4,872
11
12
Dårlig erfaring med Jula Club Smart (Kreditt/Faktura)
1,126
Østfold
5
Jeg slo til på en luft-vann varmepumpe hos Jula i høst, til 20.000.
Samme helg så hadde de tilbud: 10% på alt man kjøpte med Jula Club Smart kredittkjøp og grått medlemskort. Det var jo kjekt, tenkte jeg og slo til. 2000 kroner i rabatt på allerede nedsatt varmepumpe ville jo være fint.
Vel hjemme med varmepumpen så leste jeg detaljene og skjønte etter hvert at kredittkjøpet skulle foregå rentefritt over 10 måneder, og så skulle jeg få 10% rabatt når alt var betalt ned. I praksis sånn at man ville slippe å betale den siste fakturaen.
Nå er jeg et relativt oppegående og utdannet menneske, men erfaringen med jula sin kredittordning er at det minner mer om et stigespill enn om en finansieringsordning.
1. For at rabatt/kampanje-spillet skal fortsette så må du betale riktig beløp hver måned. Det står oppgitt på fakturaen. Betal minstebeløp 600 kroner (i mitt tilfelle) og du avslutter kampanjen, eller 2000 kr (fremdeles i mitt tilfelle) for å fortsette kampanjen. Betaler jeg bare minstebeløpet på 600 kroner så mister jeg rabatten.
2. Jeg skjønte aldri helt om jeg kunne betale hele gjelda med en gang, og fremdeles få rabatten på 10%. Siden jeg uansett hadde planer om en refinansiering utpå våren så hasta det uansett ikke for meg å finne ut av heller.
3. Betaler jeg det oppgitte beløpet for å fortsette bonus-kampanen, så betaler jeg derimot ikke mine andre kredittkjøp som er gjort etter at jeg gjorde kampanje-handelen. Plutselig så hadde jeg betalt renter for et kjøp til 1000 kroner i Januar uten at jeg skjønte at jeg hadde dumma meg ut før måneden etterpå.
4. Så lenge jeg ikke handler noe annet etter at jeg har gjort et kamanje/rabatt kjøp, så er det mulig å skjønne hvor mye man skal betale.
5. Det står ikke noe på faktura hvordan jeg kan betale både riktig beløp for å fortsette kampanje og betale ned på mine andre kjøp, det må jeg regne ut selv.
I tillegg, så ble det en forsinkelse med faktura for April. Vi pusset opp, refinansierte og byttet bank, og faktura til Jula ble liggende ubetalt et par uker, fra forfall 30. Mars til det ble oppdaget 12. April.
Så nå har Jula Club Smart kansellert hele rabattkampanjen min. Jeg feilet spektakulært. Offer for min egen smarthet.
Jeg klarte ikke å betale riktig, tross 20 vektall matematikk på universitetsnivå, og nå har jeg tapt min rabatt på 2000 kroner. Jeg ringte til Jula Club og spurte om det var noen måte å fortsette kampanjen på, men det var det dessverre ikke, fikk jeg høre.
Så nå har jeg betalt siste faktura i sin helhet. De klarte å belaste meg 140 kroner i rente for de 10.000 som var igjen av gjelda, og snøyt meg for bonusen på 10%. Jeg fikk 5 måneder rentefri kreditt, mot at jeg betalte 145 kroner i gebyrer og 140 kroner i rente. Og så tapte jeg mine 2000 kroner.
I tillegg så har betalingene krysset, den skjebnesvangre fakturaen for Mars, den som ble forsinket i nettbanken ble betalt etter at faktura for April ble skrevet ut, så nå er det Jula som skylder meg 2000 kroner. Får håpe de klarer å betale tilbake.
Konklusjonen er. Ikke bruk Jula sin kreditt. Det koster mer enn det smaker, og er en snarvei til luksusfellen for uerfarne.
Anbefaler heller Bank Norwegian, som jeg stort sett heller bruker om jeg trenger kreditt.
De leverer ikke avtalegiro og efaktura såvidt jeg kunne finne ut, det går i papirfaktura og et gebyr på 29 kroner hver måned.
Eneste måten å følge med på kreditten på er månedlige papirbrev, det finnes ingenting på nett.
Man kan logge inn på Jula Club og se sine bonuser, men ingenting om kreditten.
Samme helg så hadde de tilbud: 10% på alt man kjøpte med Jula Club Smart kredittkjøp og grått medlemskort. Det var jo kjekt, tenkte jeg og slo til. 2000 kroner i rabatt på allerede nedsatt varmepumpe ville jo være fint.
