390
5
0
Utnyttelsesgrad på tomt for hagestue
5
0
Hei!
Jeg skal søke om bygge hagestue som tilbygg på grunnplan. Alle kriterier kan imøtekommes for søke om bygge. Jeg er noe usikker på hvor stor utnyttelses grad jeg har igjen på tomten.
Tomten min er 554,4 kvm. I følge reguleringsplanen er tillatt utnyttelse 25% BYA. Dette blir 136,7kvm det er brukt 99,8 av dette arealet.
Så kommer spørsmålet. I reguleringsplanen står det at det skal være uten om garasjen 1 stk biloppstillingsplass. Det skal opparbeides 2 stk sykkelparkeringsplasser. Dette komme med i utnyttelses graden. Noen som vet hvor stor kvm slik blir ført opp. Har hørt at biloppstillingsplass normalt settes som 18kvm, og 2 stk sykkelparkeringer regnes som 2,8kvm.
Må sykkelparkering være i friluft på eget område eller kan dette tilknyttes garasje, sports bod eller inngangspart under tak som allerede er bebygget?
Jeg takker for alle nyttige svar noen har! Snakt med kommunen der er det ikke folk på jobb mye vent kommer ikke ett svar med det første. Alt som normalt i kommune Norge.
Jeg skal søke om bygge hagestue som tilbygg på grunnplan. Alle kriterier kan imøtekommes for søke om bygge. Jeg er noe usikker på hvor stor utnyttelses grad jeg har igjen på tomten.
Tomten min er 554,4 kvm. I følge reguleringsplanen er tillatt utnyttelse 25% BYA. Dette blir 136,7kvm det er brukt 99,8 av dette arealet.
Så kommer spørsmålet. I reguleringsplanen står det at det skal være uten om garasjen 1 stk biloppstillingsplass. Det skal opparbeides 2 stk sykkelparkeringsplasser. Dette komme med i utnyttelses graden. Noen som vet hvor stor kvm slik blir ført opp. Har hørt at biloppstillingsplass normalt settes som 18kvm, og 2 stk sykkelparkeringer regnes som 2,8kvm.
Må sykkelparkering være i friluft på eget område eller kan dette tilknyttes garasje, sports bod eller inngangspart under tak som allerede er bebygget?
Jeg takker for alle nyttige svar noen har! Snakt med kommunen der er det ikke folk på jobb mye vent kommer ikke ett svar med det første. Alt som normalt i kommune Norge.
Utgangspunktet etter juli 97 er at "nødvendig" parkeringsdekning skal medregnes. Hva som er nødvendig er definert i plan.
Så da blir spørsmålet hva som egentlig er definert i plan og hvor mye du kan strekke de reglene.
Står det noe i reguleringsplanen om hvor stor garasjen skal være? Hvis den kunne vært en enkeltgarasje og likevel oppfylt kravet til reguleringsplanen, så prøv å argumenter for at den ene biloppstillingsplassen er inni garasjen.
det er normalt 18 m2 som avsettes, men jeg vet ikke hvorfor det akkurat er 18. Sier kommuneplanen noe om størrelse? en vanlig parkeringsplass er 2,5*10 meter. Kanskje de siste kvadratmeterne er manøvreringsareal? Eller kan det tenkes at sykkelparkering inngår i de 18 m2?
Dersom planen ikke har noen bestemmelser om hvor disse plassene skal være, så står man relativt fritt. Men et vanskelig spørsmål er om planens krav til sykler kommer i tillegg til sportsbod, eller om man kan sette én eller to av sykkelplassene i sportsboden. Ingen her inne kan svare på det for din plan, fordi det vurderes veldig ulikt i fra plan til plan. Man kan i finne indikasjoner på plankartet eller i planbeskrivelsen, men ellers er man prisgitt kommunens vurdering av planbestemmelsene. Nyere gode planer definerer hvor parkeringen kan være selv i bestemmelsen.
Kommunen kan også ha en felles parkeringsnorm i kommuneplanen eller som et annet vedtatt dokument. Dersom den finnes kan den hjelpe deg med å tolke bestemmelsen.
Så en må finlese hva reguleringsplan sier om disse forholdene