ja sier jo det jeg og MEN i følge vogntogreglene overskrider du disse. ...
Her er data for en "standard" mellomklasse personbil: Kjøretøy: FORD FOCUS DNW Understellsnummer: WF0NXXGCDNYCxxxxx Typegodkjenningsnummer: 54360021999 Årsmodell: 2000 ... MOTORDATA Drivstoff: Bensin Slagvolum: 1596 Effekt: 74
Denne kan trekke 1200 kg og med en hengevekt på 1200 kg blir vogntogets vekt med fører 2400 kg (sånn ca), maksimal vogntogvekt derimot er 2835 kg... Kan ikke se noen overskridelse her...
Hvis du har blitt stoppet med en bil med tillat totalvekt på under 3500 kg og måtte ta større førerkort har de som stoppet deg gjort feil. Hadde bilen du trakk med derimot tillatt totalvekt over 3500 kg var dette riktig.
ja sier jo det jeg og MEN i følge vogntogreglene overskrider du disse. ...
Her er data for en "standard" mellomklasse personbil: Kjøretøy: FORD FOCUS DNW Understellsnummer: WF0NXXGCDNYCxxxxx Typegodkjenningsnummer: 54360021999 Årsmodell: 2000 ... MOTORDATA Drivstoff: Bensin Slagvolum: 1596 Effekt: 74
Denne kan trekke 1200 kg og med en hengevekt på 1200 kg blir vogntogets vekt med fører 2400 kg (sånn ca), maksimal vogntogvekt derimot er 2835 kg... Kan ikke se noen overskridelse her...
Hvis du har blitt stoppet med en bil med tillat totalvekt på under 3500 kg og måtte ta større førerkort har de som stoppet deg gjort feil. Hadde bilen du trakk med derimot tillatt totalvekt over 3500 kg var dette riktig.
Bilen min kan jeg ikke engang kjøre en 750 kg henger med uten C1E da bil og henger overstiger maksgrensen på 3500 kg.
Bare for å svare spesifikt på denne så kan du faktisk det..
så lenge bilen er klassifisert som personbil så kan du med B-førerkort ALLTID kjøre med tilhenger med tillatt totalvekt på 750kg, så lenge ikke bilens vognkort begrenser det nedover.
vogntogvekt er bilens vekt + hengerens vekt derfor overskrider du dersom du kjører en henger med totalvekt på 2800 kg slik som du skriver. Da får du en vekt på 1635 + 2800 som blir en vogntogvekt på 4435 noe som overskrider sertifikatets størrelse.
"Den største fordelen med BE er at du med en liten bil kan trekke stor henger, så lenge aktuell vekt på hengeren er lavere enn bilens tillatte hengervekt.
Så jeg (med BE) kan på min 1200 kg's bil trekke en henger med tillat totalvekt på 2,8 tonn med egenvekt på 800 kg så sant den ikke er lastet med mer enn 400 kg."
Techpoint Nei
Jeg kjørte da med personbil Chrysler voyager + TOM henger med totalvekt på 2 tonn og egenvekt på 845 kg. Kommer vogntoget sammenlagt over 3500 kg skal du ha BE. Bilen jeg har nå er enda tyngre.
Jeg kjørte da med personbil Chrysler voyager + TOM henger med totalvekt på 2 tonn og egenvekt på 845 kg. Kommer vogntoget sammenlagt over 3500 kg skal du ha BE. Bilen jeg har nå er enda tyngre.
Vitoen min er en varebil, altså en personbil som har vekt på under 3,5 tonn..
Mens med henger så snakker vi vel tillatt vogntogvekt på ca 4700 mener jeg på.. Bilen har egenvekt på 1800kg pluss lastekapasitet i bilen på ca 1000kg pluss hengeren med tillatt totalvekt på 2000kg Bilen har lov å trekke 2000kg henger..
Og dette er fullt lovlig å kjøre med klasse BE har man bare B førerkort må man nøye seg med tilhengertotalvekt på 750kg.
Har også mercedes men sprinter Lang høy. Har lov til å trekke 2 tonn med den men 3,5 med forsterkede aksler.
Har vært gjennom 3 autoriseringer siden 06. Mange som tror at de kan kjøre med BE og høyere totalvekt vogntog (bil + henger) enn 3500 kg. Men disse har blitt paffe etter 2 dager med kurs og eksamen og ikke får autorisasjon pga at de kun har BE og overskrider 3500 kg, og må ta større sertifikat for å bli autorisert. Mang en foredragsholder/eksaminator har fått så ørene flagrer fordi mange tolker det slik.
For å bli autoristert transportør må både bilen og hengeren registreres sammen. Og man må flere ganger ha ny autorisasjon pga endrede EU regler og krav
Mange av disse kravene til sertifikat er rare og man sier HA av og til.
