3,943    3    0  

Veigrunn i målebrev

 2     sørlandet     0
Har noen spørsmål om veigrunn i målebrev.

Målebrevet fra 1978 sier areal 1483 m2 herav 433m2 veigrunn. Veigrunnen er merket bunt, men det står ikke hvem som har rett på å bruke grunnen???

Ca 200m2 av tomten går vekk i kommunal vei og er merket brunt. På ca 60m2 av de resterende 130m2 som er merket brunt på målebrevet går det i dag en gjenngrodd vei/sti til en gammel lekeplass/friområde som kommunen eier.

Vi vil pusse opp lekeplassen og prøver å få kommunen med oss, men så blir det hele stoppet av at "eier" av veigrunnen ikke vil ha lekeplass der igjen og nekter kommunen adgang med maskiner. Det kan nok også være at eier hadde tenkt å bygge noe i dette området som er merket med brunt og derfor er i mot lekeplass.

Hva sier regelverket til slik veigrunn?
Hvem eier denne grunnen?
Hvem kan disponere grunnen?
Hva kan ferdes på grunnen? (mennesker, kjøretøy)
Kan det bygges noe på slik grunn?

Takker for alle kloke svar :)






   #1
 68     Ålesund     0
Hva sier regelverket til slik veigrunn?
Hvem eier denne grunnen?
Hvem kan disponere grunnen?
Hva kan ferdes på grunnen? (mennesker, kjøretøy)
Kan det bygges noe på slik grunn?


Sjekk regulerigsplanen der veien ligger. Veigrunnen kan være regulert til offentlig vei eller fellesvei for byggeområdet. Den kan også ha en annen status. Hvis den er regulert til offentlig vei betyr det at arealet som den regulerte veien båndlegger kun kan benyttes til veibygging.

Den som er anført i grunnboken som eier av matrikkelnummeret gnr/ bnr er vanligvis eier av grunnen. Eier kan ha gitt fra seg rådighet over bruken av grunnen hvis han/hun har gitt andre rett til å bruke grunnen til anleggelse av vei. Er det bygget vei fra før kan den som har bygget veien ha rådighet over investeringen, og vil vanligvis kreve refundert utlegg hvis andre vil benytte veien.

Vanligvis er det eier som disponerer grunnen. Men hvis dette gjelder regulert offentlig veg er det sterke rådighetsinnskrenkninger på bruken. Etablert bruk før regulering kan fortsette. Ny bruk må innrettes etter vedtatt regulering.

Det er godt mulig at alle som går eller sykler fritt kan ferdes på veien. Fri ferdsel reguleres av friluftsloven. Motorisert ferdsel vil kreve tillatelse fra grunneier og rettighetshaver til veien.

Det kan ikke bygges på veigrunn. Som oftes vil bygging stride mot vedtatt reguleringsplan, eller komme i konflikt med veirettigheter etc. Gamle veier som ikke lenger tjener sin hensikt kan bygges på. Men da må alternative tilkomstveger normalt være opparbeidet.

Dette er bare en generell betraktning. Det enkelte tilfelle må betraktes konkret.
  (trådstarter)
   #2
 2     sørlandet     0
Takker for svar Neslo!

Har vært i kontakt med eiendom, vei og frilufts etatene i kommunen og ingen kan svare på hva som gjelder på denne "veien". Alle etatene avskriver seg ansvaret for veien og sier det er en jussak.

Det kan rett og slett se ut som det er gjort en dårlig jobb da feltet ble opprettet i 1978. De som har bodd her siden den gang sier at kommunen da laget vei opp til og stod for planeringen av lekeplassen, men det står ikke anmerket noen lekeplass eller vei til lekeplass i reguleringsplanene.

I følge Bygartneren er det et friområde som kommunen eier, så med tillatelse til å benytte veien kan lekeplassen stå ferdig med hjelp av tippemidler allerede til høsten. Uten tillatelse til å bruke veien vil det nok også bli lekeplass igjen, men da anslår Bygartneren dette til å ta minst 3 år!

Det bør vel også leges til at "veien" går midt i grenseskille mellom to eiendommer og at den andre eieren av veien mener det er kommunens vei og at det er bare å starte arbeidet.

Vi får se hva tiden bringer, men lekeplass skal det bli ;)

   #3
 68     Ålesund     0
Det bør vel også leges til at "veien" går midt i grenseskille mellom to eiendommer og at den andre eieren av veien mener det er kommunens vei og at det er bare å starte arbeidet


Godt utgangspunkt at privat grunneier tillater bruk.

Feltet kan være bygget ut etter tomtedelingsplan som i praksis er en forenklet reguleringsplan. Planen kan likevel være bindende for arealbruken. Kommunen må jo kunne finne ut hva som er grunnlaget for utarbeidelse av målebrevene i feltet, kopi av delingsvedtak feks. Hvis området nå er regulert til offentlig friareal må du undersøke om bestemmelsene gir adgang til opprustning av veien. Uavhengig av det vil etablert bruk av veien ikke stride mot reguleringsplanen hvis den kom før planen.

Lykke til