Vel hjemme med varmepumpen så leste jeg detaljene og skjønte etter hvert at kredittkjøpet skulle foregå rentefritt over 10 måneder, og så skulle jeg få 10% rabatt når alt var betalt ned. I praksis sånn at man ville slippe å betale den siste fakturaen.
Nå er jeg et relativt oppegående og utdannet menneske, men erfaringen med jula sin kredittordning er at det minner mer om et stigespill enn om en finansieringsordning.
1. For at rabatt/kampanje-spillet skal fortsette så må du betale riktig beløp hver måned. Det står oppgitt på fakturaen. Betal minstebeløp 600 kroner (i mitt tilfelle) og du avslutter kampanjen, eller 2000 kr (fremdeles i mitt tilfelle) for å fortsette kampanjen. Betaler jeg bare minstebeløpet på 600 kroner så mister jeg rabatten.
2. Jeg skjønte aldri helt om jeg kunne betale hele gjelda med en gang, og fremdeles få rabatten på 10%. Siden jeg uansett hadde planer om en refinansiering utpå våren så hasta det uansett ikke for meg å finne ut av heller.
3. Betaler jeg det oppgitte beløpet for å fortsette bonus-kampanen, så betaler jeg derimot ikke mine andre kredittkjøp som er gjort etter at jeg gjorde kampanje-handelen. Plutselig så hadde jeg betalt renter for et kjøp til 1000 kroner i Januar uten at jeg skjønte at jeg hadde dumma meg ut før måneden etterpå.
4. Så lenge jeg ikke handler noe annet etter at jeg har gjort et kamanje/rabatt kjøp, så er det mulig å skjønne hvor mye man skal betale.
5. Det står ikke noe på faktura hvordan jeg kan betale både riktig beløp for å fortsette kampanje og betale ned på mine andre kjøp, det må jeg regne ut selv.
I tillegg, så ble det en forsinkelse med faktura for April. Vi pusset opp, refinansierte og byttet bank, og faktura til Jula ble liggende ubetalt et par uker, fra forfall 30. Mars til det ble oppdaget 12. April.
Så nå har Jula Club Smart kansellert hele rabattkampanjen min. Jeg feilet spektakulært. Offer for min egen smarthet.
Jeg klarte ikke å betale riktig, tross 20 vektall matematikk på universitetsnivå, og nå har jeg tapt min rabatt på 2000 kroner. Jeg ringte til Jula Club og spurte om det var noen måte å fortsette kampanjen på, men det var det dessverre ikke, fikk jeg høre.
Så nå har jeg betalt siste faktura i sin helhet. De klarte å belaste meg 140 kroner i rente for de 10.000 som var igjen av gjelda, og snøyt meg for bonusen på 10%. Jeg fikk 5 måneder rentefri kreditt, mot at jeg betalte 145 kroner i gebyrer og 140 kroner i rente. Og så tapte jeg mine 2000 kroner.
I tillegg så har betalingene krysset, den skjebnesvangre fakturaen for Mars, den som ble forsinket i nettbanken ble betalt etter at faktura for April ble skrevet ut, så nå er det Jula som skylder meg 2000 kroner. Får håpe de klarer å betale tilbake.
Konklusjonen er. Ikke bruk Jula sin kreditt. Det koster mer enn det smaker, og er en snarvei til luksusfellen for uerfarne.
Anbefaler heller Bank Norwegian, som jeg stort sett heller bruker om jeg trenger kreditt.
De leverer ikke avtalegiro og efaktura såvidt jeg kunne finne ut, det går i papirfaktura og et gebyr på 29 kroner hver måned.
Eneste måten å følge med på kreditten på er månedlige papirbrev, det finnes ingenting på nett.
Man kan logge inn på Jula Club og se sine bonuser, men ingenting om kreditten.
- Betaler du 1 krone for lite, så mister du din rabatt.
- Betaler du 1 dag for sent, så mister du din rabatt.
- Har du ved et uhell ikke dekning på konto ved forfall, så mister du din rabatt.
- Betaler du 1 krone for mye, så mister du din rabatt, eller (har ikke fått svar på dette...)?
- Drar du på 3 uker sommerferie, og ikke går hjemme og venter på papirfaktura fra Jula Club Smart, så mister du din rabatt.
---------- Forwarded message ---------
Fra:Shrek
Date: tir. 7. mai 2019, 21:10
Subject: Re: Skuffet over Jula sitt inntog i kredittbransjen
To: <magnus.ljung@jula i sverige>
Kjære Magnus.
Alle mine 1000 innlegg på byggebolig.no har nå fått ny signatur, se vedlagt screenshot.