Har bla en kamerat som har bussertifikat med tilhenger altså E. Han har lov til å kjøre buss med henger, men ikke min sprinter med henger. Fordi man med C1E skal kjøre opp i det største tillatte kjøretøyet til sertifikatet. Dvs lastebil m henger totalt 12 tonn. Bussen + henger er tyngre men han kan allikevel ikke kjøre sprinteren og hengeren sammen. Men han kan kjøre sprinteren alene. Forstå det den som kan det.
Har vært gjennom 3 autoriseringer siden 06. Mange som tror at de kan kjøre med BE og høyere totalvekt vogntog (bil + henger) enn 3500 kg. Men disse har blitt paffe etter 2 dager med kurs og eksamen og ikke får autorisasjon pga at de kun har BE og overskrider 3500 kg, og må ta større sertifikat for å bli autorisert. Mang en foredragsholder/eksaminator har fått så ørene flagrer fordi mange tolker det slik.
hahaha, no offence, men her er det noen som er ute på tur når det gjelder tolkning ja..
Er ikke bilen spesifisert som lett lastebil så er det B førerkort som gjelder uansett..
Har selv BE førerkort, lastssikringskurs osv, kjørt opp hos biltilsynet MED vitoen og HENGEREN jeg selv her spesifiserer.. Står jo også klart i regelverket hva som er lov..
Akselvekt osv er for de som kjører lastebiler, ikke personbiler.
??? Fortsatt feil.
Bare for å svare spesifikt på denne så kan du faktisk det..
så lenge bilen er klassifisert som personbil så kan du med B-førerkort ALLTID kjøre med tilhenger med tillatt totalvekt på 750kg, så lenge ikke bilens vognkort begrenser det nedover.
vogntogvekt er bilens vekt + hengerens vekt derfor overskrider du dersom du kjører en henger med totalvekt på 2800 kg slik som du skriver. Da får du en vekt på 1635 + 2800 som blir en vogntogvekt på 4435 noe som overskrider sertifikatets størrelse.
"Den største fordelen med BE er at du med en liten bil kan trekke stor henger, så lenge aktuell vekt på hengeren er lavere enn bilens tillatte hengervekt.
Så jeg (med BE) kan på min 1200 kg's bil trekke en henger med tillat totalvekt på 2,8 tonn med egenvekt på 800 kg så sant den ikke er lastet med mer enn 400 kg."
Techpoint
Nei
Jeg kjørte da med personbil Chrysler voyager + TOM henger med totalvekt på 2 tonn og egenvekt på 845 kg. Kommer vogntoget sammenlagt over 3500 kg skal du ha BE. Bilen jeg har nå er enda tyngre.
Vitoen min er en varebil, altså en personbil som har vekt på under 3,5 tonn..
Mens med henger så snakker vi vel tillatt vogntogvekt på ca 4700 mener jeg på..
Bilen har egenvekt på 1800kg
pluss lastekapasitet i bilen på ca 1000kg
pluss hengeren med tillatt totalvekt på 2000kg
Bilen har lov å trekke 2000kg henger..
Og dette er fullt lovlig å kjøre med klasse BE
har man bare B førerkort må man nøye seg med tilhengertotalvekt på 750kg.
Hvilken overskridelse er det du skriver om?
Har også mercedes men sprinter Lang høy. Har lov til å trekke 2 tonn med den men 3,5 med forsterkede aksler.
Har vært gjennom 3 autoriseringer siden 06. Mange som tror at de kan kjøre med BE og høyere totalvekt vogntog (bil + henger) enn 3500 kg. Men disse har blitt paffe etter 2 dager med kurs og eksamen og ikke får autorisasjon pga at de kun har BE og overskrider 3500 kg, og må ta større sertifikat for å bli autorisert. Mang en foredragsholder/eksaminator har fått så ørene flagrer fordi mange tolker det slik.
For å bli autoristert transportør må både bilen og hengeren registreres sammen. Og man må flere ganger ha ny autorisasjon pga endrede EU regler og krav
Mange av disse kravene til sertifikat er rare og man sier HA av og til.
Har bla en kamerat som har bussertifikat med tilhenger altså E. Han har lov til å kjøre buss med henger, men ikke min sprinter med henger. Fordi man med C1E skal kjøre opp i det største tillatte kjøretøyet til sertifikatet. Dvs lastebil m henger totalt 12 tonn. Bussen + henger er tyngre men han kan allikevel ikke kjøre sprinteren og hengeren sammen. Men han kan kjøre sprinteren alene. Forstå det den som kan det.
hahaha, no offence, men her er det noen som er ute på tur når det gjelder tolkning ja..
Er ikke bilen spesifisert som lett lastebil så er det B førerkort som gjelder uansett..
Har selv BE førerkort, lastssikringskurs osv, kjørt opp hos biltilsynet MED vitoen og HENGEREN jeg selv her spesifiserer..
Står jo også klart i regelverket hva som er lov..
Akselvekt osv er for de som kjører lastebiler, ikke personbiler.