3,295    6    0  

Treg saksbehandling. Byggesøknad med disp.

 543     Asker     0
Vi sendte inn noe jeg trodde var en rimelig komplett søknad i juni 2010. Kort tid etter fikk vi et brev hvor det stod at en gjennomgang av de innsendte papiren ville skje innen en 14 dagers tid. Pga av ferie avvikling osv regnet vi med at det ville ta litt ekstra tid med dette. Men hadde ikke ventet at vi skulle motta dette brevet med dato 20.12 2010 hvor de påpeker noen mangler.

Søknaden inneholder en dispensasjon vedrørende et takoppløft. Reguleringsplanen er fra 1958,  og alle husene på nordsiden av veien er lave hus med "flatt" tak, og dateres i perioden rundt `60 tallet. De på sydsiden ( "vår" side ) er fra slutten av `80 og begynnelsen av `90 tallet og har alle sammen 1 eller flere takløft slik vi ønsker.

Manglene er:

1 Målsatt gesimshøyde på ene fasaden tegningen
2 Fasade tegning med naboer begge sider er målsatt, men ikke i målestokk
3 Oppmerking av parkering for utleiedel, markeres med snusirkel ( Oppkjørsel på nærmere 60m2 og garasje for 4 biler er tegnet inn )
4 Støttemur langs vei må senkes/kortes inn for å øke frisikt i innkjørsel, samt at den er estetisk stor.
5 Vitnemål for ansvarlig søker må sendes inn. ( ansvarlig søker har ikke sentral godkjenning )

Punkt 1&2 er vel en dum glipp fra vår side. Punkt 3 trodde jeg var enkelt å se... Punkt 4, den er grei å justere. Punkt 5 er grei å ettersende. Men den er vedlagt tidligere også.

Vi har kontaktet etaten en lang rekke ganger både pr tlf og epost. Får sjeldent svar og blir ikke lurere for hver gang. I alle breven vi har motatt fra kommunen, så står det at de har en maksimal intern tidsfrist på slike søknader på 18 uker. Disse 18 ukene var jo godt passert lenge før vi fikk dette brevet.

Hva skal man gjøre i slike tilfeller??
Signatur

   #1
 3,955     0
Kjenner til dette du... Har slitt siden søknaden på huset vårt ble innsendt i midten av juni.. MYE masing og ettersending av dokumenter som INGEN har nevnt noe om ....
-tinglysing av veirett over nabotomter,
-tinglysing av rettigheter til vedlikehold og påkobling av VA-anlegg,
-tinglysing av plikt til påkobling av VA-anlegg den dagen kommunen kommer med dette inn til tomta,
-dispensasjon ihht diverse paragrafer siden tomten ikke ligger i regulert område,
-"fråsegn" fra naboer vedr. plassering av garasje under 4 meter fra tomtegrensa,

Største problemet vårt har vært at INGEN har vært istand til å fortelle oss hvor VA-anlegget ligger plassert i terrenget. Ettersom resten av feltet ble bygget ut på 70-tallet og ingenting ble nedtegnet, har kommunen kjørt beinhardt på at vi må grave 3-400 meter for å knytte oss på nytt anlegg (som blir bygd ut i dag). Vi nekter og mener vi kan koble oss på den private ledninga som fører til offentlig ledning litt nedenfor. Da jeg begynte å bli temmelig oppgitt og fortalte saksbehandler hvor "skapet burde stå i forhold til hvor kommunen hadde plasser det", begynte de å koble inn overvannsledninga som inntil da var en grei sak. De påstod da at det ikke var kommunalt anlegg som kunne ta unna dette, og vi måtte derfor grave de 3-400 meterne likevel for å koble oss på der. Dvs: kostnad på rundt 300.000 kun for å bli kvitt takrenne- og drensvann. Snille naboer fortalte så at det går kommunal drensledning 12 meter unna tomta, og vi kan dermed legge drensrør i samme grøft som el, tele og vanntilførsel....
Morsomt når kommunen prøver å "hjelpe" deg med merkostnader i størrelseorden ny-bil..... Kommunen presterte så å benekte denne drensledningen, men ettersom det ligger 5-6 kummer synlig i veikanten langs en veibit på 200 meter - fikk vi endelig JA - etter at en i VAR-avdelinga ble med på "inspeksjon" for å få bekreftet at det var en kum :P

Vi krangler nå med kommunen om redusert byggesaksgebyr (handsamingsgebyr) pga overkjøring på fristen på 12 uker. De prøver nå å unnskylde seg med at det har vært en mangelfull søknad osv, selv om vi gang på gang har prøvd få utav de om det mangler mer. Har tilogmed vært inne på kontoret til ene saksbehandleren i ca 1 time og gått gjennom søknaden, for å være sikker på at det ikke er noe som mangler.....