Min tråd om Jula varmepumpe har pr i dag ca 250.000 visninger, og tråden om badet har 150.000.
man. 6. mai 2019, 22:50 skrev Shrek:
Utdrag fra kredittkjøpsloven. Jeg blir visst nødt til å sette meg inn i denne. Denne kampanjen til Jula virker såpass dårlig snekret sammen at jeg har mine til om at de har fulgt loven.
Det står riktignok på hver faktura at ved forsinket betaling påløper renter til ordinære vilkår, og det er vel OK. Men å på dette grunnlag kansellere det lovede 10 måneder rentefri avbetaling må jo være et brudd på avtalen som ble inngått og/eller informasjonsplikten?
Er generelt skeptisk til å inngå kredittavtaler med selger. De gjør det jo av en grunn - for å tjene mer penger. Og det er jo greit nok, hvis du som kunde får en god avtale. Men det er ryddigere å få kreditt i banken (jada, banken tjener penger), og så forhandle pris på selve varen med selger. Virker som for eksempel bilforhandlere bruker kredittavtalene for å tåkelegge kostnaden, fordi det blir flere faktorer å forholde seg til for meg som kjøper.
MEN i januar 2019 var det samme kampanje. Faktura som da skulle komme i februar kom ikke. Jeg etterlyste faktura i mail til kundeservice, og de svarte bare at den var sendt i post for flere uker siden. Jeg ba dem sende på mail, ettersom den konvolutten ikke hadde kommet og fikk til svar at de snart ville sende ut mars-faktura. Jeg ba dem igjen sende på mail ettersom jeg på dette tidspunktet hadde reist bort for flere måneder. Da fikk jeg mars-faktura med renter og gebyr for ikke å ha betalt i februar. Jeg betalte marsfaktura så fort jeg så mailen, fratrukket renter og gebyr, og sendte på nytt mail om at jeg krevde at de frafalt renter og gebyr, og delte ut bonusen, ettersom de selv ikke har sendt februarfakturaen tiltross for gjentatte forespørsler. Da fikk jeg februarfaktura, og beløpet jeg hadde betalt inn stemte. I april kom ny papirfaktura med renter og gebyrer for å ikke betalt februarfaktura. Jeg sendte da på nytt mail om at jeg ville ta timebetalt for all tiden jeg bruker på å få dem til å rydde opp. Da frafalt de renter og gebyr. Men noen bonus fikk jeg ikke. De har ikke sagt noe om bonusen i alle disse fakturaene.
Jeg har i alle fall lært at jeg ikke kommer til å handle på faktura lenger.
Send gjerne en klage til Jula sin ledelse du også, og legg ved link til tråden her.
Jeg valgte Informasjonsdirektør Magnus Ljung (magnus.ljung at jula punkt se), men fikk ikke noe svar.
Jeg tenker å få kredittilsynet til å behandle saken, men da må jeg først sende en skriftlig klage til julaclub.
https://www.jula.no/julaclub/rentefrie-kampanje/
Tilbud for deg som er medlem i JulaClub Smart
Gå ikke glipp av Smart-tilbudet! Du får 10% tilbake – i form av en bonussjekk – på kjøpsbeløpet når du handler for minst 1000 kr og velger å delbetale i opptil 10 måneder. Tilbudet aktiveres først etter kjøpet på 1000 kr og delbetalingen er rentefri! Kampanjen pågår 1–30/9. Når kjøpet er gjennomført inngår også delbetalingskjøp både før og etter dette kjøpet, i kampanjeperioden.
Når siste betaling er gjennomført får du bonussjekken på bonuskontoen din.
Tilbudet gjelder medlemmer i JulaClub Smart i perioden 1–30/9 2019, på nett og i varehus. Fakturaavgift på 29 kr tilkommer etter den første fakturaen.
Bli JulaClub Smart-medlem
Søk elektronisk her, eller i Julavarehuset. Det er enkelt, raskt og du kan begynne åmotta tilbud og tjene bonus umiddelbart. Les fullstendige vilkår og integritetspolicy for JulaClub Smart
Allerede JulaClub-medlem?
Logg inn på kontoen din og Oppgrader til Smart på Mine sider.
Tilleggsvilkår Smartkampanje 1-30/9 2019
I teorien skal man da kunne gjøre ett kjøp på minst kr 1000, få 10% rabatt på alt man handler i september, betale alt i oktober, og slippe fakturagebyrene, og få bonussjekk i november.
I praksis går det altså ikke alltid slik.
Julas kundeservice er bra ute i butikkene. Håpløst sentralt. Fakturasaker behandles sentralt.