget ville være tett ila 2 uker.

Byggmesteren jeg til slutt har brukte kom med samme tilbud og lovet tett bygg etter 3 uker, vi hadde da et møte og avtalte at arbeid som kom i tillegg (utlegging av bjelkelag, sponplater lagt på bjelkelag samt tetting av tak skulle gjøres på timer (500,- inkl. mva) og byggmester skulle ha 10% påslag på materialer.

Nå har byggmester ikke fakturert timer og materialer men i stedet en meter eller m2 pris for tilleggs arbeid. Og da har han kommet fram til at han skal ha ca 700.000,- for å legge tak og bjelker ut samt slå på sponplater(ca 230M2).

Byggmester har ikke levert precut bjelkelag som lovet og fakturert masse for tilpassing av bjelkelag, han skulle også levere bjelkelag i I-bjelker noe han ikke har gjort fordi han ikke bestilte dette inn.

Så vi mottar da en sluttfaktura på 1.525 000 INKL MVA. Leveranse av ferdige vegger med innsatte vinduer og dører skulle da være 691.000,- inkl mva. Så han skal da ha 700.000,-+ for å legge bjelkelag, sponplater og rupanel.

Tidligere fikk vi et tilbud som vi forkastet på 1.200 000,- (material leveranse) + 500.000 for arbeid kostnader for hus ferdig utvendig. Når jeg da trekker fra materialer som ikke ble levert på dette tilbudet ender vi på en total kostnad på ca 960.000,-. Jeg sa da at jeg anser en modul leveranse rimeligere for oss, og han skulle da se på det og sende et bedre tilbud. Dette tilbudet har han nå fakturert med 1.525 000,-

Så har vi kanskje et problem; vi har dessverre ingen skriftlig kontrakt bortsett fra tilbud og e-poster. Avtalen vi hadde på at tilleggs arbeid skulle utføres for 500,- inkl mva per time og med et materialpåslag på 10% var muntlig.

Dette er en kort oppsummering men jeg føler vi trenger juridisk hjelp/assistanse her, og ville satt stor pris på noen råd.

   #1
 63     Oslo     0
Hei!

Her tror jeg det er vanskelig å gi deg noen nærmere råd uten å se dokumentasjonen. Tror det beste du kan gjøre er å skrive ut all dokumentasjonen/korrespondansen, sette den kronologisk i en perm og bestille time.

Signatur
   #2
 1,617     Rogaland     0
Etter utallige tråder her på forumet vedrørende uenigheter om sluttbetaling, kan det virke som det er taktisk å begynne med å engasjere advokat før man leter etter handtverkere.
   #3
 5,188     Østlandet     0
Ingen skriftlig avtale på et nybygg? Nå tuller du?
Vel, hvis ingenting kan dokumenteres så har vel ikke snekkeren noen god sak heller...

Snu det på hodet: Du kan jo si at dere hadde avtalt dugnad, og så må han komme opp med dokumentasjon og kontrakt og hyre inn advokat.
Signatur
   #4
 1,459     Trondheim     0
Be om timelister og kopi av faktura på innkjøpte varer. Dette burde avklare det meste.
Signatur