En ting er hvertfall sikkert.... Gir du opp - har de oppnådd målet sitt....

Har du tid og krefter - kjør løpet helt ut.... Men det tar hvertfall på - både psykisk og fysisk....

VIEL GLÜCK!! Grin
   #2
 1,027     0
Saksbehandler var ute å ryddet pulten til jul!
Eneste valget du har er å fore de med de opplysningene de ønsker.

Her i komunen bruker de rutinemessig å sende tilbake søknader hvor parkeringsplasser ikke er i
inntegnet og beskrevet; i detalj selv for bygg på eiendommer på flere mål. Vips har de fått unna noe den uka også...
En kjenning fikk saken sin i retur pga dette; helt flat tomt på nærmere 3 mål. Han tegnet inn 9 parkeringsplasser komplett med snusirkler og koordinater for hvert hjørne ;D
Jeg har nok vært heldig, parkering er vel det eneste de ikke har laget krøll med..
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg føler med deg. Siden jeg er jurist så holder jeg på med en tilsvarende sak for en arkitekt i en annen kommmune, hvor PBE tydeligvis har bestemt seg for å være vanskelige, og denne saken er en gjenoppbygging etter en brann, hvor man bygger samme hus som sto der, på samme grunnmur.

Det jeg dog har oppdaget i forarbeidene til den nye plan og bygningsloven er at det i forbindelse med saksbehandling skal brukes et skjønn i fra saksbehandler. I klartekst betyr det, og det står i forarbeidene, at dersom det enkelt lar seg gjør å finne ut av små mangler skal saksbehandler på eget initiativ innhente denne informasjonen og IKKE sende søknaden i retur.

I ditt tilfelle burde din ansvarlige søker fått en mail eller telefon om at målene manglet og ikke var i målestokk og rettet det. Med fare for å si noe upopulært men hadde dette vært i det private næringsliv så hadde skabehandler selv ENKELT ved hjelp av en linjal funnet ut hva som var riktige mål! Så enkelt burde det i mine øyne vært løst.

Punkt 3 burde heller ikke være noe vanskelig for kommunen å skjønne, punkt 4 er sikkert grei å endre og punkt 5 er enkel å endre.

Jeg har selv erfart at de hevder å ikke ha mottatt papirer så man må vel sende alt elektronisk. En gang gikk jeg til bygningsjefen og satt igang en prosess for å få en ny saksbehandler, noe jeg klarte, men jeg kan med hånden på hjerte si at det ikke er et sjakktrekk for et samarbeide. Heldigvis har både bygningsjef om omtalte skalbehandler i den kommunen sluttet.

Jeg har ikke mange gode råd til deg annet enn at jeg ville ha tatt en tur innom PBE og bedt om et møte med saksbehandler under dekke av at du ønsker å forsikre deg om at de har mottatt alt. På den måten kan du finne ut hvor saken står og forhåpentligvis så får du litt mer info om når du kan håpe på at tillatelsen er klar.

Plan og bygningsloven er i prinsippet en ja-lov, dvs at dersom du oppfyller kravene som lover stiller SKAL du få en tillatelse, men slik oppfattes det ikke alltid at det fungerer.

For meg fortoner kontakten med PBE som et stadig tilbakevendende magesår, hvor man i enkelte saker først har endret det de krever for så å få ytterlige krav om endringer PBE ikke krevde første gang. Jeg kan gjerne dele noe Pepcidduo med deg (ypperlig for magesår), men er redd jeg ikke kan gi deg annet enn sympati. Men jeg ønsker deg lykke til og håper du klarer å glede deg over at du nok kommer i gang om ikke så lenge.
Signatur
   #4
 3,955     0

For meg fortoner kontakten med PBE som et stadig tilbakevendende magesår, hvor man i enkelte saker først har endret det de krever for så å få ytterlige krav om endringer PBE ikke krevde første gang.


Det høres MEGET kjent ut....

"Hmmmm.....det må da være NOE vi kan pirke på?????"
   #5
 4,148     Oslo Vest     0
Her, ta en Pepcidduo du også.

Uten denne hadde jeg ikke overlevd en dag hos Plan og bygningsmyndighetene.
Treg saksbehandling. Byggesøknad med disp. - Pepsiduo.jpg - incognito
Signatur
   #6
 1,027     0

Jeg har selv erfart at de hevder å ikke ha mottatt papirer så man må vel sende alt elektronisk.


Leverer allt skriftlig på det komunale service kontoret og forlanger kopi med kvitering for mottak; selv da "forsvinner" papirer.